Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
Tidigare i denna tråd var både Mats Lillnor och Gunnar Karlsson (om jag inte missminner mig) övertygade om att AF sköttes av huvudsensorn i A55 till skilland från hur det är i exv. A550 och A580. Så är det alltså inte. Det är samma typ av lösning i alla fallen, så nu är det utrett.

Det ljus som reflekteras uppåt av den fasta spegel går upp till "the Face Detection - Auto Focusing system" i toppen av "the mirror box".

http://www.1001noisycameras.com/2011/04/whats-inside-the-sony-a55-9-minute-video-by-sony.html

studera filmen som är väldigt redig och illustrativ och det som handlar om detta finns c:a 3 minuter och 5,5 minuter in i filmen.

God natt!

Nä men Sten-Åke, så var det då verkligen inte!

Det var du som påstod "Det är inte huvudsensorn som används till quick live view. Den enda sensorn som finns för att hämta quick Live View-bilden från är AF-sensorn precis som i A580"

vilket ju är helt uppåt väggarna, så jag förklarade hur det fungerar, vilket var helt korrekt och precis så som de säger i filmen.

Läs själv.
Du hittar mitt klarläggande av din missuppfattnig i det här inlägget:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1645642#post1645642

/Mats

Nä men Sten-Åke, så var det då verkligen inte!

Det var du som påstod "Det är inte huvudsensorn som används till quick live view. Den enda sensorn som finns för att hämta quick Live View-bilden från är AF-sensorn precis som i A580"

vilket ju är helt uppåt väggarna, så jag förklarade hur det fungerar, vilket var helt korrekt och precis så som de säger i filmen.

Läs själv.
Du hittar mitt klarläggande av din missuppfattnig i det här inlägget:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1645642#post1645642

/Mats

Ja det har du rätt i att det är helt uppåt väggarna. Det är en sammanblandning av hur Live View-bilden genereras i de modeller som har rörlig spegel och hur AF-systemet funkar i A55.

Självklart det finns ingen skillnad i A55 mellan Live View och EVF-sökaren när det gäller signalkälla. Det är ju det som är skillnaden mellan A55 och alla övriga kameror och det som ger förutsättning till att också få en stabiliserad sökarbild i en EVF till skillnad från i OVF. Ljuset träffar ju huvudsensorn hela tiden eftersom den släpper igenom ljuset och spegel reflekterar till AF-sensorn hela tiden likaså . Det är också det som gör Live View så helt överlägset användarvänlig om man kombinerar den med att den automatiskt switchar läge med hjälp av "Eye start" som i tidigare modeller bara startat fokusering och mätsystem när man satt ögat till okularet. Live View i A580 är också utmärkt men den upplever jag som otroligt mycket yxigare användarmässigt än hur det fungerar i A55.

Däremot är det ju så att för att få Live View-bilden i Quick Live View i alla kameror från A300 till A580 så drar man i den mekaniska spak som stänger okularet och tiltar ned en spegel i mirrorboxens topp som ser till att ljuset träffar Live View-sensorn då ju spegeln i dessa modeller inte släpper in ljus till huvudsensorn. Lite yxigt som sagt även om resultatet är överlägset allt annat på marknaden.

Jag hoppas verkligen att Sony konsekvent väljer detta spår med SLT för det är väldigt mycket fördelar med det som klart överväger nackdelarna tycker jag. Jag gillade verkligen A55 och det enda jag tyckte var dåligt var batteritiden. Det är en mycket roligare kamera att använda än mina A550 0ch A580.

Senast ändrad:
Jag tycker inte att batteritiden på a55:an är så mycket att bekymra sig över när ett extra batteri kostar 299:- hos Batteriexperten :)

Hej
En dumm fråga kanske.
Om man vill köra manuellt. Kan man då få bilden föstorad i sökaren?

Om du menar vid MF Check Live View så är svaret ja på den frågan men du behöver förmodligen slå på funktionen i menyerna, då jag är ganska säker på at den är av "by default". Då knyts denna funktion till raderingsknappen (papperskorgen). Kolla manualen, det står där.

Jag tycker inte att batteritiden på a55:an är så mycket att bekymra sig över när ett extra batteri kostar 299:- hos Batteriexperten :)

Den kan bli det om man reser med den men annars är det normalt inget som helst problem om man inte kör seriebildstagning för mycket. Sen kan man ju stänga av GPS:en också om det kniper - fast det är väl inget kul :).

Enligt "rykten från säkra källor" :)
så kommer Sony SLT-A35 att presenteras officiellt nu på fredag 2011-06-03 (ersättare till A33).

Samt även NEX-C3 (ersättare till NEX-3).

Sorry, vi får vänta ytterligare några dagar. Lanseringen är senarelagd till onsdag 2011-06-08 (lite tsunami-relaterat, kan man förmoda).

A35 mm presenterades idag

.
Som jag skrivit tidigare, så skulle A35 alltså komma att presenteras idag (ersättaren till A33), samt NEX-C3 plus en (lite) större extern blixt samt uppdateringar till A33/A55 och NEX-3/5.

Huvudskillnaderna mellan A33 och A35 är att den nyare får en bättre sensor samt en del nya funktioner, men tyvärr så har de plockat bort den vridbara skärmen - den är fast på A35:an. Obegripligt - även om det förstås handlar om att pressa priset.

Här finns specifikationer och pressrelease:
www.dpreview.com/news/1106/11060820sonyslta35preview.asp

.
Som jag skrivit tidigare, så skulle A35 alltså komma att presenteras idag (ersättaren till A33), samt NEX-C3 plus en (lite) större extern blixt samt uppdateringar till A33/A55 och NEX-3/5.

Huvudskillnaderna mellan A33 och A35 är att den nyare får en bättre sensor samt en del nya funktioner, men tyvärr så har de plockat bort den vridbara skärmen - den är fast på A35:an. Obegripligt - även om det förstås handlar om att pressa priset.

Här finns specifikationer och pressrelease:
www.dpreview.com/news/1106/11060820sonyslta35preview.asp

Ja, det var märkligt med skärmen. Fast den måste förstås differntieras från A55 nu när de har samma sensor. Bara seriehastigheten och GPS som skiljer.

Konstigt att inte A55 reas kraftigt nu.När uppföljaren till den (A57/A58?) presenteras den 7/7 kommer A55 bli död på marknaden. Iofs är annonseringen vi sett från Sony mest om A55, bl.a. här på fotosidan (vilket nog är en dålig investering iofs).

/Mats

Bara seriehastigheten och GPS som skiljer.

/Mats

Plus att A35 skulle få ganska mycket bättre batterikapacitet. Sony själva snackar om ca 440 stillbilder om man använder Live View, och ca 420 bilder om man använder EVF:en. Inte så jättebra ändå kanske men ändå ca 30% fler bilder än vad A33 klarade.

Plus att A35 skulle få ganska mycket bättre batterikapacitet. Sony själva snackar om ca 440 stillbilder om man använder Live View, och ca 420 bilder om man använder EVF:en. Inte så jättebra ändå kanske men ändå ca 30% fler bilder än vad A33 klarade.

Jo, det är det jag menar. Det där är nya egenskaper som är bättre på A35, vilket gör att A55 som är positionerad ett steg högre och är dyrare inte är lika bra och bara ett par småsaker skiljer dem åt. Det är för liten skillnad helt enkelt. Förut var det olika sensorer, men inte nu.

/Mats

Vi "vet" ju att det kommer en efterföljare till A55:an, och vi "vet" att den kommer senare än A35:an, så det är väl bara att vänta lite (förmodligen till någon gång under nästa månad), så får vi se ifall A57:an (eller vad den kan komma att kallas) kommer att expandera modellskillnaden tillbaka den tidigare nivån.

Det är väl helt naturligt att alla tillverkare från tid till annan får positioneringsproblem när en ny generation kameror släpps. Så har det ju varit hela tiden. Det finns numera massor av funktioner och teknik som finns i instegarna som inte ens finns i "flaggskeppsmodelerna" med FF t.ex.

Nu får de simplaste modellerna sensorer som är i par med tidigare toppmodeller. Det skapar problem tills de nya toppmodellerna kommer och det är väl ingte konstigt egentligen. Enda botemedlet mot detta är väl att släppa toppmodellerna först men det verkar inte vara det normala.

Kan Sonytänket vara så att A35 skall konkurera med Canon 1100D och Nikon 3100. Sedan borde en kommande A57 då konkurera med 600D och D5100.

Jag kan inte räkna ut någonting annat än att Sony måste ju få sina kameror sålda och hamna på plus, för att kunna utvecklas. Joakims uppgifter ser väl ut att vara sanna, att försäljsningskurvorna sjunker, så vad kan Sony göra. A77 skall då ta upp kampen mot en kommande D400 och förmodlingen snart en ny 8D eller någonting från Canon.

Personliga värderingar av vad som är gott nog på en Sonymodell och vad som ett fåtal på våra fotosidatrådar anser, ( trots allt så deltar väl inte mer än 5-6 St mera frekvent på sonytråden ) är på många sätt helt okej så klart, man är nöjd och tillfreds med sin modell. Ägare av A900 tycker modellen har vad den behöver för sin egna behov, saknar LV och filmmöjligheter men alla vill inte ha dessa grejer.

Men frågan man vill ställa är om det räcker för att få fart på försäljningen måste inte Sony sälja mycke av A900 för att satsa på att bygga nya FF-modeller, resonerar jag tokigt här eller uppfattas som en Sonyfiende för att jag inte får tankegångarna att gå ihop.

Får väl också uppfattningen att vi svenskar är mera konservativa av oss och har svårt för nya innvoationer, det mesta skall vara som det alltid varit, förändringarna får inte komma för snabbt utan mera stegvis för att vi skall acceptera dom. I svenska fototidningar så verkar dom ha tagits till sig Panasonics modeller som verkliga framtidskameror med stort nytänkande, så där finns en tuff kombatant som jobbar hårt.

Helt klart så har Canon/Nikon svarat upp på Sonys vridbara och vinklade monitorer som inte har varit så populärt tidigare ( minns ni dom heta diskussionerna som föregicks tidigare om detta ) Nikon tog inte steget med vribar monitor till D7000 men kommer nog till nästa modell.

Hoppas kanske att A77 blir en kamera som får lite tänk från den fina A700 också, för att tilltala dom konservativa, hoppas det stämmer med den förbättrade EVF:en som Gunnar skriver om den måste nog bli riktigt bra så bredden på köparna kan öka. //Bengt.

Kan Sonytänket vara så att A35 skall konkurera med Canon 1100D och Nikon 3100. Sedan borde en kommande A57 då konkurera med 600D och D5100.

Jag kan inte räkna ut någonting annat än att Sony måste ju få sina kameror sålda och hamna på plus, för att kunna utvecklas. Joakims uppgifter ser väl ut att vara sanna, att försäljsningskurvorna sjunker, så vad kan Sony göra. A77 skall då ta upp kampen mot en kommande D400 och förmodlingen snart en ny 8D eller någonting från Canon.

Personliga värderingar av vad som är gott nog på en Sonymodell och vad som ett fåtal på våra fotosidatrådar anser, ( trots allt så deltar väl inte mer än 5-6 St mera frekvent på sonytråden ) är på många sätt helt okej så klart, man är nöjd och tillfreds med sin modell. Ägare av A900 tycker modellen har vad den behöver för sin egna behov, saknar LV och filmmöjligheter men alla vill inte ha dessa grejer.

Men frågan man vill ställa är om det räcker för att få fart på försäljningen måste inte Sony sälja mycke av A900 för att satsa på att bygga nya FF-modeller, resonerar jag tokigt här eller uppfattas som en Sonyfiende för att jag inte får tankegångarna att gå ihop.

Får väl också uppfattningen att vi svenskar är mera konservativa av oss och har svårt för nya innvoationer, det mesta skall vara som det alltid varit, förändringarna får inte komma för snabbt utan mera stegvis för att vi skall acceptera dom. I svenska fototidningar så verkar dom ha tagits till sig Panasonics modeller som verkliga framtidskameror med stort nytänkande, så där finns en tuff kombatant som jobbar hårt.

Helt klart så har Canon/Nikon svarat upp på Sonys vridbara och vinklade monitorer som inte har varit så populärt tidigare ( minns ni dom heta diskussionerna som föregicks tidigare om detta ) Nikon tog inte steget med vribar monitor till D7000 men kommer nog till nästa modell.

Hoppas kanske att A77 blir en kamera som får lite tänk från den fina A700 också, för att tilltala dom konservativa, hoppas det stämmer med den förbättrade EVF:en som Gunnar skriver om den måste nog bli riktigt bra så bredden på köparna kan öka. //Bengt.

Tror nog att Sony har en genomtänkt långsiktig strategi. De planerar helt enkelt ett modellprogram som de tror ger en bra positionering på marknaden och som täcker in så många kundsegment som möjligt, fast samtidigt med möjlighet att i utveckling och produktion ha så lite redundans i överlappande komponenter som möjligt.

Inget konstigt och ikadant gör de andra tillverkarna, vilket är anledningen att det finns liknande kameror i olika prisklasser från alla tillverkarna. Tror inte att Sony leker följa John och bygger modeller för att matcha den och den från Canon och Nikon.

När det gäller A900 är det ett stort problem för Sony. Tror den modellen går med förlust. Den är dyr att producera och med deras ställing kan de inte ta riktigt bra betalt för den som t.ex. Nikon kan med sin D3X. Eftersom Sony inte har någon stor andel av pro-marknaden så finns det inte ett kundsegment som är beredd att betala 50 000 kr för ett kamerahus. Det är en väldigt nischad kamera som främst uppskattas av en liten klick entusiaster, som oss, fast vi är inte beredda att köpa dem om de inte prissätts till 15-20 000 kr eller däromkring och det finns ingen lönsamhet i med de små serierna. Det är dock en image-skapande modell som behövs och en stor del av framgången för att visa att de menar allvar.

Sony kommer nog definitivt att göra vad som krävs för att komma in i pro-segmentet och för det kommer det att krävas komplett utbud med bl.a. FF-kameror och även andra modeller. Så en ny FF kommer nog vpren 2013 skulle jag tippa. Till dess sitter jag nöjd med min A850.

EVF-lösningen i A77 är en ödesfråga teknikmässigt. Den MÅSTE vara betydligt bättre än A55s och kan inte ligga efter en optisk sökare. Om den har efetrsläpningar och problem så att den utklassas av en optisk sökare när det gäller så har Sony klantat sig och får stora problem. Det duger inte att det är halvbra, det måste vara något exceptionellt och det tror jag att vi får.

/Mats

Vilka uppgifter/siffror??....Sony hade ca 12% av DSLR marknaden(Nex inräknat) och på den totala marknaden(DSLR,Nex, komapkt mm) hade dom ca 19% vid senaste årsmätningen(för 2010) och det är en ökning på båda marknadsplanen jämfört med föregående årsmätning(för 2009)...då hade Nex funnits på markande ca 6 månader och A33/55 ca 4-5 månader för den mätperioden(2010).

Men visst det kan hända att försäljningen sjunkit lite i år jämfört med samma period 2010...men det säger väldigt lite om hur det kommer att se ut för hela året 2011.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar