** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite empirisk information

Denna långa blockeringstid beror på att DPReview har använt alldeles för långsamma minneskort när de har testat A55. Detta är inte första gången när de testar just Sony-kameror...

Med tillräckligt snabba minneskort stoppar A55 ALDRIG UPP, även om seriebildshastigheten går ner (med dagens minneskort) när buffern är full.

Mina mätningar är gjorda med min a33 i 7 bilder/sekund-läget med 20MB/sekunds SDHC-kort.
Tider från första tryck på slutaren tills bufferten fyllts, därefters till sparam-indikatorn slocknar:
RAW: 7 bilder, 14 sek. ca 100MB data
JPG Fin: 16 bilder, 10 sek. ca 68MB data
JPG Standard: 16 bilder, 7sek, 46MB data

När jag tar bilder i JPEG Fine-läget så verkar kamerans menysystem vara fullt tillgängligt under sparandet om jag slutar ta bilder så fort bufferten blir full. Fortsätter jag däremot sekvensen trots att bufferten fyllts så sänks frekvensen ner till ca 2 bilder/sek, nu med alternerande svart blink och live view i displayen mellan varje bildtagning. Efter att jag släppt slutarknappen blir displayen svart i några sekunder och då når man inte menysystemet, därefter fungerar kameran som vanligt igen. Tar man dock en ny sekvens innan hela bufferten skrivits till minnet så kan det lätt hända att frekvensen inte är maximal, varför vet jag inte, och då uppstår också problemet med åtkomst av menysystemet efter sekvensens slut. Men väntar man några sekunder extra efter att spara-indikatorn slocknat går det återigen att fyra av en sekvens med 7 bilder/sekund. Min gissning är att detta beror på att det finns en mellanbuffert i minneskortets interna skrivfunktion och att den också måste tömmas till den permanenta lagringen.

I RAW-läget sjunker frekvensen till knappt 1 bild/sekund och den oåtkomliga perioden blir något längre, vilket väl ligger i linje med den ökade mängden data som skall sparas för varje bild.

Med ett 30MB/sek-kort kan jag tänka mig att alla fördröjningar kapas med en tredjedel.

Slutsats: Dpreview har inte helt fel. Men är detta ett stort problem som de tycks antyda? Icke, sa Nicke! Inte för det priset!

För övrigt så hade Torbjörn rätt, när Sony äntligen kom med filmfunktion som till och med har följande AF och som är gjord för att passa den breda massan, normalsvensson vill snabbt kunna filma utan att inveckla sig i krångliga avancerade manuella inställningar. Jag då haglar klagomålen, oj va bra D90 var den kunde filma, 10 poäng till. Torbjörn hade rätt som ofta, tack vare Sony tvingades Canikonerna höja ribban med filmfunktionen, för visst förstog dom vad Sony hade på gång. nu bereder sony mark med sina SLR kameror, snart hugger Nikon/canon till. snart kommer det en Canon-pellix som givetvis tar 15b/s och Fröderberg kommer att jubla, och oj vad sportbilder det kommer att visas, canon har jättemycke pengar, jag ser Tv-reklamen framför mig hur dom fångar in snurrande idrottsmän och gud vet vad.

/Bengt.

Man kan väl ha manuella inställningar tillgängliga trotts en enkel filmfunktion i Auto för den breda massan??....kritiken mot Sony är just att dom inte släpper in dom som vill använda sig av manuella inställningar...det hade inte kosta Sony nått o erbjuda ett M-läge för den som vill ha full kontroll...tvärt om så hade dom nog tjänat det.

Klart Nikon och Canon också kommer att utveckla och förbättra sina filmfunktioner men tror inte det blir någon Pelix modell från dessa två tillverkare inom den närmsta tiden...kanske inte ens kommer någon sådan modell då dom hela tiden förbättrar kontrast-af.

Sony kör minst lika mycket om inte mer reklam för sina kameror i TV än Canon och Nikon i många länder...Sverige är tyvärr ett av dom länderna där dom inte marknadsför sig jättehårt.

Glömde innan....klagomålen haglade inte på A33 i kamera & bilds test utan den fick ett bra betyg....en sjua och resten åttor vilket gav ett betyg på 7,8 av 10....helt ok och rättvis bedömning av kameran tycker jag.

Glömde innan....klagomålen haglade inte på A33 i kamera & bilds test utan den fick ett bra betyg....en sjua och resten åttor vilket gav ett betyg på 7,8 av 10....helt ok och rättvis bedömning av kameran tycker jag.

Jo en åtta i bildkvalitet är inte dåligt, tror dom gav D90 en åtta också. nu är jag inte så kunnig i manuella filmfunktioner, men jag mins att Canon var tidiga med manuella funktioner i även billigare kompakter, det var bara det att det fanns endast 2st bländare att välja i mellan så så var det med dom manuella möjligheterna. I sak håller jag med dig att det inte skulle kosta någonting särskilt att plocka in manuella egenskaper, men dom gav ju en förklaring när dom frågade skaparna bakom modellerna att det fanns vissa hinder. har själv filmat med superåtta kamera och sedemera med en JVC-modell som tog vhs-c kassetter bildkvaliteten var väldigt bra på denna kamera, men jag använde alldrig några manuella lägen på den, det fungerade fint ändå, jag skulle väl mycket hellre se att EVF:n vore bättre utvecklad på A33-A55 före filmfunktion, och sedan skulle den ju haft full HD alltså 1080p sedan möjligheten att gå ned till 1280-720 läge, välja flera hastigheter typ 24 till 30, så det finns mycket att göra framöver.

... jag skulle väl mycket hellre se att EVF:n vore bättre utvecklad på A33-A55 före filmfunktion, och sedan skulle den ju haft full HD alltså 1080p sedan möjligheten att gå ned till 1280-720 läge, välja flera hastigheter typ 24 till 30, så det finns mycket att göra framöver.
Sony måste spara funktioner till kommande kameramodeller. Hur skulle det se ut om en billig instegskamera fick alla funktioner? Dessutom skulle alla funktioner ta sådan tid att utveckla att den aldrig skulle bli klar.

I all produktutveckling måste man sätta målet rätt baserat på en kostnad, målgrupp, tidpunkt, mm.

Jag tror det har mycket med saken att göra. Samtliga funktioner måste verifieras grundligt och för varje ny funktion växer den lista på verifieringsbehov som Sony måste beta av innan de kan fastslå att allt fungerar som det ska.

I all produktutveckling måste man sätta målet rätt baserat på en kostnad, målgrupp, tidpunkt, mm.

Sony måste spara funktioner till kommande kameramodeller. Hur skulle det se ut om en billig instegskamera fick alla funktioner? Dessutom skulle alla funktioner ta sådan tid att utveckla att den aldrig skulle bli klar.

Du har en klar poäng där, helt riktigt.

Jag trodde för övrigt i och med att Sony tog över efter Konika/minolta, att dom skulle samarbeta med Sonys mycket erfarna filmkoncern, men är tydlingen helt skilda från varann, vilket är synd tycker jag, Canon för övrigt, fick väl till det med filmfunktion i deras MK2:a men dom kanske kan mera, där kryddade dom på ordentligt.

Jag trodde för övrigt i och med att Sony tog över efter Konika/minolta, att dom skulle samarbeta med Sonys mycket erfarna filmkoncern, men är tydlingen helt skilda från varann, vilket är synd tycker jag, Canon för övrigt, fick väl till det med filmfunktion i deras MK2:a men dom kanske kan mera, där kryddade dom på ordentligt.

Vad är det förutom manuellt läge och 24fps du saknar i A33/55 som finns i 5D MarkII och som gör Canonen så mycket bättre på film???

Jag personligen vill ha manuellt lägen tillgängligt men om jag måste välja mellan A33/55 grymma AF och ett M-läge så skulle jag alla dagar i veckan ta A33/55 grymma AF då det är ganska simpelt o jobba sig runt avsaknade av M-läget då det finns AEL och +/-kompensation plus att jag personligen har betydligt större nytta av snabb och säker AF.

Senast ändrad:
Skulle jag ha köpt en A350 för 1,5 år sedan, så hade den fått hängt med länge än, hängde upp mig på en del saker på den modellen som jag alltid gör, monitorn hade för låg upplösning, A700 var först med den så vanliga och fina monitorn som sedemera vart standard, Sony har ju inte eller valt 460k monitorn i någon kompakt som många andra gjort, 460k i kombination med den något mindre 2,7 tums skärmen är ju ganska lyckad om man vill ha en väldigt liten fickvänlig kompakt.

A700 tyckte jag vart för dyr, och vid den tiden debatterade vi flitigt här på fotosidan hur mycke bildkvalitet man får för pengarna, ett tema var att väldigt många blir besvikna när dom byter upp sig till dslr från kompakt, kompaktens enorma skärpedjup ( som många användare inte tänker på) skapar nästan idiotsäker skärpa + då det långa skärpedjupet som nästan ger en 3D-känsla i bilden. en alldeles färsk besvikelse läste vi om i går när frun fick ta den gamla D80 och mannen hade köpt den makalösa bildmaskinen D700 och givetvis förväntade sig total utklassning av den gamla D80, han har fått tips och råd nu så det ordnar nog sig.

Fotodoktorn som jag kallar honom ibland här i degerfors ( har gått några fotokurser hos honom) har väl ägt mer än 50 kameror och gjort makalösa makrobilder under tusentals timmar i mörkrummet, när han köpte Canons 350D och visade utprintade bilder tänkte jag till för första gången, jag hade då min KMD5D som i upplösningsförmåga inte var så hävligt gentimot denna 350D, bilder han visade var bra men dom var inte bättre än mina, denna kamera hade väl 8mp och fick mera beröm än min duktiga trokänare. men denne man är inte märkesbunden och ser fördelar och möjligheter med alla kameror, han köpte Nikons D200 för han kom över äldre fina objektiv, men nu slog han till på Pentaxen K7 och han håller på och lär sig Epsonskrivaren 3800 som han köpte.

Är nu väldigt nyfiken på ersättaren till A700 för den måste väl bara komma snart, men frågan är kommer den att ta synligt bättre bilder än A33/55, jag tror inte det, men dom kan ha hittat på något särdeles märkvärdigt också efter som dom tar sådan tid på sig, förutom lite sämre isoförmåga så visde dom så tidigt med A700 vad dom kunde, men dom enorma släppen av instegare gör att den fina A700 faller bort i glömska och dagens köpare ser 330-380 serien i hyllorna. innan jag tar steget och kanske bestämmer mig för A55 så skulle jag villa veta vad A700 får för ersättare kostar den 19.500Kr så är det inget att grubbla över. men jag känner oro över EVF:en på A33/55 efter som det är den allra första, kan den uppdateras genom Firmware vilket vore guld, hade önskat att skaparna bakom A33/55 hade fått den frågan. //Bengt.

men jag känner oro över EVF:en på A33/55 efter som det är den allra första, kan den uppdateras genom Firmware vilket vore guld, hade önskat att skaparna bakom A33/55 hade fått den frågan. //Bengt.

Det kan man nog inte räkna med. Det är ingen större skillnad på en EVF och den vanliga displayen på baksidan, och sådana kommer det ju inga uppdateringar till. Det är de fysiska egenskaperna som hur många bildpunkter det finns, deras storlek, hur tätt de är packade, i viket mönster de sitter, hur snabbt de går att tända och släcka samt ljusstyrka och kontrast mm, som avgör kvaliteten på EVF:en, och det går knappast att påverka utan att man byter både själva displayen och dess firmware.

Jag vet inte om du har provat kameran, men gör det! Jag är inte särskilt förtjust i EVF:er, men jag har en i min gamla A2:a och det var den överlägset bästa på marknaden när den kom - mycket, mycket bättre än alla dåvarande konkurrenters.

I dag tycker jag att det ser bedrövligt ut när man tittar i dess sökare, men för ett (ganska långt) tag sedan kollade jag lite förstrött på någon av Panasonics modeller med EVF och det är verkligen en rejäl skillnad mot min A2:a! Jag vet inte om jag är mentalt redo för en ny kamera med EVF, men jag kan tänka mig att det i de flesta situationer inte har någon större betydelse.

Det är tom. så att jag först inte reflekterade över att Panasonicen hade en EVF utan bara konstaterade att sökaren var riktigt bra, och först när jag satte ner den igen så slog det mig att det var (borde ha varit!) något skumt med sökaren... Så prova du, den kanske är bra nog för dina krav redan som den är idag!

Det kan man nog inte räkna med. Det är ingen större skillnad på en EVF och den vanliga displayen på baksidan, och sådana kommer det ju inga uppdateringar till. Det är de fysiska egenskaperna som hur många bildpunkter det finns, deras storlek, hur tätt de är packade, i viket mönster de sitter, hur snabbt de går att tända och släcka samt ljusstyrka och kontrast mm, som avgör kvaliteten på EVF:en, och det går knappast att påverka utan att man byter både själva displayen och dess firmware.

Jag vet inte om du har provat kameran, men gör det! Jag är inte särskilt förtjust i EVF:er, men jag har en i min gamla A2:a och det var den överlägset bästa på marknaden när den kom - mycket, mycket bättre än alla dåvarande konkurrenters.

I dag tycker jag att det ser bedrövligt ut när man tittar i dess sökare, men för ett (ganska långt) tag sedan kollade jag lite förstrött på någon av Panasonics modeller med EVF och det är verkligen en rejäl skillnad mot min A2:a! Jag vet inte om jag är mentalt redo för en ny kamera med EVF, men jag kan tänka mig att det i de flesta situationer inte har någon större betydelse.

Det är tom. så att jag först inte reflekterade över att Panasonicen hade en EVF utan bara konstaterade att sökaren var riktigt bra, och först när jag satte ner den igen så slog det mig att det var (borde ha varit!) något skumt med sökaren... Så prova du, den kanske är bra nog för dina krav redan som den är idag!

Ja så fort den möjligheten kommer skall jag kolla, jag bor bara 40 minuter från Örebro en stad som snart har 140000 invånare. men herrgud vad svårt att hitta kamera modeller i denna region, Canon/Nikon hittar man alltid, Sony dyker upp i bland, någon äldre A350 kan hittas för 6000Kr
Pentax-Olympus ser jag alldrig. Något äldre långzoomare sade dom att EVF:n låg på typ 230000 punkter, Panasonic hade flera stycken kända modeller, så visst nu är det mer än 4ggr högre, det pågår en liten sökardebatt på sidorna, och att sökarna generellt var bättre på den analoga tiden, inte så konstigt om man tänker efter, det fanns ju inga stora 3 tums monitorer på den tiden, med repfria glas så fina att man i dag kan titta på film i dom, LV-systemen utvecklas också och blir allt bättre, nyttan med supersökare är inte lika viktigt längre, dom lägger krutet på sådant som kunderna frågar efter, dagen fotografer skyndar sig också hem till sina 24 tums stora 15000Kr dyra monitorer, för att kolla resultatet, jag har till och med läst om en duktig fotograf här på Fotosidorna för några år sedan. som i princip inte brydde sig om några inställningar i kameran, han bara komponera bilden, sedan skapade han hela bilden i photoshop. Kanske framtidens fotograf bara tar några panoramabilder på fotbollsmatchen, sedan går han till datorn och plockar ut det han vill ha, javisst ja kom på att erikssons mobiltelefon Satio där kom det en uppdatering av skärmen för ett tag sen, så den har samma som Iphone 4:a nu. där fungerar det tydlingen.. //Bengt.

Är inget konstigt med det....Sony valde att inte erbjuda M-läge vid filmning dock ett ganska märkligt val av dom kan man tycka...förklaring till varför finns här i länken som postas tidigare i tråden:

http://www.photoclubalpha.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=4527

Tror heller inte att jag kommer att köra i M-läge med Lumix FZ38 men S & A kan vara bra på en kamera med större sensor som man kan på verka skärpedjupet bättre än på kameror med sån liten sensor som FZ38 har.

Tror heller inte att jag kommer att köra i M-läge med Lumix FZ38 men S & A kan vara bra på en kamera med större sensor som man kan på verka skärpedjupet bättre än på kameror med sån liten sensor som FZ38 har.

Bländaren kan man styra...ett S-läge för att enbart kunna styra slutartiden ser jag personligen inte som speciellt användbart vid filmning då man är ganska begränsa till vilka slutartider som är användbart för att få bra resultat vid filmning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar