ANNONS
Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanonsvar Joakim, i recensionerna så framgår inte detta så tydligt, så nu är det bara frågan om den är snabb nog för mig.
Sen ligger det nog förmodligen några a77 och a99 i röret. Men det lutar åt att jag köper en också som komplement till 850n, vill ju ha något att ha med mig i jobbet och denna verkar roligare än NEX. Plus att jag slipper köpa ett snordyrt 18-200.

Igår skulle man haft kameran, spektakulärt väder i Växjötrakten.

Mobbofonen genom bilrutan

Bilagor

• DSC00092.jpg
    DSC00092.jpg
    18 KB · Visningar: 351
Jag skulle säga att dom är väldigt likvärdiga men att Canon är lite "vassare" men skillnaden är så lite/minimal så att det spelar ingen roll/märks inte i praktiken.....bara till att gå in på Image-resource och jämföra deras testbilder från dom olika kamerorna/modellerna/märkerna...men se upp/kolla så att bilderna du jämför har samma slutartider/inställningar om du tex jämför två iso3200 bilder från två olika modeller/märken...för om bilderna du jämför inte har samma slutartider/inställningar så måste du/man ta med det i beräkningen när man jämför resultaten.

Kollar man på DxO så ser man ju just detta att det som nominellt står på rattar och i menyval inte alltid har så mycket med verkligheten att göra.

Skillnaden i videofilmskvalitet är ju minst sagt häpnadsväckande.......

..........Undrar hur lång tid det kommer att ta, om det överhuvudtaget kommer att ske, innan alla de testare som tidigare har hyllat de övriga märkenas videofunktionsmöjligheter och höjt testpoängerna på grund av detta, samtidigt som de gett minuspoäng för Sony, som inte hade implementerat någon liknande (miserabel) videofunktion? Om testarna hade skött sig skulle de ju tvärtom ha gett rejält med minuspoäng till alla de som tidigare stoppat in så väldigt bristfälliga video-funktioner i sina kameror, och istället gett dem en rejäl utskällning för detta. Då hade vi säkert för längesedan fått se acceptabla video-implementeringar även i alla de andra märkenas kameror. Eller?

Bra talat Flyer!

Det finns förstås en liten avancerad grupp som vill kunna köra allt helt manuellt, men det är ju väsentligt svårare att köra manuellt under filmning än vid stillbildsfoto, så de allra, allra flesta kommer säkerligen inte att göra detta även om möjligheten fanns. Vilket jag i och för sig inte alls skulle ha något emot, förstås.

Dessutom, efter att ha sett videoklippet ovan så skulle jag aldrig så mycket som ett enda ögonblick överväga att använda någon Canon-kamera för videofilmning, oavsett hur många parametrar det skulle kunna tänkas finnas att pilla på.

Det tycker jag för min del inte alls. Kan se att det skulle kunna vara till fördel vid filmning, men vid stillbildsfoto (har för egen del mycket ringa intresse för videofilmning) så är detta MYCKET sämre. Tycker att möjligheten att kunna vinkla skärmen enbart uppåt och nedåt (som på A550) är det optimala, men så som det är på A33/A55 är också bra för stillbildsfoto. Jag vill absolut inte ha någon skärm som sticker ut åt sidan - då kan man inte skifta hand utan är hänvisad till att alltid hålla kameran med höger hand. Men framförallt, att man kan ha kameran hängande på magen eller framför bröstet med skärmen utvinklad 90 grader uppåt bakom kameran så att man kan se ner som i en ljusschaktskamera, är i så många fall helt överlägset att hålla upp en stor svart klump framför ansiktet. Men det är du säkert redan medveten om.

Jag håller med dig i allt Gunnar....jag menade bara att Sony hade inte förlorat något på att "bjuda" på dessa extra inställningsmöjligheter.

Ang skärmen så beror det på vad man föredrar...själv tycker jag den lösningen som Sony har haft hittils är smidigast o fungerar klockrent. ...fotar man på frihand så fungerar det bättre o skärmen infäst så som det är nu på A33/55 men för stativfotografering(både stillbild och film) så är det mer användbart/lämpat o skärmens infästning som det är på tex 60D

Dum fråga kanske men... visst finns det en fokus-låsningsknapp på A55 man kan använda istället för att trycka avtryckaren till hälften, dvs en dedikerad fokuslåsningsknapp?

Ögnade igenom Dpreview lite mer noga och hittade.

"Even when it finds its mark, the A55's auto exposure/ISO system (which is set by default and cannot be adjusted in 10fps mode with continuous AF enabled) appears to be using a simple 1/focal length calculation to determine the ideal shutter speed. "

Verkar ju rätt befängt, så om jag ska plåta action på 50mm hamnar jag då 1/50, nä formodligen inte men de skriver att den sällan går över 1/500 och det är lite slött i ibland. Varför gjorde de inte en variant på s-läget eller liknande.

Dum fråga kanske men... visst finns det en fokus-låsningsknapp på A55 man kan använda istället för att trycka avtryckaren till hälften, dvs en dedikerad fokuslåsningsknapp?
Exakt vad som finns på A55 vet jag förstås inte än, men på min A550 så fungerar knappen i mitten på fyrvägskontrollern som fokuslås, och eftersom jag har kunnat se att väldigt mycket av det som finns på de tidigare modellerna följer med till dessa nya, såväl A33/A55 som A560/A580, så är det troligt att det är på samma sätt med denna knapp på A55.

Michael Reichmann på Luminous Landscape har skrivit en preliminär rapport:
"Sony Alpha A55 (A33) Preview Field Report - Translucent, Small and Fast"

Ifall någon inte känner till honom, så bör man veta att han INTE är en kameratestare, utan lever på att sälja högklassiga bilder - Fine Art prints. Det är svårt att finna någon som är mera krävande än vad han är. Dessutom blir han absolut inte imponerad av en kamera enbart för att det råkar stå Nikon eller Canon på den. Han använder både mellanformat och storformatskameror, så han skiljer lätt mellan vetet och agnarna.

Alla minns väl vilket kackel det det blev när han avbeställde två Nikon D3x och istället köpte två A900, efter att ha funnit att dessa vid låga ISO gav bättre färgåtergivning, bättre gradation och mera tilltalande printar än någon annan av marknadens FF-kameror.

Nåväl, när det gäller denna nya A55 så förefaller det som att han knappt tror sina ögon... :)

Trots att han givetvis upptäckte dess Akilleshäl - när man använder den snabba fasdetect AF:en i kontinuerligt läge så kör den alltid med full bländare, upp till F3,5 (väldigt ljusstarka objektiv t.ex. F1,4 körs alltså nedbländade till F3,5, och ljussvagare på deras största bländare). Detta är ingen begränsning som beror på Sony, utan beror på tekniken med fasdetect AF. Denna fungerar inte vid användning av ljussvagare objektiv än F5,6 för de flesta kamerasystem. Minolta/Sony klarar ner till F6,3 samt ända ner till F8 för deras 500 mm spegeltele, där Minolta-gubbsen lyckades fixa detta på något smart sätt (inga andra har hittills lyckats med detta - deras spegeltelen måste köras manuellt - inte roligt).

Att det blir såhär med en fast spegel beror på att man då kan utnyttja fördelen med att AF-sensorerna kan matas under 100% av tiden, alltså även under själva exponeringen. Vid normala spegelreflexsystem så klipps ju ljuset till AF-sensorerna av så fort spegeln måste svängas upp och exponering ske, och då kan ju AF:en inte längre följa vad som händer, utan måste "gissa". Det behöver inte dessa translucent-kameror göra - de har koll på läget 100% av tiden, men då går det som sagt inte att blända ner längre än till F5,6 eller max F6,3 vilket som sagt är gränsen för att fasdetekt-AF ska fungera överhuvudtaget. Translucent-tekniken ger förstås också den fördelen att det kommer in mycket mer ljus till AF-sensorerna, så att AF:en dels blir betydligt snabbare vid dåligt ljus, och dels kan användas vid sämre ljus än vad som är möjligt med de traditionella AF-systemen.

De tidigare Pellix-kamerorna hade ju en hel del olika svagheter, som gjorde att de aldrig blev några försäljningsframgångar. Som jag skrivit redan tidigare verkar det som att Sony har lyckats eliminerat det mesta av dessa - det främsta kvarvarande frågetecknet var förstås risken för damm på spegeln, som ju var ett besvärligt problem för de äldre föregångarna. Michael sa dock att han inte fick några problem alls med detta, och inte heller hörde någon annan som klagade.

Här är en direktlänk:
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/sony-a55-preview.shtml

Senast ändrad:
Exakt vad som finns på A55 vet jag förstås inte än, men på min A550 så fungerar knappen i mitten på fyrvägskontrollern som fokuslås, och eftersom jag har kunnat se att väldigt mycket av det som finns på de tidigare modellerna följer med till dessa nya, såväl A33/A55 som A560/A580, så är det troligt att det är på samma sätt med denna knapp på A55.
Niklas, jag hittade ett videoklipp på en A33, och där kan man se att den knapp jag talade om är märkt AF.

Trots att han givetvis upptäckte dess Akilleshäl - när man använder den snabba fasdetect AF:en i kontinuerligt läge så kör den alltid med full bländare, upp till F3,5 (väldigt ljusstarka objektiv t.ex. F1,4 körs alltså nedbländade till F3,5, och ljussvagare på deras största bländare). Detta är ingen begränsning som beror på Sony, utan beror på tekniken med fasdetect AF. Denna fungerar inte vid användning av ljussvagare objektiv än F5,6 för de flesta kamerasystem. Minolta/Sony klarar ner till F6,3 samt ända ner till F8 för deras 500 mm spegeltele, där Minolta-gubbsen lyckades fixa detta på något smart sätt (inga andra har hittills lyckats med detta - deras spegeltelen måste köras manuellt - inte roligt).
Att det går att ha AF med ett spegelobjektiv med F8, trots att kameran med traditionella objektiv inte klarar mindre bländare än F5,6 eller F6,3 tror jag beror på att ingångsdiametern eller ingångspupillen, vilket det nu är, är större för ett spegelobjektiv, därför att man får kompensera för det ljusbortfall som spegeln i mitten av frontlinsen orsakar.

Olle

Ja, det är en faktor, men inte allt. Jag har sett någonstans att Minolta-gubbsen var tvungna att klura en hel del innan de fick AF:en att fungera på sina spegelobjektiv (de har gjort två - världens två enda). Ifall det enbart hade handlat om att spegelobjektivens ytterdiameter är större än för motsvarande refraktor-objektiv, så skulle ju alla de andra - Nikon, Canon, Pentax, Olympus etc. förstås också ha försett sina spegelobjektiv med AF (de hade ju alla spegelobjektiv i sina manuella program, i likhet med Minolta).

Nikon sålde ju två av sina äldre spegeltele fram till för några år sedan, men de var båda manuella.

Jag skulle nog vilja korrigera några detaljer ... :)

Fasdetekterande AF hos andra kamerasystem fungerar också vid långsammare maxbländare än 5,6 - jag stod helt nyligen och körde en 200-400/4 med tvågångers konverter (dvs maxbländare 8) med full AF och visst var prestanda något sämre, men det fungerade utmärkt - följde bland annat en flygande skarv (fågeln skarv alltså) och det gick bra . Däremot brukar tillverkarna inte rekommendera att man kör mer än 1,4x konverter på sådana objektiv eftersom de vet att prestanda bli lidande. Men många fotografer gör det ändå med framgång.

Att Sony (Minolta) är ensamt med AF hos sitt spegeltele beror nog mest på att de var de enda som fortsatt använda spegeltelen in i autofokuseran - övriga märken hade av goda skäl slutat med spegeltelen innan det blev aktuellt att sätta autofokus i deras varianter.

Att Sony valt att inte tillåta nedbländning vid 10 bilder/sekund (men däremot vid 7 bilder/sek) kan faktiskt också mycket väl bero på att många av deras objektiv helt enkelt inte skulle klara det. Att deras bländarmekanismer i en del fall helt enkelt inte är byggda för att blända ned och upp igen i de hastigheterna.

Canon och Nikon som alltid slagits om sportfotografernas pengar har däremot hållit på med sådana hastigheter sedan 70-talet. Läs till exempel här där många av de omnämnda kamerorna har just halvgenomskinliga speglar:
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/eos/EOS-1nRS/index.htm
Det här var ju innan autofokusen dök upp och krånglade till livet, men i hastigheter upp till 10 bilder/sekund körde de med upp-/nedbländning.

Men även några av deras allra snabbaste kameror körde med fast bländare, Nikon F3HP som med hjälp just av en halvgenomskinlig spegel klarade 13 bilder/sek hann inte heller med att blända upp och ned objektiv, så där fick du vackert ställa en bländare i början av serien och sedan elda på.
http://cameraquest.com/nf3HS.htm

Hur det var med Canon New F-1 High Speed Motor Drive Camera som klarade 14 bilder/sek vet jag inte, någon minnesgod läsare som vet hur de skötte upp-/nedbländning?

Det här med 10 bilder/sekund ...

Bortsett från eventuella begränsningar är det här med 10 bilder/sekund i en konsumentkamera riktigt, riktigt intressant - det är Sony definitivt först med. Ingen kan beskylla de lika snabba kameror från Canon och Nikon som funnits genom historien för att ha varit speciellt plånboksvänliga ...

Ta situationer som när någon hoppar eller gör trick i en skidbacke, eller när barnen håller på med något roligt, då är 10 bilder/sekund oerhört hjälpsamt, även med lite små begränsningar. Det här är ju överhuvud taget en av de positiva sidorna med digital fotografering i stort, man kan kosta på sig att ta bilder på chans på ett helt annat sätt. Du behöver inte byta minneskort efter 36 bilder ... :) Dessutom kostar inte några misslyckade bilder något extra.

Jag har i perioder fotograferat sport av och till sedan mitten av 80-talet, på den tiden använde jag en Canon F1 och kom som bäst upp i runt 2 bilder/sek med manuell framdragning (hade en winder, men gillade inte riktigt dess avtryck). Tro mig, snabb serietagning är oerhört bra när du försöker fånga ögonblick i skeenden som är svåra att förutse. Jag som fotograferade vindsurfning på den tiden hade väldigt, väldigt gärna haft tillgång till 10 bilder/sekund ...

Men tro inte att det är en undergörare, vill du ha en ball-on-bat i baseboll eller en bild när klubban träffar pucken vid ett slagskott i hockey eller liknande, då är det timing som gäller. Just exemplet baseboll är talande, så hårt som de kastar så hinner bollen färdas sisådär en eller en och en halv meter mellan bilderna även vid 10 bilder/sekund. Att då försöka spraya för att få ögonblicket när slagträet träffar bollen ger sämre utdelning än att försöka trycka av en enstaka bild med rätt timing.

Men, sedan finns det ju gott om bra ögonblick där timing inte hjälper eftersom man helt enkelt inte vet vad som händer härnäst. Bilderna nedan är exempel på sådant, där nog ofta inte ens de inblandade själva riktigt vet vad som händer härnäst.

Bilagor

• vurpa.jpg
    vurpa.jpg
    76.2 KB · Visningar: 408
  • fors-ragn.jpg
    fors-ragn.jpg
    80.7 KB · Visningar: 409
  • vurpa-2.jpg
    vurpa-2.jpg
    80.3 KB · Visningar: 408
Problemet med Minoltas gamla bländarstyrning är ju att bländaren stänger mha en liten fjäder i objektivet men öppnar mha kamerans bländarlänkage. Detta borde ju absolut gå att lösa genom att se till att objektivets bländarspak tvingas åt bägge hållen i stället för bara det ena, ungefär på samma sätt som Ducati's desmodromiska fjäderstyrning [MC-motor-analogi] jämfört med en vanlig kamaxel/tryckare/fjäder-styrning.

