Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
"As a result, the camera can shoot an incredible 10 shots a second, refocusing all the way. Sony says no other camera in the world can do that."

Hmm ... jag håller en Canon i min hand just nu som gör det rätt bra. :)

Tror dom uttryckt sig lite dumt/skrivit fel...tror dom menar(saxat från DPreview):

"It can shoot at 10fps with continuous autofocus. The A55 also has a trick up its sleeve that even the Canon EOS-1D Mark IV cannot match - because its mirror is fixed, the AF sensor can operate full-time, without interruption. This should ensure more accurate continuous AF performance, since the camera is constantly being fed data with which to make the necessary calculations"
 
Tror dom uttryckt sig lite dumt/skrivit fel...tror dom menar(saxat från DPreview):

"It can shoot at 10fps with continuous autofocus. The A55 also has a trick up its sleeve that even the Canon EOS-1D Mark IV cannot match - because its mirror is fixed, the AF sensor can operate full-time, without interruption. This should ensure more accurate continuous AF performance, since the camera is constantly being fed data with which to make the necessary calculations"

"This should ensure ..."

Sånt tycker jag är lite onödigt, det är ren spekulation.
Man kan vänta med att skriva sånt till efter testen visar om det är sant. :)
 
"This should ensure ..."

Sånt tycker jag är lite onödigt, det är ren spekulation.
Man kan vänta med att skriva sånt till efter testen visar om det är sant. :)

Spekulation?? Det är ingen annan kamera med rörlig spegel som klarar av det då det är en av fördelarna med en pelixkonstruktion....Dpreview har full test av kameran.

Givetvis kan den inte mäta sig med en "pro-kamera" pgr av andra begränsningar men skall inte heller jämföras med en sådan då det är en kamera som ligger i prisklassen ca 7-8000sek utan skall närmast jämdöras med Nikon D90,Canon 550D mfl.

Saxat från Image-resource:

"This sequence gives some idea of the Sony A55's autofocus tracking ability. The subject was a car, approaching the camera at constant rate of 30 miles/hour. In the first shot of the series, the car was perhaps 70 feet from the camera, in the last shot, it's perhaps 15 feet away. Images were shot at a focal length of 150mm, with a Sony 70-200mm f/2.8 G lens. There are a few minor bobbles, but the fourth image of the series was actually blurred by camera motion, not AF error. We shot side by side with the Sony A55 and a Canon 7D, and felt that the A55's AF performance here was pretty similar to that of the much more expensive Canon"
 
Senast ändrad:
Det är klart att om man väger in pris så ser det bra ut, det kanske var underförstått i den första texten även om det inte framgick.

Det vore intressant att se en direkt test mellan A55 och 7D, eller ännu hellre 1D/D3s. Det vore ju flott om den kunde hålla jämna steg med en sju gånger dyrare kamera.
 
Vad det gäller funktioner är det definitivt en "billigare" kamera, men så känns det definitivt inte. Den "känns" betydligt mer välbyggd än t.ex A380/550. Snarare att greppkänsla och knappar känns som A350/700 isf.

Men visst är det en "enklare" kamera. Den är dock inte så enkel att Sonys egen personal klarade av att ställa förstoring i LV-läget (för manuell fokusering) innan jag visade hur man gjorde.
 
Dock vill jag också säga att när jag var och kände på a33 så det som kändes mest positivt på den korta tid jag testade var snabbheten på AF ... den var grymt snabb!!!
 
"As a result, the camera can shoot an incredible 10 shots a second, refocusing all the way. Sony says no other camera in the world can do that."

Hmm ... jag håller en Canon i min hand just nu som gör det rätt bra. :)

Hmmm, en Canon som kan fokusera samtidigt som bilden exponeras och spegeln är uppfälld. Det var intressant, vilken modell är det? :)

Annars håller jag med. A33/A55 känns lite leksak (med reservation då jag ännu inte hållt i någon) och inget pro-verktyg, men det avspeglas ju också på prislappen. Att jämföra Sony A55 och t.ex. Canon EOS 1D Mk4 är inte så relevant då det är helt olika kameror för helt olika målgruppper av köpare.


/Mats
 
Hmmm, en Canon som kan fokusera samtidigt som bilden exponeras och spegeln är uppfälld. Det var intressant, vilken modell är det? :)
...

Det står ingenting i den texten om hur fokuseringen går till, om spegeln är uppfälld eller inte, bara att kameran klarar att fokusera 10 bilder per sekund. :)
 
Dock vill jag också säga att när jag var och kände på a33 så det som kändes mest positivt på den korta tid jag testade var snabbheten på AF ... den var grymt snabb!!!

Vilket objektiv satt på?
Med SAM eller SSM-objektiv så är det ju motorn i själva objektivet som bestämmer snabbheten och borde inte skilja sig åt beroende på kameramodell. Själva "beslutsfattandet" av kameran när den anser att fokus är korrekt är väl tidsmässigt en bråkdel av mekaniken.


/Mats
 
"As a result, the camera can shoot an incredible 10 shots a second, refocusing all the way. Sony says no other camera in the world can do that."

Hmm ... jag håller en Canon i min hand just nu som gör det rätt bra. :)
Det gör du inte alls... :)

Såvida inte Canon har överlämnat en förproduktionsmodell av någon helt ny (och för alla oss andra ännu helt okänd kamera) att testa, förstås.
 
Vilket objektiv satt på?
Med SAM eller SSM-objektiv så är det ju motorn i själva objektivet som bestämmer snabbheten och borde inte skilja sig åt beroende på kameramodell. Själva "beslutsfattandet" av kameran när den anser att fokus är korrekt är väl tidsmässigt en bråkdel av mekaniken.


/Mats


Ja ..det var då inte ett ssm iaf. Vet ej riktigt vilket det var !
Min a550 med 70-300 ssm är det långsammare AF på.
 
Det står ingenting i den texten om hur fokuseringen går till, om spegeln är uppfälld eller inte, bara att kameran klarar att fokusera 10 bilder per sekund. :)
Jodå, det står ju alldeles tydligt i den text du själv citerade:

"As a result, the camera can shoot an incredible 10 shots a second, refocusing all the way. Sony says no other camera in the world can do that."
---

Eller hur?

Man kan förstås missa detta ifall man är kvar i hur spegelreflexkameror har varit konstruerade under de gångna 50 åren, och därför inte kan föreställa sig att det skulle kunna gå att fokusera under HELA bildtagningssekvensen, t.o.m. även under själva exponeringen! Det är bara Sony A33/A55 som klarar detta. Det finns f.n. inga Canon, Nikon eller några andra som mäktar med något sådant.

Kan inte Sony någon gång få lite erkännande, åtminstone när dom skåpar ut alla andra?

Är det inte dags att börja erkänna att dom faktiskt gör detta ibland. Inte i ALLA avseenden naturligtvis, men ändock i en hel del avseenden. Betydligt fler än de flesta är medvetna om uppenbarligen - så jag tycker att det är hög tid att höja blicken från CaNikon-inhägnaden, som vid det här laget börjar kännas alltmer inskränkt och gammaldags, och ta en liten noggrannare titt på världen utanför det staketet... :)


Här är länken igen. Den är MYCKET intressant, ifall man vill få en glimt av något av vad framtiden kan tänkas komma att innebära.

http://www.nytimes.com/2010/09/23/technology/personaltech/23pogue.html?_r=2&scp=1&sq=A55&st=cse
 
Senast ändrad:
Tror inte det är värt att tjafsa om formuleringen mer - det är klart jag förstår hur det fungerar, och också vad man egentligen menade. Folk är ju bara så lätt-triggade här att man inte kan låta bli att retas lite någon gång ibland. ;-)

Huruvida dom "skåpar ut någon" kan ju vara osagt tills det är ordentligt testat, och dessutom bedömer i alla fall inte jag en kamera bara på en egenskap utan på hela systemet.

Men visst är det roligt att någon pressar tekniken framåt, så får dom andra kanske lite eld i baken och släpper ut det som dom säkert redan har färdigt på labbet. Jag är säker på att det finns färdiga spegellösa koncept hos dom andra stora tillverkarna också, dom har bara inte mjölkat ur det som går från köparna av dagens teknik än.
 
---
Huruvida dom "skåpar ut någon" kan ju vara osagt tills det är ordentligt testat, och dessutom bedömer i alla fall inte jag en kamera bara på en egenskap utan på hela systemet.
---
Jovisst, men när jag skrev det så hade jag inte i första hand translucentkamerorna i tankarna, utan sådant som Sonys Quick Liveview-system i kombination med den utvinklingsbara skärmen. Sonys LV-syste skåpar verkligen ut samtliga de andras. Den öppnar nya fotografiska världar (har i alla fall gjort det för mig), medan de andras system är i stort sett värdelösa för praktisk fotografering.

Och NEX-kamerorna verkar ju att ha landat som en tornado i det spegellösa segmentet, och i stort sett svept bort alla de andra (åtminstone i Japan). Vi får väl se vad Canon och Nikon kan tänkas komma upp med, men personligen tror jag inte att de klarar av att hålla Sony stången här. Till skillnad från alla de andra traditionella tillverkarna tillhör ju elektronik och miniatyrisering Sonys kärnområden, så jag förutspåf att Sony kommer att visa sig vara en formidabel konkurent här.


---
Men visst är det roligt att någon pressar tekniken framåt, så får dom andra kanske lite eld i baken och släpper ut det som dom säkert redan har färdigt på labbet. Jag är säker på att det finns färdiga spegellösa koncept hos dom andra stora tillverkarna också, dom har bara inte mjölkat ur det som går från köparna av dagens teknik än.
Det stämmer säkert. Ska bli intressant att se!
 
... Men visst är det roligt att någon pressar tekniken framåt, så får dom andra kanske lite eld i baken och släpper ut det som dom säkert redan har färdigt på labbet. Jag är säker på att det finns färdiga spegellösa koncept hos dom andra stora tillverkarna också, dom har bara inte mjölkat ur det som går från köparna av dagens teknik än.

Visst, ingen vet ju vad som finns i labben hos de andra kameratillverkarna. Jag tror i allafall inte att dom har det klart, men taktiskt "väntar för att mjölka ur det andra". Tror snarare att de blivit tagna helt på sängen och att Sony har ett enormt försprång inom det här segmentet. Tror snarare på motkampanjer från Nikon och Sony att traditionell DSLR-teknik skulle vara bättre.

Sony är helt enkelt ledaren när det gäller innovation. Först med FF-sensor, bra avancerad WL blixtstyrning, riktigt fungerande LV med separat sensor ,osv. En hel drös med smarta fiffiga lösningar. tillsammans med "the Zeiss thing" blir det nog så småningom ett vinnande koncept även för andra målgrupper än hobbyfotografer.


Framtiden får utvisa.


/Mats
 
Vad är det för skillnad mellan NEX-kamerornas liveview-system och de utskåpade tillverkarnas?

Olle

Syftningen var på Sonys Quick LV-system som finns i A450/500/550/560/580. Det utskåpar verkligen alla andras LV iom snabb och fullständig phase-detect AF i LV-läge och är sisådär 15 ggr. snabbar än konkurrenternas, tack vare en teknisk lösning med separat sensor för LV.

Allvarligt, det här är rena fakta och har stötts och blötts hur många gånger som helst, så jag trodde inte ens de mest inbitna Canon och Nikon-fansen fortfarande har skygglapparna på och missat detta.


/Mats
 
...
Allvarligt, det här är rena fakta och har stötts och blötts hur många gånger som helst, så jag trodde inte ens de mest inbitna Canon och Nikon-fansen fortfarande har skygglapparna på och missat detta.
...

Vad får dig att tro att "de mest inbitna Canon och Nikon-fansen" överhuvudtaget följer med i vad Sony gör? :)

Jag är hyfsat intresserad av all teknik (och absolut ingen "fanboy") men eftersom jag har en större samling Canonprylar är det inte realistiskt att byta system under överskådlig framtid, och därför rätt irrelevant vad t.ex Sony släpper för produkter. Det påverkar överhuvudtaget inte mina inköpsplaner. Enda värdet för mig är om det påverkar Canon att släppa bättre prylar som jag kan få nytta av. Det vore bortkastad tid att bekymra sig allför mycket om andra tillverkare. Däremot kan jag förstå att det är högintressant för dom som redan sitter med det systemet, eller dom som ska köpa in sig i något just nu.
 
Syftningen var på Sonys Quick LV-system som finns i A450/500/550/560/580. Det utskåpar verkligen alla andras LV iom snabb och fullständig phase-detect AF i LV-läge och är sisådär 15 ggr. snabbar än konkurrenternas, tack vare en teknisk lösning med separat sensor för LV.

Allvarligt, det här är rena fakta och har stötts och blötts hur många gånger som helst, så jag trodde inte ens de mest inbitna Canon och Nikon-fansen fortfarande har skygglapparna på och missat detta.


/Mats
Det där var inte svar på min fråga. Gunnar anser att konkurrenternas liveview är värdelös, men höjer Nex till skyarna. Därför är jag intresserad av att veta skillnaden mellan just NEX (som ju inte har samma typ av liveview som de kameror du räknade upp) och konkurrenterna. Det kanske har stötts och blötts, men jag är fortfarande okunnig om detta. Därför min fråga.

Olle

PS Någon systemkamera från Canon eller Nikon har jag aldrig haft. Jag använder fortfarande min gamla analoga Minolta. DS

PPS Rättade stavfel.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.