Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du köpt en ny A55?

PS: grepp utan batterifunktion går inte då man måste göra sken av att greppet har en viktig teknologisk funktion.. för man har ju rakt inte köpt en för lite kamera ;)

Skämt o sido gillar jag verkligen den låga vikten OCH att den är liten o smidig, men att vid tillfällen få den lite större skulle göra den lite mer "mångsidig"
 
---
Nja, 5999 kr UTAN kit-objektiv (99 kr mer än A33)
Billigt det med och så slipper man kit-objektivet som bara tar plats i nån låda eller nåt.
http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=413&OpenGroups=413
---
Ja, det är utan kitobjektiv. I varje fall nu. Tycker att det är konstigt att jag skulle missa en sådan sak. Det KAN ha gått till så att det var någon på Rajala som gjorde ett misstag och först skrev "med 18-55 mm objektiv", vilket sedan upptäcktes och korrigerades.

Det är förstås inte heller uteslutet att det var jag som läste för snabbt. Jag skulle just logga ut för att göra annat, när jag kom att tänka på detta - letade upp produkten på Rajala och skrev snabbt mitt inlägg.

Eftersom prisskillnaden mellan kamerahus och hus + kitobjektiv brukar skilja bara 500 kr, så brukar det gå att köpa ett Sony 18-55 mm beggat för några hundringar, ifall man vill ha ett sådant.

Bättre är dock att istället köpa ett Tamron 17-50/2,8 för cirka 3.500 kr. Vill man ha större zoomomfång och har lite mer stålar att spendera, så finns förstås också Sony/Zeiss 16-80/3,5-4,5, men då är vi väl uppe i runt 10.000 kr. Men å andra sidan, fem gånger zoomomfång för ett objektiv som samtidigt levererar så bra bildkvalitet som detta tror jag inte det går att hitta någon annanstans överhuvudtaget.
 
Det var en väldigt utförlig förklaring! Jag tackar och bockar för ditt svar! Jag kommer att slå till på en a55 trots att den äter batteri som många säger. Blir jag inte nöjd så får jag helt enkelt sälja den vidare.
Väl bekomme!

Testa först och se ifall ett batteri är tillfyllest för din fotograferingsstil. Om inte får du köpa ett extra batteri.
 
Så är det tydligen - GPS-funktionen är borttagen ur A580-specifikationerna nu.
Tråkigt. :-(

Men initialt fanns GPS-funktionen med i alla de specar jag läste då.
 
Hilfe!!!

Hmm, min A55 har börjat bete sig lite. När jag sätter på kameran blir vyn både genom EVF och LCD konstig, svarta sjok som ligger över bredden på vyn och rör sig nedåt till de försvinner, och återkommer på ovansidan. Som en TV med dålig mottagning (lite svårt att förklara korrekt). Störningen försvinner efter att kameran varit påslagen ett par minuter. Foton som tas blir inte påverkade, och man kan direkt efter att ha plåtat se fotot utan problem, men när man tar tillbaka till fotoläge finns problemet kvar (men försvinner som sagt av sig själv efter ett litet tag). Det blir mer påtagligt vid låga exponeringsvärden.

Väldigt märkligt, och givetvis irriterande och oroande.

Har någon stött på detta tidigare, och i så fall finns någon bot annat än att skicka kameran på en låååååång och tråååååkig reparation?
 
Troligen inte. Det är nog bara att skicka in den (var noga med att bifoga en skriftlig beskrivnig av felet).

Visserligen är det så att de digitala systemkamerorna generellt är driftsäkrare än de mekaniska, men alla tekniska prylar kan naturligtvis paja. Förstås tråkigt när det händer.
 
Konstigt

Kameran beter sig bara konstigt när den utsätts från ljus från vissa lampor. Har kollat med alla lampor hemma och den beter sig bara som beskrivet tillsammans med mina 160W UVB-glödlampor (till mina djur) och en 11W kompaktlysrörslampa
 
Lysrör innebär alltid problem när man ska fotografera. Dessa omöjliggör korrekt vitbalansering, eftersom de inte har ett kontinuerligt ljusspektrum. Dessutom varierar de i såväl ljusstyrka som färg under 50 Hz-perioden, vilket ger ytterligare problem ifall man inte har tillräckligt lång exponeringstid. Om man drar iväg en serie bilder med lite kortare exponeringstid, så kan bilder som kommer direkt efter varandra uppvisa helt olika färger (detta har ingenting med SLT-tekniken att göra).