Förutsatt att objektiven följer Minoltas/Sonys specifikationer borde detta vara tämligen enkelt och endast kräva omkonstruktioner av kamerahuset.

Alternativet är förstås att öka fjäderkraften i objektiven men då ryker ju bakåtkompatabiliteten.

Jag skulle nog vilja korrigera några detaljer ... :)
Att Sony valt att inte tillåta nedbländning vid 10 bilder/sekund (men däremot vid 7 bilder/sek) kan faktiskt också mycket väl bero på att många av deras objektiv helt enkelt inte skulle klara det. Att deras bländarmekanismer i en del fall helt enkelt inte är byggda för att blända ned och upp igen i de hastigheterna.

Alternativ tre är ju naturligtvis att göra skillnad; tillåt kontinuerlig fokus utan nerbländning om du kör bländartal 5.6 eller lägre, tillåt INTE om du kör högre. Nackdelen för Sony är ju då att minst något hundratusental användare kommer skrika i högan sky för att kameran "gör fel" - hur tydligt du än beskriver förfarandet i manualen.

Men, som Martin säger - timing, samt att känna, och kunna lita på sin kamera och dess responstider ger dig betydligt större möjlighet att faktiskt träffa det ögonblick du vill. 10fps är väldigt användbart i vissa situationer, men mindre i andra.

Det vi väntar på nu är en pellix-kamera med hel-elektronisk slutare, eventuellt då med halv-upplösning och 30fps. :) Men nu diskuterar vi som jag tidigare nämnt snarare "kul funktioner" än att en kamera är bättre / sämre än någon annan.

Niclas:
Samma som jag väntar på, tyvärr (?) tror jag D7000 (om den nu kommer heta det) blir för stor för att passa i min långtidsplanering... Det kommer även fortsättningsvis bli dubbla system för mig, då S/N är bra på helt olika saker.

Alternativ tre är ju naturligtvis att göra skillnad; tillåt kontinuerlig fokus utan nerbländning om du kör bländartal 5.6 eller lägre, tillåt INTE om du kör högre. Nackdelen för Sony är ju då att minst något hundratusental användare kommer skrika i högan sky för att kameran "gör fel" - hur tydligt du än beskriver förfarandet i manualen.

Men, som Martin säger - timing, samt att känna, och kunna lita på sin kamera och dess responstider ger dig betydligt större möjlighet att faktiskt träffa det ögonblick du vill. 10fps är väldigt användbart i vissa situationer, men mindre i andra.

Det vi väntar på nu är en pellix-kamera med hel-elektronisk slutare, eventuellt då med halv-upplösning och 30fps. :) Men nu diskuterar vi som jag tidigare nämnt snarare "kul funktioner" än att en kamera är bättre / sämre än någon annan.

Niclas:
Samma som jag väntar på, tyvärr (?) tror jag D7000 (om den nu kommer heta det) blir för stor för att passa i min långtidsplanering... Det kommer även fortsättningsvis bli dubbla system för mig, då S/N är bra på helt olika saker.

Visst är det så. Har haft Nikon ett antal år, och kanontrivs verkligen med D90, men med hyfsade objektiv blir den en aning tung. Hade en Olympus E510 innan, och dess vikt och storlek var betydligt skönare.

Har börjat tänka mer och mer på vikt och storlek gällande kameror på senare tid, och blivit mer bekväm. Nex är utesluten pga ingen sökare, och Canon utesluten av andra anledningar.

Nikon D7000 kommer med största säkerhet ge bättre bilder än A55, men då pratar vi pixel-peeping. A55ans smidighet och - kanske inte minst viktigt - inbyggt IS är kanske mer värt för mig.

Men som sagt - har trivts väldigt väldigt bra med Nikon, och har D7000 ngt bättre bas-iso och hög-iso, och vinklingsbar skärm blir den svår att motstå (framförallt då jag har 16-85 som jag avgudar).

Den 15 september vet vi.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar