Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
Bländaren kan man styra...ett S-läge för att enbart kunna styra slutartiden ser jag personligen inte som speciellt användbart vid filmning då man är ganska begränsa till vilka slutartider som är användbart för att få bra resultat vid filmning.

Det låter fint det, tack,tack. det fina 50/1,7 kommer att göra sig bra på A33/55 även vid filmning.
 
Slutare

Bländaren kan man styra...ett S-läge för att enbart kunna styra slutartiden ser jag personligen inte som speciellt användbart vid filmning då man är ganska begränsa till vilka slutartider som är användbart för att få bra resultat vid filmning.


Hade en vanlig videokamera på 90:talet som man kunde ändra sluttar tiden på men inte A, använde de ner jag filmade sport för att få bättre skärpa vid snabba rörelse.
 
jag klurar på DT 50mm f/1.8 SAM fast det är ju förstås kass på 850:n, men lätt och billigt är det.

50/1,7 testades av Foto i slutet av 90-talet, optiken överraskade och fick mycke höga testvärden, jag betalade 1100Kr för det om jag mins rätt, ett plastigt mycket lätt objektiv, prestandan kanske varierar mellan sådana billiga objektiv, men mitt var bra.
 
Rapporterna från PhotoKina är något tvetydiga i detta avseende, men det verkar som att Sony presenterar en tredje translucent-kamera, mera avancerad än A33 och A55. Måhända en A77 kanske?
 
Rapporterna från PhotoKina är något tvetydiga i detta avseende, men det verkar som att Sony presenterar en tredje translucent-kamera, mera avancerad än A33 och A55. Måhända en A77 kanske?

Skulle blir mycket förvånad om dom visar upp en A77 då dom inte ens har gjort verklighet av mock upen som dom visade upp på PMA utan visar upp samma mock up i år igen.
 
Ny avancerad SLT-kameramodell från Sony inom ett år

.
Jag menade förstås inte att Sony redan nu skulle LANSERA en mera avancerad SLT-kamera, när de ännu inte ens har kommit igång riktigt med serieproduktionen av A33 och A55, men de presenterar dock en sådan kamera, samt även en mock-up av denna (som dock inte är särskilt detaljerad och inte behöver vara särskilt lik den slutliga versionen).

Jag citerar lite grand från en intervju med Turo Katsumoto, som leder Sony's Alpha business,
av Stephen Shankland, CNET, under PhotoKinas öppningsdag i Köln igår.


CNET: "COLOGNE, Germany--Sony's two translucent-mirror cameras are going to get a big brother, an advanced model geared for enthusiasts, the electronics giant said Tuesday."
---
Katsumoto: "One result of the SLT designs is a camera that can shoot 10 frames per second with autofocus continuously engaged and that can use autofocus even when shooting video. Another result is demand for a55 and a33 that pushed back until 2011 availability of Sony's A560, which uses the same image sensor.

CNET: So it's probably no surprise that Sony is pushing ahead with further models."

Based on initial feedback and our own study, we have decided to utilize this unique technology for an advanced model of the amount camera," Turo Katsumoto, head of Sony's Alpha business, said at a press conference at the Photokina show here. "We are confident this camera will satisfy the needs of serious photographers."

In an interview, Katsumoto said the model should arrive "within one year."


How much higher up the line will Sony take the translucent mirror approach, also called a pellicle mirror? Katsumoto wouldn't say, but it's possible to use it on full-frame models whose sensors are as large as a frame of 35mm film for better light-gathering abilities than mainstream cameras with smaller sensors.

********************************************************************************
Katsumoto: "It {the translucent technology} can be used for full-frame
as well," he said, but what Sony will do depends on customer needs."
********************************************************************************

Katsumoto: "Many people like the optical viewfinder, but from a technological point of view we think [translucent mirror designs] are better."

The new advanced camera will use a newly developed image sensor, he said at the press conference. It will also be available with a new vertical grip."
---
CNET: "Katsumoto also pointed to adapters from companies such as Novoflex that let people attach any number of other lenses to the NEX line. On display at the show were models with Canon, Nikon, and Leitz lenses."
:)

Länk till intervjun för den som vill läsa mer, och glutta på en mockup-bild:
http://news.cnet.com/8301-30685_3-20017122-264.html
 
Senast ändrad:
Denna nya "Advanced SLT-Model" skiljer sig också från A33/A55 genom att det kommer ett batferigrepp till denna, vilket ju inte finns till de båda "gamla" modellerna.
 
Precis som ovanstående avslöjande kommer om Sonys nya satsning i SLR-området göra det svårare att slå till på första bästa modell. Den som valde A550 sitter inte i samma fälla som jag ser det, det skiljer mycket lite mellan A550 och kommande A560 dom bygger på ett klassiskt concept DSLR den som inte vill ha filmfunktion klarar sig fint med en 550, till och med en som har gamla A350 hänger fortfarande med utan problem om man inte vill fota sotaren i kolbingen, så dom klassiska svaren att det alltid kommer nytt om man skall vänta på senaste modell så köp det du vill ha nu, men inom SLTär detta sätt att tänka nu bruten åtminstonde under en tvåårs period som jag ser det, för att förenkla så kan skillnaden mellan en A55 och en kommande A77 att vara betydligt större än vad skillnaden är mellan 550 och 560 bara för att tekniken är i sin linda inom SLT, men visst en A33/55 kan ju räcka väldigt långt i alla fall beroende på vad man ägt tidigare.
 
Precis som ovanstående avslöjande kommer om Sonys nya satsning i SLR-området göra det svårare att slå till på första bästa modell. Den som valde A550 sitter inte i samma fälla som jag ser det, det skiljer mycket lite mellan A550 och kommande A560 dom bygger på ett klassiskt concept DSLR den som inte vill ha filmfunktion klarar sig fint med en 550, till och med en som har gamla A350 hänger fortfarande med utan problem om man inte vill fota sotaren i kolbingen, så dom klassiska svaren att det alltid kommer nytt om man skall vänta på senaste modell så köp det du vill ha nu, men inom SLTär detta sätt att tänka nu bruten åtminstonde under en tvåårs period som jag ser det, för att förenkla så kan skillnaden mellan en A55 och en kommande A77 att vara betydligt större än vad skillnaden är mellan 550 och 560 bara för att tekniken är i sin linda inom SLT, men visst en A33/55 kan ju räcka väldigt långt i alla fall beroende på vad man ägt tidigare.


Klart steget kommer vara något större till A77 då det är en "semi pro" modell...alltså en kamera i högre klass än A560/580 och A33/55....något vassare spec och ett bättre/kraftigare/större hus i metall med möjlighet till batterigrepp är nog vad man kan förvänta sig men prislappen kommer också att vara ett steg större...det dubbla priset jämfört med A55 tror jag personligen att man får räkan med....så om det är värt o vänta på beror ju på vad man är ute efter...så för den som vill ha ett litet,lätt och hyffsat billigt hus med bra prestanda ser jag ingen anledning till o sitta o vänta på att A77 skall komma då det som sagt kommer vara en kamera som är större/tyngre och betydligt dyrare än A33/55.
 
Klart steget kommer vara något större till A77 då det är en "semi pro" modell...alltså en kamera i högre klass än A560/580 och A33/55....något vassare spec och ett bättre/kraftigare/större hus i metall med möjlighet till batterigrepp är nog vad man kan förvänta sig men prislappen kommer också att vara ett steg större...det dubbla priset jämfört med A55 tror jag personligen att man får räkan med....så om det är värt o vänta på beror ju på vad man är ute efter...så för den som vill ha ett litet,lätt och hyffsat billigt hus med bra prestanda ser jag ingen anledning till o sitta o vänta på att A77 skall komma då det som sagt kommer vara en kamera som är större/tyngre och betydligt dyrare än A33/55.

Bra visdomsord. Gött å höre (Degerforska)
 
jaha .. då har man varit och klämt på a33 då....hmm .. absolut inget för mig iaf.
Känndes väldigt "nybörjare" .

Nä.... en d700 skulle sitta fint !.....;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.