Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilka uppgifter/siffror??....Sony hade ca 12% av DSLR marknaden(Nex inräknat) och på den totala marknaden(DSLR,Nex, komapkt mm) hade dom ca 19% vid senaste årsmätningen(för 2010) och det är en ökning på båda marknadsplanen jämfört med föregående årsmätning(för 2009)...då hade Nex funnits på markande ca 6 månader och A33/55 ca 4-5 månader för den mätperioden(2010).

Men visst det kan hända att försäljningen sjunkit lite i år jämfört med samma period 2010...men det säger väldigt lite om hur det kommer att se ut för hela året 2011.

Ja du har väl läst joakims inlägg, det var där jag tog dom, men jag välkomnar dina siffror Peter.
Både du och Mats har ju svarat så jag har läst dom nu.
Precis som ni skriver så är A55 och Nexarna av allra första generation, A33/55 har verklingen undersökts och nagelfars in i minsta detalj, märks mycket tydligt hur dessa modeller har skrämt många tillverkare, jämförelser med dyra prokameror har till och med gjorts vad gäller AF bland annat, vilket är ett betyg gott som något.
 
Tror nog att Sony har en genomtänkt långsiktig strategi. De planerar helt enkelt ett modellprogram som de tror ger en bra positionering på marknaden och som täcker in så många kundsegment som möjligt, fast samtidigt med möjlighet att i utveckling och produktion ha så lite redundans i överlappande komponenter som möjligt.

Inget konstigt och ikadant gör de andra tillverkarna, vilket är anledningen att det finns liknande kameror i olika prisklasser från alla tillverkarna. Tror inte att Sony leker följa John och bygger modeller för att matcha den och den från Canon och Nikon.

När det gäller A900 är det ett stort problem för Sony. Tror den modellen går med förlust. Den är dyr att producera och med deras ställing kan de inte ta riktigt bra betalt för den som t.ex. Nikon kan med sin D3X. Eftersom Sony inte har någon stor andel av pro-marknaden så finns det inte ett kundsegment som är beredd att betala 50 000 kr för ett kamerahus. Det är en väldigt nischad kamera som främst uppskattas av en liten klick entusiaster, som oss, fast vi är inte beredda att köpa dem om de inte prissätts till 15-20 000 kr eller däromkring och det finns ingen lönsamhet i med de små serierna. Det är dock en image-skapande modell som behövs och en stor del av framgången för att visa att de menar allvar.

Sony kommer nog definitivt att göra vad som krävs för att komma in i pro-segmentet och för det kommer det att krävas komplett utbud med bl.a. FF-kameror och även andra modeller. Så en ny FF kommer nog vpren 2013 skulle jag tippa. Till dess sitter jag nöjd med min A850.

EVF-lösningen i A77 är en ödesfråga teknikmässigt. Den MÅSTE vara betydligt bättre än A55s och kan inte ligga efter en optisk sökare. Om den har efetrsläpningar och problem så att den utklassas av en optisk sökare när det gäller så har Sony klantat sig och får stora problem. Det duger inte att det är halvbra, det måste vara något exceptionellt och det tror jag att vi får.


/Mats

Ja A900 är också en modell av första generation som kom överraskande tidigt, vi vill väll att en ännu mera mordern A900 skall komma, då Sony kan så mycket mera nu idag. Canon Hade ju varit tidiga med sin 5D och följde upp med MK2:an, förutom också några proversioner. så dom låg naturligt en hel del före Sony vad gäller FF-segmentet. nu skall Sony då jämföras med dom hela tiden, och bruset kommer då ständigt på tal.
 
Ja A900 är också en modell av första generation som kom överraskande tidigt, vi vill väll att en ännu mera mordern A900 skall komma, då Sony kan så mycket mera nu idag. Canon Hade ju varit tidiga med sin 5D och följde upp med MK2:an, förutom också några proversioner. så dom låg naturligt en hel del före Sony vad gäller FF-segmentet. nu skall Sony då jämföras med dom hela tiden, och bruset kommer då ständigt på tal.

Gör det?? Tycker att det är väldigt lugnt med "brushysterin" nu för tiden.

Sony själva har sagt FF-kamera är nått så måste finnas i line-upen och att livslängden är ca 3-4år mellan generationerna när det gäller FF-kamerorna...så jag skulle inte alls blir förvånad om det kommer en ny FF-kamera under nästa år från Sony.
 
......................Får väl också uppfattningen att vi svenskar är mera konservativa av oss och har svårt för nya innvoationer, det mesta skall vara som det alltid varit, förändringarna får inte komma för snabbt utan mera stegvis för att vi skall acceptera dom. I svenska fototidningar så verkar dom ha tagits till sig Panasonics modeller som verkliga framtidskameror med stort nytänkande, så där finns en tuff kombatant som jobbar hårt....................................

//Bengt.

Det där är fullständigt fel. Microsoft exv. vet jag ofta använt Sverige som testmarknad i en del fall just för att folk här är förhållandevis tekniktillvända och tidigt tar till sig tekniska nyheter i en intenationell jämförelse.

Fackföreningsrörelsen och sossepartiet har varit mycket mer öppna för att utnyttja nya tekniska möjligheter än facken i många andra länder. Hela Gösta Rehns modell gick ju ut på att låta gamla ineffektiva företag som inte kunde konkurrera längre dö och tanken var att istället ersätta dessa med nya livskraftigare, effektivare och modernare som bättre kunde konkurrera. Genom detta skulle arbetarna få möjlighet till bättre löneutveckling när de slapp subventionera döende olönsamma verksamheter med sina egna onödigt låga löner. Priset var att arbetskraften kontinuerligt måste vara inställd på förändringar och behovet av kontinuerlig fortbildning.

Att det sedan finns stockkonservativa ideer om hur en systemkamera ska se ut och fungera i stora användargrupper, är en helt annan sak.
 
Vilka uppgifter/siffror??....Sony hade ca 12% av DSLR marknaden(Nex inräknat) och på den totala marknaden(DSLR,Nex, komapkt mm) hade dom ca 19% vid senaste årsmätningen(för 2010) och det är en ökning på båda marknadsplanen jämfört med föregående årsmätning(för 2009)...då hade Nex funnits på markande ca 6 månader och A33/55 ca 4-5 månader för den mätperioden(2010).

Men visst det kan hända att försäljningen sjunkit lite i år jämfört med samma period 2010...men det säger väldigt lite om hur det kommer att se ut för hela året 2011.

Vi har fortfarande efterdyningar efter en ganska ordentlig världsekonomisk kris. Dessutom har Japan drabbats mycket hårt av tsunamis, härdsmältor och en stor del av elproduktionen är utslagen eller störd. Produktionen gnisslar fortfarande och tillverkarna har svårt att leverera i en del fall.

Det här året är verkligen inget normalt år vare sig för Japan eller stora delar av övriga världen. Många håller fortfarande hårt i pengarna.
 
Senast ändrad:
---
Så en ny FF kommer nog vpren 2013 skulle jag tippa. Till dess sitter jag nöjd med min A850.
Allt indikerar att Sonys nästa fullformatare kommer "redan" under år 2012. Det är min bedömning (trots tsunami och ekonomisk kris). Sony har ju sagt att de bara ska få klart något av det revolutionerande som de håller på och pular med i sina labb att först, så att det blir praktiskt användbart ... :)
 
Det där är fullständigt fel. Microsoft exv. vet jag ofta använt Sverige som testmarknad i en del fall just för att folk här är förhållandevis tekniktillvända och tidigt tar till sig tekniska nyheter i en intenationell jämförelse.

Fackföreningsrörelsen och sossepartiet har varit mycket mer öppna för att utnyttja nya tekniska möjligheter än facken i många andra länder. Hela Gösta Rehns modell gick ju ut på att låta gamla ineffektiva företag som inte kunde konkurrera längre dö och tanken var att istället ersätta dessa med nya livskraftigare, effektivare och modernare som bättre kunde konkurrera. Genom detta skulle arbetarna få möjlighet till bättre löneutveckling när de slapp subventionera döende olönsamma verksamheter med sina egna onödigt låga löner. Priset var att arbetskraften kontinuerligt måste vara inställd på förändringar och behovet av kontinuerlig fortbildning.

Att det sedan finns stockkonservativa ideer om hur en systemkamera ska se ut och fungera i stora användargrupper, är en helt annan sak.

Jo det kan bli dribbligt detta med vad som är teknikvänligt bland olika länder, sant är ju att antalet personer med Dator, mobiltelefoner ligger högt i sverige. men samtidigt köper många ny mikro för att nästa modell har 100 Watt mer eller tvättmaskinen 200varv högre centrifug, Tyska siemenchefer tyckte svenskarna var bäst på att nappa på ganska små förbättringar.

Sedan har sagts att i kalla Norden orkar många forskare tänka bättre, i förhållande till vad små våra scandinaviska länder trots allt är. sedan vet jag att många storstadsdirektörer har dömt ut bruksorterna utan att ha en aning om vad som händer och utvecklas på dom mindre orterna, Degerfors järnverk hade ett stålverk som gav återkastningar på över 30% man kunde tillverka och hantera över 130 olika kvaliteter men storpolitiken bestämde att det skulle läggas ner. Förövrigt tror jag att den arbetande befolkningen går en ruggig framtid till mötes, jag tror många företag bara vill ha Robotar i stället för människor, människor är allt för besvärliga för dom, semester skall dom ha, och högre lön dom jäklarna, och sjuka blir dom också, ja vet inte om skulle vilja resa in i framtiden för att kika lite, tror det bleve en jättechock.
 
