pet
Aktiv medlem
Skillnaden i videofilmskvalitet är ju minst sagt häpnadsväckande.
Canon 550D:
1) 550D har väldigt svårt att klara att fokusera. Enda tillfället när det blir skarpt är när flickan har stått still lite grand - hon är oskarp hela tiden hon rör sig.
2) Detta videoklipp uppvisar så mycket flimmer och stora ljusstyrkehopp att jag inte tror att någon skulle acceptera detta - ser värre ut än den billiga och skruttiga leksaks-super8-kamera som en bekant till mig hade gett sin unge för ungefär 40 år sedan (undrar om ens den killen skulle acceptera 550D-kamerans videokvalitet idag...)
3) Verkligen inte snygga färger - ansiktshuden hoppar mellan blekt och grisskärt. Håret var bara ett enda tråkigt färgat oskarpt sjok.
4) Skakigt och oroligt. Stativ hade behövts.
Sony A55:
1) A55 fokuserar perfekt här. Förutom under ett ögonblick när modellen kör in ansiktet innanför objektivets närgräns, så är hon hårskarp hela tiden.
2) Inget som helst flimmer. Erforderliga ljusstyrkejusteringar sker steglöst och omärkligt.
3) Mycket fin färgåtergivning i jämförelse med 550D. Naturlig hudfärg, utan några som helst variationer (av mig uppfattbara - det finns säkert konnäsörer som se något). Det bruna håret var framförallt hår... Och det var snyggt och skarpt.
4) Lugnt och stabilt efter att SSS kopplades in. Ser då ut att vara en stativtagning, men det är det inte. In-body-stabilisering är guld värd!
Dessutom ser flickan häpnadsväckande mycket snyggare ut i klippet från A55:an än från 550D-kameran. Inte bara det att det är A55 som gäller ifall man vill smickra tjejer - efter att ha sett det här skulle jag överhuvudtaget aldrig våga att ta en film av någon tjej med en Canon 550D!
Nu börjar man förstå vad de menar som har skrivit att Sonys videofilm-implementering är överlägsen alla de andras. Och alla de som tidigare gnällt över att Sony varit slöare än alla andra eftersom de var de enda som ännu inte hade försett sina DSLR-kameror med video-funktion, kanske till slut förstår vad Sony menade när de tillfrågades om när video skulle komma i deras Sony-DSLR-kameror: "When we will get it right". Så nu vet vi - det var inte Sony som var slö, det var de andra! Sony är den enda som verkligen har jobbat hårt, uppenbarligen.
Undrar hur lång tid det kommer att ta, om det överhuvudtaget kommer att ske, innan alla de testare som tidigare har hyllat de övriga märkenas videofunktionsmöjligheter och höjt testpoängerna på grund av detta, samtidigt som de gett minuspoäng för Sony, som inte hade implementerat någon liknande (miserabel) videofunktion? Om testarna hade skött sig skulle de ju tvärtom ha gett rejält med minuspoäng till alla de som tidigare stoppat in så väldigt bristfälliga video-funktioner i sina kameror, och istället gett dem en rejäl utskällning för detta. Då hade vi säkert för längesedan fått se acceptabla video-implementeringar även i alla de andra märkenas kameror. Eller?
Håller med dig...videofunktionen är gym trotts vissa brister/missar...synd att bildstabiliseringen bidra till väldigt hög värmeutveckling vilket gör att man under bra förutsättningar(omgivningstemperaturen) max kan filma i 9min med den påslagen sen borde Sony inse att man även vill kunna köra helt manuellt/ha full kontroll i vissa lägen och även ha tillgång till olika inställningar där man kan ändra tex fps och regionskodning mm efter behov/önskan....Canon är heltäckande på den biten för den som filmar/vill filma lite mer seriöst...skärmen borde dom har fäst på samma sätt som Canon gjort på sin 60D...varför?? Jo det hade varit kanon för dom som vill använda kameran på ett axelstativ/vagga eller andra stativ/rälslösningar då en skärm som viks ut på det sättet som den gör på tex Canon 60D är det optimala när man använder kameran på videostativ/rälsar.