ANNONS
Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
Haha, jag väntade förstås på en sån reaktion, och den kom som ett brev på posten. :-D

Tårna är så förbaskat ömma på kameraägare (oavsett märke) att det inte är möjligt med minsta skoj om prylarna - det egna märket är heligare än alla traditionella gudar. Det är bara en klump av plast, glas och metall för guds skull, inte ens förstfödda barn. Det är så roligt att läsa vilken extrem vikt folk lägger vid att deras eget märke ska vara "bäst" på något - när det som avgör om bilderna blir bra ändå i huvudsak :) sitter 10 centimeter bakom kameran. :)

(Det vet du väl att symbolen ";-)" är en markering på nätet att det är ett skämtsamt inlägg du nyss läst?).

Nu lämnar jag tråden så slipper ni reta er på mig längre.

Man brukar köra med en sån är smile-gubbe ju. Saken är ju den att Canon/Nikon har en totaldominans av sålda kameror över hela världen, så det är enormt svårt för andra märken att ta marknadsandelar, hur bra ändå vissa märken kan vara. Tidningen Foto hade en helt unik test under 2008 där Fem st semiprov kameror fick en andra genomgång, alla fem hade genomgått en separat test, och fick sedan yttligare en hel veckas hård genomgång av flera personer, dom jobbade faktiskt ganska hårt under denna vecka, och tack vare en andra omgång upptäckte dom så mycke mer vad dessa kameror kunde. Det var en av dom bästa tester som har genomförts av en svensk Fototidning. Alla fem kamerorna fick mycke beröm för dom var bra på olika saker, genom att ge kamerorna en andra omgång så förstog dom bättre hur dom olika modellerna fungerade vilket dom själva berättade.
 
Senast ändrad:
Men Bengt, nu överreagerar du så mycket att det är du som borde skämmas! Nu vet jag i och för sig att det är nästan omöjligt att baka in sådant som att man skriver med glimten i ögat i text, men jag håller med om det Anders skriver - han avslutade ju t.o.m. med en Smiley med en ögonblinkning! Detta borde ha varit fullt tillräckligt, för jag utgår från att du vet vad detta tecken betyder, eller?

Anders, jag måste säga att jag inte alls väntade mig något sådant här. Jag är väldigt förvånad. Och du har absolut inte retat mig på något sätt, och säkerligen inte någon annan heller, så du behöver definitivt inte känna dig "bortkörd".

Smiley känner jag väl till . men att detta tecken -:) betyder, jag retas, kände jag inte till. när jag som har skrivit under många år, klickade dit smiley-gubbar, så kunde jag få till svar ibland, du Bengf göm dig inte bakom en smiley, det fick jag tåla, jag säger inte att Anders gömmer sig bakom retastecken, men det är inte ovanligt att en del gör så. sedan händer det hela tiden att vissa alldrig orkar läsa hela stycket, utan plockar ur några rader, och då blir det sällan rätt, Du själv Gunnar måste ju ha repeterat A550 fina LV-system minst hundra gånger vid det här laget, men tydlingen har få läst det, visst så kan det bli när man snabbgästar någon sida och slinker in på sidan 363 man kan missa en del då.
 
Tyvärr så är man tvungen att sortera bort många långa inlägg när man är i Sonyforumet på FS pga. märkesfanatism. Det är en av de större nackdelarna med att vara Sonyägare.
[Ingen smiley]
 
Tyvärr så är man tvungen att sortera bort många långa inlägg när man är i Sonyforumet på FS pga. märkesfanatism. Det är en av de större nackdelarna med att vara Sonyägare.
[Ingen smiley]

