Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
Provkände på en G12 idag på Onoff, ingav ingen direkt kvalites känsla (plastig och stor), men den verkar ha många rattar etc.....
Nexen käns robustare med råge ;-) men inga rattar :-(

Har som sagt inga problem med att en kamera är gjord i bra plast, oavsett märke.
 
Som vi har sagt tidigare, vad mycke mer får man för att kameran är dubbelt så dyr, men dom kostar inte 4.200 Kr eller så, utan 8-10000Kr om man vill köpa tidigt vid lanseringen. skall man byta ofta då blir det allt en del pengar.

Aspman brukar prata om att kanske först tredje generation kommer det mera märkbara förbättringar.
Canon/Nikon som exempel var tidiga med hygglig iso-förmåga är skillnaden inte lika stor, som det vart mellan A100 och A550, vilket större steg Sony kommer att ta med nya A77 vet vi inte riktigt ännu.

StenÅke du nämner det lilla battriet till A55, upplever du det som mycket besvärande dålig kapacitet.

//Bengt.

Nej inte till vardags här hemma men om jag vill använda den på fotosafari i Serengeti och Ngorongoro nästa år så vet jag att jag kommer störa mig på det ordentligt, för då tar man många hundra bilder på en dag ibland, så därför kommer jag ta med två kameror och ha A55 med mig på dagarna i alla andra sammanhang och köra min A550 parallelt framförallt med långt tele. A55 är bättre i skumt ljus så den blir bra tidig morgon och kväll på game drives. Det är alltid bäst under skumtimmarna.

Mitt ex. är förrestän inne på verkstad för fokusjustering - suck! Here we go again sa han som just vant sig av med att klaga på AF-problem när han gifte sig med sin A550.

Tyvärr får man som sagt numera alltid köpa grisen i säcken (om man inte köper affärernas demoex.). Har varit av med min A55 en vecka nu och det dröjer nog en vecka till för de har skickat den vidare från Inside Service i Bergshamra så det tyder väl på att de inte fixade problemet själva. Min A550 är klockren i fokus så det tog inte så lång tid för mig att upptäcka problemet hos min nya kamera.

Jag är uppriktigt förvånad, men det kanske man inte ska bli. Har inte hört någon tidigare som klagat på A55:an i detta avseende men det kanske finns flera :-(.
 
Rykten och rykten men jag har hört det också av killarna på Sony Style att det blir många pixlar i A77 eller vad den nu kommer att heta.

http://techautomatic.com/2011/01/11/nikon-d400-sony-a77-cams-may-get-25-megapixel-crop-sensor/

Det som sägs om ISO-egenskaper passar bra ihop med annan info som läckt om att man äntligen kommer börja släppa Exmor-R backlit-sensorer i nästa generation kameror. Ska bli kul att se om man kommer släppa någon variant med optisk sökare eller om det blir EVF för hela slanten nu.

A55 och A33 är nog kanske bara förmatchen.
 
Härlig länk.
Det finns mycket att leka med i A55. Synd bara att jag inte ännu fått tillbaka min från verkstan så jag kan göra det (förvånande nog AF-problem som jag trodde Sony rått på vid det här laget).

Imponerande nattbild (som annars ofta riskerar att bli brusiga) med Multi-Frame NR när kameran tar ett gäng bilder och bygger en mer brusfri bild än man annars skulle fått.

Artikelförfattaren kommenterar också det faktum att hans bilder blir koordinatsatta av A55 automatiskt men att han inte ännu hittat något bra sätt att enkelt låta användarna söka bilder via plats. Man kan ju få en bild med koordinater utmappad på Google Earth inifrån Lightroom redan idag, så då kanske det inte är ett alltför stort steg att baka in det i exv. Lightrooms webbexportdel. Det här måste snart bli vardag men då kommer vi säkert ändå inte bli nöjda för då kommer vi kräva att pluttarna mappas ut enligt RT90 på någon fjällkarta eller SWEREF99 som är standard nu. Åker man båt i skärgården skiter man i både RT90 och SWEREF99 för då gäller WGS84.

"I’m still searching for a good way to implement this on my website, so viewers can search my photos by location. I don’t think it exists in any usable sense quite yet, but I give it about a year before someone builds a plugin that fits my needs."
 
Senast ändrad:
Ja jag gör ju det. Har köpt en ur praktiskt taget varje generation Sony tillverkat, 4 stycken på 5 år men så kan man väl inte hålla på i evigheter. Känns faktiskt lite knäppt då jag verkligen inte köpte analoga systemkameror med det intervallet tidigare och ännu konstigare är det att min fru inte protesterat. Jag skulle åtminstone frågat varför, men det har hon aldrig gjort.

Annat är det med Bengt. Han har svårt att bestämma sig :).
Men det kanske bara är sunt och att det är vi som är knäppa.

Finns en del starka skäl varför jag kanske gör intryck av att verka lite velig, detta med att köpa en ny kamera. Började att fotografera redan som 15-åring och går nu in på mitt 59:eek:nde levnadsår. har alltid varit intresserad av bilder, även film har varit ett starkt intresse, som ung kunde jag gå tre gånger i veckan på bio. Min äldste bror kom hem och visade diabilder han tagit, lika spännande varje år när han kom hem. han bor i Huddinge utanför Stockholm.

Så på den vägen är det, lilla Degerfors där jag bor ( med det klassika fotbollslaget) har jag vid det är laget fotat varje skrymsle och vrå, min passion för fotografering är inte lika hög idag som det en gång varit. allt var mycket annorlunda på den analoga tiden, en veckas vänta på diabilder eller vanliga bilder.

Idag måste man i stort ha mycke fungerande utrustning för att titta på sina bilder, Dator, hårddiskar osv.
tusentals bilder ligger och skräpar i alla sina album, blandat med bilder från mobilen. 10-15-bilder finns väl i nästan 10-talet gamla klassiska album. 6-7 kompakter har också passerat under åren, en Minolta High Matic F var en klar favorit som tog fina bilder.

Utvecklingen går i vissa fall ganska så fort, särskilt nu när Sony växlat in med dom spegellösa modellerna, min egen känsla och som jag uppfattat vid flera interjuver av Sonychefer, inte bara dom senaste utan även tidigare, är att dom helt enkelt sonderar marknaden och vill se hur dessa kameror kommer att tagas imot.

Jag är inte säker på att A580 kommer att få en efterföljare av samma typ, Sony kan mycket väl satsa på spegellöst hela vägen, prats om en EVF av oledtyp som troligtvis lyfter EVF:n till nya nevåer, Panasonic senaste GH2 har en EVF med 500000 flera färgpunkter än vad A33 har. A33/55 klarar att visa 1.100000 punkter inte 1440 eller hur man nu skriver, GH2 har då 1660 Miljoner. så jag tror att nästa ersättare till A55 kommer att vara betydligt bättre och då få nyheter som kommer i A77. jag inbillar mig att skillnaden kommer att vara större mellan dagens A55 och en kommande A60, än vad det blev mellan A550 och A580. Sonys spegellösa är bara i nybörjarstadiet och som jag tror har högre utvecklings potensial än den vanliga DSLR.

Det är en anledning till att jag vill vänta lite med ett kameraköp, jag vill tro att sonys-gubbar filar som tusan på att förbättre kommande modeller, kan inte annars se varför det har trots allt har tagit tid med en uppföljare till A700, intressant att se vilken prisnevå A77 kommer att ligga på, hoppas dom inte lägger sig lika som en ny D400, för Nikon är så himla starka, bland alla kunder. Och en kommande A60 får jättegärna byggas i kolsvart plast från topp till tå, med snygga refflade vred och vackert gummi på lämpliga ställen.

Vänl.//Bengt.
 
Om man läser intervjuer etc på dpreview osv med Sonys chefer verkar de ha mkt spännande på gång, Sony kommer leverera väldigt intressanta produkter närmaste året.
 
Hittade en intressant review på photo cine news av en Canon pro-fotograf. Han närmar sig denna nya teknik (SLT) med ett öppet sinne, utan att låta sig begränsas av någon tvångströja - typ att hela tiden jämföra med CaNikons standardfunktioner och sätt att göra saker och ting.

Dessutom kör han Volvo. Vilket han på något sätt tycks anse göra det motiverat för honom att ta en titt på Sony...

Det hela började tydligen när han för en tid sedan jämförde Canons bästa objektiv med Carl Zeiss (vilka enligt hans mening sopade golvet med Canon-gluggarna).

Citerar inledningen här:


Nat Geo Shooter Ben Horton Reviews the Sony A55
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
January 6, 2011 by Lou Lesko

"There’s this idea floating around that the big debate is whether you should shoot with Canon or Nikon. The two big names are duking it out on “This vs. That” forums and racing each other to see who can pack more megapixels into a sensor. All the while, quietly and steadily, Sony is gathering a stable of loyalists.Sony shooters remind me of Volvo drivers. Very loyal to their brand, they will buy Volvo for the rest of their lives. Bigger names come and go, but these drivers know the truth, they may not be driving the sexiest car, but they are driving the most solid and safest one. I drive a Volvo, so I figured it was time to try a Sony.

It all started a few months back when I wrote a comparison article on Carl Zeiss Lenses and Canon lenses. The Zeiss lenses blew Canon away. Within days I’d received numerous e-mails from readers suggesting I take a look at the Sony-Zeiss combination. Zeiss makes manual Canon and Nikon compatible lenses, but Sony and Zeiss have been working together to make a professional grade camera-lens combination with autofocus and a few other tweaks that take full advantage of the partnership.

At the moment Sony’s pro cameras don’t shoot video, and as I firmly believe that every photographer should make the transition to HDDSLR’s, I chose to try out the A55. It shoots full HD, and has a 16 megapixel sensor however it’s not called a “pro camera”. As anybody who has read my previous reviews knows, I’m against the idea that a camera is what makes an image. It’s the lens that makes an image, the camera just records it. Considering this philosophy, any camera can be a pro camera with the right lens. The A55 with the Zeiss lenses is a combination that provides extraordinary images even if the camera itself is marketed and priced at a consumer level."


Länk till hela testen:
http://photocinenews.com/2011/01/06/3734/
 
Så djupt hade du inte behövt gräva...hade räckt om du hade öppnat länken i inlägg #804 på sida 54 i denna tråd :)
 
Haha! Jag tittade lite bakåt innan jag postade, men missade förstås ditt inlägg...

Du är en fena på att hitta länkar - mycket uppskattat!

Hehehe lätt hänt...men det är en grymt skön länk/test så den tåls att upprepas :)

Tackar...tester är/säger som sagt inte allt o är ofta av mycket varierande kvalité men jag slänger in dom jag stöter på ändå...det finns alltid nån som uppskattar dom och så håller det tråden vid liv.
 
Fler tester av A55 och A33.

Börjar kanske bli lite uttjatat nu när kamerorna redan hyllats för fullt överallt, men fortfarande finns det tidningar och testare som upptäcker de här kamerorna.

Egentligen är det ganska fantastiska landvinningar som hjorts och det blir ju spännande när tekniken förfinats i kommande A77.

Photography Blog testar A55
Geek.com testar A55
Cameralabs.com testar A33
Sist men inte minst franska Alpha-numérique testar A55.
(Översättningen med Google blir lite rolig)


/Mats
 
Fick i veckan hem min nya kamera (min första "riktiga"), en Sony SLT A55V. Tänkte här få lite hjälp o tips som komplement till manual o ihärdigt experimenterande :) .

Frågor:
Var hittar jag serienumret?

Hur aktiverar jag AutoHDR? (vet var den aktiveras, men funktionen är inte valbar av någon anledning)

Går det att göra spegeluppfällning på en SLT?

Serienumret står på undersidan av kameran vid batteriluckan.

För att använda HDR-funktionen måste du ställa in kameran på fotografering med endast jpeg. Jag gissar att du har raw eller raw+jpeg inställt.

Som sagt, fråga gärna vidare i den här tråden så samlas allt på ett ställe.


/Mats
 
Finns två nummer under kameran; ett x-xxx-xxx-xx på svart bakgrund samt ett xxxxxxx på vit bakgrund. Sedan har Cyberphoto skickat med ett papper med ett serienummer med 10 tecken, varav första o sista är bokstäver, de andra siffror. Blir en smula förvirrad
 
Finns två nummer under kameran; ett x-xxx-xxx-xx på svart bakgrund samt ett xxxxxxx på vit bakgrund. Sedan har Cyberphoto skickat med ett papper med ett serienummer med 10 tecken, varav första o sista är bokstäver, de andra siffror. Blir en smula förvirrad

Märkligt, men jag antar att det är det som står på den vita bakgrunden.
Jag har ingen A55, men det borde ju vara lika på alla modeller.

På min A580 ser det ut så här (har ritat över själva numret):
sn-a580.jpg

På kartongen återfinns samma nummer, fast med siffror/bokstäver före och efter.
sn-kartong.jpg

Är det inte det numret som står på kvittot? Alltså att serienumret på kameran är samma som mittensiffrorna.


/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.