pet
Aktiv medlem
Steve Huff har rescenserat/testat A33:
http://www.stevehuffphoto.com/2010/11/09/the-sony-a33-digital-camera-review/
http://www.stevehuffphoto.com/2010/11/09/the-sony-a33-digital-camera-review/
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Var som sagt på Sony Center i Eken (Stockholm alltså).
Jag har ju en 550 och 580:an är faktiskt en aning större.
Kan det vara för att få några trötta A700 ägare att ge upp sin väntan?
Kändes bra tycker jag och speciellt tycker jag de fixat till skärmen bra.
Den går ju numera att vända så att den är skyddad om man inte kör LV.
I övrigt är väl det mesta sig likt utom att en del knappar flyttats om om fått nya funktioner.
Video och geotaggningar attraherar säkert en del.
Men det som verkligen stack ut var ju A55.
Jag måste säga att som de löst sökarfrågan har i alla fall inte jag några som helst problem med att köpa en kamera med elektronisk sökare. Stor och ljus och dessutom innehåller den hjälpmedel som man aldrig kan få i en traditionell optisk sökare. Bland annat finns ju en horisontindikator som kan vara bra att ha ibland. Det är bara ett exempel på plusfunktioner man kan få i sökarens overlaypresentationslager.
Överraskande positivt faktiskt. Tror att 55:anskulle kunde vara en riktigt bra resekompis och den är så pass smidig och lätt att det inte skulle vara några större problem att alltid ha den med i ryggan.
Ska bli verkligt intressant att se vad de tänker skicka med i den omtalade 77:an nästa år. Tror trots allt att jag passar till dess.
Jo jag tyckte det stod det hos Sony Center i kameramontern och dessutom har jag sett det på andra håll också, men det kan väl vara fel för det för jag har även sett spec-listor som inte nämnt det.
http://crave.cnet.co.uk/digitalcame...580-and-a560-debut-hd-video-and-gps-50000455/
Det är lit cool med geotaggning för en del arkivprogram kan faktiskt mappa ut foton på Google Map bara det finns koordinater i EXIF i bildfilen.
Hur då?Lite konstigt att inte A55 har möjlighet till vertikalgrepp, Användbarheten ökar ju mångfallt.
Dom där du länkade till verkar inte ha så bra koll och inte fattat själva grejen.
"Unusually, Sony has opted to build in electronic viewfinders rather than optical versions. That seems a strange decision, as optical viewfinders are the main reason to have a mirror -- lose the viewfinder and you can lose the mirror, and presto: you've got an interchangeable lens, compact EVIL camera, like Sony's own NEX cameras. On the plus side, the EVF allows for full-time previewing of your settings."
På www.sony.se står det inte GPS på A580 under funktioner och de listar under tillbehör vertikalgreppet VG-B50AM som väl är samma som till A550.
Håller med att A55 är riktigt trevligt med sökaren och alla finesser. Riktigt coolt faktiskt och jag ska beställa en sån nu. Tror det går att få mycket kul med den kameran och funderar på att komplettera med ett Sony 18-250 så att det blir ett superallround och lätt att ha med sig.
Lite konstigt att inte A55 har möjlighet till vertikalgrepp, Användbarheten ökar ju mångfallt.
Peter hade väl någon länk, var det Steve Huff någonting, som berömmde EVF riktigt ordentligt. Vad olika bedömningar det är på Sony EVF:n en del säger nästan rena skräpet, vad kommer sig detta, är det någon form av avundsjuka, man undrar nästan, Säger StenÅke att den överraskar på honom och ser riktigt bra ut så tror jag absolut den gör det också. Ingen vanlig optisk sökare på dagens instegare, och lite bättre, är väl inte något man hoppar högt över.
//Bengt.
Hur då?
Olle
Chip Online listar vad de anser vara marknadens bästa kameror under 1.000 Euro (strax under 10.000 SEK).
Time, i samarbete med CNN, listar här vad de anser vara "De 50 främsta innovationerna under år 2010".
Både testare och användare här på FS verkar ha svårt att bestämma sig för om A33/A55 är väldigt lyckade och spännande kameror, eller misslyckade kameror som bygger på en teknik som saknar framtid. Jag tycker de verkar spännande men har lite svårt förstå vilket som gäller.
Ja det är just det att den är både stor och ljus samt innehåller en del överraskande hjälpmedel som man faktiskt inte hittar i någon OVF vad jag vet. Ska man hitta något liknande så måste man leta bland skärmsökarna och de har ju oftast andra tillkortakommanden, såsom dålig återgivning i starkt ljus.
Skulle varit kul att testa den i lite sämre ljus också.
Med en EVF så kan man ju förstärka ljuset lite i mörkret och få lite hjälp som man normalt inte kan få med en optisk sökare. Ska man ha riktigt ljusstarka optiska lösningar så är det inte billigt men A55 är verkligt billig. Ska bli kul att se vad Sony kommer hitta på framöver i ev. dyrare modeller som riktar sig till en än kräsnare kundkrets.
Teknik som saknar framtid??? Utvecklar gärna för jag personligen ser det på andra hållet....att tex EVF är nått som ligger i framtiden.
Både testare och användare här på FS verkar ha svårt att bestämma sig för om A33/A55 är väldigt lyckade och spännande kameror, eller misslyckade kameror som bygger på en teknik som saknar framtid. Jag tycker de verkar spännande men har lite svårt förstå vilket som gäller.
Jag har ingen unik kunskap utan baserar bara intrycken på det jag läst på forumet. Det gäller tex reflektioner från Pellixspegeln, ljus som försvinner pga den samma, ifrågasättande om varför det inte bara är bättre att gå direkt till spegellöst eller stanna kvar på dslr, Pellix fyller ingen nödvändig nisch etc. Pellix ger det sämsta av båda världar, OVF men vissa typer av spegelproblem enligt ovanstående. Men som sagt, detta kanske inte är befogad kritik utan a33/a55 är bara de första i en rad av väldigt lyckade konstruktioner. Svårt för mig få grepp om dem