Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
Klämde på A55 och A580 på lunchen

Var som sagt på Sony Center i Eken (Stockholm alltså).

Jag har ju en 550 och 580:an är faktiskt en aning större.
Kan det vara för att få några trötta A700 ägare att ge upp sin väntan?
Kändes bra tycker jag och speciellt tycker jag de fixat till skärmen bra.
Den går ju numera att vända så att den är skyddad om man inte kör LV.
I övrigt är väl det mesta sig likt utom att en del knappar flyttats om om fått nya funktioner.

Video och geotaggningar attraherar säkert en del.

Men det som verkligen stack ut var ju A55.
Jag måste säga att som de löst sökarfrågan har i alla fall inte jag några som helst problem med att köpa en kamera med elektronisk sökare. Stor och ljus och dessutom innehåller den hjälpmedel som man aldrig kan få i en traditionell optisk sökare. Bland annat finns ju en horisontindikator som kan vara bra att ha ibland. Det är bara ett exempel på plusfunktioner man kan få i sökarens overlaypresentationslager.
Överraskande positivt faktiskt. Tror att 55:anskulle kunde vara en riktigt bra resekompis och den är så pass smidig och lätt att det inte skulle vara några större problem att alltid ha den med i ryggan.

Ska bli verkligt intressant att se vad de tänker skicka med i den omtalade 77:an nästa år. Tror trots allt att jag passar till dess.
 
Var som sagt på Sony Center i Eken (Stockholm alltså).

Jag har ju en 550 och 580:an är faktiskt en aning större.
Kan det vara för att få några trötta A700 ägare att ge upp sin väntan?
Kändes bra tycker jag och speciellt tycker jag de fixat till skärmen bra.
Den går ju numera att vända så att den är skyddad om man inte kör LV.
I övrigt är väl det mesta sig likt utom att en del knappar flyttats om om fått nya funktioner.

Video och geotaggningar attraherar säkert en del.

Men det som verkligen stack ut var ju A55.
Jag måste säga att som de löst sökarfrågan har i alla fall inte jag några som helst problem med att köpa en kamera med elektronisk sökare. Stor och ljus och dessutom innehåller den hjälpmedel som man aldrig kan få i en traditionell optisk sökare. Bland annat finns ju en horisontindikator som kan vara bra att ha ibland. Det är bara ett exempel på plusfunktioner man kan få i sökarens overlaypresentationslager.
Överraskande positivt faktiskt. Tror att 55:anskulle kunde vara en riktigt bra resekompis och den är så pass smidig och lätt att det inte skulle vara några större problem att alltid ha den med i ryggan.

Ska bli verkligt intressant att se vad de tänker skicka med i den omtalade 77:an nästa år. Tror trots allt att jag passar till dess.

Håller med att A55 är riktigt trevligt med sökaren och alla finesser. Riktigt coolt faktiskt och jag ska beställa en sån nu. Tror det går att få mycket kul med den kameran och funderar på att komplettera med ett Sony 18-250 så att det blir ett superallround och lätt att ha med sig. Eller ska det bli ett Sigma 17-70 eller ett Sony 16-105, eller kit-objektivet, eller Tamron 17-50 ???. Synpunkter på det? (jag har redan ett DT 11-18 och 70-300G som borde sitta som smäckar på kameran).

Märkligt att A580 är större än A550, det är ju samma vertikalgrepp som passar tycker jag mig ha läst. Hade du med dig din A550 och jämförde, eller uppskattade du det bara? kanske en synvilla om de ändrat något i utformningen eller så.

A580 har väl inte heller inbyggd GPS?, det trodde jag bara var A55 som hade.

Nä, A55 är riktigt ball och att vänta ett helt år (eller mer) verkar ju trist, så det blir en A55 nu och sen får man väl byta upp sig sen då istället. Pixmania säljer dom för 7000 kr. och med kanske hälften tillbaka om ett år är det ingen större kostnad i sammanhanget. Sen får 850 göra tjänst som den riktiga kameran och så småningom kommer det väl en modernare FF så småningom så att investeringen i fina FF-objektiv är bra ändå.

Beslut är fattat och det känns bra. Var på vippen att slänga ut allt Sony och växla över till Canon, men nu känns det lite kul igen (bara jag får A900an såld.... Den kommer på rea-rea alldeles strax, så håll utkik :))


/Mats
 
Jo jag tyckte det stod det hos Sony Center i kameramontern och dessutom har jag sett det på andra håll också, men det kan väl vara fel för det för jag har även sett spec-listor som inte nämnt det.

http://crave.cnet.co.uk/digitalcame...580-and-a560-debut-hd-video-and-gps-50000455/

Det är lit cool med geotaggning för en del arkivprogram kan faktiskt mappa ut foton på Google Map bara det finns koordinater i EXIF i bildfilen.

Dom där du länkade till verkar inte ha så bra koll och inte fattat själva grejen.

"Unusually, Sony has opted to build in electronic viewfinders rather than optical versions. That seems a strange decision, as optical viewfinders are the main reason to have a mirror -- lose the viewfinder and you can lose the mirror, and presto: you've got an interchangeable lens, compact EVIL camera, like Sony's own NEX cameras. On the plus side, the EVF allows for full-time previewing of your settings."

www.sony.se står det inte GPS på A580 under funktioner och de listar under tillbehör vertikalgreppet VG-B50AM som väl är samma som till A550.
 
Lite konstigt att inte A55 har möjlighet till vertikalgrepp, Användbarheten ökar ju mångfallt.
Peter hade väl någon länk, var det Steve Huff någonting, som berömmde EVF riktigt ordentligt. Vad olika bedömningar det är på Sony EVF:n en del säger nästan rena skräpet, vad kommer sig detta, är det någon form av avundsjuka, man undrar nästan, Säger StenÅke att den överraskar på honom och ser riktigt bra ut så tror jag absolut den gör det också. Ingen vanlig optisk sökare på dagens instegare, och lite bättre, är väl inte något man hoppar högt över.

//Bengt.
 
Dom där du länkade till verkar inte ha så bra koll och inte fattat själva grejen.

"Unusually, Sony has opted to build in electronic viewfinders rather than optical versions. That seems a strange decision, as optical viewfinders are the main reason to have a mirror -- lose the viewfinder and you can lose the mirror, and presto: you've got an interchangeable lens, compact EVIL camera, like Sony's own NEX cameras. On the plus side, the EVF allows for full-time previewing of your settings."

www.sony.se står det inte GPS på A580 under funktioner och de listar under tillbehör vertikalgreppet VG-B50AM som väl är samma som till A550.

Ja sista raden är ju ett bra understatement. Det var ganska tunt på den uppsidan av den kameran om man säger så. Bara en sådan sak att den fasta spegeln ger lika snabb seriebildtagning i en sketen instegsmodell för under 10 ja t.o.m. 9 tusen som man knappt når upp till ens med de värsta och dyraste proffs DSLR-modellerna från de båda "finaste företagen" och det även med ommätning mellan varje bild både i stillbild och rörlig video är faktiskt något remarkabelt som inte ens de dyraste kamerorna från "finaste företagen". Inga DSLR-er fixar båda stillbild och rörlig video med samma krav. Det tycker i alla fall jag är häftigt. A55 är verkligen ett litet underverk. Kanske är den bara lite för liten och framförallt för billig för att riktigt bli tagen på allvar och EVF är faktiskt mycket mer spännande än jag faktiskt riktigt fattat förut - det öppnar helt nya möjligheter ihop med halvgenomskinliga speglar. Jag tror äntligen att jag börjat fatta vad KG Stolt försökt få mig och andra att fatta ett antal år nu.
 
Senast ändrad:
Håller med att A55 är riktigt trevligt med sökaren och alla finesser. Riktigt coolt faktiskt och jag ska beställa en sån nu. Tror det går att få mycket kul med den kameran och funderar på att komplettera med ett Sony 18-250 så att det blir ett superallround och lätt att ha med sig.


Jamen precis den där kombinationen har jag också gått och funderat på: A55 med ett 18-250!

Alldeles frånsett att jag nu inte skall ha någon SLT med EVF så måste det där ju vara ett av de smidigaste kiten man kan tänka sig, särskilt om man vill ha en minimal utrustning med sig på resan men inte kan nöja sig med mindre än en systemkamera.

Jag ser fram emot kommande rapporter och bilder!
 
Lite konstigt att inte A55 har möjlighet till vertikalgrepp, Användbarheten ökar ju mångfallt.
Peter hade väl någon länk, var det Steve Huff någonting, som berömmde EVF riktigt ordentligt. Vad olika bedömningar det är på Sony EVF:n en del säger nästan rena skräpet, vad kommer sig detta, är det någon form av avundsjuka, man undrar nästan, Säger StenÅke att den överraskar på honom och ser riktigt bra ut så tror jag absolut den gör det också. Ingen vanlig optisk sökare på dagens instegare, och lite bättre, är väl inte något man hoppar högt över.

//Bengt.

Ja det är just det att den är både stor och ljus samt innehåller en del överraskande hjälpmedel som man faktiskt inte hittar i någon OVF vad jag vet. Ska man hitta något liknande så måste man leta bland skärmsökarna och de har ju oftast andra tillkortakommanden, såsom dålig återgivning i starkt ljus.

Skulle varit kul att testa den i lite sämre ljus också.
Med en EVF så kan man ju förstärka ljuset lite i mörkret och få lite hjälp som man normalt inte kan få med en optisk sökare. Ska man ha riktigt ljusstarka optiska lösningar så är det inte billigt men A55 är verkligt billig. Ska bli kul att se vad Sony kommer hitta på framöver i ev. dyrare modeller som riktar sig till en än kräsnare kundkrets.
 

Jo vid användningen av tyngre optik, när man kanske inte tycker sig att vilja släpa med sig ett stativ.
Helt klart som jag ser det, vänder sig modellen till dom som söker en lättare kamera, man förväntar sig inte då att greppkvaliteten skall mäta sig med kända semiprokameror.

Man värdesätter bärbarheten, smidigheten, Men sedan kommer finessen med ökad försäljning, valmöjligheten, med möjlighet till vertikalgrepp tror jag att A55 skulle hitta fler kategorirer av köpare, trots allt är det för så många fortfarande det nästan viktigaste att få så bra grepp som möjligt, många väljer helt enkelt bort A55 för att den är för liten, där fångar möjligheten att montera vertikalgrepp även dessa köpare.

//Bengt.
 
Chip Online listar vad de anser vara marknadens bästa kameror under 1.000 Euro (strax under 10.000 SEK).

Lite överraskande att finna att Sony-kameror belade 4 av de 5 översta platserna - med A55, A33, A580 och A550.

Verkar som att Sony åtminstone till viss del har uppnått sitt Mål nr 1 på kameramarknaden:
"To make our presence know."
Mål nr 2 är ju som bekant:
"To get recognized."


Time, i samarbete med CNN, listar här vad de anser vara "De 50 främsta innovationerna under år 2010".

Även dessa gossar plockar ut Sony A55. "Även känd som kameran som aldrig blinkar", skriver de. :)
 
Både testare och användare här på FS verkar ha svårt att bestämma sig för om A33/A55 är väldigt lyckade och spännande kameror, eller misslyckade kameror som bygger på en teknik som saknar framtid. Jag tycker de verkar spännande men har lite svårt förstå vilket som gäller.
 
Både testare och användare här på FS verkar ha svårt att bestämma sig för om A33/A55 är väldigt lyckade och spännande kameror, eller misslyckade kameror som bygger på en teknik som saknar framtid. Jag tycker de verkar spännande men har lite svårt förstå vilket som gäller.

Teknik som saknar framtid??? Utvecklar gärna för jag personligen ser det på andra hållet....att tex EVF är nått som ligger i framtiden.
 
Ja det är just det att den är både stor och ljus samt innehåller en del överraskande hjälpmedel som man faktiskt inte hittar i någon OVF vad jag vet. Ska man hitta något liknande så måste man leta bland skärmsökarna och de har ju oftast andra tillkortakommanden, såsom dålig återgivning i starkt ljus.

Skulle varit kul att testa den i lite sämre ljus också.
Med en EVF så kan man ju förstärka ljuset lite i mörkret och få lite hjälp som man normalt inte kan få med en optisk sökare. Ska man ha riktigt ljusstarka optiska lösningar så är det inte billigt men A55 är verkligt billig. Ska bli kul att se vad Sony kommer hitta på framöver i ev. dyrare modeller som riktar sig till en än kräsnare kundkrets.

Ja du tog orden ur mun på mig, en optisk sökare är ju eller inte så bra när mörkret kommer, har då inte kollat hur det ser i A900,s fina sökare. Ser att Panasonic har ökat på upplösningen i sin senaste GH2
1533600 färgpunkter har den fått, därimot har GH2:s monitor lite mindre upplösning 470000 färgpunkter. A55 har 921600 färgpunkter.
 
Teknik som saknar framtid??? Utvecklar gärna för jag personligen ser det på andra hållet....att tex EVF är nått som ligger i framtiden.

Jag har ingen unik kunskap utan baserar bara intrycken på det jag läst på forumet. Det gäller tex reflektioner från Pellixspegeln, ljus som försvinner pga den samma, ifrågasättande om varför det inte bara är bättre att gå direkt till spegellöst eller stanna kvar på dslr, Pellix fyller ingen nödvändig nisch etc. Pellix ger det sämsta av båda världar, OVF men vissa typer av spegelproblem enligt ovanstående. Men som sagt, detta kanske inte är befogad kritik utan a33/a55 är bara de första i en rad av väldigt lyckade konstruktioner. Svårt för mig få grepp om dem :)
 
Både testare och användare här på FS verkar ha svårt att bestämma sig för om A33/A55 är väldigt lyckade och spännande kameror, eller misslyckade kameror som bygger på en teknik som saknar framtid. Jag tycker de verkar spännande men har lite svårt förstå vilket som gäller.

Jo vi Svenskar är lite trögare ( inte jag) det ska vara som det var förr, man kan se på Peters länkar ovan och många andra länkar, att utanför svedala så ser dom andra fördelar med Sonys nyheter. Sverige är ett mycket litet land, vi kanske inte alltid är inne på rätt spår, på vad som gäller nu och i framtiden. titta hur Nokia vart bortsprungen i Iphone-trenden.
 
Jag har ingen unik kunskap utan baserar bara intrycken på det jag läst på forumet. Det gäller tex reflektioner från Pellixspegeln, ljus som försvinner pga den samma, ifrågasättande om varför det inte bara är bättre att gå direkt till spegellöst eller stanna kvar på dslr, Pellix fyller ingen nödvändig nisch etc. Pellix ger det sämsta av båda världar, OVF men vissa typer av spegelproblem enligt ovanstående. Men som sagt, detta kanske inte är befogad kritik utan a33/a55 är bara de första i en rad av väldigt lyckade konstruktioner. Svårt för mig få grepp om dem :)

Har du kollat DX0Mark hur A55 ligger till, klarar sig riktigt bra måste jag säga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.