Jo det kan bli dribbligt detta med vad som är teknikvänligt bland olika länder, sant är ju att antalet personer med Dator, mobiltelefoner ligger högt i sverige. men samtidigt köper många ny mikro för att nästa modell har 100 Watt mer eller tvättmaskinen 200varv högre centrifug, Tyska siemenchefer tyckte svenskarna var bäst på att nappa på ganska små förbättringar.

Sedan har sagts att i kalla Norden orkar många forskare tänka bättre, i förhållande till vad små våra scandinaviska länder trots allt är. sedan vet jag att många storstadsdirektörer har dömt ut bruksorterna utan att ha en aning om vad som händer och utvecklas på dom mindre orterna, Degerfors järnverk hade ett stålverk som gav återkastningar på över 30% man kunde tillverka och hantera över 130 olika kvaliteter men storpolitiken bestämde att det skulle läggas ner. Förövrigt tror jag att den arbetande befolkningen går en ruggig framtid till mötes, jag tror många företag bara vill ha Robotar i stället för människor, människor är allt för besvärliga för dom, semester skall dom ha, och högre lön dom jäklarna, och sjuka blir dom också, ja vet inte om skulle vilja resa in i framtiden för att kika lite, tror det bleve en jättechock.

Inte heller detta med robotarna stämmer ju längre. Jag besökte Erikssons fabriker i Kumla för ett antal år sedan och där hade de just lagt ner verksamheten i en monteringshall eftersom man kommit på att ett gäng kinesiska småtjejerna som monterade för hand gjorde det lika snabbt och till en mycket lägre kostnad än vad de robotiserade fabrikerna klarade av att producera till. Det var en av de uppsagda arbetarnas egna ord fritt uttryckt. Vad är det för poäng då med dyra robotar och dyr personal ingenjörer om utfallet av den investeringen och de driftkostnaderna inte ger större avtryck i avkastningen än så.

Men katastrofen i Japan kan lägga annat i vågskålen nu när världen sett resultatet av globaliseringen och den extremt drivna globala arbetsfördelningen där det mesta när det gäller elektronik produceras i Fjärran Östern. En hel del av västvärldens industrier drabbas nu av störningar för att man ni inte kan få elektroniska insatsvaror i tid enligt snävt hållna "Just in time"-scenarion. Det är väldigt sårbart nu och såna här händelser visar det i blixtbelysning.
 
Inte heller detta med robotarna stämmer ju längre. Jag besökte Erikssons fabriker i Kumla för ett antal år sedan och där hade de just lagt ner verksamheten i en monteringshall eftersom man kommit på att ett gäng kinesiska småtjejerna som monterade för hand gjorde det lika snabbt och till en mycket lägre kostnad än vad de robotiserade fabrikerna klarade av att producera till. Det var en av de uppsagda arbetarnas egna ord fritt uttryckt. Vad är det för poäng då med dyra robotar och dyr personal ingenjörer om utfallet av den investeringen och de driftkostnaderna inte ger större avtryck i avkastningen än så.

Men katastrofen i Japan kan lägga annat i vågskålen nu när världen sett resultatet av globaliseringen och den extremt drivna globala arbetsfördelningen där det mesta när det gäller elektronik produceras i Fjärran Östern. En hel del av västvärldens industrier drabbas nu av störningar för att man ni inte kan få elektroniska insatsvaror i tid enligt snävt hållna "Just in time"-scenarion. Det är väldigt sårbart nu och såna här händelser visar det i blixtbelysning.

Ja när det är uppgång hos Eriksson, så är det stora famnen, efter ett år kan hälften få gå hem. Kommer du ihåg dom gamla journalfilmerna när mustiga kvinnor packade sardiner i svenska fabriker, jäsiken vilket tempo dom hade.
 
Nä bilderna kommer jag inte ihåg men speakerrösten glömmer man inte. Ibland undrar jag om det var samma gubbe som ficka alla jobben att kommentera reklam och upplysningsfilmerna man prackade på folk vid denna tid.
 
Den som söker ska finna :)
http://support.sony-europe.com/dime/crl/slt/slt.aspx?site=odw_sv_SE&m=SLT-A55
Inbyggd programvara kallar dom det.

"64-bitars versioner stöds inte" Lever Sony kvar i 1900-talet? Jag tror 70% av alla datorer som säljs nu är 64-bit.

Vi hade en diskussion om detta korkade när det gällde firmware-uppdateringen till A900.
Det är ingen fara. EXE-filen är ett självuppackande arkiv packat med LZH (tydligen vanligt i Japan fortfarande), Går alldeles utmärkt att acka upp den i 64-bit Windows.

Annars kan du hämta hem versionen för MAC. Det är en helt vanlig zip-fil som går alldeles utmärkt att packa upp i Windows.

