Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
Japp, det här blir roligt!

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge, har det ju hetat under århundraden. Och det verkar ju stämma... :)
 
Hoppas bara att det går att använda skruvfokuserande objektiv!

Det vore konstigt/dåligt/tråkigt om det inte gick det med tanke på att alla nuvarande Sonykameror med A-fattning kan det plus att många objektiv i dagens Sony-sortiment använder skruvdrivning....vore ett mycket dumt beslut om Sony skippat skruvdrivningen på A33/55.
 
Det kommer utan tvekan hända förr eller senare. Det är inte osannolikt att Sony väljer att göra ett "bryt" just någonstans i sambandet med videointroduktionen - som ju faktiskt sker med A33/55.

Storleken anser jag är perfekt. Nikon D40 - den enda kamera jag någonsin ångrat att jag "sålt" - skänkt till bättre behövande.

Som komplement till A850 är storleksskillnaden bra, jag kanske t.o.m slipper att tänka för mycket på NEX7 innan iaf nästa sommar.
 
Joakim jag håller med dig...storleken är perfekt för den som är ute efter en väldigt liten och smidig systemkamera med A-fattning...en Nex-kamera i samma formfaktor och med inbygg EVF lär troligtvis inte blir mycket mindre än A33/55 på höjden och bredden utan största/riktigt märkbara skillnaden blir i tjockleken.

Lite info ang AF-punkternas upplägg,iso och vikt:

http://www.sonyalpharumors.com/sr5-more-small-infos-about-the-a55-and-a33/

Det är nära nu för det officella släppet/presentationen av dessa små småttingar :) ...tycker det är spännande och roligt då Sony vågat ta steget utanför "ramen"...saknar lite nytänkande från dom två stora(Canon och Nikon).
 
#
So… that double cross sensor… is the cross in middle. Hmm… makes me really wondering how good the AF is, especially with AF-C while tracking objects while in 10FPS mode. "

Det skulle jag oxå vilja veta....Klarar verkligen objektiven med 10 fps..?
 
#
So… that double cross sensor… is the cross in middle. Hmm… makes me really wondering how good the AF is, especially with AF-C while tracking objects while in 10FPS mode. "

Det skulle jag oxå vilja veta....Klarar verkligen objektiven med 10 fps..?

Tja man kan väl förvänta sig att AF-C fungerar lika bra/bättre(med tanke på att det otalt 15af punkter rätt samlade) än andra modeller i denna prisklassen/segmentet...för att det skulle röra sig om prestanda likt "proffs-AF" i en kamera i detta segmentet/prisklassen hade väl ingen räknat med?? I 10fps lär AF vara låst precis som den är i A550,Nex mfl är i Speed- Priority läget.
 
Nä, AF:en behöver inte alls vara låst efter första bilden för dessa translucent kameror, eftersom de, till skillnad från A450 och A550, ger signal till AF-sensorn utan avbrott under HELA tiden, inklusive under själva exponeringen.

Däremot var Minoltas AF-objektiv inte dimensionerade för mer än 5 bilder/sek när det gäller nedbländningen till arbetsläge och sedan upp igen (detta sker ju mekaniskt). Kan mycket väl gälla även för dagens Sony-objektiv.

Sedan kan det förstås också vara så att kommande Sony Alpha-objektiv härefter kan komma att bli snabbare i detta avseende, så att de klarar 10 bilder/sek (åtminstone ifall dessa translucent-kameror försäljningsmässigt blir framgångsrika).
 
Nä, AF:en behöver inte alls vara låst efter första bilden för dessa translucent kameror, eftersom de, till skillnad från A450 och A550, ger signal till AF-sensorn utan avbrott under HELA tiden, inklusive under själva exponeringen.

Däremot var Minoltas AF-objektiv inte dimensionerade för mer än 5 bilder/sek när det gäller nedbländningen till arbetsläge och sedan upp igen (detta sker ju mekaniskt). Kan mycket väl gälla även för dagens Sony-objektiv.

Sedan kan det förstås också vara så att kommande Sony Alpha-objektiv härefter kan komma att bli snabbare i detta avseende, så att de klarar 10 bilder/sek (åtminstone ifall dessa translucent-kameror försäljningsmässigt blir framgångsrika).

Ja visst är det som du säger Gunnar men jag personligen tror jag 10fps-läget kommer att fungerar precis som i tex Nex...alltså att AF inte fokuserar om mellan bilderna utan låser AF men jag hoppas givetvis att jag har fel.
 
SonyAlphaRumors har nu prisindikeringar för A33 och A55. Klart billigare än vad någon hade vågat hoppas, skulle jag säga:


"According to latest rumors (from our very good soruces) those are the prices for the A55 and A33:

A55:
$749 body only
$849 with 18-55mm lens

A33:
$649 body only
$749 with 18-55mm lens"

Då kan man väl förvänta sig att i Sverige kommer A55 att kosta runt 8.000 resp. 9.000 kr för kamera utan resp. med kitobjektiv, och A33 en tusenlapp mindre.
 
Ja visst är det som du säger Gunnar men jag personligen tror jag 10fps-läget kommer att fungerar precis som i tex Nex...alltså att AF inte fokuserar om mellan bilderna utan låser AF men jag hoppas givetvis att jag har fel.
Jag hoppas att jag har rätt, vilket gör att vi hoppas på precis samma sak eftersom jag ju personligen tror att 10 fps-läget INTE låser AF:en mellan bilderna utan fokuserar hela tiden. :)

Hursomhelst, ska förstås bli spännande att se vilket det blir!
 
Jag hoppas att jag har rätt, vilket gör att vi hoppas på precis samma sak eftersom jag ju personligen tror att 10 fps-läget INTE låser AF:en mellan bilderna utan fokuserar hela tiden. :)

Hursomhelst, ska förstås bli spännande att se vilket det blir!

Visst fasen är det spännande....längesedan jag va så nyfiken på kamersläpp som Sonys senaste(nex) och nu kommande Pellix....Sony vågar tar ut svängarna och testa lite nya saker medans dom andra tillverkarna verkar stampar på i samma spår.

AFen tycker jag är väl/bra tilltagen(antal punkter) med tanke på segmentet/prisklasserna som kamerorna förväntas ligga i...det är samma upplägg/placering av punktern som i Nikons D90 men med fyra punkter extra runt mittpunkten.
 
Problemet med AF blir ju dubbeltriktat - om inte objektivet hinner blända ner 10ggr per sekund måste det vara i nerbländat läge hela tiden. Och i nerbländat läge (>F/5.6) fungerar inte AF-modulen.

Priserna låter ju ytterst rimliga. Jag kan tänka mig att betala 1000-2000 extra bara för den mindre storleken jmf 550/580.
 
A560/A580 (antar jag att du menar) innehåller mera mekanik och optik, så jag är tämligen övertygad om att det kommer att bli tvärtom mot vad du tänker dig behöva komma att betala - dvs att A33/A55 således kommer att bli billigare än A560/A580.
 
Tja man kan väl förvänta sig att AF-C fungerar lika bra/bättre(med tanke på att det otalt 15af punkter rätt samlade) än andra modeller i denna prisklassen/segmentet.

Kör man spot AF(vilket jag ofta gör , snabba hundar mm.) så spelar det väl ingen roll hur många AF-punkter kameran har ?? Blir ju inte "säkrare" AF för att det finns fler punker.
 
Nä, men å andra sidan har AF:en enligt vad jag sett förbättrats för VARJE NY ALPHA-MODELL som har kommit ut (med fasdetekt-AF). så det kan bli bättre av det skälet. Dessutom, då AF-sensorerna som sagt får ljus hela tiden (även under själva exponeringen) så bör man ju kunna räkna med väsentligt bättre AF vid dåligt ljus än vad några andra hittillsvarande kameror har klarat, oavsett pris.
 
jaha, det lovar ju gott.....
Tycker ibland att min 550 i riktigt hänger med ,eller om det är 70-300 G ssm objektivet som slöar.Även om man håller inne avtryckaren så liksom den stannar upp mellan tagningarna ibland.. väldigt irriterande!
Dels tycker jag många bilder är ur fokus vid snabba serietagningar , nått är det som inte hänger med i allafall. Antingen är det väl kamerans AF eller möjligtvis objektivet...fan vet?
Jag tyckte nog att AF var bättre på min gamla 300:A.......
 
Kör man spot AF(vilket jag ofta gör , snabba hundar mm.) så spelar det väl ingen roll hur många AF-punkter kameran har ?? Blir ju inte "säkrare" AF för att det finns fler punker.

Beror ju på hur AF fungerar/är uppbyggd och hur man kan konfigurera/använda af-punkterna vid AF-C....om man kan gruppera/slå ihop punkterna i grupper mm....tex gruppera/slå ihop dom fem alt sju mittersta punkterna så att dom samarbetar i AF-C så skulle det vara kanon för tex sportfoto och skulle innebära att AFen skulle vara säkrare/ha lättare för att hålla kvar det rörliga motivet i skärpa.
 
Dessutom, då AF-sensorerna som sagt får ljus hela tiden (även under själva exponeringen) så bör man ju kunna räkna med väsentligt bättre AF vid dåligt ljus än vad några andra hittillsvarande kameror har klarat, oavsett pris.

Det borde ju vara ypperligt vid snabb serietagning på mina svarta labbar då....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.