Lysrörsbelysning kan antagligen störa Liveview-sökaren också. Har för mig att A33/A55 har en uppdateringsrate av 120 Hz. Likaså skulle AF-mätningen kunna störas, kan jag tänka mig.

Du får, som du är inne på, testa lite mer och se ifall du kan isolera problemet till att uppträda enbart under vissa ljusförhållanden.
 
Senast ändrad:
................................Bättre är dock att istället köpa ett Tamron 17-50/2,8 för cirka 3.500 kr. Vill man ha större zoomomfång och har lite mer stålar att spendera, så finns förstås också Sony/Zeiss 16-80/3,5-4,5, men då är vi väl uppe i runt 10.000 kr. Men å andra sidan, fem gånger zoomomfång för ett objektiv som samtidigt levererar så bra bildkvalitet som detta tror jag inte det går att hitta någon annanstans överhuvudtaget.

Det finns ju andra alternativ också. Jag valde mellan just Tamron 17-50mm och Sigmas nya 17-70mm till min A580 och jag valde den senare för att den ger lite längre brännvidd och därigenom fungerar bättre som allroundobjektiv på exv. resor. Gör dessutom att man får täckning brännviddsmässigt med mina telen Minolta big beercan 70-300mm och Sony 70-400. Är väldigt positivt överaskad då jag befarade en massa AF-strul eftersom många andra rapporterat det med mängder av Sigma-modeller. Mitt är klockrent och jag är mycket nöjd med både färger och skärpa. Finns några få saker att gnälla på och det är att det är lite känsligt i korta änden för reflexer (kan motverkas med polfilter) och det ger distorsion mot korta änden men det kan man åtgärda i Lightroom om man bara ser till att inte komponera bilderna för tight, då distorsionsjusteringar alltid innebär beskärning. En annan fördel är att man får stabiserad sökarbild om man stänger av SSS och låtet OS i objektivet vara på istället.
 
Är det någon idé att lämna in kameran, om det är så att det inte är fel på enheten utan ett problem med modellen....

Sedan undrar jag hur era A55or klarar längre videoinspelningar. Hade min kamera på ett stativ för ett par dagar sedan och började filma näm mina sköldpaddor mördade lite sallad, men den blev överhettad efter endast 3:56 vilket kändes ganska surt. Hade iofs tagit en del kort innan, men ändå :(
 
Såg ett inlägg på nåt forum om att det finns 3parts tillverkade batterigrepp. Tror han köpte det på semester i korea eller dylikt. Nån som sett en sida där man kan köpa dessa?
 
Överhettning vid inspelning

Hur länge har ni kunnat spela in film med era A55? Hur jag lyckats ser ni strax ovan i didigare inlägg :(
 
Jag har faktiskt inte märkt av det men jag har bara filmat i två tre minuter åt gången. Längre har jag inte tålamod att filma utan jag filmar korta snuttar och klipper ihop det istället i datorn :)
 
skulle du kunna göra ett test? Gärna med kameran på ett stativ (tror det påskyndar eländet en smula). Ska göra ett test till själv.
 
Okej.

Det är alltså bara vid filmande som det kan bli för varmt.

Annars verkar det ju vara en smutt kamera. Har känt och klämt på en på butik, känndes helt ok.
 
AF i A55 - nu talar Sony om klart och tydligt hur det funkar

Tidigare i denna tråd var både Mats Lillnor och Gunnar Karlsson (om jag inte missminner mig) övertygade om att AF sköttes av huvudsensorn i A55 till skilland från hur det är i exv. A550 och A580. Så är det alltså inte. Det är samma typ av lösning i alla fallen, så nu är det utrett.

Det ljus som reflekteras uppåt av den fasta spegel går upp till "the Face Detection - Auto Focusing system" i toppen av "the mirror box".

http://www.1001noisycameras.com/2011/04/whats-inside-the-sony-a55-9-minute-video-by-sony.html

studera filmen som är väldigt redig och illustrativ och det som handlar om detta finns c:a 3 minuter och 5,5 minuter in i filmen.

God natt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.