Har funderat lite på det där, men har ingen A55 att kunna verifiera med. AF-systemet får ju faktiskt bara en tredjedel av ljusmängden jämfört med en traditionell DSLR. Det borde ju faktiskt göra att AF-funktionenn inte blir lika bra, speciellt i mörker. Nu är ju Sony kända för att vara extra bra just på detta område normalt, så det utjämnar saken lite grann, så att de nu inte är bättre, utan något sämre, men ändå inte lika mycket sämre som de skulle varit om de haft likvärdig AF som kokurrenterna. Det borde ge utslag i ett jämförelsetest sida vid sida, men det behöver för den skull inte betyda att "AF:en skulle ha det svårt att ställa fokus". Kanske är tillräckligt bra helt enkelt och en vettig kompromiss med SLT-tekniken.
Kommentar: Jag köpte en A55 igår och har inte hunnit testa lite förrän i kväll. Testade att ta några bilder i hallen helt nedsläckt med bara lite ströljus från en dörr vinkelrätt mot motivet några meter från motiven på en byrå. I min sökaren på min A550 var det kolmörkt och det fanns inte en chans att fokusera på någonting överhuvudtaget. Enda chansen var att fälla upp blixten och köra ett par förblixtar så man såg motivet och sedan hålla stilla och trycka av igen med ett par förblixtar före exponeringen.
I A55 är det en helt annan grej. Dels ser jag motiven även i mycket djupt dunkel som detta genom att EVF:e förstärker signalen i sökaren. Det ser inte snyggt ut och brusar en del men det funkar och jag kan med A55 få fokus att låsa på samma motiv helt utan förblixtar. Även A55 har samma funktion med förblixtar annars som A550 om blixten aktiveras. Så svaret på frågan var att A55 faktiskt är klart bättre än A550 i svårt mörker. (slut kommentar)
Är verkligen 18-55SAM så dåligt?
Känner inte till Canon och Nikons kit-optik här, men mina erfarenheter av Sonys nya kit-objektiv är att det är mycket bra optiskt sett. Jag hade ett 18-55SAM till min A55 och även ett Zeiss DT 16-80 som var ett mycket bra exemplar. Nagelfar jag bilderna kan jag se en liiiten skillnad i kantskärpa och att Zeissen ger lite bättre stuns i färgerna direkt ur kameran. Jag blev överraskad över hur pass liten skillnaden är. Jag gjorde också en del jämförelser med det tidigare kit-objektivet 18-70 som jag hade till min KM D5D och där är skillnaden avsevärt mycket större. Det gamla kit-objektivet var uselt i jämförelse med grådassiga oskarpa bilder.
Som sagt, min personliga uppfattning är att just 18-55SAM är mycket bra och jag har svårt att tro att det skulle vara optiskt sämre än Nikons och Canons billiga kit-objektv. På 28 mm och bländare 5,6 så borde det tom. vara objektivets bästa område.
Finns det några seriösa test av detta objektiv?
Kommentar: Ja, jag håller nog med. Jag har läst en del tester på nätet av Internetaktörer och en del av dessa har varit mycket positiva till detta nya kitobjektiv och ser en stor förbättring i jämförelse med det gamla kitobjektivet som väl inte var något annat än det man fick med Minoltas DSLR:er och det var varken bra optiskt eller mekaniskt (mitt föll bokstavligt i bitar och Minolta fick skruva ihop det igen). Om man däremot läser användaromdömen på Dyxum så verkar många inte vara lika imponerade. Jag måste säga att själv blev jag uppriktigt överaskad hur hyfsat mitt första ex jag fick med min A550 var.
Min enda stora invändning mot detta objektiv (som verkar förfölja mig
) är att jag nu åter tvingats köpa ett kamerahus med objektiv för att överhuvudtaget få tag i ett. Få verkar ta in kamerahusen utan kitobjektiv. Var på Rajala som sade sig vara tagna på sängen lite av modellens stora framgång på marknaden. Jag gick till Sony istället och de hade inga hus heller men efter att jag visat att jag inte tyckte det var OK att jag skulle behöva köpa samma kitobjektiv en gång till som jag redan hade så fick jag rabatt. (slut kommentar)
Vill till slut kommentera en uppgift ovan att någon tyckte sökaren var oskarp och rent usel - = total besvikelse (på mässan). Det tyckte jag också tills jag justerat dioptern. Det kan ju ha varit något så banalt faktiskt. Det finns flera skäl än oskarpa sökare och oskarpa objektiv till upplevd oskärpa i sökare.