Vilken normalzoom rekommenderas i såfall? Nån Zeiss?
(DT/FF-objektiv känner du säkert till, men jag drar det ändå).
För APS-C heter Sonys objektiv DT som då är smidigare än de andra, men inte fungerar täcker en FF. Så om du enbart ska ha det till A55 eller A580 kan du välja ett sånt. För FF-kamerorna är det andra objektiv som gäller. Såklart funkar de vanliga objektiven på APS-C också, men för en normalzoom kan omfånget vara för mycket tele i vidvinkelområdet.
Här är mina högst personliga idéer om normalzoomar till Sony.
FF-objektiv
Sony Zeiss 24-70/2,8 SSM. Detta är optiskt den bästa normalzoomen för Sony och är ett trevligt välbyggtobjektiv med Super-Sonic-Motor AF-drive, men tyvärr ganska kostsamt.
Sony 28-75/2,8 SAM:
Dettta ligger optiskt mycket nära Zeiss, fast är avsevärt billigare. Säljs i kit med A850. Är välbyggt och har inbyggd AF-motor av SAM-typ, vilket tyvärr inte är lika bra som SSM.
Tamron 28-75/2,8:
Optiskt är detta exakt samma som Sony 28-75. Sony och Tamron samarbetear och Sony äger en del i Tamron. Till skillnad från Sony-objektivet har detta objektiv skruvdriven AF, vilket faktiskt är att föredra på A850/A900 då dessa kameror har mycket snabb och stark AF-motor och en motorstyrd in/ur-koppling och en speciell DMF-funktion som inte funkar med SAM. Tamronet känns inte riktigt lika välbyggt som Sonyobjektivet, men är betydligt billigare och ger väldigt mycket objektiv för pengarna.
DT-objektiv
Sony 18-55/3,5-5.6SAM:
Standard kit-objektivet som är billigt och förvånansvärt bra, men inte så ljusstarkt. Lätt objektiv i plast och ganska trevligt med inbyggd fokusmotor. Finns ett systerobjektiv, 55-200SAM som är MYCKET bra optiskt och extremt prisvärt och vissa kit säljs med bägge dessa objektiv.
Sony Zeiss DT 16-80/3,5-4,5
Detta Zeiss-objektiv är inte riktigt i paritet med Zeiss FF-objektiv. Byggt i plast, men ganska gediget. Inte speciellt ljusstarkt, men optiskt mycket bra om man hittar ett bra exemplar. Spridningen i kvalitet på dessa objektiv är rätt stor och det finns en hel del som felfokuserar. Tyvärr också ganska dyrt. Zeiss-objektiven med skruvdrift har en trevlig egenska att dom låser fokusringen när AF jobbar, så den snurrar inte.
Sony 16-105/3,5-
Ett objektiv som i mångt och mycket liknar Zeiss DT 16-80, men har bättre omfång och är billigare.
Sony 18-250/3,5-5,6
En superzoom som enligt många är mycket bra för en sådan. Jag har inte provat det själv, men sneglar på ett sådant. läs
det här testet så förstår du vad jag menar.
Tamron 17-50/2,8.
Ljusstarkt och mycket bra optiskt. Tyvärr lite kort i omfånget, men mycket prisvärt.
Sigma 17-70
Har ingen erfarenhet av detta, men sneglar på det med. Tror attt det är mycket bra och det har HSM, dvs. HyperSonicMotor för AF.
Jag skrev nyligen om Sony 18-250 och Sigma 17-70 i en tråd här intill.
Det finns en mycket bra databas med alla objektiv till Sony-systemet på
www.dyxum.com/lenses
Kolla själv vetja!
/Mats