Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
Har funderat lite på det där, men har ingen A55 att kunna verifiera med. AF-systemet får ju faktiskt bara en tredjedel av ljusmängden jämfört med en traditionell DSLR. Det borde ju faktiskt göra att AF-funktionenn inte blir lika bra, speciellt i mörker. Nu är ju Sony kända för att vara extra bra just på detta område normalt, så det utjämnar saken lite grann, så att de nu inte är bättre, utan något sämre, men ändå inte lika mycket sämre som de skulle varit om de haft likvärdig AF som kokurrenterna. Det borde ge utslag i ett jämförelsetest sida vid sida, men det behöver för den skull inte betyda att "AF:en skulle ha det svårt att ställa fokus". Kanske är tillräckligt bra helt enkelt och en vettig kompromiss med SLT-tekniken.

Den farhågan behöver du inte ha, AF-sensorerna lär inte få nämnvärt mer ljus i en vanlig DSLR eftersom även en sådan har en delgenomskinlig spegel (som i detta fall fördelar ljuset mellan mattskivan och AF-sensorerna innan den sedan fälls upp vid exponeringen).
 
Den farhågan behöver du inte ha, AF-sensorerna lär inte få nämnvärt mer ljus i en vanlig DSLR eftersom även en sådan har en delgenomskinlig spegel (som i detta fall fördelar ljuset mellan mattskivan och AF-sensorerna innan den sedan fälls upp vid exponeringen).

Det må vara hursom med det men faktum är att A55 är avsevärt mycket bättre att ha som kompis när det börjar bli riktigt dunkelt än exv. A550 som ju ändå i en del tester visat sig bättre på detta än Canons 7D för vad nu det är värt. De enkla tester jag gjort själv visar på ett par saker och det är att EVF:en i min A55 ger betydligt bättre förutsättningar att överhuvudtaget se något att fokusera på i dunklet än min A550 och det är väl ändå huvudförutsättningen för att man överhuvudtaget ska veta om det finns något att fokusera på. När sökaren i min A550 var helt svart kunde min A55 fortfarande se så pass mycket att jag kunde fokusera utan förblixt. Dock är en inte heller en EVF så kul i dessa lägen då den är riktigt brusig. Men precis som andra konstaterat gäller detta bara om man enbart har centrumpunkten aktiverad. Annars försämras prestanda i detta avseende. Så det kan vara ett tips att ta till sig.
 
Om man är en stark Sonyvän så reagerar man starkt på Rockwells kritik, men ingen rök utan eld som man säger, varför säger han som han gör, någon skrev att det är första gången han provar en sonykamera, jag kan inte heller minnas annat än att han brukar hållas sig med nikons och canons modeller, han lovordar ju starkt deras ixus-kompakter bland annat.

Här kan man ju reagera på varför han begränsar sig där, vi förde en debatt för några år sedan om att varje kameramärke har sina talismän, och att Canon/Nikon i egenskap av sin position på marknaden då har så många fler talismän. talismän är som robotar, välprogramerade gubbar som uppdateras med jämna mellanrum, här får man lätt uppfattningen att David Kilpatrik är en talisman för Sony som exempel.

Jag försöker att själv hålla mig i styr hur man skall ta åt sig, det är ju enkelt att suga åt sig alla sköna ord som David säger om A55, men David upplever jag som betydligt mera trovärdig än vad Rockwell gör.
Vart är vi på väg med Sonys modeller vad vill Sony igentligen göra. Kan inte riktigt bli övertalad av någon vad nyttan av dom enorma släppen av leksakskameror som sony har gjort, omdesignade modeller som i princip inte var bättre än första trillingserien.

Varför jag skriver detta igen, jag lovade att sluta skriva och glömma toymodellerna, jo jag ser att Fujifim skall släppa en retromodell finepix X100, den kameran verkar att skapa ett verkligt sug bland fotoentusiaster. Betyder det då att fujifilm säljer kanonbra med instegskameror, får det inte att gå ihop här, hur har Fujifilm så gott om pengar. Okej en Nexsjua nästa år är väl att vänta, och Nexserien var kanske inte så billig att ta fram, men vänder sig Nexarna till en bred publik det krävs lite adaptrar och sådant, så vanliga svensson kanske tvekar lite där om han vill köpa en Nexare.

Jag tror A580 kommer att bli den sista modellen av sitt slag, A560 drogs tillbaka men hann tydlingen ut på vissa marknader, vad hände med A450 är den också borttagen, A500/550 görs väl inte längre, A450 hann väl knappt ut i butik, A290 reas ut på media markt har jag sett. hur en kommande A77 kommer att se ut och vilka specar den får, kan bli avgörande för Sony den talar om hur stor Sonys satsning verkligen kommer att bli i framtiden, vet inte vad man kan förvänta sig av den modellen, men dom får nog inte dröja för länge in på det nya året.

//Bengt.
 
Jag säger det igen....det är i instegsmodellerna pengarna ligger....man kan som tillverkar lätt överleva på att ha ett mindre utbud av optik mm bara man kontinueligt släpper nya och heta kameror som är hyffsat billiga.

Ang Ken R så skriver han alltid chockerande saker för att folk skall klicka in sig på hans sida....det är det han tjänar pengar på....han har skrivit chockerande saker om både Nikon och Canon tidigare så det är inget nytt under solen där precis...man ska inte ta hans tester seriös fullt ut även om han kan ha sina poänger i vissa påståenden....dock upplever jag personligen hans A55 test nästa som lite hatiskt o hotfullt skriven....tonen är helt annorlunda mot vad man van vid att mötas av i en test.

Fujifilm hade en gång i tiden EN dyr DSLR modell med Nikon-F fattning som dom kom i några generationer som dom fick lägga ner pgr av att den sålde för dåligt...så att dom släpper X100 säger inte speciellt mycket mer än att dom gör ett nytt försök genom att bryta lite ny mark och gör en ny satsning på lite mer avancerade kameror/nishad marknad...tror inte det är ett jättesug efter den heller utan lockar mest entusiaster...den stora massan vill inte ha en kamera med fast brännvidd som inte går att byta ut.....tror inte heller Fuji blir speciellt långlivade med denna modellen heller om dom nu inte utvecklar den vidare så att det tillslut kommer en modell där man kan byta optik...en modelle som riktar sig till en bredare kundgrupp.

"Svensson" köper inte adaptrar mm till Nex...dom nöjer sig med det utbudet som finns och oftast endast med kitobjektivet 18-55.


A560 plockades bort av en ända anledning och det va pgr av att den sensorn som sitter där i används i så många modeller/olika kamera märken så att Sony ansåg inte att dom klarade av att producera den i det antalet som skulle krävas om dom skulle släppa A560 också.

Är väl inte konstigt att A500/550 har försvunnit då dom ersattes med A560/580(som tillslut bara blev A580)...inget konstigare än att tex Nikon D200 ersattes av D300.
A450 finns fortfarande och lika så A290.

A77 kommer inte säga speciellt mycket mer än visa att Sony även kommer satsa på semipromodeller....Sony har själva sagt att dom kommer satsa på semi-pro APS-C och även komma med nya FF i framtiden.

Sony har visat upp mock-up av kameran(alla mock-ups har hittills blivit verklighet)...även visat upp ett i princip färdigt tele 500mm/f4 på senaste mässan...nyligen släppt Sony ZA 24mm/f2,0...detta hade Sony aldrig gjort om dom inte kommer o satsa på semi-pro/pro-marknaden.....enligt säkra och trovärdiga källor(som alltid haft rätt innan) så kommer Sony med 4st nya Zeiss objektiv för FF under 2011(men som sagt ett rykt så man ska ta det med en nypa salt).

Ser inte heller att dom måste skynda ut med modellen...skriken efter denna modellen i forumtrådana säger inte speciellt mycket om Sonys behov eller betydelse av denna modell. ....är väl rätt uppenbart att Sony inte är beroende av att få ut denna modellen på marknaden så fort som många tror...Sony Nex och dom ny SLT är Sonys mest sålda kameror och en A77 lär inte topp dom modellerna verken i försäljningssiffror eller intäkter.....det är ungefär som att säga att Pentax måste skynda ut med FF eller att Panasonic måste skynda ut med APS-C eller semi-pro kamera för att överleva.
 
Okej jag håller med dig på det mesta, A33/55 ser jag som dom bättre plastkamerorna att titta på av alla bilder man sett, dom kan ju även en hel del, så tillsammans med Nexarna har jag inte mycket att klaga på där, övriga modeller ser jag dock som lite underliga där väldigt lite förändringar har gjorts, ccd serien som faktiskt har släppts under 2010 har inga förändringar vad gäller isoförmågan, min gamla KM5D är lika bra som dom, medans som exempel en Canons1000D har överlägsen iso mot A280-290, vad jag menar är att folk nu skall klämma på dom gamla A280 och kanske en Pentax Kx står bredvid, hur dessa kameror skulle lyfta Sony det kan jag inte se, jag menar att dessa kameror kan inte ge Sony någon fin reklam om att vara framstegsteknik. men dessa kameror är snart utfasade så klart. nästa år kommer nog även Nex 7, jag tror vi får se en A60 som ersätter A33/55 och sedan en A77, möjligtvis en billig A40 som ligger nära A33 i spec. Frågan är vad dom väljer vad gäller en ny FF, blir det fast spegel eller vad.

//Bengt
 
Sonys G-objektiv tillhör också det bästa man kan hitta på marknaden. De har en mycket tilltalande karaktär (som man kan hitta i Leica-objektiv, men inte i Canons eller Nikons dito).

När det gäller Sony AF 70-400/4-5,6 G SSM så är det klassledande. Testare brukar ju vanligen inte skriva lika positivt om Sony som om Canon eller Nikon (eftersom de sällan är förtrogna med något annat än CaNikon). Men när det gäller detta objektiv så brukar det låta i stil med: "Det bästa vi har sett!" eller "Klassledande". Det utsågs också av EISA 2009-2010 som bästa professionella objektiv och av TIPA 2009 som Best Expert Lens. Det älskas förstås av bl.a. fågelfotografer. Speciellt roligt är att det dessutom faktiskt är humant prissatt - cirka 17.000 kr.

Ovanstående objektiv blev testat i en jämförelse av teleobjektiv i senaste specialutgåvan av Kamera och Bild. Det fick dock inte så bra betyg, det var mjukt på 400mm, däremot blev tex Canon 100-400 L IS en av testvinnarna. De kanske fick ett dåligt exemplar?

http://www.kamerabild.se/nyheter/kameror/stor-testspecial-ute-nu-1.379409.html
 
Okej jag håller med dig på det mesta, A33/55 ser jag som dom bättre plastkamerorna att titta på av alla bilder man sett, dom kan ju även en hel del, så tillsammans med Nexarna har jag inte mycket att klaga på där, övriga modeller ser jag dock som lite underliga där väldigt lite förändringar har gjorts, ccd serien som faktiskt har släppts under 2010 har inga förändringar vad gäller isoförmågan, min gamla KM5D är lika bra som dom, medans som exempel en Canons1000D har överlägsen iso mot A280-290, vad jag menar är att folk nu skall klämma på dom gamla A280 och kanske en Pentax Kx står bredvid, hur dessa kameror skulle lyfta Sony det kan jag inte se, jag menar att dessa kameror kan inte ge Sony någon fin reklam om att vara framstegsteknik. men dessa kameror är snart utfasade så klart. nästa år kommer nog även Nex 7, jag tror vi får se en A60 som ersätter A33/55 och sedan en A77, möjligtvis en billig A40 som ligger nära A33 i spec. Frågan är vad dom väljer vad gäller en ny FF, blir det fast spegel eller vad.

//Bengt

Ok så du tror att "Svensson" som inte är speciellt fotointresserad,verken läser fototidningar eller hänger på fotoforum som oss fotonördar är insatt i vad ccd,cmos,iso mm är för nått?? Knappt så att säljarna kan/eller förklarar alla dessa saker när en kunden i fråga blir hjälpt.

Nikon har inte heller haft CMOS i sin billigaste kamera förrensnu i den nyligen släppta D3100...D3000 har/hade CCD så det är väl inget konstigt med att Sony har CCD i sina billigaste kameror...nästa generation som troligvis inte är långt borta kommer med all säkerhet ha samma sensor som Nikons D31000.

A33/55 lär inte ersättas på ett bra tag...nån ersättare lär inte komma det närmsta året i alla fall.
A77(eller vad semi-pron kan tänkas heta) har Sony själva sagt att det kommer 2011.

Nex7 kommer säkert också men kommer med all säkerhet att vara nått mer i stil med Panasonics GH2 då...alltså en spegellös kamera med EVF.

I en intervju sa dom att det inte blir EVF på FF utan dom kommer att fortsätta med OVF där...dock kan det ju hinna o ändras innan det är dags för en ny FF.
 
Ovanstående objektiv blev testat i en jämförelse av teleobjektiv i senaste specialutgåvan av Kamera och Bild. Det fick dock inte så bra betyg, det var mjukt på 400mm, däremot blev tex Canon 100-400 L IS en av testvinnarna. De kanske fick ett dåligt exemplar?

http://www.kamerabild.se/nyheter/kameror/stor-testspecial-ute-nu-1.379409.html

Jag har för mig att även Foto kom fram till samma sak, lite soft vid 400mm något som dom flesta optiker lider av, även när det stannar vid 250-300mm så brukar dom ha problem vid full zoom. är nog helt sant att canons 100-400 tillhör dom bästa, flera Sonygubbs sneglar ofta på sigmas 100-300/4.0. i slutet på nittiotalet släppte Minolta ett 100-400/5,6-6,3 som höll mycket hög klass, kostade under 10000Kr och var nästan lika bra som Canons motsvarande. kunde inte hitta det i Fotos förnämliga optikbank, skrev till nilsson och undrade var objektivet hade tagit vägen, han meddelade att det inte tillverkas mera, vilket var sorgligt.

//Bengt.
 
18-250 vs Minolta AF50

Tycka vad man vill om superzoomar men jag gjorde en intressant egen test. Funderade på hur min SAL 18-250 presterade jämfört med min Minolta 50/1.7. Testade i befintligt ljus med A55:an på stativ och vid samma brännvid som Minoltaoptiken bl. f/5.6. Resultatet var överraskande. Trots flera tagningar visade resultatet på nästan identisk skärpa. Nära på att 18-250:an är snäppet distinktare. Jämförelsen är gjord i Adobe Bridge med förstoringsglaset på 100%. Bildformatet är begränsat här på sidan men förhoppningsvis kan man se en del ändå.
Misstänker att min 50:a blir liggande på hyllan:)

/perhel
 

Bilagor

  • Minolta AF 50.jpg
    Minolta AF 50.jpg
    45.2 KB · Visningar: 138
  • Sony SAL 18-250.jpg
    Sony SAL 18-250.jpg
    45.1 KB · Visningar: 140
"Lenses like this help me appreciate how good we have it with Canon and Nikon. Without low-performance lenses like this, we'd have nothing to show us how good even Nikon and Canon's cheapest lenses really are."

Ytterligare ett citat från ken om ett sonyobjektiv. Denna gången 18-250: Han är på krigsstigen!
 
---
..., ccd serien som faktiskt har släppts under 2010 har inga förändringar vad gäller isoförmågan, min gamla KM5D är lika bra som dom, medans som exempel en Canons1000D har överlägsen iso mot A280-290, vad jag menar är att folk nu skall klämma på dom gamla A280 och kanske en Pentax Kx står bredvid, hur dessa kameror skulle lyfta Sony det kan jag inte se, jag menar att dessa kameror kan inte ge Sony någon fin reklam om att vara framstegsteknik. ...
---
Du gör logiska kullerbyttor. Du hävdar ju här att eftersom Canon 1000D uppvisar lägre brus vid höga ISO-inställningar, så visar detta att Sony har stoppat in en dålig CCD-sensor i sina A290 och A390-kameror. Så är det inte alls. Du vet väl ändå att 1000D har en CMOS-sensor?

Och alla bör väl känna till att denna skillnad alltså uppstår genom användning av olika teknologier. Med dagens teknik kan inga CCD-sensorer (vid normala temperaturer) ge lika lågt brus vid höga ISO som CMOS-sensorerna.

