Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
Hyfsat bra review av A55

http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA55/AA55A.HTM

Jag tycker denna "review" av A55 är en av de bättre när det gäller denna kamera och dess många olika ofta nya funktioner. Genomgången är både omfattande, personlig och hyfsat saklig. Tycker det här är något av det mest intressanta jag sett i kameraväg för den pengen. Den klarar sig ju ganska bra på DXO också när det gäller bildkvalitetsparametrarna.

Funderar allvarligt på att skaffa ett ex. att pröva men jag ska nog känna en gång till ordentligt i verkliga livet på fotomässan i helgen.

Måste nog säga att jag är mest förvånad över att jag upplevde EVF:en så pass positivt som jag gjorde. Har nog varit ganska negativ till det tidigare. Horisontindikatorn fick en gammal flygtekniker som jag att känna mig helt hemma. Den visar ju "stigning och dykning" korrekt också. Ren Bigglesvarning. Jag har länge väntat på en kompakt kompetent systemkamera med "extra allt". Verkar faktiskt som om denna skulle kunna kvala in.
 
Nej, den är på!
Men undrar om kameran stänger av den själv pga det manuella MD/MA objektivet?
Fast stabilisatorn sitter ju i huset.
Nu har jag inte Kit objektivet med mig, men ska kolla om jag filmar inzommat runt 50mm för att se om det är skillnad.

Det här är inte heller så snyggt.
http://vimeo.com/groups/24751/videos/14618082

Ser inget som är direkt superdåligt med den videon förrutom att det är skakigt....det blir lätt skakigt intryck när man kör handhållet och rör på sig trotts bildstabilisering aktiverad.

Det finns en anledning till varför man använder sig av olika riggar och gyron när man filmar seriöst...för att slippa skakigt och hoppigt resultat.

Vill filma handhållet utan rigg o få bästa möjliga resultat så är verktyg som tex Tiffen Steadicam Merlin att rekommendera

http://vimeo.com/14066500
 
Utan chip i objektivet så vet inte kameran vilken brännvidd som den behöver kompensera skakningarna för och då stängs antiskaken av.

Jo, det stämmer nog. Har testat mitt AF zoom objektiv mot Manuella Zoom objektivet och det skakas rätt friskt med det manuella men det syns bara när man rec:ar.
Lägger upp ett klipp snart.

Det var ju skönt det! Höll på drämma den i väggen......närå.
 
http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA55/AA55A.HTM

Jag tycker denna "review" av A55 är en av de bättre när det gäller denna kamera och dess många olika ofta nya funktioner. Genomgången är både omfattande, personlig och hyfsat saklig. Tycker det här är något av det mest intressanta jag sett i kameraväg för den pengen. Den klarar sig ju ganska bra på DXO också när det gäller bildkvalitetsparametrarna.

Funderar allvarligt på att skaffa ett ex. att pröva men jag ska nog känna en gång till ordentligt i verkliga livet på fotomässan i helgen.

Måste nog säga att jag är mest förvånad över att jag upplevde EVF:en så pass positivt som jag gjorde. Har nog varit ganska negativ till det tidigare. Horisontindikatorn fick en gammal flygtekniker som jag att känna mig helt hemma. Den visar ju "stigning och dykning" korrekt också. Ren Bigglesvarning. Jag har länge väntat på en kompakt kompetent systemkamera med "extra allt". Verkar faktiskt som om denna skulle kunna kvala in.

Ja du har väl givetvis sett att dpreview gav Golden Award till A55, en sajt som inte alltid varit uppskattad av Sonyister, inget dåligt betyg måste jag säga, blev överraskad där.

Sedan funderar jag på hur dom tolkar, in Real-time inte ens dyra pro.kameror kan det säger dom, detta är ju en billig plastkamera som förmodlingen kryper ner mot 7-7500Kr nästa vår.

Jag menar autofokusen så klart med detta real-time, hur tar då Mk4.an som exempel, söker inte den eller försöker att hålla kvar AF:en.

Nu skall jag försöka formulera mig om Sonytester, som jag tycker mig ha upptäckt utan att framstå som en galen fanatiker, eller att det skall framstå som att testare av Sony försöker på alla vis nedgöra den.

Det är inte min mening, men nu kör vi, man får känslan av den kritik som alltid ges vid alla tester ovasett märken, ändå skilljer en del och särskilt då formuleringarna, valet av orden, EVF:en hos A55 får allt från oduglig till förvånasvärt bra, dom som inte gillar den nämner inte heller den information som den kan visa som lär vara lite unikt, jag får intrycket att S-kamerorna särskådas på ett eget vis ibland, inte alltid så klart, precis som dom trots allt skulle vara som en form av att ta marknadsandelar av andra märken, liksom försöka att sticka upp, här skall vi kolla extra liksom. kanske ute och svävar.

//Bengt.
 
Visst, det har kommit ett antal idiotrecensioner över de senaste åren men en del av dem är så dåliga att de snarast är mer genenta för recensenterna än tillverkarna. Men nu tycker jag faktiskt att det har vänt och det är väl så att det tar lite tid att etablera sig. Sony har ju bara hållit på 3 år och det ska vi inte glömma heller.

Att det vänt tror jag faktiskt beror på att Sony presenterat kameror som faktiskt inte saknat viktiga marknadsmarkörer. Det har tidigare varit alltför lätt att slå ned på att A700 inte hade någon toppdisplay (som de stora grabbarnas motsvarande produkter) och alla Alfa fram till de nya A33, A55 och A580 har faktiskt inte kunnat filma, hur ovidkommande vi än kan tycka det vara. Enkelt att dissa de produkterna och det gjordes.

Med NEX (en liten kamera som är helt på allvar) och de nya AXX så bryter Sony på ett helt annat sätt ny och egen mark och kan då inte helt enkelt jämföras med något CANIKON torgför. Dessa är snarast helt tagna på sängen av det Sony gjort. Nu verkar det även som om mer konventionella A580 får hyfsat kritik (om än inte för sitt kamerahus som sägs vara både onödigt stort och plastigt), Men då gäller det främst bildkvaliteten.

Till och med Reichmann på Luminous Landscape som tidigare sågat flera Sony är väldigt positiv till A55:an. Se: http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/a55-further.shtml

Sällan man läst något så positivt om något Sony knåpat ihop som detta:

"Over the years there have been only a handful of seminal cameras. The Pentax Spotmatic, Nikon F, Olympus Pen F, Leica M3, Hasselblad 500C, and Canon T90 come to mind, as do the digital Nikon D1 and Canon D30. Each incorporated either a technology, or a design feature, or a price point that made it stand out at the time, and which ensured its place in photographic equipment history.

(No need to send me other camera names. There are a great many deserving – I just selected a few that came quickly to mind.)

I believe that the Sony A55 will also be seen as belonging to this pantheon. With its 16 Megapixel 1.5X sensor with clean high ISO capability and overall image quality goodness as its core, Sony then adds solid video capability with superior autofocus tracking, 10FPS shooting, greatly improved multi-point autofocus (though occasionally a bit flaky), a high quality electronic viewfinder, and an articulated high resolution LCD.

Add to this in-body stabilization that works with all lenses, all of Sony's current fancy shooting modes like sweep panorama, multi-shot HDR, six-frame-merging low light capability, and multi-frame noise reduction for shots up to ISO 25,600, and you have a solid (though small and light weight) picture taking machine, with as many gadgets and gizmos as anyone could want. The potential appeal of the A55 should therefore be obvious.

Oh yes, there are the 30+ Sony lenses available, not to mention the superb Alpha Zeiss lenses that leave little to ask for when it comes to optical and mechanical quality.

Did I mention that all of this comes in on the A55 at under $750?" (slut citat)

Men man kan väl alltid gnälla på att den inte är vädertätad :)!
 
Senast ändrad:
Det är samma problem med samtliga DSLR-kameror med video-möjlighet. Enda sättet att komma undan detta är att använda en videokamera. Där är sensorn annorlunda uppbyggd (utläsningen sker mycket snabbare än med rolling shutter). Då blir problemet istället att ifall man vill ta stillbilder med den så blir dessa inte mycket att hänga i granen...

Hur man än vänder sig så har man ändan bak.
 
Fenomenet finns hos alla DSLR-kameror med CMOS-sensorer, men det skiljer en del hur dåliga dom är.
 
Fenomenet finns hos alla DSLR-kameror med CMOS-sensorer, men det skiljer en del hur dåliga dom är.

Ja du är då gutt te å lete upp dä negative som kan finnes om S-kameror du Anders.
kanske aktören inte har betett sig på bästa sätt heller.
men var lugn Anders, finns inge som kan hota Canon.
vad DX0 säger ska en inte bry sig om heller.
dom tokarna vimsar ju bare.

//Bengt.:) :)
 
Ja du är då gutt te å lete upp dä negative som kan finnes om S-kameror du Anders.
kanske aktören inte har betett sig på bästa sätt heller.
men var lugn Anders, finns inge som kan hota Canon.
vad DX0 säger ska en inte bry sig om heller.
dom tokarna vimsar ju bare.

//Bengt.:) :)

Jag har inget problem om någon "hotar Canon", det spelar mig ingen roll vad det står för märke på kameran. Kanske du blandar ihop mig med någon annan debattör. Det var heller inte jag som tog upp ämnet i fråga ...

