Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill ha en kamera från sony som lägger sig i klass med d7 och d300s. Hellre en stor kamera än en liten , får gärna vara något större än a550.

Förhoppningsvis kommer den kameran(effterträdaren till A700) på mässan i slutet av året....och jag håller med dig att det är på tiden att dom fyller upp gapet/steget som är mellan nuvarande APS-C och FF...det saknas/behövs en APS-C av semipro-klass för dom som vill ha nått bättre/uppgradera men inte ta steget upp till FF.

Dock förstår jag varför Sony gör som dom gör...dom vill vinna marknadsandelar/få in pengar och det är precis vad dom gör med dessa billiga modeller... för det är just det segmentet som alla märken drar in mest pengar på och låser upp nya användare...en dyr semipro/pro-kamera som inte säljer kostar bara massor av pengar för företaget.

Jag vill ha en kamera från sony som lägger sig i klass med d7 och d300s. Hellre en stor kamera än en liten , får gärna vara något större än a550.
Då är det efterföljaren till A700 du ska titta på (när den kommer). En A55 är en annan typ av kamera som Sony ser ut att vara ensam om, så om du vill ha en digital kamera med genomskinlig spegel och EVF i semipro-klassen får du vänta -- det finns ingen tillverkare som säljer något sådant (ännu).

Men om specen stämmer på a55 så lär ju den bli minst lika bra som d300s och 7d eller...
om den nu blir det varför är det då en instegskamera... vad fattas hos a55 som finns på tex d300s och 7d?

om den nu blir det varför är det då en instegskamera... vad fattas hos a55 som finns på tex d300s och 7d?
Storlek. Många tycker nog att den är för liten för att vara en "bra" kamera. :)
Liten och med namnet Sony är ingen bra kombination för att testare ska tycka att den är ett alternativ till en Canon eller Nikon. :-/

Men om specen stämmer på a55 så lär ju den bli minst lika bra som d300s och 7d eller...

Byggkvaliten(hus i metall),vädertätning,fler af-punkter(mer avancerad af)minnesbanker mm.

Storlek. Många tycker nog att den är för liten för att vara en "bra" kamera. :)
Liten och med namnet Sony är ingen bra kombination för att testare ska tycka att den är ett alternativ till en Canon eller Nikon. :-/

Vadå för? Nikons D40 pluttkameror har ju uppnått gudadyrkan hos testarna. Så därmed torde väl "litet och smidigt" även gälla för andra märken såsom utmärkta val för nybörjaren..?

Vadå för? Nikons D40 pluttkameror har ju uppnått gudadyrkan hos testarna. Så därmed torde väl "litet och smidigt" även gälla för andra märken såsom utmärkta val för nybörjaren..?

Jag håller med mayro. Dessutom KAN den vara liten men ändå passa lite större händer. Jag tycker faktiskt att ergonomin ser ok ut med lite djupare grepp men man vet ju inte förrän man har klämt och fotat en del med den :)

Det som oroar lite är väl att det inte ser ut att finnas omkopplare för AF och MF. Fast den kan ju sitta någon annanstans än där man är van vid att den ska finnas. Snaart..får vi nog svar på våra frågor skulle jag tro ;)

Sam slår man ju av på objektivet bara så blir det manuellt.... Och kameran har säkerligen även i menyn så det slås av internt om inget sitter utvändigt..

Men att sådant omslag med af eller mf i den grupp nya kamera-användare kameran/kamerorna vänder sig emot skulle ens vara livsviktigt med direktknapp tror jag man kan utesluta....Menar nu dom där vad jag ser som startseriekameror..

Kan ni förklara några saker för en noob som mig :) Vad innebär den genomskinliga spegeln? Det låter väldigt smart men inte exakt säker på hur den dras fördel av.

Och ska någon av dessa nya kameror utnyttja sensorn från NEX? NEX sensorn verkar ju fått bättre betyg än tex CAnon 50D sensorn så den är ju inget annat än fantastisk. Inte många kameror som kan ta användbara kort över iso 6400. Eller har de lyckats hotta upp den ännu mera? :)

Enligt specarna så är ju dessa kamerorna väldigt snaba med 10 b/s .
Hinner verkligen objektivens af att hinna med att fokusera mellen varje bild??

Jag menar hinner inte objektivet med så är det ju meningslöst att fota i 10b/s?

Rätta mig om jag har fel!?

Om jag har fattat det hela rätt så fokuserar de kontinuerligt, även när bilder tas. Undrar om de har AF-motor i husen? Någon som "vet"?

Kanske kan man välja om skärpan ska ställas om innan varje exponering eller inte. Kanske blir det färre bilder per sekund om skärpan behöver ändras mer, och så drar kameran på för fullt om det bara är småjusteringar av skärpan. Ska bli intressant att se.

A560 och A580 blir i samma storlek/utseende som nuvarande A550...dock med vanlig spegel och samma typ av vinklingsbara skärm som Sony har i dagsläget:

http://www.sonyalpharumors.com/category/rumors/
Kompletterar med informationen på SonyAlphaRumors - besvarar även några av Skarströms frågor:

"(SR5) The translucent tecnology advantage explained by Sony!
Our sources sent us a list of advantage of having a translucent tecnology. Apparently those are the arguments Sony will use to promote their A33 and A55 cameras!

1) There is no moveable mirror and you can take a picture in less than 0.1 sec!
2) World’s first Phase detection during FullHD video recording!
3) High FPS (10 frames per second).
4) No Mirror blackouts (Fulltime Liveview!).
5) Enables a more compact design. The Translucent cameras do weight 25% less than the current Sony A550. And the size is reduced by over 20%!

Let me (SonyAlphaRumors) add one more advantage: No more “clap” noise because of the mirror!"

spännande tider

...tror inte jag orkar vänta på a7xx. Ska bli grymt spännande att se, klämma och köpa a580 eller a55. Välförtjänt spännande tid för trofasta Minoltaägare (å Sony såklart).
:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar