Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker också att gafflingen är för snålt tilltagen, så att man ibland får göra detta manuellt. Fast det går ju ganska snabbt det också efter att man har gjort det några gånger.

Ifall du inte har haft någon systemkamera på några år, så torde du bli överväldigad av vad vilken som helst av dagens DSLR-kameror klarar av - även de billigaste, och förstås ännu mer så av A33/A55, som ju dessutom gör ett tekniksprång ovanpå detta... :)
 
Min förra systemkamera var en Minolta Dynax 7i, det var ett tag sedan :) Jag hade en sådan sjuk tur, min syrra sms:ade från New York för 1,5 vecka sedan och frågade om jag ville ha något från B&H, samma dag som a33 började säljas. Den första DSLR som kunde filma (NEX är för ful för att kunna användas) 799$ var svårt att säga nej till. Jag har en del Minoltaprylar så jag har siktat in mig på Sony.

Jo jag är överväldigad, men jag har hängt med i utvecklingen så jag är inte förvånad. Manualen är på ca 200 sidor, det var den inte på Dynaxen ;-)

Har Sony någon konsumentkontakt ? Jag har bara hittat kontakt för supportärenden. Man kan ju försöka påverka en framtida firmwareuppdatering som ökar på gafflingsomfånget.
 
`Bättre byggkvalitet på nex`.. var hittar du den empirin? Lite nyfiken.

{Till alla övriga läsare - Niclas refererar till ett inlägg som jag av misstag postade här istället för i NEX-tråden, och därför snabbt flyttade inlägget dit efter några minuter. Men det var inte snabbt nog... :)


Nu råkade jag som sagt att av misstag posta mitt inlägg här igen, fast min avsikt var att kopiera och flytta över det härifrån och till NEX-tråden, vilket jag alltså nu har gjort. :)

Föreslår därför att vi fortsätter diskussionen där - och att jag svarar dig där sedan.

Men empirin ifråga skaffade jag mig annars genom att gå och kolla upp alla de olika modellerna ifråga. Så kan du ju förstås också göra för din egen del.


Här kan vi fortsätta:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1570627#post1570627
.
 
Senast ändrad:
Gillar min nya a55:a skarpt även fast jag inte hunnit testa så mkt. Var 5% batteri när jag hämtade ut den så tömde det innan jag laddar det under natten nu.
Hann bara ta några få testbilder medan jag gick hem, inget seriöst. Tog en för att hastigt försöka testa det dynamiska omfånget lite och blev rätt imponerad. Det var kvällsljus (sen eftermiddag) och vet inte hur mycket det egentligen säger, men vilken skillnad det iaf är mot min (numera trasiga) Dynax 7. I denna bilden ser man både taket mot himlen på byggnaden längs bort i bakgrunden, blå himmel och detaljer i det mörka.
Detta är ISO 400 med mitt Carl Zeiss 16-80 (som kommer vara ett perfekt objektiv för kameran antagligen), skjutit i RAW och konverterat till jpg i lightroom (inga förändringar i övrigt, ingen tillagd skärpa eller så). Inte heller har jag använt någon HDR-funktion eller liknande:

http://share.thilander.com/DSC00002.jpg

Kanske är jag bara imponerad för att jag inte ägt någon digital systemkamera som släppts under de senaste fem åren... :)

Trivs med storleken än så länge, har inte jättekraftiga händer (har dataingenjörs-händer) men har som sagt inte hunnit testa så mkt än.

Den elektroniska sökaren känns jättetrevlig, fick bättre intryck av den utomhus än i butiken när jag testade a33. Okej, man ser inte detaljer lika skarpt som med en bra optisk sökare men jag gillar ändå storleken jämfört med t.ex. a550 samt hur mkt information man får i den.

Byggkvalitén är faktiskt helt okej, känns bra byggd och knirrar inte. Visst, den är inte så tung och massiv som min gamla KM D7 men den är ändå stabil tycker jag.
De två grejorna jag kan anmärka på är att "on/off"-knappen/reglaget känns lite plastigt och knirrigt, samt själva leden till skärmen. Det är bra motstånd osv i leden men det knirrar lite när man vrider osv.

Någon mer som fått tag i en? :)
 
Senast ändrad:

Vad kan du berätta om popphoto Peter, jag rullade lite när jag var inne, intressanta kommentarer dom kommer med. Det är ju ingen hemlighet eller konstigt att Canikon-modellerna tar mycke utrymme i medierna, han skriver som exempel att trots Pentax släpper fullspecade modeller så får dom inget utrymme, dom liksom skyfflas undan. tycker det är intressant att åtminstonde någon har uppmärksammat detta fenomen, jag är inte ute för att slänga skit åt något märke utan noterar bara en verklighet som faktiskt är ganska så tråkigt. Sedan så skäller vi ju över den dåliga marknadsföringen över Sony i sverige, vilket tydlingen Pentax också lider av. Man kan ju se att vad gäller Nexorna så trummas det på ganska bra i utlänska medier och sajter.

Tänker lite på Att A700 skulle ha sålt dåligt i Sverige, en kameratyp som mera följde Canikon-typen av kamera, som då Pentax fortfarande håller sig kvar vid, Sony verkar ju att ha bytt spår ock går på en annan linje som bla. då Martin så bra beskrev, men hur får då Pentax pengarna att räcka till. det jag direkt kan klaga på angående A700 var väl att dom lade modellen onödigt högt i pris, dom dröjde med att sänka den också, årsskifte 09-10 fanns den för 15995 Kr på elgiganten, ett pris som inte var bra marknadsföring och som måste ha avskräkt eventuella köpare, Canon 7D sjönk närmare 30% på bara ett år som exempel. Det vart mycke text nu, men Popphoto väckte uppmig så att säga.

Vänl.// Bengt.
 
Det var märkligt vad det tar tid för a55 att komma ut i butik??

Man får hoppas på att det beror på att den är så eftertraktad. Jag är verkligen nyfiken på a55 även om jag starkt misstänker att det inte kommer att passa mina labbar :)
 
Tänkte media mark i örebro skall få A55, en sådan liten kamera kan inte passa perfekt, min KM5D hamnar lillfingret under greppet, mina fingrar är långa så jag vill att greppena skall sticka ut mera. Men jag är van med KM5D så det fungerar. man måste nog se till vissa eftergifter, vill man ha en lätt liten kamera, får man se fördelarna med det (500gram) annars är det 1Kg kamera med extragrepp som gäller, man får väga för och i mot, det är förvånansvärt vad anpassningsbar man kan bli, man förlorar på gungorna men vinner på karusellen som dom säger.

//Bengt.
 
Så har jag äntligen fått prova en A55!

Lillebror köpte sin för några dagar sedan på Scandinavian Photo och först igår jag tillfälle att testa den.

Mina första intryck: den är väldigt liten jämfört med A700:an men ligger ändå OK i handen. EVF'n känns lite skum, den visar allt med god upplösning men den känns ändå "artificiell". I övrigt kändes den trevlig att hantera, med OK känsla i knappar och reglage.

Bildkvaliteten är, jämfört med den betydligt äldre A700:an, rejält mycket bättre. Vid en extremt snabb provomgång med bägge kameror verkar det som om ISO3200 på A55:an är fullt jämförbar med ISO800 på A700:an,

Här är lite utsnitt ur lite provfoton:
http://www.sabelpoot.se/henrik/a55_vs_a700.jpg
Edit: jag är fullt medveten om att testbilderna rejält kassa ur de flesta aspekter
 
Senast ändrad:
Har ett gäng gamla manuella minolta objektiv med konverter som jag haft till min a300 som jag undrar hur det blir med videofunktionen om man sätter på nån av dessa på a55? Den kanske vägra filma med ett sånt på eftersom den kör auto bländare och focus??
 
Hasse: Jag får testa detta lite till helgen på min a55. Jag har ett gammalt Minolta 80-200 i min väska :)

Edit: Sorry..jag ser att du menar dom gamla M-objektiven?? Fast det borde väl fungera även om det inte är AF då förstås??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.