Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, det är faktiskt hyperintressant som komplementkamera. En A58 med den uppgraderade 16-megapixelsensorn, det lilla formatet fast med NP-FM500H batterier och samma EVF som A65/A77/NEX-7, samt ltie förbättrad filmfunktion.
---
Hmm, det finns rykten som kan vara läckor om att det kommer en ny sensor med fler pixlar (men färre än 24 Mp), men är det övriga du skriver dina egna önskningar, eller finns det läckor som indikerar även detta? Den enda lilla läcka jag hittat om den saken säjer att A56 (or whatever) INTE kommer att ha samma avancerade EVF som SLT-A65 / A77.
.

Hmm, det finns rykten som kan vara läckor om att det kommer en ny sensor med fler pixlar (men färre än 24 Mp), men är det övriga du skriver dina egna önskningar, eller finns det läckor som indikerar även detta? Den enda lilla läcka jag hittat om den saken säjer att A56 (or whatever) INTE kommer att ha samma avancerade EVF som SLT-A65 / A77.
.

Njae, det var bara artiklarna på sonyalpharumors och den efterföljande långa kommentarskedjan där. Har inte så bra koll och det har ju visat sig att det har inte tyktessiterna heller, så jag väntar och ser istället. är lite trött på spekulernadet efter A77 som, tycker jag, inte nådde ända riktigt fram.

Så, det var lite av ett önsketänkande från mig. Visst spekuleras det friskt i en ny 18-19 mpx aps-c, men det verkar osannolikt tycker jag, fast vem vet, om det är en sådan de utvecklar tillsamans med Nikon för D400 om Nikon inte är nöjd med att bygga vidare på 24 megapixlaren, så visst. En förbättrad version av den synnerligen lyckade 16 mpx som sitter i A580/A35/A55/NEX-5N duger gott och väl.

Nån skillnad måste det ju vara jämfört med A55 och lite bättre sensor, större batteri, OLED-EVF och video 1080p/50-60 Hz så är det perfekt för mig. Det var min önskespec helt enkelt, men inte helt osannolik ändå kanske.

Sen får A99 komma när den kommer. Jag är grymt nöjd med det jag har i den vägen och mitt fokus ligger framöver på bilderna och inte utrustningen.

/Mats

Filmtid

Hej
Funderar på att köpa denna kamera som uppgradering från min Nikon d40 hade nästan bestämt mig när jag läste om överhettnings problem vid filmning, hur länge kan ni som har a55 an
filma? Ifall man sätter på ett objektiv med bild stabilisering funkar det då ifall man stänger av den i kameran?

Jag har sett det men den blir säkert ett par tusen dyrare
Har hittat en a55 för 5900.
Någon har som har en a55 och någon erfarenhet
av filmtiden eller andra erfarenheter så r jag
tacksam för synpunkter innan jag dör till.
Jag har läst manualen men vill veta hur tiderna är
I verkligheten

Det beror väl på hur mycket man filmar. Jag har upplevt att den blir varmt vid några få tillfälle, men oftast så filmar jag inte mer än ett par minuter. Oftast vill man väl föreviga en kul grej vad det än må vara. Det är sällan som det är särskilt kul att titta på en "dokumentär" i efterhand...
Det var kanske inte så bra svar på frågan, men om man använder den som jag gör så är det inget problem. Skall man spela in långfilm så hade jag funderat på något annat, kanske en videokamera rent av ;-) - eller en kamera som inte blir så varm som a55:an
För övrigt så är det bra med ett ssm-objektiv vid film, allt annat låter rätt mycket. Funderar själv på 16-50 men har inte bestämt mig ännu, finns inte så mycket alternativ till aps-c.

//Björn

AFproblem

Har sprungit på lite AFproblem och vet inte riktigt vad jag skall göra åt det. Jag har ett 70-300 ssm som jag körde mycket på min 850. Där upplevde jag att det fungerade mycket bra, skarpt och väldigt säker AF. Har inte kört det så mycket på min a55:a men nu i helgen var jag iväg och fotade fotboll. Hyffsad bakfokus på väldigt många bilder. Körde med steadyshot på och af-c. Tyvärr är jag sedan tidigare van vid bakfokus på hus och jag testade igenom lite idag. Började med att montera objektivet på min gamla D7D som inte varit i bruk på något år och ställde upp min test i form av kontrastrika schackpjäser (min D7D är justerad till perfektion). Bilderna blev perfekta - rakt igenom. Testade sen samma objektiv på a55 igen - oftast perfekt men lite då och då så blir det bakfokus, särskilt på 70 mm. Testade sen med 16-50 2,8 på a55:an som jag oftast använder. Fick faktiskt bakfokus på 16mm på ett par bilder. Satte på en fast 85:a... klockrent på a55:an - kunde inte provocera fram fel ens.
Väldigt svårt att sätta fingret på vad det kan vara. Om alla objektiv konstant hade bakfokuserat så hade det ju varit enklare att skicka in huset (som har garanti fortfarande). Men som det är nu så känns det ju inte som om jag har en vettig felbeskrivning - "fungerar oftast men inte ibland" är ju inte så himla kul att skriva liksom. Ju lägre bländare desto bättre resultat på af...

Nu kanske det inte verkar vara ett så stort problem, men det är det faktiskt. Hemma med alla grejjer uppställda så får jag fel på kanske 10% av bilderna jag tar, men i verkliga livet så handlar det nog mer om 10% av bilderna som faktiskt blir bra - och resten skit... i alla fall med mitt 70-300. Vad hade ni gjort?

Den är köpt på elgiganten så jag vet inte riktigt hur bra deras service är, men man kanske får ta och prova...

Slutligen, någon varit med om liknande?

Jag hittade felet, så det kanske kan hjälpa någon annan. Jag plockade bort mitt skylightfilter som jag satte på för ett tag sedan. Har över huvud taget inte reflekterat att jag satt på det... Det är ändå ett Hoya HMC som är deras bättre grejjer - funkar fortfarande bra på min D7D - men inte på a55:a. Jag hade aldrig på det när jag körde det på min 850 så jag vet inte hur det fungerar där. Vet inte varför det är så, men jag är helt säker på att det är detta som det beror på - mitt tele har blivit skarpt igen. Kanske har ngt med spegeln att göra...

Kul om någon kunde bekräfta något liknande...

Var alltid misstänksam mot filter!

.
Det är väl känt att billigare filter alltid orsakar problem, och kvalitetsfilter i bästa fall bara ibland...
.

kommentar från The Suede ?

Jag har på senare tid alltid alltid kört med 0-filter, dvs utan beläggning och mest sett det som ett skydd. Men skylight är ju lite rosa och förmodligen tänkt till film och inte digitala sensorer. Att det funkar på min D7D kan ju bero på annan beläggning på sensorn/sensorglaset. Detta är bara spekulationer från min sida. Har "The suede" nånting att fylla i här kanske?

Om jag ber snällt?

Snäääääälla ;-)

//Björn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar