Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjackat a55:an idag. Hunnit testa lite (slut på batteriet) och gamla Minolta objektiv utan AF funkar fast man får gå in i custom menyn och välja att spegeln vara i uppfällt läge tror jag det va. Får ett otroligt kort skärpedjup med Minolta 50/1,7 objektivet. Kul att filma med.
Stör mig dock att den ändå kompensera automatiskt för motljus men det går säker kommer runt det med. Får kolla mer imorgon.
Kameran verkar hur som helst grym.
 
Hittade en till video egenhet som jag hört talas om, Vi snabba rörelser så hinner inte bilden uppdatera i tid så bildensöverkant släpar efter. T.ex. om en fyrkantig skåpbil åker förbi i utsnittet så ser det ut som bilen lutar bakåt.
Undrar då om det kan påverkar vilken typ av minneskort med accesstid man har?
Nu har jag ett några år gammalt Scan disk SD HC2 som suttit i min videokamera utan problem.
Accesstid står inte på.
Nån som vet?
 
Fenomenet kallas "rolling shutter" tror jag, och kommer sig av att man inte läser ut sensordatat på en gång utan rad för rad. Olika kameror har mer eller mindre det här problemet, det beror inte på minneskortet. Man får låta bli alltför snabba panoreringar.

Här är en jämförelse av många http://vimeo.com/6894404
 
Jag har varit ute och fotat en hel del med min a55 idag.

Eftersom jag har kvar min a300 så är det kul att jämföra. Det är faktiskt större skillnad till a55:s fördel mot vad jag trodde. Jag är hittills helnöjd med a55 :)
 
Jag har varit ute och fotat en hel del med min a55 idag.

Eftersom jag har kvar min a300 så är det kul att jämföra. Det är faktiskt större skillnad till a55:s fördel mot vad jag trodde. Jag är hittills helnöjd med a55 :)

Ja A300 var inte dålig, när det gällde 10Mp modellerna så hängde sony med bra vid upplösningstesterna, mot sina dåtida konkurenter, dom verkade att få ut mera än dom tidiga CCD-sensorerna som hade 14mp om man ser till skillnaden 10 kontra 14Mp det skillde bara 100-150 linjer om jag inte mins helt fel mellan 10 och 14mp på den tiden. skall bli mycket spännande att se vad 16Mp-sensorn ger vid upplösningstest.

//Bengt.
 
Fenomenet kallas "rolling shutter" tror jag, och kommer sig av att man inte läser ut sensordatat på en gång utan rad för rad. Olika kameror har mer eller mindre det här problemet, det beror inte på minneskortet. Man får låta bli alltför snabba panoreringar.

Här är en jämförelse av många http://vimeo.com/6894404

Ringde till Rajala där jag köpte kameran och ställde frågan om hastigheten på kortet kunde ha inverkan.
Han svarade att det själklart hade med det att göra? Googlade runt om ämnet men hittar inget om att det skulle påverkar. Fast jag kan tycka att det skulle kunna vara så , ifall den inte hinner med data mängden ???
 
Ringde till Rajala där jag köpte kameran och ställde frågan om hastigheten på kortet kunde ha inverkan.
Han svarade att det själklart hade med det att göra? Googlade runt om ämnet men hittar inget om att det skulle påverkar. Fast jag kan tycka att det skulle kunna vara så , ifall den inte hinner med data mängden ???

A55 är den kamera som för dagen har bland dom bästa följande AF-system, men kan givetvis inte klara vad som helst. den alldeles färska Canon 60D väldsledande inom kamerateknologi rekommenderar Foto att man andvänder manuell fokus då AF:en är alldeles för långsam. på Youtube finns exempel där man med A55 filmar ett staket med glesa staketpinnar och det är mycket imponerande hur A55 klarar att hitta skärpan även mellan staketpinnarna. Du har i din hand bland det bästa som för dagen finns att uppbringa inom följande AF i en systemkamera.. Man kan givetvis inte kasta med kameran hur som helst. utan köra med lungna jämna rörelser, att en bil rusar förbi är knappast möjligt för någon kamera att hinna med om hastigen då även är ganska hög.

//Bengt.
 
A55 är den kamera som för dagen har bland dom bästa följande AF-system, men kan givetvis inte klara vad som helst. den alldeles färska Canon 60D väldsledande inom kamerateknologi rekommenderar Foto att man andvänder manuell fokus då AF:en är alldeles för långsam. på Youtube finns exempel där man med A55 filmar ett staket med glesa staketpinnar och det är mycket imponerande hur A55 klarar att hitta skärpan även mellan staketpinnarna. Du har i din hand bland det bästa som för dagen finns att uppbringa inom följande AF i en systemkamera.. Man kan givetvis inte kasta med kameran hur som helst. utan köra med lungna jämna rörelser, att en bil rusar förbi är knappast möjligt för någon kamera att hinna med om hastigen då även är ganska hög.

//Bengt.

Jo, absolut och det är ju först och främst en fotokamera.
Jag var bara helt ovetande om att systemkamror hade detta problem, rätt jobbigt problem tycker jag när allt annat är såå bra. Hade kunnat leva utan AF om detta hade funkat istället.
Jag vet..."köp en videokamera istället"... jo, har en men utan att kunna byta glugg.
 
Hej
Var förbi MM. De hade en A33 eller var det en A55 ?? (typ 8000+ med sam)
Possitivt överaskad av sökaren. Den var bättre än jag trodde. Kändes lite pixlig . Men inte i närheten av vad jag trodde. Den känndes mycket snabbare än de första medLV. De var lite släpiga inne på MM. Denna var snabb. Någon som har en hur uppförsig den vid sämre ljus? BLir den grynigare eller släpigare.
Dock besviken på geppet. Krävs ett batterigrepp för att bli normal. Inte som A700/A850/A900 som snarare blit lite vulgär med batterigrep ;-). Folk tror man kommer från stora tidningen :(
 
Kameran ÄR liten. Det kommer man inte ifrån.

Jag kan precis klämma in handen så att jag får ett bra läge för mitt pekfinger för avtrycket. Det är inte alls samma goa grepp som på min a300 med batterigrepp. Fast å andra sidan så är litenheten ett stort + också men det klart att känns inte greppet ok så ska du inte köpa kameran.

Jag är överaskad över hur bra sökaren fungerar. Den blir lite pixligare och släpar lite vid dåligt ljus men på min a3oo kan jag inte använda sökaren alls då så där är valet lätt :)

Det borde ha varit en a55 du testade för a33 bör hamna runt 7000:- med kitoptik.
 
Håller med, den är liten. Hade också en a300 innan nu stänger jag ibland av kameran när jag tror att jag är på valueratten. Det blir nog bra så småningom.
 
Sony A33/55 finns nu på DxO(med risk för dubbelpost,kanske har postats innan i tråden)....A55 knäpper Canon 60D på fingrana så det bådar gott för A580 :) :

http://dxomark.com/index.php/en/Cam.../663|0/(onglet)/0/(brand)/Sony/(brand2)/Canon

Skulle precis rapportera, det högsta värdena hitils för en Sony DSLR, jag menar SLT. roligt att den tangerar den legendariska D90, kolla värdet för color dept. det enda önskan jag haft är att en Sonymodell någon gång skulle få knuffa lite på den legendariska så enormt kritkerrosade D90, den fina bildmaskinen skapad av en av världens absolut mest framstående kamerafabrikanter The Nikon Facktory. Redan nu klämde Sony till, plastkamerafabrikanten släpper en modell för 8000Kr, som nära knuffar D90 av tronen, trodde inte att det skulle hända så snart. sedan är det inte möjligt att kollra bort DR och grejer på A55 för då klankar man ju på D90, lite konstigt dock med Låg Iso resultaten på A33 som för övrigt fick rusktigt bra värden.

//Bengt.
 
Ja men dom har inte testat Nikons D7000 och Pentax K-5 än som jag personligen tror kommer prestera bra i DxO:s test....ska blir spännande o se hur Sonys A580 står sig mot dessa två...men visst är det kul o se att A55 presterar såpass bra trotts att den genomskinliga spegeln stjäl en del ljus.
 
Ja Pentax K-r fick fina värden, K5-D7000-A580 har ju likvärdiga sensorer, Pentax har kommit starkt och kan överraska, Nikons Städisogubbar är ju ena rutinerade rackare, man vet alldrig vad dom har i bakfickan, Nikons 3100 hade jag nog räknat med högre DR som gamlingen D90 hade. Canonfabriken är också duktiga att städa, när jag jämförde 60D-7D med A55 så kommer dom starkt vid högre Iso Canon, Men A55 hänger med bra, lägsta iso på A55 låg på 76 såg jag. SNR-print-18% är A55 duktig, där är D90 ett strå vassare. den låga vikten som A55 har (500gr) tilltalar mig, men har inte haft tillfälle att få känna på den.

//Bengt.
 
Håller med, den är liten. Hade också en a300 innan nu stänger jag ibland av kameran när jag tror att jag är på valueratten. Det blir nog bra så småningom.

Haha Jag gör likadant :)

Man vänjer sig säkert. Jag är i alla fall otroligt nöjd med min lilla a55 pärla. Jag gillar fortfarande min a300 skarpt men med denna öppnar sig än mer möjligheter och nu blir jag definitivt kvar med Sony. Jag är nämligen helt övertygad om att jag har ruggiga kameror att se fram emot dom närmaste åren. Visserligen säkert från dom andra märkena också, min respekt är stor för alla tillverkarna av idag. Dock tror jag att Sony + ev någon/några till kommer att ligga i framkant av utvecklingen :D
 
Ok, mr. Dizz har några fler synpunkter .;) Är i Turkiet just nu och det är ju kul med en ny kamera i strålande solsken och vackra vyer. Har dock lite problem med färgerna, det är som om nån dragit lite för hårt i saturation knappen i Photoshop. Visst är vattnet blått men inte knallblå likaså himlen blir superblå. Samma med mina gamla MD/MC objektiv. Lite som en äldre Sony videokamera hade för mång år sen. Såg i reviewn här ovan att de tyckte färg återgivningen var naturtroget. Hmmm? A300 hade bra färger. Även i Auto mode.
Tips?
Skärpan är grymmm!
 
Ifall färgerna blir för mättade för din smak (du kör med JPEG förstår jag), så är det väl bara att dra ner mättnaden ett par steg, kanske ända ner i botten.

Ifall du kör i RAW (och behärskar bildbehandlingen efteråt) så kan du ju också lätt få den karaktär på bilden som du vill ha.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.