ANNONS
Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
För egen del skulle jag behöva en sådan sökare även vid seriebildstagning med över 5 bilder/sekund med optisk sökare (som A550, 1D MkIV, D3s). Då blinkar det så mycket att det är svårt att se vad som händer.
.

Precis detta jag menar...den som fotat med en kamera som bränner av 8-11fps vet att det är ett jäklar blinkande/fladdrande i sökaren vilket gör att man egentligen inte ser motivet speciellt tydligt vid panorering...det handlar om att "känna" sporten man fotar så man lätt kan följa/vet hur snabbt man måste panorera o kunna förutse vad som kommer att hända/kan hända mm vilket är mycket viktigt för att lyckas med bra sportbilder.
 
Medhålles. Jag har faktiskt tänkt i dom banorna också, men inte lyckats komma runt problemet att de objektiv jag skulle vilja göra detta med antagligen hade täckt av det mesta av det man hade sett genom ett blixtsko-monterat sökarhus med sina enorma motljusskuydd...

Därav min tanke om att montera ett hårkors på motljusskyddet :)

:)

http://www.dslreports.com/forum/r22539857-Camera-with-red-dot-sight

http://dvice.com/archives/2010/05/camera-red-dot.php
 
Serietagning, spegelblackout och 10 fps ...

Jag håller med Joakim att fördröjningen i sökaren kan vara en klar nackdel när man följer snabba förlopp och vill jobba med hyfsat tajt beskärning - dvs man vill kunna sikta ordentligt. Men, jag tror också att många kommer ha oerhört stor glädje av den snabba serietagningen så snart de tränat in sig lite på den. Faktum är att man väldigt ofta inom actionfoto och ibland inom sportfoto ställer fokus på en viss punkt och sedan trycker av när man ser (ofta utan att se i sökaren) att något eller någon dyker upp där man siktar.

Jag fotar mycket sport och saker som rör sig (och har gjort det sedan 80-talet) och det är inte sällan jag till exempel under en hockeymatch, under ett powerplay sätter fokus på målvakten, håller kameran siktad och sedan (utan att titta i sökaren alls) håller ögonen på backarna - då får jag den där extra bråkdelen av en sekund som behövs för att få målvaktens räddning eftersom jag behöver trycka av redan medan backen skjuter ... En sådan situation kommer en A55 också klara bra om bara avtrycksfördröjningen inte är för lång (och framför allt konsekvent).

Samma metodik är vanlig inom skidfoto, du gör upp med en åkare exakt var det är han/hon kommer att komma över ett krön eller genom en driva - sikta, fokusera, vänta, håll blicken utanför sökaren och spana efter tecken att åkaren är på gång ... Rassla iväg en serie.

Så påstår jag då att den snabba sökaren i en professionell kamera inte spelar någon roll? Jodå, det gör den verkligen och ingen som fotar mycket sport skulle vilja vara utan den. Men vad jag menar är att man ofta kan jobba runt en långsam sökare och ha enormt stor glädje av 10 bilder/sekund ändå. Att bygga rikthjälpmedel som flera av er är inne på är en bra idé, det funkar.

Sedan, som en parentes - spegelblackouten i en prokamera som Eos 1D eller Nikons D3-serie är så rackarns kort att den (i alla fall efter lite träning) knappt stör alls. Jämfört med störningsmoment som andra fotografers armbågar, kringflygande puckar, flaskor kastade av Black Army eller linjemän som blockerar sikten så är spegelns störande inverkan på det hela försumbar ... :)
 
... eftersom jag behöver trycka av redan medan backen skjuter ... En sådan situation kommer en A55 också klara bra om bara avtrycksfördröjningen inte är för lång (och framför allt konsekvent).
Du skulle kunna ha nytta av en Casio Exilim F1 Pro. Den har en inställning som gör att den tar 60 bilder per sekund när du trycker ner avtryckaren, sparar de senaste 60 bilderna (60 x 6MP), och stoppar när avtryckaren släpps. Därefer väljer man den bild man vill spara (av 60).
 
Du skulle kunna ha nytta av en Casio Exilim F1 Pro. Den har en inställning som gör att den tar 60 bilder per sekund när du trycker ner avtryckaren, sparar de senaste 60 bilderna (60 x 6MP), och stoppar när avtryckaren släpps. Därefer väljer man den bild man vill spara (av 60).

Jodå, när jag kan ta sådana bilder på 3200 iso med bra kvalitet och med motsvarande bakgrundsisolering som jag får med 200/4 på tio meters håll med en 24x36-sensor så ... :)

Men jag tror vi kommer att se mer finesser av den typen framöver, höghastighetsfotografering är lite som makro - man kan plötsligt se saker som man annars har svårt att se med blotta ögat.

Jag provkörde en Ricoh CX3 i somras där du kan fota i både 60 och 120 bilder/sekund, men då som så ofta i sådana här sammanhang hamnade man på 640x480 pixlar. Kul, men inte så praktiskt användbart.
 
Jag håller med Joakim att fördröjningen i sökaren kan vara en klar nackdel när man följer snabba förlopp och vill jobba med hyfsat tajt beskärning - dvs man vill kunna sikta ordentligt. Men, jag tror också att många kommer ha oerhört stor glädje av den snabba serietagningen så snart de tränat in sig lite på den. Faktum är att man väldigt ofta inom actionfoto och ibland inom sportfoto ställer fokus på en viss punkt och sedan trycker av när man ser (ofta utan att se i sökaren) att något eller någon dyker upp där man siktar.

Jag fotar mycket sport och saker som rör sig (och har gjort det sedan 80-talet) och det är inte sällan jag till exempel under en hockeymatch, under ett powerplay sätter fokus på målvakten, håller kameran siktad och sedan (utan att titta i sökaren alls) håller ögonen på backarna - då får jag den där extra bråkdelen av en sekund som behövs för att få målvaktens räddning eftersom jag behöver trycka av redan medan backen skjuter ... En sådan situation kommer en A55 också klara bra om bara avtrycksfördröjningen inte är för lång (och framför allt konsekvent).

Samma metodik är vanlig inom skidfoto, du gör upp med en åkare exakt var det är han/hon kommer att komma över ett krön eller genom en driva - sikta, fokusera, vänta, håll blicken utanför sökaren och spana efter tecken att åkaren är på gång ... Rassla iväg en serie.

Så påstår jag då att den snabba sökaren i en professionell kamera inte spelar någon roll? Jodå, det gör den verkligen och ingen som fotar mycket sport skulle vilja vara utan den. Men vad jag menar är att man ofta kan jobba runt en långsam sökare och ha enormt stor glädje av 10 bilder/sekund ändå. Att bygga rikthjälpmedel som flera av er är inne på är en bra idé, det funkar.

Sedan, som en parentes - spegelblackouten i en prokamera som Eos 1D eller Nikons D3-serie är så rackarns kort att den (i alla fall efter lite träning) knappt stör alls. Jämfört med störningsmoment som andra fotografers armbågar, kringflygande puckar, flaskor kastade av Black Army eller linjemän som blockerar sikten så är spegelns störande inverkan på det hela försumbar ... :)

Håller även med dig i endel/mycket Martin...dock tycker jag personligen att spegelblackouten kan vara störande i 9-11fps trotts att den är såpass kort i prokamerorna.

Vet inte hur ni gör när ni fotar sport där man panorerar men jag siktar alltid in mig innan/följer målet en bit innan på lite längre avstånd innan jag trycker av och så tittar jag med båda ögonen för att underlätta/se bättre vid panorering...det är väldigt sällan jag personligen behöver sikta om/sikta om grovt mitt i en panorering vid sport...jag fotar heller inte superetajt då jag har lärt mig att det är bättre och ha lite "luft" som säkerhet/marginal o beskära till önskat resultat efteråt istället...dessutom om man fotar RAW så hinner man inte med långa panoreringar i 10fps med A55 då bufferten är full på 2 sek ....har man bara kunskapen om sporten man fotar och bra teknik så är jag personligen övertygad om att A55 med sina 10fps kommer att vara ett bra verktyg för många...sen kan man ju alltid "bränna" av små korta och många "skura" istället för en hel lång serie för att "hänga" med bättre....men som sagt alla fotar vi på olika sätt och har olika teknik för att nå ett visst resultat och för många kanske 10fps läget i A55 inte funkar alls pgr av "bristerna" jämfört med en vanlig sökare men för många så kommer det att fungera bra och vara ett väldigt bra verktyg.
 
Det du tar upp här Peter pratas det ganska lite om, detta att hög bildhastighet snabbt tömmer både minneskort och fyller buffertar, vissa kameramodeller går väl även ned i hastighet till kanske 2,5 b/s, Att A55 faktiskt klarar att ta 20 raw bilder i följd måste vara bra när priset är under 10000Kr, kameran ligger nog nära flera semipromodeller här tror jag vad gäller mängden Rawbilder. så 8 eller 10b/s det bara razzlar til. men några modeller hämtar sig väl också om dom fått vila en stund och så går det att köra igen, hur A55 kan hämta sig vet jag inte, men det visar sig väl så småningenom. Pentax K7 klarar visst 15 Rawbilder i följd, ligger inte D300 på 20 Rawbilder månne.
 
En som provat A33. Han verkar gilla den...

.
Här är en kille som har fått prova A33. Det första han skriver är:
Köp den!

Hans bakgrundserfarenheter:
"Have owned at one point; Nikon D70, Sony a350, Sony a700, Canon 10D, Canon 30D. Have used at some point in my career; Canon 7D, Canon 5D mk II, Canon1D mk IV. What is amazing is while shooting, I thought of this camera {A33} as a mini 1d mkIV. So fast and intuitive.

This little camera is worth $650, period. If you have another favorite camera this should be your back-up.

The a700 just went obsolete with the introduction of the a33. The high-iso performance is amazing, the auto-focus system is so fast, and the technology is far superior. The shutter speed is mind boggling, and the WB is spot on."


I ett senare inlägg skriver han:
"I have not shot the D90, but this auto-focus system {A33} beat the Canon 7D (zero scientific data, just my opinion.) The focusing is crisp and immediate. It will be interesting to see a lab time comparison.."

Det ligger säkert något i detta. Har sett flera som bytt från Canon 7D och till A550 för att få pålitligare autofokus.


Länk till
> Forum Home > Equipment forums > Camera Talk
> slt-axx,a2xx/a3xx/a4xx/a5xx
> Initial Impressions of the a33

http://www.dyxum.com/dforum/topic67415&get=last.html
 
Det kan inte vara många....med all säkerhet många fler som bytt från Sony A550 till Canon 7D.
Säker på det? :)

Har inte själv något tillräckligt stort statistiskt underlag för att vara säker. Har stött på några inlägg om folk som bytt från 7D och till A550, men hittills inte ett enda inlägg om motsatsen.

Killen jag länkade till ovan har ju i alla fall använt 7D, och enligt honom är A33:ans autofokussystem klassen bättre än 7D:s.


Nätet kan förstås ge en hel del information. Kikar man på lite olika trådar här och där, så tycker jag att det finns MYCKET TYDLIGA mönster. När det gäller Canon 7D:s autofokus så hittar man som bekant stora mängder av klagomål, men när man tittar på vad användarna av A550 skriver om dess autofokus så skiljer sig omdömena från i princip alla andra kameror på marknaden - genomgående är att man är MYCKET TILLFREDSSTÄLLD med dess autofokus.
Typ: Det här är den första kamera jag ägt där jag är nöjd med autofokusen!

Jag tillhör själv den sistnämnda kategorin. :)

Som jag förmodligen redan tidigare har skrivit - även mina gamla gamla Minolta-objektiv prickar nu rätt (med undantag av ett enda, svårt fall). De tidigare backfokus/frontfokusproblemen är nu plötsligt som bortblåsta!
 
Jag tyckte först att dessa kameror verkade intressanta men efter att ha skumma igenom dpreview's text:

  • ---
  • Slow (50 seconds) buffer clear time (RAW-mode)

Då blir de inte så användabara för mig längre :(

Tråkigt för tillsammans med deras 85/2.8 och 24/2.0 hade man klarat sig långt.
Denna långa blockeringstid beror på att DPReview har använt alldeles för långsamma minneskort när de har testat A55. Detta är inte första gången när de testar just Sony-kameror...

Med tillräckligt snabba minneskort stoppar A55 ALDRIG UPP, även om seriebildshastigheten går ner (med dagens minneskort) när buffern är full.


Citerar från pets länk ovan:

"Journalist Q:
50 seconds wait time between bursts will not be functional for my type of sport shooting. Is that only when the buffer is completely full?

Sony SLT Team A:
Slow cards combined with lots of shots will create long writing times but we have shot with Class 10 SD card and were always able to continue shooting (at a reduced rate). The camera never locked up while clearing its buffer and could continue shooting. It’s true that it takes a long time to for the writing activity to finish, but nearly 40 {JPEG} 16MP frames at 10fps is a lot of data! Hope this info is helpful."
 
När det gäller Canon 7D:s autofokus så hittar man som bekant stora mängder av klagomål, men när man tittar på vad användarna av A550 skriver om dess autofokus så skiljer sig omdömena från i princip alla andra kameror på marknaden - genomgående är att man är MYCKET TILLFREDSSTÄLLD med dess autofokus.
Typ: Det här är den första kamera jag ägt där jag är nöjd med autofokusen!


Inte så konstigt att man hör/ser fler klaga på Canons AF än Sonys....Canon säljer betydligt större volymer av sina kameror än vad Sony gör.
 
Ja, Canon säljer enligt den senaste statistik jag har sett ungefär tre gånger så många systemkameror som Sony.

Ifall man korrigerar för denna skillnad i antal, så blir resultatet ändå att det är MYCKET mer problem med Canons AF-pålitlighet än med Sonys. Det har varit så ganska länge, och det tycker jag definitivt är konstigt.
 
Har funderat lite på hur exponeringsmätning och justering funkar i videoläget.

Har aldrig filmat med DSLR, men tycker det verkar väldigt spännande och ser fram emot det just för att det ger betydligt mer möjligheter genom att byta objektiv. Framförallt vill jag kunna vara kreativ med skärpedjup även vid filmning. Jag har några mycket bra ljusstarka objektiv, men kom att tnka på hur det då funkar rent tekniskt.

Alltså, vid stillbild och man kör med bländarprioritet och ställer in stor bländare för kort skärpedjup så justerar exponeringsautomatiken slutartiden så att bilden blir rätt exponerad.

Men när man filmar då? Då har man ju ingen slutartid, eller? Alltså slutaren är ju öppen hela tiden och hur bestämmer kameran då exponeringen om jag styr över bländaren? AutoISO?

Jag vill ju inte öka bruset bara för att få längre skärpedjup.

I andra lägen kanke jag vill ha långt skärpedjup och minskar bländaren.

På något sätt måste ju kameran justera ljusmängden och jag förstår då inte riktigt hur det funkar om kameran inte kan justera bländaren.

Eller är det så att trots en specifik framerate att det blir en serie enskilda exponeringar med olika tid för varje bildruta utan att slutaren används. Alltså elektronisk slutare. kan man inte använda den tekniken till stillbilder, eller är det för oprecist.

Hur hänger det ihop?


/Mats
 
Kameran justerar då inom det område den KAN, vilket är från 1/60s och uppåt. Detta gäller när man aktivt VÄLJER A-läget. Man hamnar då också automatiskt i manuell fokus.

Den elektroniska slutaren är ganska mycket för inexakt i sin nollning av varje pixel för att kunna användas vid stillbilder. Vill man göra detta får man stillbildskvalitet som i en RED-kamera ungefär, dvs som en mellanklass-kompakt.

Hur de gjort med möjlighet att slå av/på fasdetekterande AF under filmning vet jag inte - så länge provade jag inte, och filmning var helt ärligt den absolut minst intressanta funktionen i kameran att prova. Hade den saknats helt hade det inte stört mig det minsta.

Det gäller precis samma saker som vid normal filmning med en riktig kamera - massvis med planering i förväg, eller så accepterar man helt enkelt resultatet som det blir. Vill du filma och ha kontroll över slutartider OCH bländare får du köpa på dig ett bättre paket med ND-filter, helsteg upp til -5Ev brukar man tydligen rekommendera.


Från intervjun med utvecklingspersonalen:
-"It’s not impossible to include Manual Exposure control for video, however we chose not to include it in these models because of some basic limitations to Aperture and Shutter speed adjustment when any camera is recording video.
Specifically, there is a limit to the range of shutter speeds that are appropriate for 30P capture – practically, it can’t be much longer than 1/60 sec or much shorter than 1/250 – so we chose not to include Shutter priority. There’s much more creative freedom in Aperture Priority, which the cameras do provide. However, Phase Detect AF has certain minimum aperture requirements (typically f/5.6), so Aperture Priority defaults to Manual AF to allow a wide range of aperture adjustment........./////............."

-"There's always an aperture priority option (though in manual focus). Because phase detect AF relies on a fairly wide max aperture (in all DSLRs), these cameras’ exposure control system defaults to the lens’ max aperture during video recording with AF. We understand that this might be a challenge when using very wide aperture lenses under very bright conditions, but the typical use of these models will be variable aperture zoom lenses."
 
Jag kastar in en annan fråga, är det möjligt när det är en EVF att Sony genom Firmware kan uppdatera den, göra den ännu tydligare och allmänt förbättra dess egenskaper.

// Bengt.
 
För övrigt så hade Torbjörn rätt, när Sony äntligen kom med filmfunktion som till och med har följande AF och som är gjord för att passa den breda massan, normalsvensson vill snabbt kunna filma utan att inveckla sig i krångliga avancerade manuella inställningar. Jag då haglar klagomålen, oj va bra D90 var den kunde filma, 10 poäng till. Torbjörn hade rätt som ofta, tack vare Sony tvingades Canikonerna höja ribban med filmfunktionen, för visst förstog dom vad Sony hade på gång. nu bereder sony mark med sina SLR kameror, snart hugger Nikon/canon till. snart kommer det en Canon-pellix som givetvis tar 15b/s och Fröderberg kommer att jubla, och oj vad sportbilder det kommer att visas, canon har jättemycke pengar, jag ser Tv-reklamen framför mig hur dom fångar in snurrande idrottsmän och gud vet vad.

/Bengt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.