Kul med en Örebroare bara några stenkast bort när nya vägen kom till, jag tror du är den närmaste grannen som jag har träffat på här på fotosidan, Nej man kan se vad kritik kan göra enorm nytta, den nya Firmwaren till Nex-arna är ett mycket bra exempel. För stort försvar av egna märket gynnar ingen igentligen, sedan tycker jag väl inte att det heller är fel att skriva om dom goda egenskapaerna som egna modellen har och som man vill delge sina kamrater och kanske resonera om här på fotosidorna. Många kan ha haft en modell som följt med under många år i både ur och skur, då ser jag inga fel att man vill berätta om sin kamera, för varje modell har sina förtjänster. Storheten ligger i att även kunna säga goda egenskaper om andra märken, för så är det ju, men för att kunna det då måste man nog följa utvecklingen på andra kameror och intressera sig lite, annars är man nog mera märkesfanatiker än man själv kan fatta. Vänl. //Bengt.
 
Gunnar, nu hänger jag inte riktigt med.
Objektiv konstruerade för phase-AF eller contrast-AF? Hur menar du då?

Objektivets konstruktion trodde jag enbart var att fokusera bilden så bra det bara går. Själva beslutet fattas ju av kameran oavsett vilken teknisk lösning som används och detta kommuniceras sedan tillbaka till objektivet som lyder kameran och justerar sig därefter. Så trodde jag det funkade och kan inte förstå skillnaden i objektivkonstruktion för respektive AF-metod.


/Mats

Saxat från en sida då Olympus släppte en uppdatering av sina objektiv:

"The problem with contrast detect AF is that the gearing and stepping of the motor that adjusts focus needs to be very different to that for an AF motor optimised for phase detect AF. This is because Phase detect systems can predict the direction to and point of true focus, so the lens can be accelerated to that point at high speed. Contrast detection requires repeated stop/start action to sample the contrast of the focus point. Making a lens optimised for phase detect work like this slows the focusing action down dramatically"
 
Så att montera Sony eller Minolta A-objektiv på en NEX-kamera eller Olympus 4/3-objektiv på en m4/3-kamera via adapter är inget vidare, även om adaptern klarar AF? Om man inte nöjer sig med manuell fokus då.

Olle
 
Kul med en Örebroare bara några stenkast bort när nya vägen kom till, jag tror du är den närmaste grannen som jag har träffat på här på fotosidan, Nej man kan se vad kritik kan göra enorm nytta, den nya Firmwaren till Nex-arna är ett mycket bra exempel. För stort försvar av egna märket gynnar ingen igentligen, sedan tycker jag väl inte att det heller är fel att skriva om dom goda egenskapaerna som egna modellen har och som man vill delge sina kamrater och kanske resonera om här på fotosidorna. Många kan ha haft en modell som följt med under många år i både ur och skur, då ser jag inga fel att man vill berätta om sin kamera, för varje modell har sina förtjänster. Storheten ligger i att även kunna säga goda egenskaper om andra märken, för så är det ju, men för att kunna det då måste man nog följa utvecklingen på andra kameror och intressera sig lite, annars är man nog mera märkesfanatiker än man själv kan fatta. Vänl. //Bengt.

"Stort" är även att kunna se egna märkets nackdelar. Det som drar mig till Sony är antiskak, ergonomi och fokus, annars så ser jag många fördelar med CaNikon. För tillfället är Sony även innovativa men de andra kommer snart ikapp skulle jag tro. De har inte råd med annat.

Nä, det jag har reagerat emot är att alla Sonytrådar tenderar att bli väldigt enahanda oavsett hur de startar. Reklam med inslag av konspiration? Eftersom det är så få personer som skriver i Sonytrådarna så lär det ju inte vara så många som läser dem heller. Är det inte då som att försöka kristna en frikyrkopastor / redan troende?

Hmm, Degerfors är väl inte nästgårds? Om 6mil känns som ett stenkast för Sonyägarna så är det illa! :O)
 
Så att montera Sony eller Minolta A-objektiv på en NEX-kamera eller Olympus 4/3-objektiv på en m4/3-kamera via adapter är inget vidare, även om adaptern klarar AF? Om man inte nöjer sig med manuell fokus då.

Olle
Till stor del är det så just nu, men Nikon och Pentax har fått upp hastigheten med CDAF på PDAF objektiv på sina senaste DSLR.
Troligtvis har de valt att använda större steg för CDAF för att få upp hastigheten. Det gör att CDAF "skjuter över" målet ganska tydligt när AF ställs in för att sen backa tillbaks. Det spelar inte någon roll för stillbild, men i video skulle det inte se snyggt ut.

Så här presterar Pentax K-5 med CDAF i LV med PDAF objektiv (att jämföra med 4-5 sek hos tex K-7)
http://www.youtube.com/watch?v=KxGKSRFlMbA

Utvecklingen av CDAF kommer nog gå i rasande fart de närmaste åren och det kommer kanske inte dröja så länge innan gapet mellan CDAF och PDAF är minimalt Tror öht att framtiden ligger i spegellösa kameror med kort registeravstånd (som NEX och MFT).
 
"Stort" är även att kunna se egna märkets nackdelar. Det som drar mig till Sony är antiskak, ergonomi och fokus, annars så ser jag många fördelar med CaNikon. För tillfället är Sony även innovativa men de andra kommer snart ikapp skulle jag tro. De har inte råd med annat.

Nä, det jag har reagerat emot är att alla Sonytrådar tenderar att bli väldigt enahanda oavsett hur de startar. Reklam med inslag av konspiration? Eftersom det är så få personer som skriver i Sonytrådarna så lär det ju inte vara så många som läser dem heller. Är det inte då som att försöka kristna en frikyrkopastor / redan troende?

Hmm, Degerfors är väl inte nästgårds? Om 6mil känns som ett stenkast för Sonyägarna så är det illa! :O)

Om man kollar runt på dom olika märkessidorna, så domineras dom faktiskt av väldig få deltagare, 4-5 st skriver därimot väldigt mycket, och gäller dom flesta märkena, flera Sonygubbs besöker även dom övriga och vise versa, man hade önskat att så många fler var inne på fotosidorna men det är så det ser ut. Min mor växte upp i Almby med tre syskon och kom till degerfors på 30-talet. Nja... 40 minuter med bil till marieberg som sagt, avstånden krymper.
 
Saxat från en sida då Olympus släppte en uppdatering av sina objektiv:

"The problem with contrast detect AF is that the gearing and stepping of the motor that adjusts focus needs to be very different to that for an AF motor optimised for phase detect AF. This is because Phase detect systems can predict the direction to and point of true focus, so the lens can be accelerated to that point at high speed. Contrast detection requires repeated stop/start action to sample the contrast of the focus point. Making a lens optimised for phase detect work like this slows the focusing action down dramatically"

Ahhh, mycket upplysande. Tack!

Det här visar tycker jag att det inte alls bara är enahanda snack och "preaching to the choir". Jag har i allafall lärt mig massor av saker här i Sony-forumen och tycker att det är en trevlig stämning. Eftersom jag råkar ha en Sony-kamera så är det naturligt att främst skriva här, men jag läser i allafall Canon och Nikontrådarna regelbundet och även de mer generellt inriktade fototrådarna även om jag inte särskilt ofta skriver i dom.

Lite trist att en del är så himla lättstötta och blir sura och sticker så fort det blir lite hetsigt, typ Anders. sånt händer lite då och då men är aldrig något bestående. Bara för att nån missar en smiley och skriver nåt negativt så gnäller man och går och vill inte vara med längre, lite barnsligt tycker jag. Skulle vara roligare om man istället kom igen efter en stund och fortsatte diskussionerna.


/Mats
 
...
Lite trist att en del är så himla lättstötta och blir sura och sticker så fort det blir lite hetsigt, typ Anders. sånt händer lite då och då men är aldrig något bestående. Bara för att nån missar en smiley och skriver nåt negativt så gnäller man och går och vill inte vara med längre, lite barnsligt tycker jag. Skulle vara roligare om man istället kom igen efter en stund och fortsatte diskussionerna.
...

Jag är varken sur eller lättstött - att jag inte deltar mer i diskussion (bortsett från det här inlägget) är enbart för att jag inte längre är intresserad av det som diskuteras. Detaljer om Sonys autofokus eller live view är irrelevant för mig så länge kamerorna inte har EF-kompatibelt objektivfäste.

Lättstötta är väl de som måste försvara "sitt" märke med långa, många och smått upphetsade inlägg. Sånt är en aning tröttsamt och finns i alla märkens diskussionstrådar men inget jag tar åt mig av, jag blir mest en aning full i skratt varje gång det dyker upp. Det är som sagt en kamera vi pratar om, alla kunde försöka ha lite perspektiv och inte diskutera som om det vore något riktigt livsviktigt. Jag råkar använda Canon just nu men har haft många märken tidigare, "I couldn't care less" vad det står för namn på prylarna. ;-)

Jag ber om ursäkt för gårdagens inhopp i debatten överhuvudtaget, det var barnsligt av mig att märka ord och raljera över märkesfantaster, det var dåliga försök till skämt som inte gick hem. Alla kan väl få vara saliga på sin tro och älska sitt märke om dom så vill. Jag skyller på en dålig dag och ett glas vin för mycket.

Nu ska jag iväg och fota lite basket, så inget mer skrivande här på ett tag i alla fall. Over and out. :)
 
Detaljer om Sonys autofokus eller live view är irrelevant för mig så länge kamerorna inte har EF-kompatibelt objektivfäste.

Typ Sony NEX med adapter för Canon-objektiv alltså. Om contrast-AF metoden då inte är så lämpad för dessa då objektiven är tillverkade och optimerade för phase-AF så skulle jag finna det intressant.

I övrigt håller jag med dig att en kamera bara är ett stycke metall, plast och elektronik och fabrikatet kvittar lika om det bara hjälper mig att få det resultat jag eftersträvar.

Just nu sitter jag djupt inrotad i ett Sony-system med en hel del bra objektiv och tillbehör och framförallt en ganska stor kunskap och kännedom om systemet som sådant, vilket gör att ett systembyte inte är aktuellt på kort sikt så länge det finns modeller och en framtid som fyller ina behov.

På längre sikt däremot så är det viktigt att kameramärket får en bredare acceptans och status, samt blir mer accepterat bland yrkesfotograferna. Det leder nämligen till bättre utbud av 3:e parts tillbehör och en vitalare begagnatmarknad och gör det betydligt enklare att utbyta erfarenheter med andra fotografer. Sony borde kunna lägga i en högre växel och satsa på ett bredare utbud av pro-modeller och dra nytta av den stora serviceorganisation de har inom pro-video. Rent tekniskt är Sonys kameror och objektiv ganska likvärdiga med Canon och Nikon, bättre på vissa områden och sämre på andra och det varierar över tiden, men när det gäller bredden på utbudet i de högre segmenten ligger Sony långt efter.

Får se till våren vad som händer. Om Sony fortsätter att ösa ut massor av instegsmodeller och inte kommer med semipro och pro-modeller, också med FF i flera olika varianter för olika målgrupper så kommer jag nog att skifta till ett annat märke, förmodligen Canon. Börjar bli trött på allt snack och lite verkstad. Började ju lovande med lanseringen av A700 och A900, men sen stannade allting av i flera år, medan det istället kommit sjutton olika varianter av små plastkameror typ A2xx osv. Hög tid att ändra detta och även uppdatera marknadsföringsstrategin.

På återseende i en annan tråd i att annat forum kanske.


/Mats
 
...Jag skyller på en dålig dag och ett glas vin för mycket...

He he, påminner om en tråd som tråkigt nog försvann från FS. Jag misstänkte att så skulle ske, så jag sparade första sidan innan den raderades. Gubben hade tagit några glas vin för mycket och öste galla över en av FS mera flitiga debattörer. Lika roligt varje gång att läsa den tråden. Han var så het att ingen tog honom på allvar! :O)
 
Typ Sony NEX med adapter för Canon-objektiv alltså. Om contrast-AF metoden då inte är så lämpad för dessa då objektiven är tillverkade och optimerade för phase-AF så skulle jag finna det intressant.

I övrigt håller jag med dig att en kamera bara är ett stycke metall, plast och elektronik och fabrikatet kvittar lika om det bara hjälper mig att få det resultat jag eftersträvar.

Just nu sitter jag djupt inrotad i ett Sony-system med en hel del bra objektiv och tillbehör och framförallt en ganska stor kunskap och kännedom om systemet som sådant, vilket gör att ett systembyte inte är aktuellt på kort sikt så länge det finns modeller och en framtid som fyller ina behov.

På längre sikt däremot så är det viktigt att kameramärket får en bredare acceptans och status, samt blir mer accepterat bland yrkesfotograferna. Det leder nämligen till bättre utbud av 3:e parts tillbehör och en vitalare begagnatmarknad och gör det betydligt enklare att utbyta erfarenheter med andra fotografer. Sony borde kunna lägga i en högre växel och satsa på ett bredare utbud av pro-modeller och dra nytta av den stora serviceorganisation de har inom pro-video. Rent tekniskt är Sonys kameror och objektiv ganska likvärdiga med Canon och Nikon, bättre på vissa områden och sämre på andra och det varierar över tiden, men när det gäller bredden på utbudet i de högre segmenten ligger Sony långt efter.

Får se till våren vad som händer. Om Sony fortsätter att ösa ut massor av instegsmodeller och inte kommer med semipro och pro-modeller, också med FF i flera olika varianter för olika målgrupper så kommer jag nog att skifta till ett annat märke, förmodligen Canon. Börjar bli trött på allt snack och lite verkstad. Började ju lovande med lanseringen av A700 och A900, men sen stannade allting av i flera år, medan det istället kommit sjutton olika varianter av små plastkameror typ A2xx osv. Hög tid att ändra detta och även uppdatera marknadsföringsstrategin.

På återseende i en annan tråd i att annat forum kanske.


/Mats

Jag förstår precis hur du tänker, Det startade så himla lovande A700-A900 var verkligen två st högklassiga kameror, A700 kom efter en väntan då A100 hade släppts, den modellen föll inte så väl ut trots att den tog riktig fina blder, A700 hade nästan allt som man begära, där fanns magnesium, vädertätning, ett mycket fint grepp, sånt där som vi pojkar så gärna vill ha, en mycke solid och gedigen känsla, Sony hade lite problem med isostädningen, men oj,oj vad lovande det såg ut, sedan kom A900 lite av en sensation en FF så tidigt, men sony hade glömt LV på dessa, mycke viktigt bland testarna vid dessa kamerasläpp, det kom även 3 st mycket bra instegare, nu var linen full, allting kunde bara bli bättre, ett litet aber var att sony ville ha riktig bra betalt, lade sig lite högre än andra, mycke diskussioner här på fotosidorna om detta, Mk2:an som kom samtida med A900 hade LV och filmfunktion och städade iso bättre än A900, den var 4000Kr billigare, sedan vet jag inte vad som hände, Canon, Pentax har släppt flera semipro men sony fortfarande ingen, typen A700 större eller mindre är fortfarande mycket efterfrågad, det har varit rörigt ett tag, men sen kom Nex-arna och A33/55 inte tokigt alls men var tog nya A700 vägen, men Martin har skrivit bra om hur sony tänker det kanske är den rätta vägen, att försöka knuffa bort dom stora jättarna på världens alla redakioner är nog inte så smart eller ens genomförbart, då skulle Sony släppa någonting som inte kan komma förrän år 2020 och redan nu, nej gör riktigt bra kameror som passar, insteg-mellansteg-semipro-och FF.
 
Till stor del är det så just nu, men Nikon och Pentax har fått upp hastigheten med CDAF på PDAF objektiv på sina senaste DSLR.
Troligtvis har de valt att använda större steg för CDAF för att få upp hastigheten. Det gör att CDAF "skjuter över" målet ganska tydligt när AF ställs in för att sen backa tillbaks. Det spelar inte någon roll för stillbild, men i video skulle det inte se snyggt ut.

Så här presterar Pentax K-5 med CDAF i LV med PDAF objektiv (att jämföra med 4-5 sek hos tex K-7)
http://www.youtube.com/watch?v=KxGKSRFlMbA

Utvecklingen av CDAF kommer nog gå i rasande fart de närmaste åren och det kommer kanske inte dröja så länge innan gapet mellan CDAF och PDAF är minimalt Tror öht att framtiden ligger i spegellösa kameror med kort registeravstånd (som NEX och MFT).

Visst märks det tydligast vid film...här är ett ex på just detta att AF skjuter över och sedan backa...visst AF är snabb men det blir inte alls så snyggt och mjukt resultat som med objektiv som är konstruerade/utvecklade för CDAF:

http://www.youtube.com/watch?v=o8Jh-w7AlpU

Sen blir AF-C för stillbilder i princip helt oanvändbart om man inte har objektiv som är konstruerade/utvecklade för CDAF just pgr av att AF skjuter över o sen måste backa.
 
Så att montera Sony eller Minolta A-objektiv på en NEX-kamera eller Olympus 4/3-objektiv på en m4/3-kamera via adapter är inget vidare, även om adaptern klarar AF? Om man inte nöjer sig med manuell fokus då.

Olle
Med SSM och SAM-objektiven får du AF efter att ha uppgraderat adaptern med den nya firmwaren. Eftersom Alpha-objektiven är konstruerade för fasdetekt-AF, så blir AF:en förstås långsammare än om man använder dedicerade E-mount-objektiv, som ju är konstruerade för kontrastdetekt-AF. F.n. finns ju 3 + 2 st E-mount-gluggar, nästa år kommer ytterligare 4 st och år 2012 3 st till (inklusive Zeiss och G-objektiv, som sagt).

Hmm, vi borde väl egentligen vara i NEX-tråden för detta...
 
"The Sony A77 will be FAR more powerful than the A33/A55"

.
I ett YouTube-klipp från PhotoKina i Köln den 23 septermber säger Sonys Toru Katsumoto bl.a. detta:

"The Sony A77 will be FAR more powerful than the A33/A55".
Han betonar ordet "far". :)

http://www.youtube.com/watch?v=YvaHVISznyI

Verkar onekligen väldigt lovande! Denna teknik utvecklas snabbt, uppenbarligen. Han bekräftar alltså att det kommer en SLT A700-efterföljare, men de verkar inte ha bestämt sig för ifall det kommer även en DSLR-variant (i likhet med A33/A55 vs A560/A580).

Kanske inte heller detta hör hemma här - har vi någon "A700-efterföljare"-tråd nånstans?


Till sist - det verkar klart att det kommer även en fullformats-efterföljare till A900 (fast förmodligen tidsmässigt efter A77:an - dvs 3-4 års cycle-tid). Hursomhelst så verkar det som att den där Thom Hogan har varit ute och pratat persilja... Men vad kan man vänta sig av någon som är så Nikon-frälst? :)
 
Senast ändrad:
En A900-efterföljare kommer - så småningom...

.
Här är en länk till en källa för vad jag skrev i sista stycket ovan:
http://www.photoclubalpha.com/2010/09/23/nex-firmware-update-details-in-full/


Ett citat ur denna intervju med Paul Genge vid Sony UK på Photokina den 23 september visar på att en A900-efterföljare kommer:

David Kilpatrick: "Asked whether there would be no further development of the full-frame range, Paul said they intended to complete the A3/5/7 developments and would then turn their attention to new full frame, including an Alpha 900 replacement with features yet to be decided. He pointed to the new 500mm f/4 G SSM, shown in bare metal and with paint on, as evidence of their intentions."


Om A700-efterföljaren, som förefaller att bli en SLT-variant, säjer han:

"Paul said this camera will include such high specification features that current A700 owners will be amazed."
 
.
Här är en länk till en källa för vad jag skrev i sista stycket ovan:
http://www.photoclubalpha.com/2010/09/23/nex-firmware-update-details-in-full/


Ett citat ur denna intervju med Paul Genge vid Sony UK på Photokina den 23 september visar på att en A900-efterföljare kommer:

David Kilpatrick: "Asked whether there would be no further development of the full-frame range, Paul said they intended to complete the A3/5/7 developments and would then turn their attention to new full frame, including an Alpha 900 replacement with features yet to be decided. He pointed to the new 500mm f/4 G SSM, shown in bare metal and with paint on, as evidence of their intentions."


Om A700-efterföljaren, som förefaller att bli en SLT-variant, säjer han:

"Paul said this camera will include such high specification features that current A700 owners will be amazed."

Ja, men en A900-efterföljare räcker inte om Sony på allvar ska ta marknadsandelar bland yrkesfotografer. Visst har 900an professionella attribut, men det måste finnas fler modeller i en pro-lineup för olika typer av foto. T.ex. en riktigt snabb FF-kamera för reportage och sport-fotografer kanske med LV, lägre upplösning, riktigt vassa ISO-prestanda och 12 bilder/sek (t.ex. burst med spegelflip, AF-justering och bländarstyrning på varannan bild) och dessutom en till modell med högre upplösning och fokuserad riktiad till studio, mode och reklamfotografer. Plus en riktigt snabb APS-C kamera med vädertätning osv.

Sen måste det gå betydligt snabbare. Alltså A900 släpptes ju för 2 år sen. Sen kom ingenting, sen kom ingenting och sen kom A850(!) som inte tillförde ett enda dugg i utvecklingsväg, bara en föbilligad variant av A900 so mallvarligt talat känns helt onödig. Skulle kunna sänkt priset på A900 istället, fast då skulle väl alla som betalat dyrt för 900 blivit sura.

Om man nu har utvecklat massa finesser, bra LV-system, modernare menyhantering och bättre intern programvara för brushantering osv., varför inte stoppa in det när man lanserar en ny kameramodell. Också de medföljande programmen skulle ju kunna lyftas en hel del, t.ex. IDC som är rena skämtet jämfört med de senaste ACR och DxO raw-konverterare.

Självklart kommer det nya modeller så småningom som är avsevärt bättre, men A77 (eller vad det blir) kommer ju dröja nästan ytterligare ett år innan den finns tillgänglig att köpa hos fotohandlarna. Det är ju faktiskt snudd på skandal och väldigt klantigt av Sony tycker jag. Tålmodigare folk än Sonys kunder finns knappast.

Förstår inte riktigt retoriken att de befintliga A700-ägarna kommer att bli så amazed. När den till slut kommer så har väl Canon släppt ytterligare en uppdatering av EOS 7D...

Sen att dom varit väldigt aktiva att lansera 17 varianter av de små enkla plastkamerorna A2xx osv. är ganska ointressant om dom på allvar planerar att rikta sig till mer krävande hobbyfotografer och yrkesfolk. Kul i allafall med nyränkandet och det positiva mottagandet av NEX och Pellix, hoppas Sony är smarta nog att dra nytta av det och följa upp med vassare modeller utan att det dröjer för länge.


/Mats
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.