Jag håller med Joakim att fördröjningen i sökaren kan vara en klar nackdel när man följer snabba förlopp och vill jobba med hyfsat tajt beskärning - dvs man vill kunna sikta ordentligt. Men, jag tror också att många kommer ha oerhört stor glädje av den snabba serietagningen så snart de tränat in sig lite på den. Faktum är att man väldigt ofta inom actionfoto och ibland inom sportfoto ställer fokus på en viss punkt och sedan trycker av när man ser (ofta utan att se i sökaren) att något eller någon dyker upp där man siktar.
Jag fotar mycket sport och saker som rör sig (och har gjort det sedan 80-talet) och det är inte sällan jag till exempel under en hockeymatch, under ett powerplay sätter fokus på målvakten, håller kameran siktad och sedan (utan att titta i sökaren alls) håller ögonen på backarna - då får jag den där extra bråkdelen av en sekund som behövs för att få målvaktens räddning eftersom jag behöver trycka av redan medan backen skjuter ... En sådan situation kommer en A55 också klara bra om bara avtrycksfördröjningen inte är för lång (och framför allt konsekvent).
Samma metodik är vanlig inom skidfoto, du gör upp med en åkare exakt var det är han/hon kommer att komma över ett krön eller genom en driva - sikta, fokusera, vänta, håll blicken utanför sökaren och spana efter tecken att åkaren är på gång ... Rassla iväg en serie.
Så påstår jag då att den snabba sökaren i en professionell kamera inte spelar någon roll? Jodå, det gör den verkligen och ingen som fotar mycket sport skulle vilja vara utan den. Men vad jag menar är att man ofta kan jobba runt en långsam sökare och ha enormt stor glädje av 10 bilder/sekund ändå. Att bygga rikthjälpmedel som flera av er är inne på är en bra idé, det funkar.
Sedan, som en parentes - spegelblackouten i en prokamera som Eos 1D eller Nikons D3-serie är så rackarns kort att den (i alla fall efter lite träning) knappt stör alls. Jämfört med störningsmoment som andra fotografers armbågar, kringflygande puckar, flaskor kastade av Black Army eller linjemän som blockerar sikten så är spegelns störande inverkan på det hela försumbar ...