AFproblem
Har sprungit på lite AFproblem och vet inte riktigt vad jag skall göra åt det. Jag har ett 70-300 ssm som jag körde mycket på min 850. Där upplevde jag att det fungerade mycket bra, skarpt och väldigt säker AF. Har inte kört det så mycket på min a55:a men nu i helgen var jag iväg och fotade fotboll. Hyffsad bakfokus på väldigt många bilder. Körde med steadyshot på och af-c. Tyvärr är jag sedan tidigare van vid bakfokus på hus och jag testade igenom lite idag. Började med att montera objektivet på min gamla D7D som inte varit i bruk på något år och ställde upp min test i form av kontrastrika schackpjäser (min D7D är justerad till perfektion). Bilderna blev perfekta - rakt igenom. Testade sen samma objektiv på a55 igen - oftast perfekt men lite då och då så blir det bakfokus, särskilt på 70 mm. Testade sen med 16-50 2,8 på a55:an som jag oftast använder. Fick faktiskt bakfokus på 16mm på ett par bilder. Satte på en fast 85:a... klockrent på a55:an - kunde inte provocera fram fel ens.
Väldigt svårt att sätta fingret på vad det kan vara. Om alla objektiv konstant hade bakfokuserat så hade det ju varit enklare att skicka in huset (som har garanti fortfarande). Men som det är nu så känns det ju inte som om jag har en vettig felbeskrivning - "fungerar oftast men inte ibland" är ju inte så himla kul att skriva liksom. Ju lägre bländare desto bättre resultat på af...
Nu kanske det inte verkar vara ett så stort problem, men det är det faktiskt. Hemma med alla grejjer uppställda så får jag fel på kanske 10% av bilderna jag tar, men i verkliga livet så handlar det nog mer om 10% av bilderna som faktiskt blir bra - och resten skit... i alla fall med mitt 70-300. Vad hade ni gjort?
Den är köpt på elgiganten så jag vet inte riktigt hur bra deras service är, men man kanske får ta och prova...
Slutligen, någon varit med om liknande?