** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
.
I ett YouTube-klipp från PhotoKina i Köln den 23 septermber säger Sonys Toru Katsumoto bl.a. detta:

"The Sony A77 will be FAR more powerful than the A33/A55".
Han betonar ordet "far". :)

http://www.youtube.com/watch?v=YvaHVISznyI

Verkar onekligen väldigt lovande! Denna teknik utvecklas snabbt, uppenbarligen. Han bekräftar alltså att det kommer en SLT A700-efterföljare, men de verkar inte ha bestämt sig för ifall det kommer även en DSLR-variant (i likhet med A33/A55 vs A560/A580).

Kanske inte heller detta hör hemma här - har vi någon "A700-efterföljare"-tråd nånstans?

Till sist - det verkar klart att det kommer även en fullformats-efterföljare till A900 (fast förmodligen tidsmässigt efter A77:an - dvs 3-4 års cycle-tid). Hursomhelst så verkar det som att den där Thom Hogan har varit ute och pratat persilja... Men vad kan man vänta sig av någon som är så Nikon-frälst? :)

Vilket pris kan denna A77 hamna på tro, det får inte bara hända att den dröjer ett år till.

Förmodliningen är det så att tiden rann iväg lite för fort, i och med att Sony bytte spår och sökte ny teknik, dom måste ha kommit till någon form av ett avgörande vägskäl. A700 var nog på ritbordet redan 2006-07. Det som känns så jobbigt här är, att modellen var så bra gjord ( som om Sony hade byggt semipro-dslr i mer än 10 år) A700 var ju nästan lika bra som Nikons D300 och det vill inte säga lite, samma materialval fast lite mindre, en A600 skulle ha kommit också, just denna typ av utformning och design är så himla gångbar, sedan skulle A700 ha uppdaterats redan för ett år sen för att följa utvecklingen och för skyldigheten till kunderna som köpt in sig på systemet. Kan det vara så Att Canon/Nikon anses på tok för starka, så otroligt många sitter ju med deras optik så man byter ju inte system om inte nya modeller kommer med någonting i hästväg, för Canon/Nikon-objektiv är nog inte så svåra att sälja, nu har den gode Martin skrivit om detta men jag fyller på lite. Mats skriver om sonykameror till yrkesfolk, men det blir ännu så mycket svårare, dom sitter med jättedyr optik som dessutom är otroligt bra, det måste vara ren galenskap att dessa utövare skulle byta system, här har Canon/Nikon en totalt ohotad position för att bägge märkena har turats om på världens redaktioner, så jag menar där finns bägge objektivsorterna så att säga, nä sony skall nog försöka bygga kameror som är bättre än Pentax och olympus där tror jag siktet skall ställas in. Pentax nya K-r har ju sex-korsformade sensorer och är en billig instegare, det räcker långt för sony att bråttas med dom. Vänl. // Bengt.

Kanske inte heller detta hör hemma här - har vi någon "A700-efterföljare"-tråd nånstans?

Var varannan tråd verkar ju bli en sån.
Sanningen är snarare att det är utrett. Det blev ingen efterföljare till A700.

Alltså, Sony gjorde den kameran, men sen lade dom tydligen ner hela det segmentet. Kameran togs ur produktion utan att dom gjorde någon ersättare eller annan modell till den målgrupp som köpte A700.

Nu börjar de prata om att börja tillverka kameror för det segmentet igen, men någon uppföljare är det inte tala om, det tåget har ju redan gått eftersom glappet är ett faktum. Tycker Sonys retorik angående detta är lite oförskämd faktiskt.

/Mats

Var varannan tråd verkar ju bli en sån.
Sanningen är snarare att det är utrett. Det blev ingen efterföljare till A700.

Alltså, Sony gjorde den kameran, men sen lade dom tydligen ner hela det segmentet. Kameran togs ur produktion utan att dom gjorde någon ersättare eller annan modell till den målgrupp som köpte A700.

Nu börjar de prata om att börja tillverka kameror för det segmentet igen, men någon uppföljare är det inte tala om, det tåget har ju redan gått eftersom glappet är ett faktum. Tycker Sonys retorik angående detta är lite oförskämd faktiskt.

/Mats

A77 är efterföljaren till A700 men det blir som sagt ingen vanlig DSLR som det ser ut nu....med lite tur så kanske dom släpper en A770 också....alltså en kamera med samma spec som A77 fast med vanlig spegel och prisma istället för pelix och evf.

Oförskämt??? Varför skulle Sony utveckla och tillverka en efterföljare till en kamera som dom såg sålde för dåligt och inte gav någon vinst?? Det inte precis så att A700 va en storsäljare.

Om det är oförskämt så är Nikon minst lika oförskämda som bara gjorde "pinsamt" små och väldigt få uppdateringar på D300 vilket resulterade i D300s...bortser man från D300s så är D300 lika gammal som A700..nää jag personligen väntar hellre lite längre och få en rejäl uppdatering vid modellskifte.

.

A77 är efterföljaren till A700 men det blir som sagt ingen vanlig DSLR som det ser ut nu....med lite tur så kanske dom släpper en A770 också....alltså en kamera med samma spec som A77 fast med vanlig spegel och prisma istället för pelix och evf.

Oförskämt??? Varför skulle Sony utveckla och tillverka en efterföljare till en kamera som dom såg sålde för dåligt och inte gav någon vinst?? Det inte precis så att A700 va en storsäljare.

Om det är oförskämt så är Nikon minst lika oförskämda som bara gjorde "pinsamt" små och väldigt få uppdateringar på D300 vilket resulterade i D300s...bortser man från D300s så är D300 lika gammal som A700..nää jag personligen väntar hellre lite längre och få en rejäl uppdatering vid modellskifte.

.

Peter, märker du ord om de saker jag säger, eller? Har jag sagt eller gjort något som irriterat dig?

Jag menar så här. Efterföljare är när man har en modell och sen byter ut den mot en annan för samma målgrupp. Vad Sony gjort är ju istället att dom satsat på ett segment och sen lagt ner det utan att släppa någon ersättning för samma målgrupp. Det borde reta dom som köpt en A700 och säkert ville ha en viss kontinuitet.

Nu lång lång efter så låtsas som ingenting och pratar om "efterföljare", medan det själva verket är så att de ska börja om med produkter för den målgruppen.

Skulle vilja ha ett annat typ av utlåtande från Sony som visar deras planer på längre sikt.

/Mats

Peter, märker du ord om de saker jag säger, eller? Har jag sagt eller gjort något som irriterat dig?

Jag menar så här. Efterföljare är när man har en modell och sen byter ut den mot en annan för samma målgrupp. Vad Sony gjort är ju istället att dom satsat på ett segment och sen lagt ner det utan att släppa någon ersättning för samma målgrupp. Det borde reta dom som köpt en A700 och säkert ville ha en viss kontinuitet.

Nu lång lång efter så låtsas som ingenting och pratar om "efterföljare", medan det själva verket är så att de ska börja om med produkter för den målgruppen.

Skulle vilja ha ett annat typ av utlåtande från Sony som visar deras planer på längre sikt.

/Mats

Nej Mats det få du inte tror för så är det inte....om jag fått dig o tror det så ber jag om ursäkt.

Jo jag håller med dig i det men samtidigt så måste man se det från Sonys håll också...A700 har inte sållt bra och jag personligen tror faktiskt en A77 med EVF kommer sälja/locka fler köpare än en ren efterföljare till A700....hoppas också på att dom kommer med en A770 så man kan välja mellan EVF eller OVF men samtidigt så förstår jag Sony om väljer att bryta helt och testa/satsa på nått helt nytt....visst det är en chansning och kan tyckas fult gjort mot dom som sitter med A700 o vill byta upp till en ren efterföljare men samtidigt så måste man komma med nått helt nytt o som sticker ut från konkurrenterna för att fånga köparnas intresse....locka till sig nya kunder.

Sony är helt enkelt ledaren när det gäller innovation. Först med FF-sensor, bra avancerad WL blixtstyrning, riktigt fungerande LV med separat sensor ,osv.

Det där med att Sony har "bra avancerad blixtstyrning" är dessvärre som när det kommer folk med andra kameramärken hit och säger att de minsann också har "jättebra live-view"...

Sony, eller snarare Minolta, var visserligen först ut med trådlös styrning, och det dröjde innan någon annan kom efter, men idag skåpar Nikon med sitt CLS ut alla andra på samma vis som Sony gör med sin live-view. Och man kan säga samma sak: Har man inte använt det förstår man inte hur långt de andra ligger efter...

Har man någon av Sonys fullformatare och HVL-58:eek:r så kommer man lite närmare, och får det nästan lika bra som med Canon, men det är fortfarande långt kvar fram till CLS...

Jag har i många år funderat allvarligt på Nikon, både när jag till slut valde att gå till Minolta -04, när jag valde Sony -08 (eftersom jag då hade lite Minolta-grejor som passade, blixtar för trådlös styrning t.ex...), och i princip varje gång jag fotograferar med trådlös blixt sedan dess...

Jo jag håller med dig i det men samtidigt så måste man se det från Sonys håll också...A700 har inte sållt bra och jag personligen tror faktiskt en A77 med EVF kommer sälja/locka fler köpare än en ren efterföljare till A700....hoppas också på att dom kommer med en A770 så man kan välja mellan EVF eller OVF men samtidigt så förstår jag Sony om väljer att bryta helt och testa/satsa på nått helt nytt....

Missade ni intervjun med Sonyrepresentanten nu i samband med mässan där han gjorde sitt bästa för att hinta om, men utan att lova något, det faktum att A77 inte alls måste ha en evf bara för att den har en pellix-spegel, utan att den precis lika gärna kan ha en ovf...

Jag minns inte var jag läste det, men jag undrar om det inte var någonstans här på FS.

Urvalskriterierna för att tilldelas en Photokina Star ska ju vara de produkter som excellerar genom sina innovationer och banbrytande teknik. Jag tycker för min del att det inte är många av dessa 12 produkter som uppfyller dessa krav.

Den enda produkt som utan tvekan gör detta är ju faktiskt Sony SLT-A55V, och ev. kanske också iPhone-applicationen CEWE TELEFONBOK.
Canon EF 8-15mm L USM Fisheye-objektivet skulle möjligen, möjligen, fast med stor tvekan, kanske också kunna räknas hit.

För de övriga 9 produkterna har jag svårt att se några innovationer eller någon banbrytande teknik överhuvudtaget - jag ser bara normal produktutveckling. Vilket är något helt annat.

Allt enligt min uppfattning förstås.

Klämde lite på en a33 idag och har blandade känslor.
Den var verkligen liten men låg ändå bra i handen. Det som slog mig mest var ändå hur otroligt lätt den var, den vägde nästan ingenting.
Jag tyckte den kändes rätt bra byggd för att vara så liten och lätt, lite plastig men inget farligt (inget knirr-knarr).
Jag är dock van vid min gedigna och jämförelsevis tunga Dynax 7D så jag har inte mkt annat att jämföra med.
Kan vara skönt med en lätt kamera trots allt och storleken kan göra den till en bra kamera för bland annat gatufoto. Kanske är lite snällare mot ryggen också om man är ute mycket.
Så överlag är jag rätt positiv till det lilla formatet även fast man fick en liten "leksaks"-känsla :p

Har även blandade känslor för sökaren.
Jag har hela tiden varit öppen och positiv till tanken på en elektronisk sökare i denna. Den var stor och ljus vilket var väldigt positivt. Bra också att kunna se så pass mycket information direkt i sökaren.
Den kändes däremot inte så skarp som jag hade förväntat mig och jag tyckte att detaljer blev lite "grötiga". Kan ju ha varit för att jag var inomhus, så att den förstärkte och höjde ljuskänsligheten eller något.
Nu har jag dessutom vant om mig vid den fina sökaren i min analoga dynax 7 så...
Den hade även rätt en del cyan-stick men det kan jag nog leva med. Om man rörde snabbt så såg man lite skuggningar efter konturer och kanter i bilden men det var inte så farligt...
Men jag föredrar den klart framför tunnel-sökaren i a550...
Jag testade den inte så jättelänge men det var mina första intryck iaf. Kanske hade min uppfattning varit annorlunda om jag testat den utomhus.

Tror det trots allt blir en a55:a för min del, man behöver nog bara vänja sig vid den elektroniska sökaren som säkert kommer visa sig vara en bra grej.
Den kändes ju bra i mina nävar (har rätt smala "data-ingenjörs-händer" :p) och jag får väl släppa på mina inbyggda fördomar om att små kameror känns "leksakiga" och se fördelarna istället :)

Senast ändrad:
Beng jag tror faktiskt det är många som inte inser hur jäklar mycket stryk en plastkamera tål innan den ger upp helt men ett hus i metall håller ju ihop bättre o spricker inte så lätt....visst det är nått speciellt med ett kamerahus i metall...den gedigna/solida känslan....A77 blir med all säkerhet i metall men som sagt i en helt annan prisklass.

Test av hur mycket en plastkamera tål :) (testet är i två delar)

http://www.youtube.com/watch?v=D1tTBncIsm8

http://www.youtube.com/watch?feature=player_profilepage&v=FWzsXeXCwuc

Senast ändrad:
Beng jag tror faktiskt det är många som inte inser hur jäklar mycket stryk en plastkamera tål innan den ger upp helt men ett hus i metall håller ju ihop bättre o spricker inte så lätt....visst det är nått speciellt med ett kamerahus i metall...den gedigna/solida känslan....A77 blir med all säkerhet i metall men som sagt i en helt annan prisklass.

Test av hur mycket en plastkamera tål :) (testet är i två delar)

http://www.youtube.com/watch?v=D1tTBncIsm8

http://www.youtube.com/watch?feature=player_profilepage&v=FWzsXeXCwuc

På youtube finns allt, ja starka var dom. plasten stora fördelar är väl vikten, nog så viktigt för många. Vi mins debatten när första bilderna på 500 serien kom, den ljusa överdelen störde många av oss, ju mörkare svart mindre plastigt tycker dom flesta, det olyckliga är att det lätt blandas ihop bildkvalitet och materialval. Kameran med metall får ofta mera funktioner, mera direktknappar osv. och kan väl på sätt underlätta möjligheten till bättre bilder, men kanske inte för alla, det har ju otaliga gånger visats att även den billiga plastkameran tar utmärkta bilder, men om kan kan hålla isär dessa saker så blir man inte lika störd, och sedan som du nämner priset, den ofta stora prisskillnaden, och vad får man igentligen för den skillnaden, generellt så tar inte den dyra kameran bättre bilder för att priset är högt, men för många betyder känslan väldigt mycket, vid mera avancerade motiv kan väl större skillnader visa sig till den dyrare kamerans fördel, men på dom bilder jag sett så ser A55 väldigt bra ut den ser inte plastig ut om man säger så. Diskusstionerna om kamerastorlekar kommer alldrig att ta slut, men är samtidigt lite roliga debatter.

//Bengt.

Jag tycker att funktionen för gaffling i a33 är för snålt tilltagen. I HDR-funktionen så kan ju +/- 3EV användas men i gaffling är det max 0,7EV som gäller. Om Man ska ta RAW för egna HDR-bilder så måste man fixa det manuellt.
I övrigt är jag helt överväldigad av vad kameran klarar av. Men jag är lättimponerad efter att inte haft en systemkamera på många år.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar