Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
....och för samma pengar får man som sagt en K7 och det är faktiskt ett väldigt fint hus för de pengarna - vådertätat och allt. Kan nån kan Pentax för de pengarna och inte ens Canon.

Samma sak där...K7 är utgående modell så inte konstigt att den är billig just nu men helt klart väldigt mycket kamera för pengarna...K5 är billigare än både Nikon D300s,Canon 7D och Olympus E-5 som ligger i samma klass när det gällerbyggkvalité och prisgrupp dock är den ca 3000sek dyrare än A580...skulle Sony göra A580 med hus i metall o med vädertättning så hade den också hamnat någonstans i den prisklassen som D300s och 7D mfl ligger i.
 
Ja det är helt sant finns många exempel på det, men kompaktens möjligheter är också undervärderad av många för då är man ingen riktig fotograf om bara har en sådan, men bra bilder kan dom ta.

Absolut, jag vet att det finns massor av "kompaktfotografer" som kör åttor runt mina alster om man väger in motiv, berättelse, komposition, ljus och inte bara teknisk kvalitet på pixelnivå, och så länge det är så så kan det vara klädsamt att inte lägga alltför mycket krut på att oroa sig för teknikaliteter. Det är ofta väldigt tydligt att dom icke-fotografer som tittar på ens bilder ser helt andra saker än man gör själv, och bedömer bilderna från andra kriterier.

Inte för att man ska bortse från tekniken naturligtvis, bättre är alltid bättre om man har råd, men tekniken får en totalt överdriven vikt om man inte sätter in det i sammanhanget och helheten för vad som gör en bra bild. Jag tror man gör nybörjaren en rejäl björntjänst när man får dom att oroa sig för brus som viktigaste aspekt av ett foto redan från början av karriären, och man kan ju som sagt tro att det inte överhuvudtaget går att ta bra bilder trots att alla nya digitalkameror är otroligt kompetenta.
 
Lämnar kompakterna för ett tag och går in i Sonytråden som det är ämnat. Bläddrar i nya Foto och på andra bladet finns en helside-reklam om A55, inte så ofta man få se det. Ögnar även igenom testet en gång till, och i fråga om hantering så får Pannan och A33 högsta betyg, inga jätteskillnader men ändå. I bildkvalitet tappar A33 poäng vad gäller blixt och exponering och även tappar den lite konstigt mycke vad gäller fokus, där tar Nikon en 9:a och A33 en 6:a och Canon en 8:a. Funderar på detta om det är något fel på just denna kamera.

Sony brukare få beröm för sin ofta säkra autofokus, även vid mörkare motiv, vad har hänt här, i kolummen snabbhet tar A33 mest poäng där då den snabba Live View imponerar. Kan inte minnas vid all testläsning om A33/55 att AF:en skulle ha det svårt att ställa fokus.

Vid upplösningstestet så överraskar A33, man mäter bara i mitten av optiken där det är skarpast, Foto har tidigare gett kritik till Sony att dom inte får ut så mycket av sina pixlar, men nu var dom nästan bäst, och det med testet sämsta optik DT 18-55/3,5-5,6 SAM 28mm bl. 5,6.

Faktiskt lika högt som klassiska Nikon D300, Synd att inte A55 var med i denna test som jag ser mera likvärdig med CaNikon modellerna. Men den får väl gå en match med N-5100 sedan, men då har väl Sony släppt A60 med bättre EVF samtidigt som A77 gör entre.

Vad gäller alla demostrationer med 10b/sek och så många skarpa bilder vi har fått sett, bla. andra sidan i Foto, det verkar inte Fotos redaktion klara av, är inte reklamen äkta eller det dom visat på you tube.
jag bara undrar, har sett skarpa bilder på motocrossåkare som hoppar ock far tagna med A55.

//Bengt.
 
Samma sak där...K7 är utgående modell så inte konstigt att den är billig just nu men helt klart väldigt mycket kamera för pengarna...K5 är billigare än både Nikon D300s,Canon 7D och Olympus E-5 som ligger i samma klass när det gällerbyggkvalité och prisgrupp dock är den ca 3000sek dyrare än A580...skulle Sony göra A580 med hus i metall o med vädertättning så hade den också hamnat någonstans i den prisklassen som D300s och 7D mfl ligger i.

Pentax har väl gjort det tidigare för ca 10 000 om jag inte missminner mig.
Men huvudgrejen är väl att när det gäller Sony finns det bara halvsmäck under A850/900.
Det finns faktikst inga alternativ där men drivor av instegsmodeller och det är väl där problemet ligger antar jag. Det kommer säkert rättas till, jag är inte orolig för det men idag är det ett stort hål där i produktlinjen.
 
Sony brukare få beröm för sin ofta säkra autofokus, även vid mörkare motiv, vad har hänt här, i kolummen snabbhet tar A33 mest poäng där då den snabba Live View imponerar. Kan inte minnas vid all testläsning om A33/55 att AF:en skulle ha det svårt att ställa fokus.

Har funderat lite på det där, men har ingen A55 att kunna verifiera med. AF-systemet får ju faktiskt bara en tredjedel av ljusmängden jämfört med en traditionell DSLR. Det borde ju faktiskt göra att AF-funktionenn inte blir lika bra, speciellt i mörker. Nu är ju Sony kända för att vara extra bra just på detta område normalt, så det utjämnar saken lite grann, så att de nu inte är bättre, utan något sämre, men ändå inte lika mycket sämre som de skulle varit om de haft likvärdig AF som kokurrenterna. Det borde ge utslag i ett jämförelsetest sida vid sida, men det behöver för den skull inte betyda att "AF:en skulle ha det svårt att ställa fokus". Kanske är tillräckligt bra helt enkelt och en vettig kompromiss med SLT-tekniken.



Vid upplösningstestet så överraskar A33, man mäter bara i mitten av optiken där det är skarpast, Foto har tidigare gett kritik till Sony att dom inte får ut så mycket av sina pixlar, men nu var dom nästan bäst, och det med testet sämsta optik DT 18-55/3,5-5,6 SAM 28mm bl. 5,6.

Är verkligen 18-55SAM så dåligt?
Känner inte till Canon och Nikons kit-optik här, men mina erfarenheter av Sonys nya kit-objektiv är att det är mycket bra optiskt sett. Jag hade ett 18-55SAM till min A55 och även ett Zeiss DT 16-80 som var ett mycket bra exemplar. Nagelfar jag bilderna kan jag se en liiiten skillnad i kantskärpa och att Zeissen ger lite bättre stuns i färgerna direkt ur kameran. Jag blev överraskad över hur pass liten skillnaden är. Jag gjorde också en del jämförelser med det tidigare kit-objektivet 18-70 som jag hade till min KM D5D och där är skillnaden avsevärt mycket större. Det gamla kit-objektivet var uselt i jämförelse med grådassiga oskarpa bilder.

Som sagt, min personliga uppfattning är att just 18-55SAM är mycket bra och jag har svårt att tro att det skulle vara optiskt sämre än Nikons och Canons billiga kit-objektv. På 28 mm och bländare 5,6 så borde det tom. vara objektivets bästa område.

Finns det några seriösa test av detta objektiv?



/Mats
 
Har funderat lite på det där, men har ingen A55 att kunna verifiera med. AF-systemet får ju faktiskt bara en tredjedel av ljusmängden jämfört med en traditionell DSLR. Det borde ju faktiskt göra att AF-funktionenn inte blir lika bra, speciellt i mörker. Nu är ju Sony kända för att vara extra bra just på detta område normalt, så det utjämnar saken lite grann, så att de nu inte är bättre, utan något sämre, men ändå inte lika mycket sämre som de skulle varit om de haft likvärdig AF som kokurrenterna. Det borde ge utslag i ett jämförelsetest sida vid sida, men det behöver för den skull inte betyda att "AF:en skulle ha det svårt att ställa fokus". Kanske är tillräckligt bra helt enkelt och en vettig kompromiss med SLT-tekniken.





Är verkligen 18-55SAM så dåligt?
Känner inte till Canon och Nikons kit-optik här, men mina erfarenheter av Sonys nya kit-objektiv är att det är mycket bra optiskt sett. Jag hade ett 18-55SAM till min A55 och även ett Zeiss DT 16-80 som var ett mycket bra exemplar. Nagelfar jag bilderna kan jag se en liiiten skillnad i kantskärpa och att Zeissen ger lite bättre stuns i färgerna direkt ur kameran. Jag blev överraskad över hur pass liten skillnaden är. Jag gjorde också en del jämförelser med det tidigare kit-objektivet 18-70 som jag hade till min KM D5D och där är skillnaden avsevärt mycket större. Det gamla kit-objektivet var uselt i jämförelse med grådassiga oskarpa bilder.

Som sagt, min personliga uppfattning är att just 18-55SAM är mycket bra och jag har svårt att tro att det skulle vara optiskt sämre än Nikons och Canons billiga kit-objektv. På 28 mm och bländare 5,6 så borde det tom. vara objektivets bästa område.

Finns det några seriösa test av detta objektiv?



/Mats

När foto gör sitt test så provar dom fram sig till bästa bländare och brännvidd, så långt är nog allt okej. Men flera av alla länkar som Peter ständigt förser oss med så finns det klagomål på optiken, bla annat 18mm-läget där kantskärpan är dålig. Nu var det Foto som sa att sonys kitoptik var det sämsta bland dom testade kamerorna, och att det inte då gjorde A33 rättvisa, tydlingen har kameran möjlighet till mycket hög bildkvalitet med bra optik allt enligt foto. att det sedan är bättre än gamla 18-70 det måste väl det mesta vara. Aspman upplevde väl kitoptiken som hygglig på Nexen, kan ju vara så också att en del variationer finns med dessa kitoptik, och att du Mats har lyckan med ett bättre exemplar.

//Bengt.
 
Finns FOTOs test för nedladdning?

Jag prenumererar inte på tidningen, men enstaka tester har man ju kunnat ladda ner för 15 kr/st. Nu håller dom visst på att bygga om siten och alla tester är då helt gratis en tid.

http://www.tidningenfoto.se/Sites/Foto/Default____23288.aspx

Man kan visserligen undra lite över FOTOs definition av årstider :), men bra att kunna läsa alla tester är det i allafall.

Hittar dock inte det testet som diskuteras här. Nån som har en länk?


/Mats
 
Jag var och provade a55 igår för andra gången , men tyvärr kändes det inte bättre denna gången heller !!
Evf,n är ju bara så släpig, samt att när man fotar 10 b/s hänger ju den inte riktigt med heller .
Jag har försökt gilla den med det går bara inte ... smaken är som baken!!
 
Jag var och provade a55 igår för andra gången , men tyvärr kändes det inte bättre denna gången heller !!
Evf,n är ju bara så släpig, samt att när man fotar 10 b/s hänger ju den inte riktigt med heller .
Jag har försökt gilla den med det går bara inte ... smaken är som baken!!

Ja att den är släpig går inte att komma ifrån så hur man upplever den beror nog lite på hur/vad man fotar...jag personligen tyckte inte släpet va speciellt störande eller speciellt märkbart vid normal användning när jag testade ett ex...men visst vid snabba rörelse/panorering så blir det helt klart störande....i 10fps hänger den inte med pgr av att det man ser inte är "liveview" utan EVF:en visar då endast dom tagna bilderna i följd.

Men precis som du säger så är handlar det om smak så om man gillar EVF eller inte är väldigt personligt.
 
Testade en igår, gillade verkligen greppet och kvalitetskänslan. Klart bättre än 560/580 tycker jag, precis som det pratas om i ett annat inlägg.
 
Tanken med A55 är nog att den är lätt ock behändig, greppkänslan kan aldrig bli optimal.
Nikons äldre D40-40x var väl lika liten, och vart en omedelbar succe, den hade 3 punkters autofokus.
Här kanske man till och med pratar om att typen D40, A55 är mera av den optimala mellankameran.Greppet är betydligt bättre än kompakten, den blir inte lika tung i svampskogen, när den hänger över axeln, men har kapacitet att ta högklassika bilder.

Lite synd tycker jag att man inte kan använda vertikalgrepp, då kan man välja mera själv hur man tycker, om man vill ha på tyngre optik som exempel, annars finns ju enbensstativ som är lätta och bra.

//Bengt.
 
Tanken med A55 är nog att den är lätt ock behändig, greppkänslan kan aldrig bli optimal.
Nikons äldre D40-40x var väl lika liten, och vart en omedelbar succe, den hade 3 punkters autofokus.
Här kanske man till och med pratar om att typen D40, A55 är mera av den optimala mellankameran.Greppet är betydligt bättre än kompakten, den blir inte lika tung i svampskogen, när den hänger över axeln, men har kapacitet att ta högklassika bilder.

Lite synd tycker jag att man inte kan använda vertikalgrepp, då kan man välja mera själv hur man tycker, om man vill ha på tyngre optik som exempel, annars finns ju enbensstativ som är lätta och bra.

//Bengt.

Jag sitter här och väntar på att batteriet skall ladda till min nya A55:a :) Tycker greppet känns bra om än kanske lite lågt men det är nog mycket en vanesak. Det har iaf en skön gummering som ger bra grepp.
Vill man köpa till detta klarar man säkert tung optik också utan problem:
http://www.sony.se/product/dsa-cases---straps/stp-gb1am
Jag testar nu med mitt SAL 18-250 som jag tycker ger en fin balans. Kitoptkens kvalitetskänsla ger jag inte mycket för den känns väldigt plastigt med odistinkt känsla i zoomen.

/perhel
 
Jag sitter här och väntar på att batteriet skall ladda till min nya A55:a :) Tycker greppet känns bra om än kanske lite lågt men det är nog mycket en vanesak. Det har iaf en skön gummering som ger bra grepp.
Vill man köpa till detta klarar man säkert tung optik också utan problem:
http://www.sony.se/product/dsa-cases---straps/stp-gb1am
Jag testar nu med mitt SAL 18-250 som jag tycker ger en fin balans. Kitoptkens kvalitetskänsla ger jag inte mycket för den känns väldigt plastigt med odistinkt känsla i zoomen.

/perhel

Tycker oxå greppet med gummit känns bra med tanke på storleken.
 
Jag sitter här och väntar på att batteriet skall ladda till min nya A55:a :) Tycker greppet känns bra om än kanske lite lågt men det är nog mycket en vanesak. Det har iaf en skön gummering som ger bra grepp.
Vill man köpa till detta klarar man säkert tung optik också utan problem:
http://www.sony.se/product/dsa-cases---straps/stp-gb1am
Jag testar nu med mitt SAL 18-250 som jag tycker ger en fin balans. Kitoptkens kvalitetskänsla ger jag inte mycket för den känns väldigt plastigt med odistinkt känsla i zoomen.

/perhel

Kanske inte så dumt.
 

Har funderat lite på det där, men har ingen A55 att kunna verifiera med. AF-systemet får ju faktiskt bara en tredjedel av ljusmängden jämfört med en traditionell DSLR. Det borde ju faktiskt göra att AF-funktionenn inte blir lika bra, speciellt i mörker. Nu är ju Sony kända för att vara extra bra just på detta område normalt, så det utjämnar saken lite grann, så att de nu inte är bättre, utan något sämre, men ändå inte lika mycket sämre som de skulle varit om de haft likvärdig AF som kokurrenterna. Det borde ge utslag i ett jämförelsetest sida vid sida, men det behöver för den skull inte betyda att "AF:en skulle ha det svårt att ställa fokus". Kanske är tillräckligt bra helt enkelt och en vettig kompromiss med SLT-tekniken.

Kommentar: Jag köpte en A55 igår och har inte hunnit testa lite förrän i kväll. Testade att ta några bilder i hallen helt nedsläckt med bara lite ströljus från en dörr vinkelrätt mot motivet några meter från motiven på en byrå. I min sökaren på min A550 var det kolmörkt och det fanns inte en chans att fokusera på någonting överhuvudtaget. Enda chansen var att fälla upp blixten och köra ett par förblixtar så man såg motivet och sedan hålla stilla och trycka av igen med ett par förblixtar före exponeringen.

I A55 är det en helt annan grej. Dels ser jag motiven även i mycket djupt dunkel som detta genom att EVF:e förstärker signalen i sökaren. Det ser inte snyggt ut och brusar en del men det funkar och jag kan med A55 få fokus att låsa på samma motiv helt utan förblixtar. Även A55 har samma funktion med förblixtar annars som A550 om blixten aktiveras. Så svaret på frågan var att A55 faktiskt är klart bättre än A550 i svårt mörker. (slut kommentar)


Är verkligen 18-55SAM så dåligt?
Känner inte till Canon och Nikons kit-optik här, men mina erfarenheter av Sonys nya kit-objektiv är att det är mycket bra optiskt sett. Jag hade ett 18-55SAM till min A55 och även ett Zeiss DT 16-80 som var ett mycket bra exemplar. Nagelfar jag bilderna kan jag se en liiiten skillnad i kantskärpa och att Zeissen ger lite bättre stuns i färgerna direkt ur kameran. Jag blev överraskad över hur pass liten skillnaden är. Jag gjorde också en del jämförelser med det tidigare kit-objektivet 18-70 som jag hade till min KM D5D och där är skillnaden avsevärt mycket större. Det gamla kit-objektivet var uselt i jämförelse med grådassiga oskarpa bilder.

Som sagt, min personliga uppfattning är att just 18-55SAM är mycket bra och jag har svårt att tro att det skulle vara optiskt sämre än Nikons och Canons billiga kit-objektv. På 28 mm och bländare 5,6 så borde det tom. vara objektivets bästa område.

Finns det några seriösa test av detta objektiv?

Kommentar: Ja, jag håller nog med. Jag har läst en del tester på nätet av Internetaktörer och en del av dessa har varit mycket positiva till detta nya kitobjektiv och ser en stor förbättring i jämförelse med det gamla kitobjektivet som väl inte var något annat än det man fick med Minoltas DSLR:er och det var varken bra optiskt eller mekaniskt (mitt föll bokstavligt i bitar och Minolta fick skruva ihop det igen). Om man däremot läser användaromdömen på Dyxum så verkar många inte vara lika imponerade. Jag måste säga att själv blev jag uppriktigt överaskad hur hyfsat mitt första ex jag fick med min A550 var.

Min enda stora invändning mot detta objektiv (som verkar förfölja mig :) ) är att jag nu åter tvingats köpa ett kamerahus med objektiv för att överhuvudtaget få tag i ett. Få verkar ta in kamerahusen utan kitobjektiv. Var på Rajala som sade sig vara tagna på sängen lite av modellens stora framgång på marknaden. Jag gick till Sony istället och de hade inga hus heller men efter att jag visat att jag inte tyckte det var OK att jag skulle behöva köpa samma kitobjektiv en gång till som jag redan hade så fick jag rabatt. (slut kommentar)

Vill till slut kommentera en uppgift ovan att någon tyckte sökaren var oskarp och rent usel - = total besvikelse (på mässan). Det tyckte jag också tills jag justerat dioptern. Det kan ju ha varit något så banalt faktiskt. Det finns flera skäl än oskarpa sökare och oskarpa objektiv till upplevd oskärpa i sökare.
 
Några funderingar kring och första intryck av A55

Måste säga att jag är förvånad över att säljarna inte har bättre produktkunskaper än de har. När jag först kollade på en A550 inför det köpet gillade jag inte att Sony gjort om funktionen av det s.k. vita P-läget. Jag kunde inte längre ställa både tid och bländare steglöst som i min gamla A350. Kass tyckte jag. Sony-killen var helt hopplös han bara stod och blinkade och förlorade sig i alla möjliga förklaringsförsök. Hittade sen själv att det funkade som förut om jag istället valde A-läget. Det var en dealbreaker för mig om inte det hade funkat.

Nu hände exakt samma sak på Rajala denna gång men nu gällde det funktionen att i Live View och EVF:en i A55 (det är ju samma sak man ser i båda) kunna zooma in på samma sätt som jag lärt mig uppskatta i A550:s "MF Check Live View" vid manuell fokusering. På A550 finns ett mekaniskt reglage ovanpå huset men sånt finns ej på A55. Då började killen snurra om att Sony tagit bort det för att A55 ju är en lite enklare modell (och det är ju faktiskt inte sant i det avseendet heller för A55 är verkligen ingen enklare modell funktionsmässigt annat än sett till husets byggkvalitet. Det finns t.o.m. skärpedjupskontroll numera, vilket försvunnit från alla enklare Sony-modeller sedan länge). Skälet till att jag blev intresserad av A55 var ju just att det är en ganska liten kamera med mycket bra spec. Precis det jag letat efter sedan min Pentax ME pensionerades. Det blev inget köp där och då på Rajala. De hade heller som sagt inget kamerahus utan kitobjektiv att sälja utan bara kit.

Jag gick hem och letade fram en manual på nätet : http://www.docs.sony.com/release/SLTA33.pdf. och sökte på "manual fokus" och på sid 91 fanns svaret. Man måste ner i menyträsket för denna funktion är av vid leverans och välja "Focus Magnifier" "On" eller "Fokusförstoring" "På" på svenska. Det som händer då är att "Papperkorgen" får en ny funktion att förstora bilden som funkar både vid MF och AF. En röd ruta dyker då upp som indikerat detta och den ökar i storlek med ökad förstoring. Man behöver alltså anstränga sig att leta i en manual om man inte kan svara på frågor som kunden har istället för att komma med självfabricerade felaktiga påståenden som för en som kund vilse. När det gäller funktionen så tycker jag den är betydligt bättre än den lite yxiga mekaniska spaken på A550. Sen fick Sony den affären istället.

Kan i övrigt fortfarande inte se att min A55 skulle vara så mycket bättre byggd än en A580. Det är exakt samma plastmassa och look and feel som i en A580. Däremot har de dragit en gummikondom över greppet på A55 som saknas på A580. Om det är mer "kvalitet" överlåter jag åt andra att själva bilda sig en uppfattning om - men jag tycker inte det. Sen kan det också vara så att en mindre mer kompakt kamera kan kännas mer solid och "tight" men som sagt, det är svårt att se skillnad i kvalitet varken i bygge eller materialval.

Däremot är jag riktigt imponerad hur smidig hantering man fått till. Speciellt bra är att man inte måste välja med spaken på A550 om man vill köra LV eller OVF. Med A55 tänds EVF när man sätter kameran till ansiktet samtidigt som displayen stängs av och vise versa. Känns mycket naturligt.

Har testat AF med sex av mina objektiv (mitt Tamron 24-135), återstår då det är på på rep. hos Werner Schaden på LP-Foto. Allt verkar funka fint med AF vad jag kan se.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.