Skarström
Aktiv medlem
Har du kollat DX0Mark hur A55 ligger till, klarar sig riktigt bra måste jag säga.
ja det vet jag, men sensorn är ju lika bra oavsett Pellix eller inte.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har du kollat DX0Mark hur A55 ligger till, klarar sig riktigt bra måste jag säga.
Jag har ingen unik kunskap utan baserar bara intrycken på det jag läst på forumet. Det gäller tex reflektioner från Pellixspegeln, ljus som försvinner pga den samma, ifrågasättande om varför det inte bara är bättre att gå direkt till spegellöst eller stanna kvar på dslr, Pellix fyller ingen nödvändig nisch etc. Pellix ger det sämsta av båda världar, OVF men vissa typer av spegelproblem enligt ovanstående. Men som sagt, detta kanske inte är befogad kritik utan a33/a55 är bara de första i en rad av väldigt lyckade konstruktioner. Svårt för mig få grepp om dem
Jo vi Svenskar är lite trögare ( inte jag) det ska vara som det var förr, man kan se på Peters länkar ovan och många andra länkar, att utanför svedala så ser dom andra fördelar med Sonys nyheter. Sverige är ett mycket litet land, vi kanske inte alltid är inne på rätt spår, på vad som gäller nu och i framtiden. titta hur Nokia vart bortsprungen i Iphone-trenden.
Visst föremålet/motivet kommer rakt framifrån men det går fort i motocross så det är rätt imponerande att en kamera för ca8000sek hinner med o ta 18skarpa bilder i en serie på en förare i ett hopp:
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1037&thread=36962021
"Of course, it is when the phase-detection AF and translucent mirror are combined with the fast shooting rate that the camera is at its most impressive. For instance, when photographing a cyclist heading straight towards me at around 15mph, the AF system maintained its 7fps shooting rate, resulting in the cyclist being in focus in each shot. I also photographed a car travelling at around twice the speed of the cyclist, and again the AF was able to keep pace.
Nu är cyklister och bilar speciellt svåra för kameran att följa, skulle tro att de flesta mellanklasskamerorna klarar detta test. I vart fall skulle det inte ha varit något problem för mina Canonkameror, de brukar roa sig med att följa snabbtåg i hastigheter upp till 200 km/h.
Nä men nu va det väl mer att alla bilder i en längre bildserien blev skarpa...alltså kamerans egenskaper att hålla kvar fokus under serien och med 7fps....hur får du en Canon 550D som ligger i samma prisklass att att mäkta med det då den kommer upp i som bäst ca 4fps???
Nu var det Canons 50D jag syftade på (går att köpa ny för 8000 kr), den klarar 6,3 bilder per sekund, marginellt långsammare än Sonykameran. Men det var inte jämförelsen i sig jag var ute efter, utan jag ville mest påvisa att det inte är någon större bedrift att följa en cykel eller en bil i låg fart. De borde ha valt något snabbare att följa, som expresståg eller racingbilar.
Spelade in precis nu på väg till jobbet. Rolling shutter när den är som bäst. Buuwhäää
Köpte den 50/50 för plåta/Video och hade gamla minolta objektiv sedan tidigare.
http://www.youtube.com/watch?v=Lk-r0_eVzMg
http://www.youtube.com/watch?v=KjlIJC4U7fE