Rolling shutter är ett verkligt problem för dom som filmar, oavsett kameramärke, det kan du knappast spela bort med hjälp en "kul" kommentar till mig.
 
Visst, det har kommit ett antal idiotrecensioner över de senaste åren men en del av dem är så dåliga att de snarast är mer genenta för recensenterna än tillverkarna. Men nu tycker jag faktiskt att det har vänt och det är väl så att det tar lite tid att etablera sig. Sony har ju bara hållit på 3 år och det ska vi inte glömma heller.

Att det vänt tror jag faktiskt beror på att Sony presenterat kameror som faktiskt inte saknat viktiga marknadsmarkörer. Det har tidigare varit alltför lätt att slå ned på att A700 inte hade någon toppdisplay (som de stora grabbarnas motsvarande produkter) och alla Alfa fram till de nya A33, A55 och A580 har faktiskt inte kunnat filma, hur ovidkommande vi än kan tycka det vara. Enkelt att dissa de produkterna och det gjordes.

Med NEX (en liten kamera som är helt på allvar) och de nya AXX så bryter Sony på ett helt annat sätt ny och egen mark och kan då inte helt enkelt jämföras med något CANIKON torgför. Dessa är snarast helt tagna på sängen av det Sony gjort. Nu verkar det även som om mer konventionella A580 får hyfsat kritik (om än inte för sitt kamerahus som sägs vara både onödigt stort och plastigt), Men då gäller det främst bildkvaliteten.

Till och med Reichmann på Luminous Landscape som tidigare sågat flera Sony är väldigt positiv till A55:an. Se: http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/a55-further.shtml

Sällan man läst något så positivt om något Sony knåpat ihop som detta:

"Over the years there have been only a handful of seminal cameras. The Pentax Spotmatic, Nikon F, Olympus Pen F, Leica M3, Hasselblad 500C, and Canon T90 come to mind, as do the digital Nikon D1 and Canon D30. Each incorporated either a technology, or a design feature, or a price point that made it stand out at the time, and which ensured its place in photographic equipment history.

(No need to send me other camera names. There are a great many deserving – I just selected a few that came quickly to mind.)

I believe that the Sony A55 will also be seen as belonging to this pantheon. With its 16 Megapixel 1.5X sensor with clean high ISO capability and overall image quality goodness as its core, Sony then adds solid video capability with superior autofocus tracking, 10FPS shooting, greatly improved multi-point autofocus (though occasionally a bit flaky), a high quality electronic viewfinder, and an articulated high resolution LCD.

Add to this in-body stabilization that works with all lenses, all of Sony's current fancy shooting modes like sweep panorama, multi-shot HDR, six-frame-merging low light capability, and multi-frame noise reduction for shots up to ISO 25,600, and you have a solid (though small and light weight) picture taking machine, with as many gadgets and gizmos as anyone could want. The potential appeal of the A55 should therefore be obvious.

Oh yes, there are the 30+ Sony lenses available, not to mention the superb Alpha Zeiss lenses that leave little to ask for when it comes to optical and mechanical quality.

Did I mention that all of this comes in on the A55 at under $750?" (slut citat)

Men man kan väl alltid gnälla på att den inte är vädertätad :)!

Jättekul på många sätt, men alla väntar på nästa generation med mera förväntningar, kul även för mig som enkel amatör att förstå att mera godis kan vara på gång. och att en så pass stor sajt säger det samma. nu kan väl inte Peter skälla på mig för det också. hur som helst är det bara att suga åt sig, betygen är inte precis dåliga, verkligen roligt att läsa. A33 fick kanske inte superbetyg av Foto i senaste nummret men inte heller dåligt, Canon och Nikon är för svåra ännu, Nikons Jpeg-bilder är tydlingen en klass för sig. där har inte A33 mycket att hämta.
 
Fenomenet finns hos alla DSLR-kameror med CMOS-sensorer, men det skiljer en del hur dåliga dom är.

Tycker inte det verkar vara nån större skillnad på kamerorna som finns på marknaden på just den punkten...alla är dåliga......dock har jag aldrig sett en seriös test som testat kamerorna sida vid sida med lika optik/brännvidd,slutartider,fps,hastighet/längd på panoreringen mm som spelar stor roll för resultatet..menar det är omöjligt att säga/dra en slutsats om vilket märke/modell som är bäst/sämst genom att kolla random youtubeklipp.

Tex detta ser betydligt bättre ut än Hasses exempel(dock filmat med en A33)

http://www.youtube.com/watch?v=N7oOp4XWMh0


Har även sett exempel från Canon 7D,60D,Nikon D90,D7000 mfl som ser lika illa eller sämre(har givetvis sett ex som är betydligt bättre också) ut än Hasses exempel
 
Jag har inget problem om någon "hotar Canon", det spelar mig ingen roll vad det står för märke på kameran. Kanske du blandar ihop mig med någon annan debattör. Det var heller inte jag som tog upp ämnet i fråga ...

Rolling shutter är ett verkligt problem för dom som filmar, oavsett kameramärke, det kan du knappast spela bort med hjälp en "kul" kommentar till mig.

Håller med dig Anders....vad det står för märke på kameran spelar inte nån som helst roll och visst fasen är rolling shutter ett problem för den som filmar...inget snack om den saken...hur stort problem beror dock på hur/vad man filmar.
 
Vad gäller direkta jämförelser, här är t.ex. en test med 7D och 5DII som filmar samma sak
http://www.mikekobal.com/blog/?p=311
Båda ungefär lika dåliga, men visst syns skillnad mellan modellerna.

trax film visar rolling shutter fast kameran knappt rör sig, det går väl inte att bortse från? Skjut budbäraren om ni vill, men objektivt sett är det viktig info om man nu köper kameran med tanke på video. Det finns flera diskussioner på nätet om att A33/A55 inte är bästa valet pga detta. Kamerorna är kanonbra på annat, men även solen kan ha fläckar.

Jag har sett dom som menar att NEX-5 är bättre på detta, även bättre än Canon (7D).
 
Senast redigerad av en moderator:
A33 vs A55

Jag funderar att slå till på en A33 eller A55. Frågan är om den extra tusingen är värt pengarna? Dom har ju nästan samma specar förutom upplösningen och fps. Det som förbryllar mig är att A55 har längre batteritid enl. manualen. vad kan detta bero på. Dom verkar ju använda samma batteri?

/perhel
 
Jag funderar att slå till på en A33 eller A55. Frågan är om den extra tusingen är värt pengarna? Dom har ju nästan samma specar förutom upplösningen och fps. Det som förbryllar mig är att A55 har längre batteritid enl. manualen. vad kan detta bero på. Dom verkar ju använda samma batteri?

/perhel

Jag hade valt A55 pgr av att den är snäppet bättre när det gäller bildkvalién.
 
Ni måste missat mitt senare inlägg där jag testar ett AF objektiv vs MAnuellt objektiv. När man använder manuella objektiv stängs skakskyddet av som Magnus G. påpekade. Att Rolling shutter finns kvar när man panorerar är ju som det är, men att studs och hopp i bilden försvinner är ju som natt och dag objektiven emellan. Skönt att veta när jag nästan bara använt min gamla objektiv tidigare.
 
Vad gäller direkta jämförelser, här är t.ex. en test med 7D och 5DII som filmar samma sak
http://www.mikekobal.com/blog/?p=311
Båda ungefär lika dåliga, men visst syns skillnad mellan modellerna.

trax film visar rolling shutter fast kameran knappt rör sig, det går väl inte att bortse från? Skjut budbäraren om ni vill, men objektivt sett är det viktig info om man nu köper kameran med tanke på video. Det finns flera diskussioner på nätet om att A33/A55 inte är bästa valet pga detta. Kamerorna är kanonbra på annat, men även solen kan ha fläckar.

Jag har sett dom som menar att NEX-5 är bättre på detta, även bättre än Canon (7D).

Ja visst syns det en liten skillnad...troligtvis pgr av sensorformaten är olika o det till 5D MarkIIs nackdel eftersom det tar längre tid att läsa ut hela den större sensorytan.

Skjuter inte budbäraren men åter igen...ingen sida vid sida jämförelse där allt är lika men det är mycket möjligt att A33/A55 är lite sämre men jag vill se det i en test för att kunna dra en riktig/ärlig slutsats att dom(A33/55) är sämre än konkurrenterna...att grundad på/dra en slutsats enbart på diskussioner utan sida vid sida test är omöjligt.....tex jag kan ju ha läst flera diskussioner där flera hävdar att A33/55 är bättre än Nikon D90,D7000 och Canon 550D...kan man dra slutsatsen att A33/55 är bättre då??

Men men jag personligen bryr mig inte då jag inte har nån ambition att filma nått seriöst eller högkvalitativt...så dom få gångerna jag vill filma korta klipp så funkar Nex:en utmärkt för det men för den som vill kunna använda sig av sin DSLR för lite mer seriös/krävande filmning så är helt klart en kamera med så lite rolling shutter som möjligt det mest önskvärda.

Om jag bortser från den fina AFen vid filmning i A33/55 så anser jag personligen att Canon har/erbjuder bäst funktion och bildkvalité av tillverkarna när det gäller film med DSLR.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.