Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ingen unik kunskap utan baserar bara intrycken på det jag läst på forumet. Det gäller tex reflektioner från Pellixspegeln, ljus som försvinner pga den samma, ifrågasättande om varför det inte bara är bättre att gå direkt till spegellöst eller stanna kvar på dslr, Pellix fyller ingen nödvändig nisch etc. Pellix ger det sämsta av båda världar, OVF men vissa typer av spegelproblem enligt ovanstående. Men som sagt, detta kanske inte är befogad kritik utan a33/a55 är bara de första i en rad av väldigt lyckade konstruktioner. Svårt för mig få grepp om dem :)

Visst du förlorar lite ljus vilket leder till liiiite mer brus på höga ison jämfört med en kamera med samma sensor och valig spegelreflex men i praktiken är skillnaden inte i princip inte märkbar.
Spegellösa kamerors kontrast AF är betydligt sämre än vanlig AF både när det gäller för stillbild och film.

Pellix konstruktionen gör att kameran kan göras mindre,billigare att tillverka,full AF hela tiden,snabbare FPS, överlägsen AF vid filmning och med denna konstruktion + EVF så ser du i sökaren exakt det som sensorn "ser" så jag tycker personligen inte det är det sämsta av två världa...utan tvärt om det bästa av två världar men samtidigt så är det dom första modellerna av sitt slag så det finns saker som är mindre bra/inte så lyckade men som troligvis kommer att blir bättre i kommande modeller/efterföljarna alt dom dyrare modellerna då utvecklingen går framåt.
 
Pets länk i posten ovan tyder på att det ligger något i nedanstående inlägg. :)

Jo vi Svenskar är lite trögare ( inte jag) det ska vara som det var förr, man kan se på Peters länkar ovan och många andra länkar, att utanför svedala så ser dom andra fördelar med Sonys nyheter. Sverige är ett mycket litet land, vi kanske inte alltid är inne på rätt spår, på vad som gäller nu och i framtiden. titta hur Nokia vart bortsprungen i Iphone-trenden.
 
Så här sa Amateur photographer om AF:en när dom testade A33:


"Of course, it is when the phase-detection AF and translucent mirror are combined with the fast shooting rate that the camera is at its most impressive. For instance, when photographing a cyclist heading straight towards me at around 15mph, the AF system maintained its 7fps shooting rate, resulting in the cyclist being in focus in each shot. I also photographed a car travelling at around twice the speed of the cyclist, and again the AF was able to keep pace.

While the build quality and control of the camera may not be of a professional standard, the AF and shooting rate combination is. The combined speed opens up a number of new possibilities for entry-level and enthusiast photographers that previously would only have been available to those with £1,000 or more to spend on a DSLR.

The AF shines in bright conditions, but I was curious to see how the camera would perform in low-light conditions, such as those found at a concert. Although the system was a little slower, it was still impressive and was able to focus even when the bright spotlights weren’t on the performer"

http://www.amateurphotographer.co.uk/equipment/review/Sony_Alpha_33_review_12144.php
 
"Of course, it is when the phase-detection AF and translucent mirror are combined with the fast shooting rate that the camera is at its most impressive. For instance, when photographing a cyclist heading straight towards me at around 15mph, the AF system maintained its 7fps shooting rate, resulting in the cyclist being in focus in each shot. I also photographed a car travelling at around twice the speed of the cyclist, and again the AF was able to keep pace.

Nu är cyklister och bilar speciellt svåra för kameran att följa, skulle tro att de flesta mellanklasskamerorna klarar detta test. I vart fall skulle det inte ha varit något problem för mina Canonkameror, de brukar roa sig med att följa snabbtåg i hastigheter upp till 200 km/h.
 
Nu är cyklister och bilar speciellt svåra för kameran att följa, skulle tro att de flesta mellanklasskamerorna klarar detta test. I vart fall skulle det inte ha varit något problem för mina Canonkameror, de brukar roa sig med att följa snabbtåg i hastigheter upp till 200 km/h.

Nä men nu va det väl mer att alla bilder i en längre bildserien blev skarpa...alltså kamerans egenskaper att hålla kvar fokus under serien och med 7fps....hur får du en Canon 550D som ligger i samma prisklass att att mäkta med det då den kommer upp i som bäst ca 4fps???
 
Upptäckt iso multi frame noise reduction som är ju en riktig cool funktion i a55 när man fotar i dåligt ljus. Det som förvånar mig att det blir riktigt bra bilder med skakig handhållen kamera. Vad gör den? Sätter ihop alla exponeringar? Coolt hur som helst!

Kan överlag inte vara nöjdare med bildkvalitén i kameran.
 
Nä men nu va det väl mer att alla bilder i en längre bildserien blev skarpa...alltså kamerans egenskaper att hålla kvar fokus under serien och med 7fps....hur får du en Canon 550D som ligger i samma prisklass att att mäkta med det då den kommer upp i som bäst ca 4fps???

Nu var det Canons 50D jag syftade på (går att köpa ny för 8000 kr), den klarar 6,3 bilder per sekund, marginellt långsammare än Sonykameran. Men det var inte jämförelsen i sig jag var ute efter, utan jag ville mest påvisa att det inte är någon större bedrift att följa en cykel eller en bil i låg fart. De borde ha valt något snabbare att följa, som expresståg eller racingbilar.
 
Nu var det Canons 50D jag syftade på (går att köpa ny för 8000 kr), den klarar 6,3 bilder per sekund, marginellt långsammare än Sonykameran. Men det var inte jämförelsen i sig jag var ute efter, utan jag ville mest påvisa att det inte är någon större bedrift att följa en cykel eller en bil i låg fart. De borde ha valt något snabbare att följa, som expresståg eller racingbilar.

Sant men det är en utgående modell...och inte en rättvis jämförelse heller då den är så billig pgr av att den är utgående...60D som är ersättare är 1fps långsammare...men A33 skall inte jämföras med dessa dyrare kameror...det är en kamera som skall jämföras med dom som ligger i samma prisklass...som tex Canon 550D.
Jo det är sant o jag håller med dig dock rätt sällan man ser testare gör lite mer ingående/krävande tester utan det brukar oftast blir denna typen av motiv.
 
Spelade in precis nu på väg till jobbet. Rolling shutter när den är som bäst. Buuwhäää
Köpte den 50/50 för plåta/Video och hade gamla minolta objektiv sedan tidigare.


http://www.youtube.com/watch?v=Lk-r0_eVzMg
http://www.youtube.com/watch?v=KjlIJC4U7fE

Hade du bildstabiliseringen på ?? Annars så beror hoppandet och skakandet med all säkerhet på dig själv..att du inte håller kameran tillräckligt stilla...skakningar syns väldigt tydligt/lätt i film...nått hoppande och skakande blir det inte när jag filmar med min Nex-3 o bildstabiliseringen på så jag tvivlar på att A33/55 skulle vara sämre på den punkten ...rolling shutter är verken bättre eller sämre i dom andra tillverkarnas DSLR.
 
Nej, den är på!
Men undrar om kameran stänger av den själv pga det manuella MD/MA objektivet?
Fast stabilisatorn sitter ju i huset.
Nu har jag inte Kit objektivet med mig, men ska kolla om jag filmar inzommat runt 50mm för att se om det är skillnad.

Det här är inte heller så snyggt.
http://vimeo.com/groups/24751/videos/14618082
 
Utan chip i objektivet så vet inte kameran vilken brännvidd som den behöver kompensera skakningarna för och då stängs antiskaken av.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.