Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
Nån som följer M3s "Årets 100 coolaste prylar"?

De har presenterat de coolaste från plats 100 till 4 nu. Såvitt jag förstår har A55 inte nämnts än (med reservation för att den hamnade på plats 40 eller sämre, känns osannolikt). NEX-5 hamnade på 9e plats. IPad kommer såklart att vinna i denna Apple-ifireade omgivning, men har vi en tvåa på G?
 
Någon som testat skillnaden av det lokala AF området resp. spot-fokus på A55:an. Är det egentligen någon skillnad?
 
Mats Lillnor;1602457 ..........................Har funderat själv på det där med plat eller metall i bajonettfattningen och har väl inte riktigt samma åsikt som majoriteten. Hela Sonys nya "Easy Choice"-serie har polymermaterial i bajonetten istället för metall. Jag tycker det är mycket bättre än metall sa:
Var och hämtade mitt Tamron 24-135 som jag haft på rep. hos LP-Foto igår. Werner Schaden som lagat många trasiga objektiv med plastbajonett undslapp sig följande: "Jag har bytt massor av trasig plastbajonetter på både Nikon- och Pentax-objektiv. Däremot verkar Canon-objektiven hålla bättre och jag tror det beror på att Canon har en större diameter på sin objektivfattning". Låter väl inte helt orimligt om du frågar mig.
 
x100

"Fujifilm hade en gång i tiden EN dyr DSLR modell med Nikon-F fattning som dom kom i några generationer som dom fick lägga ner pgr av att den sålde för dåligt...så att dom släpper X100 säger inte speciellt mycket mer än att dom gör ett nytt försök genom att bryta lite ny mark och gör en ny satsning på lite mer avancerade kameror/nishad marknad...tror inte det är ett jättesug efter den heller utan lockar mest entusiaster...den stora massan vill inte ha en kamera med fast brännvidd som inte går att byta ut.....tror inte heller Fuji blir speciellt långlivade med denna modellen heller om dom nu inte utvecklar den vidare så att det tillslut kommer en modell där man kan byta optik...en modell som riktar sig till en bredare kundgrupp."


Tror att du har 100% fel, har läst på internet att jätte många seriösa fotografer dreglar över x100 och har svårt med att vänta på den tills i vår. :)
 
Vad kan vi förvänta oss.

Personligen hade jag inga förväntningar alls men många hade nog förväntat sig både ny semipro och nex men CES är inte den typen av mässa utan en mässa för konsumentelektronik.....brukar i princip alltid bara vara kompaktkameror som visas upp där.
 
"Fujifilm hade en gång i tiden EN dyr DSLR modell med Nikon-F fattning som dom kom i några generationer som dom fick lägga ner pgr av att den sålde för dåligt...så att dom släpper X100 säger inte speciellt mycket mer än att dom gör ett nytt försök genom att bryta lite ny mark och gör en ny satsning på lite mer avancerade kameror/nishad marknad...tror inte det är ett jättesug efter den heller utan lockar mest entusiaster...den stora massan vill inte ha en kamera med fast brännvidd som inte går att byta ut.....tror inte heller Fuji blir speciellt långlivade med denna modellen heller om dom nu inte utvecklar den vidare så att det tillslut kommer en modell där man kan byta optik...en modell som riktar sig till en bredare kundgrupp."


Tror att du har 100% fel, har läst på internet att jätte många seriösa fotografer dreglar över x100 och har svårt med att vänta på den tills i vår. :)

O vilka tror du det är som sitter o häckar/läser om kameror i forum på internet då??....jo entusiasterna...dom som verkligen är intresserade av foto(både bild och teknik)....att det är ett stort sug efter X100 i den kundkretsen/gruppen återspeglar långt ifrån verkligheten....visst det verkar vara och är med all säkerhet en riktigt bra kamera för fotoentusiasten men "Svensson" köper helt enkelt inte en kamera av denna typen för 9-10000sek....den är för nishad och för dåligt specad jämfört med andra kameror i den prisklassen för att tilltala den stora massan.
 
Personligen hade jag inga förväntningar alls men många hade nog förväntat sig både ny semipro och nex men CES är inte den typen av mässa utan en mässa för konsumentelektronik.....brukar i princip alltid bara vara kompaktkameror som visas upp där.

Jo det är sant, kvinnan på slutet frågade om Alpha.kameror, då svarade han som du, olika mässor.
var nog Mats som talat med en Sonygubbe, där Mats då sade att vänta bara några veckor så får ni se vad som kommer, och nu hade det gått några veckor, men var nog fel mässa som sagt.
 
Kamera och Bild har testat Sony A55.

http://www.kamerabild.se/tester/systemkameror/test-sony-a55-1.379151.html

Skriver tydligen IGEN att AF är låst vid 10 fps, vilken den ju inte är och han blivit upplyst om. Undrar varför?

"Sony har en funktion för att ytterligare sänka brusnivån där kameran tar ett antal bilder i snabb följd. Nyttan är begränsad eftersom det kräver stillastående motiv för ett perfekt resultat, och då är det bättre att hitta ett stöd så att längre slutartid och lägre ISO kan användas."

Är längre slutartid en bra lösning vid rörliga motiv?


/Mats
 
Verkar som den killen försökt att göra en orginell recension genom att aldrig snegla på vad någon annan skrivit eller för den delen läsa manualen :----)

Men han är ju inte ensam om det....
 
Mats som talat med en Sonygubbe, där Mats då sade att vänta bara några veckor så får ni se vad som kommer, och nu hade det gått några veckor, men var nog fel mässa som sagt.

Ja det hade varit intressant o få höra vad det rörde sig om...vad Sonyrepresentanten sa för inget oväntat o chockerande har presenterats från Sony i kameraväg och det har gått några veckor nu.
 
Inte bara en riktigt bra kamera utan en miljövänlig sådan också :)

"Did you know that the Sony Alpha A55 is one of the company’s greenest products yet? During CES 2011, Sony revealed waste plastic from optical disc manufacturing are converted into recycled plastic for use in Alpha cameras. A total of 21 different exterior parts of the Sony A55 series uses recycled plastics."

http://www.sonyinsider.com/2011/01/11/the-sony-alpha-a55-is-made-out-of-recycled-plastics/
 
Jag tyckte väl att jag kände igen en liten bit av min gamla Sony trinitron tv i ett av hörnen i kamerahuset...
 
Inte bara en riktigt bra kamera utan en miljövänlig sådan också :)

"Did you know that the Sony Alpha A55 is one of the company’s greenest products yet? During CES 2011, Sony revealed waste plastic from optical disc manufacturing are converted into recycled plastic for use in Alpha cameras. A total of 21 different exterior parts of the Sony A55 series uses recycled plastics."

http://www.sonyinsider.com/2011/01/11/the-sony-alpha-a55-is-made-out-of-recycled-plastics/

Det är väl inte att undra då på att en del Nikon och Canon-folk tycker att Sonys instegsmodeller mest är gammalt skräp :).
 
Det är väl inte att undra då på att en del Nikon och Canon-folk tycker att Sonys instegsmodeller mest är gammalt skräp :).

Hahaha sant....men o andra sidan så undrar man ju vad det är Nikon o Canon håller på med eftersom dom inte lyckas göra nått som är mycket bättre än vad Sony lyckas åstadkomma med gammalt skräp :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.