Ja jag gör ju det. Har köpt en ur praktiskt taget varje generation Sony tillverkat, 4 stycken på 5 år men så kan man väl inte hålla på i evigheter. Känns faktiskt lite knäppt då jag verkligen inte köpte analoga systemkameror med det intervallet tidigare och ännu konstigare är det att min fru inte protesterat. Jag skulle åtminstone frågat varför, men det har hon aldrig gjort.
Annat är det med Bengt. Han har svårt att bestämma sig
.
Men det kanske bara är sunt och att det är vi som är knäppa.
Finns en del starka skäl varför jag kanske gör intryck av att verka lite velig, detta med att köpa en ny kamera. Började att fotografera redan som 15-åring och går nu in på mitt 59
nde levnadsår. har alltid varit intresserad av bilder, även film har varit ett starkt intresse, som ung kunde jag gå tre gånger i veckan på bio. Min äldste bror kom hem och visade diabilder han tagit, lika spännande varje år när han kom hem. han bor i Huddinge utanför Stockholm.
Så på den vägen är det, lilla Degerfors där jag bor ( med det klassika fotbollslaget) har jag vid det är laget fotat varje skrymsle och vrå, min passion för fotografering är inte lika hög idag som det en gång varit. allt var mycket annorlunda på den analoga tiden, en veckas vänta på diabilder eller vanliga bilder.
Idag måste man i stort ha mycke fungerande utrustning för att titta på sina bilder, Dator, hårddiskar osv.
tusentals bilder ligger och skräpar i alla sina album, blandat med bilder från mobilen. 10-15-bilder finns väl i nästan 10-talet gamla klassiska album. 6-7 kompakter har också passerat under åren, en Minolta High Matic F var en klar favorit som tog fina bilder.
Utvecklingen går i vissa fall ganska så fort, särskilt nu när Sony växlat in med dom spegellösa modellerna, min egen känsla och som jag uppfattat vid flera interjuver av Sonychefer, inte bara dom senaste utan även tidigare, är att dom helt enkelt sonderar marknaden och vill se hur dessa kameror kommer att tagas imot.
Jag är inte säker på att A580 kommer att få en efterföljare av samma typ, Sony kan mycket väl satsa på spegellöst hela vägen, prats om en EVF av oledtyp som troligtvis lyfter EVF:n till nya nevåer, Panasonic senaste GH2 har en EVF med 500000 flera färgpunkter än vad A33 har. A33/55 klarar att visa 1.100000 punkter inte 1440 eller hur man nu skriver, GH2 har då 1660 Miljoner. så jag tror att nästa ersättare till A55 kommer att vara betydligt bättre och då få nyheter som kommer i A77. jag inbillar mig att skillnaden kommer att vara större mellan dagens A55 och en kommande A60, än vad det blev mellan A550 och A580. Sonys spegellösa är bara i nybörjarstadiet och som jag tror har högre utvecklings potensial än den vanliga DSLR.
Det är en anledning till att jag vill vänta lite med ett kameraköp, jag vill tro att sonys-gubbar filar som tusan på att förbättre kommande modeller, kan inte annars se varför det har trots allt har tagit tid med en uppföljare till A700, intressant att se vilken prisnevå A77 kommer att ligga på, hoppas dom inte lägger sig lika som en ny D400, för Nikon är så himla starka, bland alla kunder. Och en kommande A60 får jättegärna byggas i kolsvart plast från topp till tå, med snygga refflade vred och vackert gummi på lämpliga ställen.
Vänl.//Bengt.