Bengf
Aktiv medlem
Måste säga att jag är förvånad över att säljarna inte har bättre produktkunskaper än de har. När jag först kollade på en A550 inför det köpet gillade jag inte att Sony gjort om funktionen av det s.k. vita P-läget. Jag kunde inte längre ställa både tid och bländare steglöst som i min gamla A350. Kass tyckte jag. Sony-killen var helt hopplös han bara stod och blinkade och förlorade sig i alla möjliga förklaringsförsök. Hittade sen själv att det funkade som förut om jag istället valde A-läget. Det var en dealbreaker för mig om inte det hade funkat.
Nu hände exakt samma sak på Rajala denna gång men nu gällde det funktionen att i Live View och EVF:en i A55 (det är ju samma sak man ser i båda) kunna zooma in på samma sätt som jag lärt mig uppskatta i A550:s "MF Check Live View" vid manuell fokusering. På A550 finns ett mekaniskt reglage ovanpå huset men sånt finns ej på A55. Då började killen snurra om att Sony tagit bort det för att A55 ju är en lite enklare modell (och det är ju faktiskt inte sant i det avseendet heller för A55 är verkligen ingen enklare modell funktionsmässigt annat än sett till husets byggkvalitet. Det finns t.o.m. skärpedjupskontroll numera, vilket försvunnit från alla enklare Sony-modeller sedan länge). Skälet till att jag blev intresserad av A55 var ju just att det är en ganska liten kamera med mycket bra spec. Precis det jag letat efter sedan min Pentax ME pensionerades. Det blev inget köp där och då på Rajala. De hade heller som sagt inget kamerahus utan kitobjektiv att sälja utan bara kit.
Jag gick hem och letade fram en manual på nätet : http://www.docs.sony.com/release/SLTA33.pdf. och sökte på "manual fokus" och på sid 91 fanns svaret. Man måste ner i menyträsket för denna funktion är av vid leverans och välja "Focus Magnifier" "On" eller "Fokusförstoring" "På" på svenska. Det som händer då är att "Papperkorgen" får en ny funktion att förstora bilden som funkar både vid MF och AF. En röd ruta dyker då upp som indikerat detta och den ökar i storlek med ökad förstoring. Man behöver alltså anstränga sig att leta i en manual om man inte kan svara på frågor som kunden har istället för att komma med självfabricerade felaktiga påståenden som för en som kund vilse. När det gäller funktionen så tycker jag den är betydligt bättre än den lite yxiga mekaniska spaken på A550. Sen fick Sony den affären istället.
Kan i övrigt fortfarande inte se att min A55 skulle vara så mycket bättre byggd än en A580. Det är exakt samma plastmassa och look and feel som i en A580. Däremot har de dragit en gummikondom över greppet på A55 som saknas på A580. Om det är mer "kvalitet" överlåter jag åt andra att själva bilda sig en uppfattning om - men jag tycker inte det. Sen kan det också vara så att en mindre mer kompakt kamera kan kännas mer solid och "tight" men som sagt, det är svårt att se skillnad i kvalitet varken i bygge eller materialval.
Däremot är jag riktigt imponerad hur smidig hantering man fått till. Speciellt bra är att man inte måste välja med spaken på A550 om man vill köra LV eller OVF. Med A55 tänds EVF när man sätter kameran till ansiktet samtidigt som displayen stängs av och vise versa. Känns mycket naturligt.
Har testat AF med sex av mina objektiv (mitt Tamron 24-135), återstår då det är på på rep. hos Werner Schaden på LP-Foto. Allt verkar funka fint med AF vad jag kan se.
Grattis Sten och Per med flera till A55:an. jasså du slog till Sten Åke, har du sålt A550, kan vara som du säger att det mindre formatet ger intryck av soliditet. men kan också vara så pass tokigt att när någon testare väl börjar nämna, känns plastig så snurrar karusellen på, fler och fler hakar på om plastighet, så kameran blir till slut plastigare än någonsin.
Om du kommer i håg när A550 dök upp på bilder första gången, så var det vi som tvivla om dom lite olyckliga 2-färgs kombon som kameran hade, minns Canons D300 som dom gav silverfärg, det svåraste färgval man kan göra om man vill minska plastkänslan, det gjorde dom aldrig mera igen. kolsvart färg döljer mera.