Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
Frågan är vad man ska satsa på: lite mer konventionellt a580 eller lite annorlunda a55 :)

Det blir till att klämma på båda rejält men jag misstänker faktiskt att den lilla passar mina händer rätt bra när jag ser utformningen på greppet..eller så är det lite önsketänkande .. :D
 
Jag tyckte först att dessa kameror verkade intressanta men efter att ha skumma igenom dpreview's text:
  • Limited control in 10fps and movie modes
  • AF system not quite up to capturing fast action
  • No live view in 10fps/6fps shooting makes panning almost impossible
  • Slow (50 seconds) buffer clear time (RAW-mode)

Då blir de inte så användabara för mig längre :(

Tråkigt för tillsammans med deras 85/2.8 och 24/2.0 hade man klarat sig långt.
 
Humm, det är nästan så man funderar på att skippa A7xx och hoppa på en A55:a istället.

Att AF-skruven finns med var en glad överraskning, jag hade nästan räknat med att man hade prutat bort den på pellicle-modellerna.
Men det gick ut över batteriprestanda tydligen. Imaging Resources klagar högljutt.
 
Men det gick ut över batteriprestanda tydligen. Imaging Resources klagar högljutt.

Att dom valde att använda sig av Nex batteriet är nog mest en kostnadsfråga och ett sätt att hålla ner kamerans storlek...lite synd att dom inte satsade på större batteri...dock tycker jag mitt Nex batteri håller sig bra...pillar jag inte för mycket i menyerna,kollar på bilder mm så klarar jag en dags fotande på det o ett extrabatteri i fickan märks knappt pgr av den lilla storleken o dess vikt.
 
Men vad är detta? Högsta betyg till en Sony kamera?

http://www.dpreview.com/reviews/sonyslta55/page17.asp

Man blir nästan tårögd :)

Dom har nog förstått att deras egen trovärdighet står på Spel .... Då användare så tydligt påvisat redan med A550 att dom utför bias tester. Och sedan NEX där användarna uppmärksammar att "sååå svårt va det inte"... Och då även Canikonfolk som köpt nexkameror och blivit glada.. Ja då inser dom att om dom skall ha minsta trovärdighet måste dom nu "under galgen" bedöma Sony´s produkter på rätt samt obias sätt..
 
Dom har nog förstått att deras egen trovärdighet står på Spel .... Då användare så tydligt påvisat redan med A550 att dom utför bias tester. Och sedan NEX där användarna uppmärksammar att "sååå svårt va det inte"... Och då även Canikonfolk som köpt nexkameror och blivit glada.. Ja då inser dom att om dom skall ha minsta trovärdighet måste dom nu "under galgen" bedöma Sony´s produkter på rätt samt obias sätt..
Eller så är det så enkelt att dpreview gillar A33/55 bättre än NEX och A550.

Jag kan själv tycka att A33/55 verkar ha en klart mer genomtänkt lösning för LV (och video) än Sony gamla lösning med en extra sensor för LV. EVF har dessutom börjat komma upp i den kvalitén att de inte medför någon större nackdelar jämfört med OVF, snarare tvärt om jämfört med de små och mörka OVF som finns hos instegs kamerorna. A33/55 är dessutom de första APS-C kameror från Sony med sökaren som visar 100% av bilden.

Tycket det finns mycket mer att gilla hos Axx serien än Sonys gamla instegs-serie.
 
Jag tyckte först att dessa kameror verkade intressanta men efter att ha skumma igenom dpreview's text:
  • Limited control in 10fps and movie modes
  • AF system not quite up to capturing fast action
  • No live view in 10fps/6fps shooting makes panning almost impossible
  • Slow (50 seconds) buffer clear time (RAW-mode)

Då blir de inte så användabara för mig längre :(

Tråkigt för tillsammans med deras 85/2.8 och 24/2.0 hade man klarat sig långt.

Vad är det som inte är så användbart och varför skulle man inte klara sig långt med 85/2.8 och 24/2.0 tillsammans med en A33/55?? Jag håller med om att det kan vara problematiskt att följa/panorera ett rörligt föremål när liveviewn inte är igång i 10fps men inget jätteproblem när man väl fått kläm/vant sig vid det..träning ger färdighet heter det ju :) dock är ju 10fps trotts det användbart till mycket annat än just vid bildserie där man panorerar...ingen annan kamera i denna klassen/prisklassen erbjuder ens nått i närheten av 10fps...i 6fps läget så har man dock full kontroll men fortfarande med liveviewn avstängd men man ser den "strömande" bildserien vilket underlätta lite...tiden det tar att tömma bufferten kan vara störande för den som skjuter långa serier ofta pgr av att kameran behöver så lång tid på sig att processa bildserien...på denna punkten skall tydligen A33 vara lite bättre med sina något mindre filer.