Fattar inte varför dom enbart ägger upp en zip-fil. Finns väl ingen datoranvändare på planeten som inte kan packa upp en sån.

Japaner, japaner, japaner...


/Mats
 
Vi hade en diskussion om detta korkade när det gällde firmware-uppdateringen till A900.
Det är ingen fara. EXE-filen är ett självuppackande arkiv packat med LZH (tydligen vanligt i Japan fortfarande), Går alldeles utmärkt att acka upp den i 64-bit Windows.

Annars kan du hämta hem versionen för MAC. Det är en helt vanlig zip-fil som går alldeles utmärkt att packa upp i Windows.

Fattar inte varför dom enbart ägger upp en zip-fil. Finns väl ingen datoranvändare på planeten som inte kan packa upp en sån.

Japaner, japaner, japaner...


/Mats

STOPP OCH BELÄGG!

Var inne och kollade och det verkar som jag har fel.
Det här är tydligen ett program man ska köra med kameran uppkopplad via usb-kabeln.

(På A900 var det en fil som man kopierade över till minneskortet och sedan satte man i det och satte på kameran samtidigt som man hade menyknappen intryckt - eller hur det nu var,)

Vet inte hur man ska få tag p en 32-bit Windows, jag vet ingen som har det nuförtiden.

Sorry att jag lade mig i.
/Mats
 
Har kollat på en ny ersättningskamera/reservkamera i APC-klassen och tittat på allt från kompakt, till lånzoom. Skall till USA nästa vecka, kan köpa en A55 för 5300 inkl. 18-55... Det är väl bara att slå till antar jag. (om den nu finns i lager) eller?

Alternativet är NEX, men den är inte billigare där, och storleken spelar ingen roll för mig i alla fall så man kan väl lika bra köra på en slt :)

Hur e det med garanti på grejjer köpta i usa, någon som vet? är det värt att spara 1000-1500 på att köpa den där? Jag har haft problem med 2 sony-hus som fått skickas på justering så man vill ju veta att det funkar...

Jag köpte ett objektiv i NY för något år sedan, och då kunde man lägga till en försäkring som gällde i europa också, men jag tyckte det kändes som en "blåsarförsäkring" så jag struntade i det. Behövde aldrig service, och det kanske var tur...

//Björn
 
Har kollat på en ny ersättningskamera/reservkamera i APC-klassen och tittat på allt från kompakt, till lånzoom. Skall till USA nästa vecka, kan köpa en A55 för 5300 inkl. 18-55... Det är väl bara att slå till antar jag. (om den nu finns i lager) eller?

Alternativet är NEX, men den är inte billigare där, och storleken spelar ingen roll för mig i alla fall så man kan väl lika bra köra på en slt :)

Hur e det med garanti på grejjer köpta i usa, någon som vet? är det värt att spara 1000-1500 på att köpa den där? Jag har haft problem med 2 sony-hus som fått skickas på justering så man vill ju veta att det funkar...

Jag köpte ett objektiv i NY för något år sedan, och då kunde man lägga till en försäkring som gällde i europa också, men jag tyckte det kändes som en "blåsarförsäkring" så jag struntade i det. Behövde aldrig service, och det kanske var tur...

//Björn

Sony har "Europa-garanti", vilket gör at tdu kan handla den var som helst inom EU och få fullständig garanti och du kan lämna in den till Sony i Sverige.

Det gäller INTE om du köpt kameran i USA.

DESSUTOM! Specifikationen skiljer sig för kameran. De som säljs i USA har inte samma uppsättning språk, så att du har t.ex. inte Svenska, men däremot en massa siatiska språk som inte finns på våra kameror här.

DESSUTOM så filmar USA-kameror i NTSC 60Hz, medan EU-kamerorna filmar i PAL 50 Hz.

Alltså, ingen bra idé att handla kamer i USA anser jag i alla fall. Den lär dessutom få ett dåligt andrahandsvärde här i Sverige och vara väldigt svårsåld om du senare vill byta kamera.

DESSUTOM är pris som anges i USA utan säljskatten, så den blir nog lite dyrare ändå när du väl står i kassan.

En A55 med kit-objektivet kostar under 7000 kr inkl moms här i Sverige hos både Pixmania och Cyberphoto.

Så den knappa tusenlappen du "sparar" på att handla den i USA är bortkastad flera gånger om.

Du kan kanske komma undan ett par hundringar billigare om du köper den över nätet från England eller Holland eller Tyskland, t.ex. www.cameranu.nl/en, fast vete sjutton om det är värt besväret.


/Mats
 
Alright, då vet jag. Tack för informationen! Ja, då blir det kanske en tur till Mediamarkt igen då. Jag var där med två ungar idag. Kändes som att ha med två getter som gick på crack eller ngt, så det får bli en lugn tur för mig själv nästa gång :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.