Å andra sidan kan inga CMOS-sensorer tävla med den bildkvalitet som CCD-plattorna förmår att ge vid låga ISO - då uppvisar CCD:erna lägre brus, renare färgåtergivning och mera tilltalande bildkvalitet.

Tycker att det är bra att Sony fortfarande ger denna möjlighet till val, beroende på tilltänkt användningsområde. F.ö. så togs A230, A330 och A380 bort i förtid pga den stora kritiken från etablerade testare på deras litenhet, vilket gav väldigt dålig försäljning. Sony behövde därför snabbt komma ut med modellerna A290 och A390, som ju har ett mera normalt grepp.

Vilket i och för sig ändå inte hindrade Sony från att bli motvalls-kärring i kubik och tydligen tänka något i stil med: "De klagar på A230 etc är för små. OK, vi är inte sämre än att vi kan ändra oss. Vi gjorde dem tydligen inte TILLRÄCKLIGT små!" :)

Och så lanserar de NEX-kamerorna - världens minsta digitala systemkameror! Vilka som bekant har gjort en makalös succe (långt större än vad Sony själva hade förväntatsig).

Och sedan fortsatte de raskt med ytterligare två kameror - marknadens minsta som kan använda standardoptik och köra med snabb fasdetekt-autofokus - A33 och A55. Vilka också tycks göra succé och hyllas av alla, med undantag av Ken Rockwell... :)
 
"Lenses like this help me appreciate how good we have it with Canon and Nikon. Without low-performance lenses like this, we'd have nothing to show us how good even Nikon and Canon's cheapest lenses really are."

Ytterligare ett citat från ken om ett sonyobjektiv. Denna gången 18-250: Han är på krigsstigen!

Det börja att bli lite väl mycket dumheter nu från Rockwell. Canons 55-250 och Sonys 100-300 två st billiga objektiv till respektive kamera, får bägge goda omdömmen i förhållande till sitt pris.
 
Du gör logiska kullerbyttor. Du hävdar ju här att eftersom Canon 1000D uppvisar lägre brus vid höga ISO-inställningar, så visar detta att Sony har stoppat in en dålig CCD-sensor i sina A290 och A390-kameror. Så är det inte alls. Du vet väl ändå att 1000D har en CMOS-sensor?

Och alla bör väl känna till att denna skillnad alltså uppstår genom användning av olika teknologier. Med dagens teknik kan inga CCD-sensorer (vid normala temperaturer) ge lika lågt brus vid höga ISO som CMOS-sensorerna.

Å andra sidan kan inga CMOS-sensorer tävla med den bildkvalitet som CCD-plattorna förmår att ge vid låga ISO - då uppvisar CCD:erna lägre brus, renare färgåtergivning och mera tilltalande bildkvalitet.

Tycker att det är bra att Sony fortfarande ger denna möjlighet till val, beroende på tilltänkt användningsområde. F.ö. så togs A230, A330 och A380 bort i förtid pga den stora kritiken från etablerade testare på deras litenhet, vilket gav väldigt dålig försäljning. Sony behövde därför snabbt komma ut med modellerna A290 och A390, som ju har ett mera normalt grepp.

Vilket i och för sig ändå inte hindrade Sony från att bli motvalls-kärring i kubik och tydligen tänka något i stil med: "De klagar på A230 etc är för små. OK, vi är inte sämre än att vi kan ändra oss. Vi gjorde dem tydligen inte TILLRÄCKLIGT små!" :)

Och så lanserar de NEX-kamerorna - världens minsta digitala systemkameror! Vilka som bekant har gjort en makalös succe (långt större än vad Sony själva hade förväntatsig).

Och sedan fortsatte de raskt med ytterligare två kameror - marknadens minsta som kan använda standardoptik och köra med snabb fasdetekt-autofokus - A33 och A55. Vilka också tycks göra succé och hyllas av alla, med undantag av Ken Rockwell... :)

Jag gör inga logiska kullerbyttor, utan det är precis som jag skrev, jag klagar inte gement på att det är CCD Sensor, Dom är som du skriver bra vid lågiso, finns dom som tycker det är synd att man tittat mera på att utveckla ccd-sensorn. men nu ser inte världen ut så, jag tänker bara mina egna tankar hur Sony skall öka sin försäljning, och jag tror inte 290-serien var så lyckad på att kapa åt sig kunder, och då jämförde jag med 1000D som exempel.

Intressant annars som Peter var inne på var ju Nikons D3000 (ccd) en kamera med tunna specar men som tydlingen sålde otroligt bra. Vi har så många gånger pratat om vad svårt det kan vara för nya märken att slå sig in och knuffa på CaNikon-kamerorna, för att fotofolk skall byta märke krävs det ju en del nytänkande och det kanske inte räcker det eller. En Pentax K5 kan vara hur mycket bättre som helst än en Canon 60D, och 60D kommer att sälja mångdubbelt mer i alla fall, varför det är så har vi dribblat och skrivit mycket om.

Tror du inte Gunnar att Sony hade/har ett ganska stort lager av dessa ccd-kameror, omdesignade eller ej, dessa olika skal fans redan och kostade nog inte så mycket, så vi försöker att sälja dom, jag tror inte Sony ville skänka kunderna en jättefin kamera, utan helt enkelt försöka sälja det som fans på lager.

Men nu är det BARA jag som tänker så, det kan ju inte undgå någon att för en tid så fick Sony stämpeln tillverkar dom bara Dinky Toys kameror, detta eviga klagande på sonys plastkameror har nämts i många testsajter. Men nu är det annat, Nexarna är dom första Sonykameror som numera har fina reklamavsnitt i TV:3 och tillbehören till dom modellerna ökar för varje dag, mycket trevligt får man säga, men nu tror dom inte att A55 fokuserar varje bild tills den tas när 10b/s är invalt, så det är inte lätt att heta sony.

//Bengt.
 
En kille i Slovenien har själv tillverkat ett extra grepp till A33/A55. Det har ett utrymme för ett extra batteri (ej elektriskt inkopplat). Ser rätt välgjort ut.

Han antyder att han skulle kunna tänka sig att tillverka fler, ifall någon är intresserad.


liales
Location: Slovenia
Posted: 2010 December 18 at 17:21

" It is done!
If you did not read the full thread, here is a short summary:

To get a better hold on a A33/A55 I have created an accessory, which can improve ergonomics
It also doubles as a spare battery holder. The battery isn't connected!
The grip is made of hard plastic and is black, with rubber pads on the top, to prevent movement.
The camera screen can be used in all normal positions.
It is fixed to the camera with a brass screw, with a standard 1/4" thread on the bottom, so that it can be used on a tripod/monopod.

If you are interested, please send me a PM, I can make more if needed. "

Länk med bilder:
http://www.dyxum.com/dforum/diy-grip-for-a55_topic69140_page3.html
 
En kille i Slovenien har själv tillverkat ett extra grepp till A33/A55. Det har ett utrymme för ett extra batteri (ej elektriskt inkopplat). Ser rätt välgjort ut.

Han antyder att han skulle kunna tänka sig att tillverka fler, ifall någon är intresserad.


liales
Location: Slovenia
Posted: 2010 December 18 at 17:21

" It is done!
If you did not read the full thread, here is a short summary:

To get a better hold on a A33/A55 I have created an accessory, which can improve ergonomics
It also doubles as a spare battery holder. The battery isn't connected!
The grip is made of hard plastic and is black, with rubber pads on the top, to prevent movement.
The camera screen can be used in all normal positions.
It is fixed to the camera with a brass screw, with a standard 1/4" thread on the bottom, so that it can be used on a tripod/monopod.

If you are interested, please send me a PM, I can make more if needed. "

Länk med bilder:
http://www.dyxum.com/dforum/diy-grip-for-a55_topic69140_page3.html

Jag har också kollat sidan. Det ser välgjort ut. Nackdelen är att behöva vrida eller lossa greppet varje gång man vill komma åt minnet eller batteriet. Köra med USB-kabeln känns inte så bra med tanke på det simpla "gångjärnet" till luckan. Frågan är om det håller så bra i längden?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.