Videoläget kunde erbjudit ett manuellt läge...personligen tror jag Sony håller på detta till dom dyrare modellerna alt endast kommer att erbjuda det i sina Nex-filmkameror....men A33/55 har överlägset den bästa AF:en i filmläget av alla DSLR...dom andra tillverkarna är inte ens i närheten av samma prestand.

Ang AF så kolla Image-resources test...dom skriver bla så här:

"We shot side by side with the Sony A55 and a Canon 7D, and felt that the A55's AF performance here was pretty similar to that of the much more expensive Canon"

Knappast ett dåligt omdöme med tanke på vilken klass/prisklass dessa kameror ligger.

Men visst för den som fotar mycket sport mm där man panorerar och skjuter långa serier ofta så är nog A560/80 ett bättre val medans A33/55 är bättre på/har ett övertag på andra punkter.
 
Senast ändrad:
Satt och jämnförde bilder på image resource på a550 och a55 , bilderna från a55 blir genomgående skarpare och finare med mer detaljrikedom, bra !
 
Kortfattat, vad är de största skillnaderna mellan A33/55 och A560/580?


A33/55 är spegellösa kameror i lite mindre format (jämfört med en DSLR) med EVF och möjlighet att byta objektiv. Jag ser ingen jätteskillnad mellan dessa och liknande produkter från Panasonic och Samsung, mer än att dessa ser lite mer ut som vanliga DSLR:er än konkurrenterna.

A560/580 är mer riktiga DSLR:er med traditionell OVF. I stort sett är de A550 med filmfunktion.

Bägge serierna har bra LiveView, kan filma och har snabb serietagning.
 
Aha, de klassas som spegellösa eftersom de har genomskinlig spegel? Jag hade missat att de saknade optisk sökare med, de såg så mkt ut som vanliga dslr:s. Trodde den genomskinliga spegeln reflekterade upp på något vis. tack för svaret!

A33/55 är spegellösa kameror i lite mindre format (jämfört med en DSLR) med EVF och möjlighet att byta objektiv. Jag ser ingen jätteskillnad mellan dessa och liknande produkter från Panasonic och Samsung, mer än att dessa ser lite mer ut som vanliga DSLR:er än konkurrenterna.

A560/580 är mer riktiga DSLR:er med traditionell OVF. I stort sett är de A550 med filmfunktion.

Bägge serierna har bra LiveView, kan filma och har snabb serietagning.
 
Aha, de klassas som spegellösa eftersom de har genomskinlig spegel? Jag hade missat att de saknade optisk sökare med, de såg så mkt ut som vanliga dslr:s. Trodde den genomskinliga spegeln reflekterade upp på något vis. tack för svaret!

Ehh, "spegellösa" var nog kanske min egen klassificering vid närmare eftertanke, men i min trångsynta värld tycker jag att det ändå är en ganska passande benämning.

De har visserligen en slags spegel i form av den halvgenomskinliga pellixen (och den reflekterar mycket riktigt en bild som förs över till EVF:en), men iom. att den spegeln inte rör sig vid exponeringen, och det inte finns en OVF utan bara en EVF så blir det ju ändå väldigt likt hur en spegellös kamera fungerar. Att de faktiskt använder en slags spegel, i stället för att ta en LiveView-bild från huvudsensorn, till att mata EVF:en med känns mest som ett teknikval bland många andra man gör vid en konstruktion.
 
Ok, då förstår jag. Hade missat att det reflekterades till en EVF, trodde det reflekterades optiskt hela vägen.

Ehh, "spegellösa" var nog kanske min egen klassificering vid närmare eftertanke, men i min trångsynta värld tycker jag att det ändå är en ganska passande benämning.

De har visserligen en slags spegel i form av den halvgenomskinliga pellixen (och den reflekterar mycket riktigt en bild som förs över till EVF:en), men iom. att den spegeln inte rör sig vid exponeringen, och det inte finns en OVF utan bara en EVF så blir det ju ändå väldigt likt hur en spegellös kamera fungerar. Att de faktiskt använder en slags spegel, i stället för att ta en LiveView-bild från huvudsensorn, till att mata EVF:en med känns mest som ett teknikval bland många andra man gör vid en konstruktion.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.