** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
Lillebror meddelade nyss att han provklämt på en A33:a på Scandinavian Photo i Mölndal. Dock fanns det inget laddat demoex (samtliga kameror skulle iväg till förhandsbeställare) så några foton blev inte tagna.

Eftersom tåget faktiskt inte rör sig i sidled bilden när hon/han tar första serien märker du inget. Du har heller ingen referens till verkligheten (var tåget egentligen var) - så du vet inte hur långt efter sökaren ligger.

Lägg märke till att tåget "hoppar fram" ca 4m när serien avslutas, och det är ändå inräknat den "vanliga" sökarfördröjningen. I den hastighet tåget rullar (inte jättefort, men inte långsamt heller) ligger alltså verklighetsfördröjningen på minst fem meter.... Att missa något med fem meter är inte vad jag skulle kalla "användbart" för t.ex en sportfotograf - altså ser jag funktionen snarare som "pryl" än som användbart verktyg.

Korrigering:
Naturligtvis är det användbart! Men det är inte bara inte pålitligt när något rör sig lite fortare, och pålitlighet är en sak jag uppskattar med mina kameror.

Eftersom tåget faktiskt inte rör sig i sidled bilden när hon/han tar första serien märker du inget. Du har heller ingen referens till verkligheten (var tåget egentligen var) - så du vet inte hur långt efter sökaren ligger.

Lägg märke till att tåget "hoppar fram" ca 4m när serien avslutas, och det är ändå inräknat den "vanliga" sökarfördröjningen. I den hastighet tåget rullar (inte jättefort, men inte långsamt heller) ligger alltså verklighetsfördröjningen på minst fem meter.... Att missa något med fem meter är inte vad jag skulle kalla "användbart" för t.ex en sportfotograf - altså ser jag funktionen snarare som "pryl" än som användbart verktyg.

Håller med dig i en del Joakim men jag personligen skulle nog säga att det är ett användbart verktyg trotts begränsningarna...sen handlar det mycket om vana och erfarenhet så jag tror att efter en tids användare så har man nog lärt sig/fått in vanan så att det fungerar alldeles utmärkt även för snabbare motiv...jag har fotat rätt mycket sport med en D3s som jag brukar låna när jag fotar motocross och i DX-läget tycker jag det är svårt o se/hänga med o följa motivet när man skjuter i 9-11fps pgr av spegelns snabba "fladdrande"...blir ungefär samma känsla/samma sak...att det blir en liten "veklighetsfördröjning" pgr av att man inte riktigt hänger med pgr av spegelns snabba "fladdrande"....dessutom har A33/55 en fördel o det är att AF-C hänger med/är aktiv hela tiden vilket gör att chansen för keepers ökar markant så länge föremålet/motivet befinner sig inom området som af-punkterna är utspridda på(att någon af-punkt är på motivet).

Efter att jag läst beskrivningen av hur det fungerar blev jag skeptisk men det ser ju faktiskt helt OK ut, även om den svarta skärmen innan bilderna dyker upp kanske kan irritera.
Tycker också att det ser bättre ut än vad jag hade föreställt. För min del är jag inte alls störd av att det blinkar till svart EN gång vid seriens början - alla andra kameror på marknaden fortsätter ju sedan att blinka svart hela tiden mellan varenda bild...

Tycker också att det ser bättre ut än vad jag hade föreställt. För min del är jag inte alls störd av att det blinkar till svart EN gång vid seriens början - alla andra kameror på marknaden fortsätter ju sedan att blinka svart hela tiden mellan varenda bild...

Skillnaden är som sagt att det du ser i varje blinkning med en "vanlig" spegel är uppdaterat mot verkligheten med ljusets hastighet, det du ser i sökaren på A55 är vad som hände för 3-4 bilder sedan.

Jag vet. Har funderat på att kontakta någon kinesisk verkstad och börja tillverka en gammal hederlig ramsökare som man sätter i iISO-blixtskon - och sälja dessa på eBay...

För egen del skulle jag behöva en sådan sökare även vid seriebildstagning med över 5 bilder/sekund med optisk sökare (som A550, 1D MkIV, D3s). Då blinkar det så mycket att det är svårt att se vad som händer.
.

Senast ändrad:
Medhålles. Jag har faktiskt tänkt i dom banorna också, men inte lyckats komma runt problemet att de objektiv jag skulle vilja göra detta med antagligen hade täckt av det mesta av det man hade sett genom ett blixtsko-monterat sökarhus med sina enorma motljusskuydd...

Därav min tanke om att montera ett hårkors på motljusskyddet :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar