Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
Hahaha sant....men o andra sidan så undrar man ju vad det är Nikon o Canon håller på med eftersom dom inte lyckas göra nått som är mycket bättre än vad Sony lyckas åstadkomma med gammalt skräp :)

Nu åker du iväg Peter till närmaste MM-butik du tar fram A550 och 60D, skillnaden i känsla och detaljer är mycket stor, även synintrycket av modellerna, känn på greppet på båda kamerorna, byt fram och tillbaka. Om man inte hatar Canon så måste man nog erkänna att 60D känns väldigt bra. man skulle kunna säga att 60D ligger betydligt närmare A900 än vad A550 gör, man kan inte tro Att A900 och A550 kommer från samma tillverkare. att sedan A550 kan tävla i ren bildkvalitet med dom flesta och även dyrare modeller är en annan historia.
 
Nu åker du iväg Peter till närmaste MM-butik du tar fram A550 och 60D, skillnaden i känsla och detaljer är mycket stor, även synintrycket av modellerna, känn på greppet på båda kamerorna, byt fram och tillbaka. Om man inte hatar Canon så måste man nog erkänna att 60D känns väldigt bra. man skulle kunna säga att 60D ligger betydligt närmare A900 än vad A550 gör, man kan inte tro Att A900 och A550 kommer från samma tillverkare. att sedan A550 kan tävla i ren bildkvalitet med dom flesta och även dyrare modeller är en annan historia.

Bengt jag behöver inte åka enda till MM...har en jobbarkompis(som jag va ute o fotade ihop med senast idag) som har 60D och två kompisar som har varsin A580....A580 är bättre gjord/byggd än A550 och jag personligen tycker helt ärligt inte Canonen känns så mycket bättre faktiskt om jag bortser från att 60D ha ett bättre greppet(dock personligt) o annan ytfinish och att den är lite tyngre som bidrar till ett lite annorlunda intryck/ger en annan känsla men samtidigt finns det en del saker som jag tycker är sämre på Canonen tex den vinklingsbara skärmen tycker jag inte alls ger ett gediget intryck.

60D anser jag inte ens vara i närheten av A900 i byggkvalité men det är även det min personliga åsikt.

Tja bildkvalité må vara en annan historia men det är väl ändå det som är det viktigaste.

Bengt det kanske är dags att du säljer av dina Minolta/Sony-prylar o köper en Canon eller Nikon så du få det du suktar efter...för nu när det inte går att klaga på brus mm jämfört med Nikon o Canon så verkar det som att du hakat upp/reta dig på den lilla skillnaden i känsla som det finns mellan olika kamerahus/märken istället ;)
 
Senast ändrad:
Bengt jag behöver inte åka enda till MM...har en jobbarkompis(som jag va ute o fotade ihop med senast idag) som har 60D och två kompisar som har varsin A580....A580 är bättre gjord/byggd än A550 och jag personligen tycker helt ärligt inte Canonen känns så mycket bättre faktiskt om jag bortser från att 60D ha ett bättre greppet(dock personligt) o annan ytfinish och att den är lite tyngre som bidrar till ett lite annorlunda intryck/ger en annan känsla men samtidigt finns det en del saker som jag tycker är sämre på Canonen tex den vinklingsbara skärmen tycker jag inte alls ger ett gediget intryck.

60D anser jag inte ens vara i närheten av A900 i byggkvalité men det är även det min personliga åsikt.

Tja bildkvalité må vara en annan historia men det är väl ändå det som är det viktigaste.

Bengt det kanske är dags att du säljer av dina Minolta/Sony-prylar o köper en Canon eller Nikon så du få det du suktar efter...för nu när det inte går att klaga på brus mm jämfört med Nikon o Canon så verkar det som att du hakat upp/reta dig på den lilla skillnaden i känsla som det finns mellan olika kamerahus/märken istället ;)

Finns inget värde i mina billiga objektiv, var faktiskt lite sugen på nya G12 som fick kanonbetyg vid Fotos test, 28-140 optik som tydlingen är skarp över allt utan svagheter, vad kostar ett 28-140 objektiv att köpa separat tro, här åker det dessutom in i kameran när man stänger av.
 
Hahaha sant....men o andra sidan så undrar man ju vad det är Nikon o Canon håller på med eftersom dom inte lyckas göra nått som är mycket bättre än vad Sony lyckas åstadkomma med gammalt skräp :)

De letar väl i garderoben eller på historiens sophög efter andra gamla utgångna patent som de är rädda för att Sony ska hitta och använda före dem igen. Fast halvgenomskinlig spegel var väl en gammal Canon-innovation eller hur? :)
 
Bengt jag behöver inte åka enda till MM...har en jobbarkompis(som jag va ute o fotade ihop med senast idag) som har 60D och två kompisar som har varsin A580....A580 är bättre gjord/byggd än A550 och jag personligen tycker helt ärligt inte Canonen känns så mycket bättre faktiskt om jag bortser från att 60D ha ett bättre greppet(dock personligt) o annan ytfinish och att den är lite tyngre som bidrar till ett lite annorlunda intryck/ger en annan känsla men samtidigt finns det en del saker som jag tycker är sämre på Canonen tex den vinklingsbara skärmen tycker jag inte alls ger ett gediget intryck.

60D anser jag inte ens vara i närheten av A900 i byggkvalité men det är även det min personliga åsikt.

Tja bildkvalité må vara en annan historia men det är väl ändå det som är det viktigaste.

Bengt det kanske är dags att du säljer av dina Minolta/Sony-prylar o köper en Canon eller Nikon så du få det du suktar efter...för nu när det inte går att klaga på brus mm jämfört med Nikon o Canon så verkar det som att du hakat upp/reta dig på den lilla skillnaden i känsla som det finns mellan olika kamerahus/märken istället ;)

Äh Peter, Bengt har bara lite svårt att bestämma sig och när han äntligen gör det om något år så har säkert Sony tagit fram en verklig dräpare med extra allt, tätat hus i titanstabiliserad magnesium och äntligen Exmor-R backlit-sensor. Risken kommer dock vara överhängande för att både han och andra kommer tycka att den för dyr och kanske inte prisvärd (precis som de Canon entusiaster som hävdar att Canon IS är bättre än Sony SSS men aldrig tycker sig vilja betala vad dessa objektiv kostar utan konsekvent väljer de billigare utan bildstabilisering). Då är det bara att vänta ett par år till, tills den blir det (eftersom ju Sony inte alls hanterar prissättningen som Canon på gamla utgångna semipromodeller och vägrar sänka priserna trots att konkurrenterna kommit ut med ett par nyare modeller sedan Sony lanserat sin). Det mönstret har väl med all tydlighet visats med prisättningen av A700 historiskt.

Men i väntan på det kan de som ändå förstått att A580 är en riktigt bra kamera och ett redigt steg från Konica Minolta 5D, få sig ett kamerahus som kommer möta i princip alla deras fotografiska behov, bara de är beredda att också investera i bra objektiv.
 
Finns inget värde i mina billiga objektiv, var faktiskt lite sugen på nya G12 som fick kanonbetyg vid Fotos test, 28-140 optik som tydlingen är skarp över allt utan svagheter, vad kostar ett 28-140 objektiv att köpa separat tro, här åker det dessutom in i kameran när man stänger av.

Provkände på en G12 idag på Onoff, ingav ingen direkt kvalites känsla (plastig och stor), men den verkar ha många rattar etc.....
Nexen käns robustare med råge ;-) men inga rattar :-(
 
En sak som är slående är att Sony måste ha kommit extremt långt ändå på dessa år. Därför det som nu diskuteras är inte bildkvalitet. Isoförmåga osv. Utan det är om det är återvunnen plast med olika tillsattser och armeringar man byggt huset av eller gamalt återvunnet metallskrot med lite legeringar av olika slag man byggt av.. Då jäklar som sagt har Sony kommit lång... :)
 
Äh Peter, Bengt har bara lite svårt att bestämma sig och när han äntligen gör det om något år så har säkert Sony tagit fram en verklig dräpare med extra allt, tätat hus i titanstabiliserad magnesium och äntligen Exmor-R backlit-sensor. Risken kommer dock vara överhängande för att både han och andra kommer tycka att den för dyr och kanske inte prisvärd (precis som de Canon entusiaster som hävdar att Canon IS är bättre än Sony SSS men aldrig tycker sig vilja betala vad dessa objektiv kostar utan konsekvent väljer de billigare utan bildstabilisering). Då är det bara att vänta ett par år till, tills den blir det (eftersom ju Sony inte alls hanterar prissättningen som Canon på gamla utgångna semipromodeller och vägrar sänka priserna trots att konkurrenterna kommit ut med ett par nyare modeller sedan Sony lanserat sin). Det mönstret har väl med all tydlighet visats med prisättningen av A700 historiskt.

Men i väntan på det kan de som ändå förstått att A580 är en riktigt bra kamera och ett redigt steg från Konica Minolta 5D, få sig ett kamerahus som kommer möta i princip alla deras fotografiska behov, bara de är beredda att också investera i bra objektiv.

MM är närmaste butik som har lite mera modeller, dom hade till och med en Olympus E30.
men ingen A580 eller A55, det är någonting med A55 som lockar, måste bara få känna på den lite. A55 är nog den modellen som jag har upplevt fått dom mesta lovorden på senare tid, men att många sajter också säger att A55 är första generation av en ny typ av kamera och för att vara första generation är den ganska lyckad, men man förväntar sig mera av nästa modell, Sony säger att dom jobbar hårt med ny EVF. Om en kamera är byggd i plast eller balsam, varför skall den behöva ha mindre med direktknappar för det. I KM5D har man möjlighet att även justera kelvin, men den saknar smile shutter.
 
... A580 eller A55, det är någonting med A55 som lockar, måste bara få känna på den lite...

Ähh, håll inte på och vela så mycket. Gå ut och köp en kamera och använd den en månad. Om du sen inte gillar den så sälj den och köp en annan istället. Hur enkelt som helst, vad är problemet?


"KM7D kan justera Kelvin" Onödigare finess får man väl leta efter. Om inte jpeg och de olika WB-lägena duger så kan man ju alltid fotografera i RAW. Dey är ju bara såna som Ken Rockwell som klagar på sånt att det är viktigt när det väl gäller. Hans skulle kanske porva RAW han med.


Dessutom så är det inte så att bara för att en lögn upprepas väldigt många gånger så blir den inte sanning för det. Sony A580 HAR möjligheten att själv ange vitbalansen i Kelvin precis som man önskar.



/Mats
 
Senast ändrad:
MM är närmaste butik som har lite mera modeller, dom hade till och med en Olympus E30.
men ingen A580 eller A55, det är någonting med A55 som lockar, måste bara få känna på den lite. A55 är nog den modellen som jag har upplevt fått dom mesta lovorden på senare tid, men att många sajter också säger att A55 är första generation av en ny typ av kamera och för att vara första generation är den ganska lyckad, men man förväntar sig mera av nästa modell, Sony säger att dom jobbar hårt med ny EVF. Om en kamera är byggd i plast eller balsam, varför skall den behöva ha mindre med direktknappar för det. I KM5D har man möjlighet att även justera kelvin, men den saknar smile shutter.

Med tanke på hur du upplevde skillnaden i känsla och byggkvalité mellan 580 och 60D så tror jag du kommer blir lika besviken på A55 vilket kommer leda till att det blir ännu mer klagande/gnällande ;) dock tycker jag personligen A55 känns ett snäpp bättre än A580 men det är troligvis för att den är mer kompakt vilket gör att den uppfattas som mer "solid" och så har den lita annorlunda gummering.
 
En sak som är slående är att Sony måste ha kommit extremt långt ändå på dessa år. Därför det som nu diskuteras är inte bildkvalitet. Isoförmåga osv. Utan det är om det är återvunnen plast med olika tillsattser och armeringar man byggt huset av eller gamalt återvunnet metallskrot med lite legeringar av olika slag man byggt av.. Då jäklar som sagt har Sony kommit lång... :)

Kan bara hålla med dig Torbjörn.....Canon och Nikon har finputsat på sina kameror i många fler år så det är inte så konstigt att dom är nått snäpp bättre på dom små detaljerna...jag är övertygad om att Sony snart är på samma nivå även på det området.
 
Ähh, håll inte på och vela så mycket. Gå ut och köp en kamera och använd den en månad. Om du sen inte gillar den så sälj den och köp en annan istället. Hur enkelt som helst, vad är problemet?


"KM7D kan justera Kelvin" Onödigare finess får man väl leta efter. Om inte jpeg och de olika WB-lägena duger så kan man ju alltid fotografera i RAW. Dey är ju bara såna som Ken Rockwell som klagar på sånt att det är viktigt när det väl gäller. Hans skulle kanske porva RAW han med.


Dessutom så är det inte så att bara för att en lögn upprepas väldigt många gånger så blir den inte sanning för det. Sony A580 HAR möjligheten att själv ange vitbalansen i Kelvin precis som man önskar.



/Mats

Håller med Mats angående Kelvin snacket. Har både KM7D och A55 och måste väl bara säga att det inte 7D klarar fixar A55. Märks att A55:an har en betydligt smartare "hjärna". Den fixar de flesta ljuskällor på ett galant sätt. KM7D däremot måste man "tala om" för exakt vad den skall göra :eek:)
 
"KM7D kan justera Kelvin" Onödigare finess får man väl leta efter. Om inte jpeg och de olika WB-lägena duger så kan man ju alltid fotografera i RAW. Dey är ju bara såna som Ken Rockwell som klagar på sånt att det är viktigt när det väl gäller. Hans skulle kanske porva RAW han med.


Dessutom så är det inte så att bara för att en lögn upprepas väldigt många gånger så blir den inte sanning för det. Sony A580 HAR möjligheten att själv ange vitbalansen i Kelvin precis som man önskar.



/Mats

Håller med dig Mats.....ställa kelvin precis som man vill går till och med på den billiga Nex-3.
Sony har väl samma upplägg när det gäller vitbalansval/inställningar på dom senaste A och E kameror som dom släppt??

Min Nex-3 har i alla fall samma vitbalnsval/inställningsmöjligheter som jag har på min A900.
 
En sak som är slående är att Sony måste ha kommit extremt långt ändå på dessa år. Därför det som nu diskuteras är inte bildkvalitet. Isoförmåga osv. Utan det är om det är återvunnen plast med olika tillsattser och armeringar man byggt huset av eller gammalt återvunnet metallskrot med lite legeringar av olika slag man byggt av.. Då jäklar som sagt har Sony kommit lång... :)

Point taken Tobbe! Vad återstår egentligen att gnälla på nu om man verkligen rannsakar sitt sinne?
 
MM är närmaste butik som har lite mera modeller, dom hade till och med en Olympus E30.
men ingen A580 eller A55, det är någonting med A55 som lockar, måste bara få känna på den lite. A55 är nog den modellen som jag har upplevt fått dom mesta lovorden på senare tid, men att många sajter också säger att A55 är första generation av en ny typ av kamera och för att vara första generation är den ganska lyckad, men man förväntar sig mera av nästa modell, Sony säger att dom jobbar hårt med ny EVF. Om en kamera är byggd i plast eller balsam, varför skall den behöva ha mindre med direktknappar för det. I KM5D har man möjlighet att även justera kelvin, men den saknar smile shutter.

Vi har väl lärt oss av utvecklingen att alltid vänta oss mer av "nästa modell". Problemet är väl snarast att bestämma sig för vilken av dessa modeller man ska köpa då. Har man för stor ångest över att man ska välja "fel" så får man väl aldrig någon ny kamera och då behöver man väl kanske ingen. KMD5D är det väl inget större fel på fast den är 5 år vid det här laget.

Den EVF som finns funkar utmärkt och hindrar nog ingen att fånga bra bilder. Det är nog fortsatt på helt andra ställen det avgörs.
 
Ähh, håll inte på och vela så mycket. Gå ut och köp en kamera och använd den en månad. Om du sen inte gillar den så sälj den och köp en annan istället. Hur enkelt som helst, vad är problemet?


"KM7D kan justera Kelvin" Onödigare finess får man väl leta efter. Om inte jpeg och de olika WB-lägena duger så kan man ju alltid fotografera i RAW. Dey är ju bara såna som Ken Rockwell som klagar på sånt att det är viktigt när det väl gäller. Hans skulle kanske porva RAW han med.


Dessutom så är det inte så att bara för att en lögn upprepas väldigt många gånger så blir den inte sanning för det. Sony A580 HAR möjligheten att själv ange vitbalansen i Kelvin precis som man önskar.

Precis som du tycker de är roligt att handla kameraprylar, tycker jag det är roligt att diskutera kameror
Skulle jag köpa en ny i morgon, skall jag då sluta att skriva här. har du redan glömt vad du kraftfullt skällde för några månader sedan över den uteblivna ersättaren till A700, då var du ruskigt vass måste jag säga.
 
Precis som du tycker de är roligt att handla kameraprylar, tycker jag det är roligt att diskutera kameror
Skulle jag köpa en ny i morgon, skall jag då sluta att skriva här. har du redan glömt vad du kraftfullt skällde för några månader sedan över den uteblivna ersättaren till A700, då var du ruskigt vass måste jag säga.

Hehe, jo men det var lite skämtsamt skrivet.
Jag tycker också det är roligt att diskutera kameror och prylar. Lättare att göra det om man har egen förstahandserfarenhet dock. Tycker om att fotografera också, men då måste man ha en kamera.

Nej, jag kommer inte ihåg att jag skällt såeciellt på att ingen ersättare till A700 kommit faktiskt! :), men jag skriver så mycket och allting är inte alltid helt bearbetat i hjärnan alltid, men för det mesta så, men man kan ju ändra sig. Vet att jag var less på Sony när dom lanserade ytterligare nya 2xx och 3xx utan nånting annat alls. Var beredd att sälja allt jag har och köpa mig en Canon 7D. Blev inte så, säkert bara av en tillfällighet. Vass var jag väl inte? jag uttrycker mig ju alltid milt och välbalanserat utan favör för något märke eller så...

Men jag sitter nöjd nu! Har hittat hem och fått lite ro. Tycker kombon A850 och A580 är perfekt och med en NEX och en Canon IXUS 60 som ytterligare komplement . Hyggligt nöjd med min objektivuppsättning med. Fast jag går i tankarna på att avyttra 70-300G SSM och Tamron 70-200/2,8 för att istället köpa Sony 2,8/70-200G SSM. Grämer mig också lite för att jag lite för lättvindligt gjorde mig av med CZ 16-35 till nån snål smålänning.

Någon som är intresserad av Sony 70-300 och Tamron 70-200 så hojta till i så fall. Säljer också ett Tamron 28-75/2,8 så snart mitt Sony 28-75 kommer hem från kalibrering. Har också ett sprillans helt oanvänt vertikalgrepp till A850/A900 (Meike, tredjepart). Sätter ut annons när jag funderat klart, men alla som läser här får förhandstips.


/Mats
 
Senast ändrad:
Det är väl bar aatt köpa alla. Sen säljer man när nästa kommer. .-)

/Mats

Ja jag gör ju det. Har köpt en ur praktiskt taget varje generation Sony tillverkat, 4 stycken på 5 år men så kan man väl inte hålla på i evigheter. Känns faktiskt lite knäppt då jag verkligen inte köpte analoga systemkameror med det intervallet tidigare och ännu konstigare är det att min fru inte protesterat. Jag skulle åtminstone frågat varför, men det har hon aldrig gjort.

Annat är det med Bengt. Han har svårt att bestämma sig :).
Men det kanske bara är sunt och att det är vi som är knäppa.
 
Som vi har sagt tidigare, vad mycke mer får man för att kameran är dubbelt så dyr, men dom kostar inte 4.200 Kr eller så, utan 8-10000Kr om man vill köpa tidigt vid lanseringen. skall man byta ofta då blir det allt en del pengar.

Aspman brukar prata om att kanske först tredje generation kommer det mera märkbara förbättringar.
Canon/Nikon som exempel var tidiga med hygglig iso-förmåga är skillnaden inte lika stor, som det vart mellan A100 och A550, vilket större steg Sony kommer att ta med nya A77 vet vi inte riktigt ännu.

StenÅke du nämner det lilla battreiet till A55, upplever du det som mycket besvärande dålig kapacitet.

//Bengt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.