Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
Måste säga att jag är förvånad över att säljarna inte har bättre produktkunskaper än de har. När jag först kollade på en A550 inför det köpet gillade jag inte att Sony gjort om funktionen av det s.k. vita P-läget. Jag kunde inte längre ställa både tid och bländare steglöst som i min gamla A350. Kass tyckte jag. Sony-killen var helt hopplös han bara stod och blinkade och förlorade sig i alla möjliga förklaringsförsök. Hittade sen själv att det funkade som förut om jag istället valde A-läget. Det var en dealbreaker för mig om inte det hade funkat.

Nu hände exakt samma sak på Rajala denna gång men nu gällde det funktionen att i Live View och EVF:en i A55 (det är ju samma sak man ser i båda) kunna zooma in på samma sätt som jag lärt mig uppskatta i A550:s "MF Check Live View" vid manuell fokusering. På A550 finns ett mekaniskt reglage ovanpå huset men sånt finns ej på A55. Då började killen snurra om att Sony tagit bort det för att A55 ju är en lite enklare modell (och det är ju faktiskt inte sant i det avseendet heller för A55 är verkligen ingen enklare modell funktionsmässigt annat än sett till husets byggkvalitet. Det finns t.o.m. skärpedjupskontroll numera, vilket försvunnit från alla enklare Sony-modeller sedan länge). Skälet till att jag blev intresserad av A55 var ju just att det är en ganska liten kamera med mycket bra spec. Precis det jag letat efter sedan min Pentax ME pensionerades. Det blev inget köp där och då på Rajala. De hade heller som sagt inget kamerahus utan kitobjektiv att sälja utan bara kit.

Jag gick hem och letade fram en manual på nätet : http://www.docs.sony.com/release/SLTA33.pdf. och sökte på "manual fokus" och på sid 91 fanns svaret. Man måste ner i menyträsket för denna funktion är av vid leverans och välja "Focus Magnifier" "On" eller "Fokusförstoring" "På" på svenska. Det som händer då är att "Papperkorgen" får en ny funktion att förstora bilden som funkar både vid MF och AF. En röd ruta dyker då upp som indikerat detta och den ökar i storlek med ökad förstoring. Man behöver alltså anstränga sig att leta i en manual om man inte kan svara på frågor som kunden har istället för att komma med självfabricerade felaktiga påståenden som för en som kund vilse. När det gäller funktionen så tycker jag den är betydligt bättre än den lite yxiga mekaniska spaken på A550. Sen fick Sony den affären istället.

Kan i övrigt fortfarande inte se att min A55 skulle vara så mycket bättre byggd än en A580. Det är exakt samma plastmassa och look and feel som i en A580. Däremot har de dragit en gummikondom över greppet på A55 som saknas på A580. Om det är mer "kvalitet" överlåter jag åt andra att själva bilda sig en uppfattning om - men jag tycker inte det. Sen kan det också vara så att en mindre mer kompakt kamera kan kännas mer solid och "tight" men som sagt, det är svårt att se skillnad i kvalitet varken i bygge eller materialval.

Däremot är jag riktigt imponerad hur smidig hantering man fått till. Speciellt bra är att man inte måste välja med spaken på A550 om man vill köra LV eller OVF. Med A55 tänds EVF när man sätter kameran till ansiktet samtidigt som displayen stängs av och vise versa. Känns mycket naturligt.

Har testat AF med sex av mina objektiv (mitt Tamron 24-135), återstår då det är på på rep. hos Werner Schaden på LP-Foto. Allt verkar funka fint med AF vad jag kan se.

Grattis Sten och Per med flera till A55:an. jasså du slog till Sten Åke, har du sålt A550, kan vara som du säger att det mindre formatet ger intryck av soliditet. men kan också vara så pass tokigt att när någon testare väl börjar nämna, känns plastig så snurrar karusellen på, fler och fler hakar på om plastighet, så kameran blir till slut plastigare än någonsin.

Om du kommer i håg när A550 dök upp på bilder första gången, så var det vi som tvivla om dom lite olyckliga 2-färgs kombon som kameran hade, minns Canons D300 som dom gav silverfärg, det svåraste färgval man kan göra om man vill minska plastkänslan, det gjorde dom aldrig mera igen. kolsvart färg döljer mera.
 
A55 greppet

Jag har lekt lite med min nya A55:a under dagen och måste säga att det är en otrolig snabb och kompetent kamera. Den har en otroligt snabb autofokus som är väldigt träffsäker. Inomhusbilder i lite sämre ljus vållade inga som helst problem ens med SAL 18-250.

Men nu till abret. GREPPET är långt ifrån vad jag skulle önska. Efter att greppat kameran en längre stund känns det rejält ansträngt i långfingret. Jag upplever det som hela kamerans tyngd vilar på ovansidan av fingret. Tittar man noga på greppet är det en kraftig urgröpning för fingret precis under inst. ratten.
Det i kombination med att greppet är smalt och inte så djupt, gör tycker jag att ovansidan på "gropen" skär in i fingret efter ett tag. "Plastlisten" som sitter där bidrar säkert också till att det blir okomforttabelt. Detta aber diskuteras på DP också har jag upptäckt. En forummedlem där verkar även undersöka möjlgheten att låta ett plastföretag gjuta ett större/komfortablare grepp som kan anpassas till kameran.

Ni som har A33/A55 hur upplever ni greppet? Kan man vänja sig vid det?
Någom som testat med handremmen hjälper det?

Går i tankar på att skicka tillbaks kameran något som jag egentligen inte alls vill om det inte hade varit för det förb.....GREPPET!!!!
 
Grattis Sten och Per med flera till A55:an. jasså du slog till Sten Åke, har du sålt A550, kan vara som du säger att det mindre formatet ger intryck av soliditet. men kan också vara så pass tokigt att när någon testare väl börjar nämna, känns plastig så snurrar karusellen på, fler och fler hakar på om plastighet, så kameran blir till slut plastigare än någonsin.

Om du kommer i håg när A550 dök upp på bilder första gången, så var det vi som tvivla om dom lite olyckliga 2-färgs kombon som kameran hade, minns Canons D300 som dom gav silverfärg, det svåraste färgval man kan göra om man vill minska plastkänslan, det gjorde dom aldrig mera igen. kolsvart färg döljer mera.

Tack nä, jag har inte sålt min A550 ännu. Är du spekulant? :)
Jag har funderat på att sälja den eller min A350 men samtidigt kan det vara lite kul att ha A350:an kvar just därför att den har sin fina CCD-sensor som ger otroligt fina och klart renare bilder än min A550 på lägre ISO.

A55:an har jag köpt främst därför att den är så otroligt komplett för det jag vill göra med den. Främst tror jag den är en ultimat resekompis och en kamera att alltid bära med sig. Jag har ju alltid en kameraryggsäck på mig. Men visst är den en kompromiss i en del avseenden. Precis som föregående talare så tycker även jag att greppet alltid är en kompromiss när det gäller små kameror men det är inget nytt för det är samma problem jag hade redan på 70-talet med min Pentax ME och dåvarande tjejens Olympus OM1. Båda i övrigt perfekta små resesystemkameror. Greppet funkar faktiskt hyfsat för mig och det får man väl tacka gummikondomen för som de trätt på grepp och höger del av huset och att jag inte har jättelabbar. Sen är det ju också så att knapplayouten är betydligt bättre på A55:an än exv. på min gamla A350. Det väger upp en del.
 
A55 Camera of the year...eller

PopPhoto, vad nu det är för källa, har tydligen utnämnt A55 till "camera of the year", för vad nu det är värt och en del är upprymda över det på Dyxum. En del är dock upprörda över att man i texten felaktigt skrivit att A55:an inte mäter och omfokuserar vid 10 bps, vilket man hävdar är fel, för det lär den alltså göra även om det inte är något jag kollat personligen.

Motiveringen är i grunden att A55 representerar ett helt nytt teknikspår i digitala systemkameror och ger helt nya möjligheter som den fasta spegeln ger, inte minst då möjligheter att få en fungerande AF i videoläge och en mycket snabb seriebildtagningsfrekvens genom att den rörliga spegeln inte längre begränsar hastigheten. Först skapade Sony den unikt snabba Live View-lösningen i A3xx och nu får vi vid sidan av det även möjlighet till AF i videoläget. Ganska cool och lite unikt i en liten skitkamera som detta.

Nu väntar vi väl bara på en elektronisk slutare också så får vi den perfekta "street camera"-lösningen. Får vi det i A7xx? Man undrar ju annars vad de egentligen håller på med som tar sån tid med den kameran.

Läs länken: http://www.popphoto.com/2010/12/camera-year-sony-a55
 
Visst visar EVF hur bilden kommer bli? Tex om bilden kommer bli underexponerad blir det mörkt i sökaren etc? Det kan jag tycka är praktiskt.
 
Var faktiskt nära att köpa A350 för något år sedan, men hakade upp mig som vanligt på vissa saker, denna gång upplösningen på monitorn som var då på A350, den fina Live Veiw blir ju mera användbar med bättre upplösning, förvånande att som exempel Nikon med nya 3100 fortfarande väljer 230k, går att välja mellantinget 460k, som en del kompakter mer och mer använder.

Att jag dribblar med tankarna vid kameraköp, har inget att göra med någon väntan på absolut senaste modell, för den finns liksom inte, någon ny kan alltid vara på gång, Sony är som dom är, men då tänker på Canon, vad gjorde dom, först kom 20D, kanonkamera, sedan rasade det på 30D var inte något bättre än 20D, och 40D var inte nämnvärt bättre än föregångaren, och sedan skrällen den förväntade superkameran 50D, nu var det bryderi hos Canonfolket, knappt något bättre än 40D. inte snyggt jobbat av Canon tycker jag.

Men A55 då, enda tankekruxet som vimmlar runt, är detta med att modellen är en helt ny typ, av första generation, och att allt bör bli bättre, om dom inte kör som Canon gjorde då förståss. på tal om grepp så är alltid min vänsterhand med och avlastar, så kör jag hur liten eller stor kameran är, alla fall för det mesta.

//Bengt.
 
Visst visar EVF hur bilden kommer bli? Tex om bilden kommer bli underexponerad blir det mörkt i sökaren etc? Det kan jag tycka är praktiskt.

Både ja och nej. Det är nog inget bra sätt att avgöra om bilden blir över eller underexponerad. Det finns ju bättre.Man kan faktiskt kalla upp histogrammet i sökaren (både i EVF:en och displayen (Live View) och dessutom aktivera exponeringskompensationen och direkt se hur det påverkar histogrammet. Detta är bara en av de fördelar med att man kan lägga på overlayer av olika slag i sökaren. Det kör verkligen cirklar kring allt jag sett tidigare. I Live View har man kunnat göra detta länge men aldrig i sökaren vad jag vet på någon annan systemkamera med optisk sökare.
 
Ingen här som har åskter om Kurt Mungers slutsatser? Även om det handlar om pixel peeping så är det ju inte direkt smickrande för Sonys SLT-kameror.

Är detta ett reellt problem för "vanligt folk" eller bara för såna som kollar bilder med mikroskop?
 
Ingen här som har åskter om Kurt Mungers slutsatser? Även om det handlar om pixel peeping så är det ju inte direkt smickrande för Sonys SLT-kameror.

Är detta ett reellt problem för "vanligt folk" eller bara för såna som kollar bilder med mikroskop?

Jag vet inte hur A33 presterar men själv är jag väldigt nöjd med bildkvaliteten hos min A55:a
Bilden här är tagen med Hand-held Twilight inst. och iso 6400-1/25 sec handhållen.
 

Bilagor

  • DSC00126.jpg
    DSC00126.jpg
    16.3 KB · Visningar: 299
Ingen här som har åskter om Kurt Mungers slutsatser? Även om det handlar om pixel peeping så är det ju inte direkt smickrande för Sonys SLT-kameror.

Är detta ett reellt problem för "vanligt folk" eller bara för såna som kollar bilder med mikroskop?

Dom två bilderna på det stora huset med vita gavlar, är ett svårt motiv, A33 har bättre detaljer om man tittar på träden, klart bättre, kameran kräver nog en del exponerings kompensation, På något sätt så faller inte 14Mp sensorn ut lika bra på A33 som den gör på Nexarna, troligtvis kan Firmware rätta till det.

!6Mp som sitter då i A55 verkar bättre, kanske första serien av A33 är lite sämre, klagomål på AF:en finns även här. Sedan gillar jag väl inte riktigt att vi skall skylla på att kameran är billig, Nikons D3100 får ju fina iso-recentioner, tillika 550D (Canon)
 
Jag vet inte hur A33 presterar men själv är jag väldigt nöjd med bildkvaliteten hos min A55:a
Bilden här är tagen med Hand-held Twilight inst. och iso 6400-1/25 sec handhållen.

Ja vad tusan, kameran tecknar även bräderna utanför fönstret, är det någon verandagavel man ser.
imponerande.
 
Ja vad tusan, kameran tecknar även bräderna utanför fönstret, är det någon verandagavel man ser.
imponerande.

