Gillar min nya a55:a skarpt även fast jag inte hunnit testa så mkt. Var 5% batteri när jag hämtade ut den så tömde det innan jag laddar det under natten nu.
Hann bara ta några få testbilder medan jag gick hem, inget seriöst. Tog en för att hastigt försöka testa det dynamiska omfånget lite och blev rätt imponerad. Det var kvällsljus (sen eftermiddag) och vet inte hur mycket det egentligen säger, men vilken skillnad det iaf är mot min (numera trasiga) Dynax 7. I denna bilden ser man både taket mot himlen på byggnaden längs bort i bakgrunden, blå himmel och detaljer i det mörka.
Detta är ISO 400 med mitt Carl Zeiss 16-80 (som kommer vara ett perfekt objektiv för kameran antagligen), skjutit i RAW och konverterat till jpg i lightroom (inga förändringar i övrigt, ingen tillagd skärpa eller så). Inte heller har jag använt någon HDR-funktion eller liknande:
http://share.thilander.com/DSC00002.jpg
Kanske är jag bara imponerad för att jag inte ägt någon digital systemkamera som släppts under de senaste fem åren...
Trivs med storleken än så länge, har inte jättekraftiga händer (har dataingenjörs-händer) men har som sagt inte hunnit testa så mkt än.
Den elektroniska sökaren känns jättetrevlig, fick bättre intryck av den utomhus än i butiken när jag testade a33. Okej, man ser inte detaljer lika skarpt som med en bra optisk sökare men jag gillar ändå storleken jämfört med t.ex. a550 samt hur mkt information man får i den.
Byggkvalitén är faktiskt helt okej, känns bra byggd och knirrar inte. Visst, den är inte så tung och massiv som min gamla KM D7 men den är ändå stabil tycker jag.
De två grejorna jag kan anmärka på är att "on/off"-knappen/reglaget känns lite plastigt och knirrigt, samt själva leden till skärmen. Det är bra motstånd osv i leden men det knirrar lite när man vrider osv.
Någon mer som fått tag i en?