Det är ett tillbygge på utsidan huset. Objektivet var dessutom SAL 18-250 inte världens ljusstarkaste. Men jag är nöjd med det :)

Jämför jag A55:an med min KM 7D när det gäller AF och hastighet märker man skillnaden rätt snabbt.
Utvecklingen har verkligen inte stått stilla under 5-6 år!!!
7D:ns AF står och jagar utan att hitta skärpa medans 55:an låser AF snabbt och bestämt utan att tveka även i mycket svagt ljus.
 
Både ja och nej. Det är nog inget bra sätt att avgöra om bilden blir över eller underexponerad. Det finns ju bättre.Man kan faktiskt kalla upp histogrammet i sökaren (både i EVF:en och displayen (Live View) och dessutom aktivera exponeringskompensationen och direkt se hur det påverkar histogrammet. Detta är bara en av de fördelar med att man kan lägga på overlayer av olika slag i sökaren. Det kör verkligen cirklar kring allt jag sett tidigare. I Live View har man kunnat göra detta länge men aldrig i sökaren vad jag vet på någon annan systemkamera med optisk sökare.

Intressant detta vilka möjligheter du ser med sökaren StenÅke, redan efter bara någon dag så ser du saker med den som alltför många testare, bara verkar vilja nämna i förbifarten, Dpreview såg det och vart imponerade, nackdelarna med EVF:en får mycket hög prioertet, men dom vill inte balancera upp med vissa fördelar, varför kan man tycka.

//Bengt.
 
Det är ett tillbygge på utsidan huset. Objektivet var dessutom SAL 18-250 inte världens ljusstarkaste. Men jag är nöjd med det :)

Jämför jag A55:an med min KM 7D när det gäller AF och hastighet märker man skillnaden rätt snabbt.
Utvecklingen har verkligen inte stått stilla under 5-6 år!!!
7D:ns AF står och jagar utan att hitta skärpa medans 55:an låser AF snabbt och bestämt utan att tveka även i mycket svagt ljus.

Trevligt. Vad skulle inte den kameran göra med det fina Sigmaobjektivet 18-50/2,8, som funnits några år nu.
 
Jag är lite förvånad att ingen har kommenterat Kurts slutsatser. Bara en sån sak som att han varnar α33/55-ägare att läsa hans inlägg:
"Warning; if you are happy with your Sony A33/55, please don't view this page. The new cameras are very handy and capable, so just enjoy going out, taking pictures and having fun, don't worry about my fussy issues and examples on the page."

Hans slutsatser är kortfattat att "color fringing" kombinerat med spegelreflektioner är ett för honom oöverstigligt problem. Hans exempelbilder är inte direkt snygga...

Dessutom kommer han till slutsatsen att hög-ISO-prestanda i RAW-format är riktigt dåligt. Att dessa kameror funkar bra i JPG är ju de flesta överens om, men nu måste jag avslöja min okunnighet. Jag trodde i min enfald att RAW var exakt det sensorn registrerat, och att all processing sedan görs i PCn. Om det är så så är det väl i hans PC som problemet ligger? Eller har jag fel?

/Lennart

Ingen här som har åskter om Kurt Mungers slutsatser? Även om det handlar om pixel peeping så är det ju inte direkt smickrande för Sonys SLT-kameror.

Är detta ett reellt problem för "vanligt folk" eller bara för såna som kollar bilder med mikroskop?
 
Intressant detta vilka möjligheter du ser med sökaren StenÅke, redan efter bara någon dag så ser du saker med den som alltför många testare, bara verkar vilja nämna i förbifarten, Dpreview såg det och vart imponerade, nackdelarna med EVF:en får mycket hög prioertet, men dom vill inte balancera upp med vissa fördelar, varför kan man tycka.

//Bengt.

Jag har påpekat det förut och det är inte bara jag som gör och gjort det utan även exv. Photoclub Alpha, det gäller som sagt också att justera dioptern väldigt noga. Detta är klart viktigare med EVF än OVF.

Jag vill också tipsa er om den ganska livliga debatt som förs på Dyxum angående för och nackdelar. Jag tycker det är intressant att se hur mycket gammalt damm dessa båda små kameror rört upp de senaste veckorna.

http://www.dyxum.com/dforum/cons-and-pros-for-the-a55_topic70271.html

Ovan var det exv. en dialog om hur många direktknappar det finns på utsidan av A580 och A55. Lika många påstod någon och det kan man ju tycka är fel vid en strikt addition. A580 har faktiskt fler. Den ser i princip ut som A550 som har 16 stycken. Men det beror lite på hur man ser saker. A55 är faktiskt en helt annan fågel men vad jag kan se så har den bara en enda funktion färre än A50 som kan nås via knappar och en som inte behöver någon knapp men som ändå saknas på A550 (kanske också på A580). Hur är det möjligt när kameran egentligen bara har 12. Jo på A55 har man utnyttjat den helt döda navigationsknappen på A550 till att lägga in 4 snabbval i bildtagningsläget (Disp som växlar mellan sökaroverlayer, matningslägen, ISO och vitbalans). Dessutom kan man i menyn ställa så att papperkorgen (raderingsknappen) styr fokusförstoring för detaljzoomning.

Vid sidan av detta så finns till skillnad från A550 en skärpedjupskontrollknapp som på FF-kamerorna men här har den också en koppling till Live View (som ju fungerar exakt likadant i både i EVF och Live View). Det har pratats mycket om Mirror Lock Up tidigare och att det saknats på exv. A550. Det finns inte på A55 heller (katastrof?) - nää, för det finns ju inte längre någon spegel att låsa. Detta är en av de dolda fördelarna med denna typ av kameror. Genom att det inte finns någon mekanisk skramlig spegelmekanism så är man av med de vibrationerna för gott. Det innebär att dessa kameror enligt bl.a. Kilpatrik m.fl faktiskt har bättre förutsättningar än de flesta andra kamerorna att ta extra skarpa bilder om man fullt ut drar nytta av denna unika möjlighet. Med A55 har man typ MLU by design alltid.

Att Fröderberg missat att Axx faktiskt kan ta sekvenstagningar mycket snabbt samtidigt som man kontinuerligt ställer AF mellan var bild är han inte ensam om. Det är ju så man faktiskt gör med nästan alla billigare kameror som har snabb seriebildstagning - d.v.s. de som har spegelmekanismer då det kostar att göra dessa extremt snabba - typ 10 bilder/sek. Dock inte med Axx.

Beträffande purple fringing med A33 så måste man väl veta lite mer om exakt hur bilderna tagits. Har de tagits under exakt likartade förutsättningar eller ej. Jag har ett enda objektiv som kan strula med chromatisk aberration och det är min big beer can och det är väldigt svårt att veta när det ger dessa problem tycker jag. Jag har ännu inte lärt mig hur jag ska undvika det och vilka situationer som genererar det. Ibland är det så lite att man missar det vid ett snabbt påseende. Kan felet återskapas exv.?

Till sist så blir man lite konfunderad över diskussionen i länken jag tipsade om. Man hamnar till sist i en diskussion om vad som är definitionen på en "pro" eller "con". Det är det jag menar med att röra upp gammalt damm. A55 är en liten men mycket kompetent liten kamera som många av oss som reser mycket faktiskt har väntat väldigt länge på. På långa resor när man är ute i månader med exv. ryggsäck så spelar varje hekto roll. Tidigare har det varit väldigt ovanligt med riktigt kompetenta små och välbyggda systemkameror. Så fort systemkameror verkligen är verkligt kompetenta så ökar bulkigheten och vikten dramatiskt i 9 fall av 10 och jag har svårt att i miniatyriseringens tidevarv förstå varför. Det är inte utan att jag tror att det finns en "skrytfaktor" som gör att toppkompetenta kameror byggs så bulkiga att det bara inte går att missa att här kommer en fotograf med stort F, ja för att inte säga med bara versaler. Jag undrar verkligen om vi kan få en trend nu och framöver med betydligt mindre kamerahus som ändå inte kommer att sakna en enda finess och som dessutom inte lämnar något övrigt att önska kring vädertätning och mekanisk finish och precision. Detsamma gäller många moderna objektiv som ofta är onödigt bulkiga - mycket lyft är det ibland. Dessa nya alster är inte sällan väldigt mycket trindare än sina äldre kusiner.

Jag står frågande inför varför de stora tillverkarna tydligen inte vågar bygga små kompetenta och välbyggda proffs- och entusiastvarianter av både FF och APS-C-modeller också till de som efterfrågar dessa (och fler och fler verkar ju se fördelar med både NEX, Four Thirds och Sony Axx-kameror). Jag tycker det är tragiskt. Det finns massor av folk som köpt på sig stora blaffiga och bulkiga DSLR:er bara för att finna att de efter den första entusiasmen lagt sig, parkerat den mer eller mindre för gott i bokhyllan. Till slut avstår man att släpa hela fotokittet med sig i ur och skur och då blir det heller inga bilder när man faktiskt snubblar över motiven (hur kul är egentligen mobilbilder för den som egentligen vill ha en kamera tillgänglig. Vi väntar fortfarande på de riktigt häftiga minihusen och jag tror att vi visst kommer att få den inom något år men det kommer att ta tid innan vi slipper kommentarer som att det är för få knappar som dessutom inte sitter exakt på samma ställe som på "stora kameran" och dessutom är färre till antalet. För att inte tala om att de saknar vertikalgrepp. En del kritiker verkar bara inte ha fattat än att ett vertikalgrepp ju i ett slag sabbar hela konceptet med en liten smidig och lätt kamera man aldrig tröttnar på att bära med sig i ryggan. De ska självfallet istället fortsätta att köpa sina stora blaffiga kamerahus och de bör vänja sig vid att alla faktiskt inte vill ha dessa onödigt stora tunga och bulkiga skapelser hur fantastiska de än är. Vi är ofta helt olika målgrupper med helt skilda behov.
 
Senast ändrad:
Det finns några saker även jag tycker är dåliga. En del kan förmodligen rättas till ganska enkelt i en ny firmware. Det gäller exempelvis det faktum att när man tar en blixtbild, så sker en kort fördröjning innan bilden tas. Videofunktion borde haft en möjlighet att låsa fokus så att man slipper en jagande AF om man inte vill ha det i just den scan man tar. Många verkar sura på detta.

En del är lätt upprörda på Dyxum över att Axx-kamerorna inte verkar kunna styra externa blixtar på samma sätt som A5xx-modellerna. Men även här kan man väl fråga sig om A55 verkligen är avsedd för de som arbetar i studio med porträttfotografi. Jag tror personligen inte Sony haft det framför ögonen när man bestämde Axx-specarna. De som har de kraven bör väl köpa en A580 minst eller hellre en A850.
 
Jag är lite förvånad att ingen har kommenterat Kurts slutsatser. Bara en sån sak som att han varnar α33/55-ägare att läsa hans inlägg:
"Warning; if you are happy with your Sony A33/55, please don't view this page. The new cameras are very handy and capable, so just enjoy going out, taking pictures and having fun, don't worry about my fussy issues and examples on the page."

Hans slutsatser är kortfattat att "color fringing" kombinerat med spegelreflektioner är ett för honom oöverstigligt problem. Hans exempelbilder är inte direkt snygga...

Dessutom kommer han till slutsatsen att hög-ISO-prestanda i RAW-format är riktigt dåligt. Att dessa kameror funkar bra i JPG är ju de flesta överens om, men nu måste jag avslöja min okunnighet. Jag trodde i min enfald att RAW var exakt det sensorn registrerat, och att all processing sedan görs i PCn. Om det är så så är det väl i hans PC som problemet ligger? Eller har jag fel?

/Lennart

Nu har jag läst mer i detalj kring detta i den utmärkta review som skrivita på Photoclub Alpha. Den bästa som skrivits? Författaren går definitivt mer på djupet med detta om cons och pros än praktiskt taget alla andra. Se speciellt på sid 6 som avhandlar just om och i så fall hur detta med translucent mirror påverkat bildkvaliteten.

http://www.photoclubalpha.com/2010/12/11/alpha-55-in-depth-pros-and-cons/6/

Finns två con till som jag köper rakt av. Om man nu gör displayen ställbar i tre lägen så är det osmart att sätta fastet under kameran. Då kommer den ju direkt att skymmas av exv. ett stativ. Den borde givetvis sitta på sidan av kamerahuset istället.

Sedan tycker jag det är korkat att kameran skriver in föregående position i aktuell bild om GPS:en inte hittat en position. Man kan ju tagit flyget till Afrika mellan dessa två bilder. Hur smart är det att lägga in koordinaterna på Slussen i Stockholm på en bild man tagit i Malindi? Visst kan man stänga av GPS:en helt istället men det är ju inte det man vill. Man vill ju ha positionen om den gäller platsen bilden är tagen på annars vill i alla fall jag hellre ha en tom EXIF. Hoppas på en firmwareuppgradering där.

Annars gnäller en del på att GPS:en inte är färdig på 1/10 sekund men det ver ju varenda en som använt GPS i navigering att det finns inte en GPS som fixar det. I min båt tar det ofta en halv minut innan den synkat sig med alla satelliter den behöver för att vakna. I ljuset av det är den som sitter i kameran hyfsat snabb.
 
Hur fungerar auto-iso? Kan man köra manuell exponering, samtidigt som auto-iso ändrar sig vid en förändring av motivets ljus?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.