Advertisement

Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
Besvärliga Bengf tillbaka igen, känner mig lite utfrysen när ingen längre vill gå i klince när jag skriver och är lite kritisk, vill ju bara att Sony skall få till det, därför hejar jag även på Pentax för konkurensen är så viktig. Canikonerna har fått härjat och styrt under så många år. Är det bara jag som reagerar när nu teodorian visar sina exempel mellan Nikon D300 och sprittnya A55, D300 är slagen isomässigt sedan länge av D90 och sedan den billiga instegaren D5000, är det bara jag som reagerar att inte A55 klarar gamla D300 som är slagen av instegare, nya D3100 verkar ju också vara en vass rackare. Nu är visserligen D300 en av världens finaste dslr-kameror och klassar in i ett mycket dyrare segment. Nu väntar man på flera svenska tester av a55 så sista ordet är väl inte sagt. lite konstigt för övrigt att 500-serien bara hängde med under ett år, måste vara nästan ett rekord med så kort levnad, men det var nog inte så lätt att få till det med filmfunktion så Sony var väl tvungen att släppa någonting.

Lite utanför tråden, men ändå tänkvärt, - min Sony A900 fixar skärpan alltid perfekt, hur fokuspunkterna ligger eller hur många det är vete fasen, inte intresserad, kan bara konstatera, det fungerar, kanske beroende på den personen, som står bakom kameran, lärt mig hantera kameran, jo visst, efter flera tusen exponeringar.

A55 och A33 lär bli banbrytande konstruktioner, lustigt ändå, när många trodde att Sony inte kunde bygga D-SLR, när Minolta-Konica kastade in handtuken till Sony!

A55 och A33 lär bli banbrytande konstruktioner, lustigt ändå, när många trodde att Sony inte kunde bygga D-SLR, när Minolta-Konica kastade in handduken till Sony!

Ja, precis som Canon Pellix var när den lanserades med sin fasta, halvgenomskinliga spegel, på 1970-talet. Problemet var väl att Canon var för tidigt ute med sin konstruktion. Dagens teknik möjliggör ju att man kan ha en spegel som inte stjäl lika mycket ljus.

Bäste Gunnar tror du att du lungna minn oro, om man ser lite allvarligt på Sonys lansering, 330-380 serien försvann ganska så snabbt, 500 serien dyker upp försvinner efter ett år, för bara ett halv år sedan dök A450 och nu tas dom bort, minimala Nex kom, jag fick intrycket att nästa Nex 7 blir en större kamera, man kan tro att Sony släpper någon form av kolla vad folk vill ha. Fröderberg på kamera och bild interljuade en Anders på Sony och redan bättre evf:er är på gång och att även Nya A560-580 blir kortlivade modeller, man får intrycket att klart förbättrade A55 kan komma redan nästa år, sedan vet jag inte hur mycket denne Anders vet igentligen, A55 kanske rent av slutas att tillverkas om ett år för att en A60 dyker upp. Det är en förskräcklig snurr på Sonys ritbord, vad är din slutledning av denna rulljans. tidningarna hinner ju knappt att testa modellen för den är redan borttagen. /Bengt.

Bäste Gunnar tror du att du lungna minn oro, om man ser lite allvarligt på Sonys lansering, 330-380 serien försvann ganska så snabbt, 500 serien dyker upp försvinner efter ett år, för bara ett halv år sedan dök A450 och nu tas dom bort, minimala Nex kom, jag fick intrycket att nästa Nex 7 blir en större kamera, man kan tro att Sony släpper någon form av kolla vad folk vill ha. Fröderberg på kamera och bild interljuade en Anders på Sony och redan bättre evf:er är på gång och att även Nya A560-580 blir kortlivade modeller, man får intrycket att klart förbättrade A55 kan komma redan nästa år, sedan vet jag inte hur mycket denne Anders vet igentligen, A55 kanske rent av slutas att tillverkas om ett år för att en A60 dyker upp. Det är en förskräcklig snurr på Sonys ritbord, vad är din slutledning av denna rulljans. tidningarna hinner ju knappt att testa modellen för den är redan borttagen. /Bengt.

Men Sony kan väl inte bara gå i samma hjulspår som Canon och Nikon. De säljer mycket mer och gör längre serier av varje modell och då är det svårt för Sony att köpa marknadsandelar. Det skulle vara en mycket tveksam strategi. Sony gör väl precis vad de måste d.v.s. de måste försöka vara mycket mer inovativa än konkurrenterna, vilket de faktiskt visat att de är tycker jag och försöka bryta helt ny eller åtminstone delvis ny mark som de gjort med både NEX och de nya pellix-kamerorna och den mycket intressanta videoimplementeringen i dessa kameror om man nu är inne på videospåret.

Men visst finns det en risk med att lansera en helt ny plattform som NEX med helt ny fattning. Det är alltid ett stort risktagande att försöka sälja in en ny standard när det redan finns en som fortfarande upplevs som helt OK. Någonstans finns det väl också en gräns för hur korta produktcykler kunderna kan acceptera. De flesta anser väl att det är positivt att märket utvecklas men alltför korta produktcykler och kanske även brott med de standards man redan har etablerat för märket kan göra att folk drar öronen åt sig då deras egna investeringar i märket snabbt tappar värde när nya modeller släpps.

Jag funderade en dag till på den snabba rulljansen, och det är inte bara Sony. Nikons D40-40x hängde med längre än vad D60 gjorde, Canons 500D ser ut som en kamera som snart är borta ersatt av 550D, Nikon kastar in D300s för att lugna, Canon släpper 7D som på DXO inte gör det där lyftet som tex. D90 gjorde, mycke avancerad fokus visserligen, men verkar svår att komma underfund med även för pro-folket, startpriset var 20000Kr för 7D men har alldrig sett maken till prisras ( vilken skillnad jämförd med A700) den ligger väl under 14000Kr nu. Kameran har väl inte fyllt ett år ännu, men Sony har släppt 6st under bara ett år som försvinner och nu ytterligare två A560-580, tror alldrig Foto hinner testa A580 förrän den är borta, Nikons D3000 blev förvånansvärt snabbt ersatt av D3100. Beror den långa väntan på en ny A700 tillika D300 att en ny generation kameror är på gång och att det jobbas febrilt hos både Nikon och Sony, man får känslan av att Sony/Nikon kommer att samarbeta mera intimt inom en snar framtid. Men släpper Sony en A60 redan nästa vår som förmodlingen är klart bättre då är det nog inte så roligt längre, då måste dom börja med generösa inbytespriser som har förekommit inom andra brancher för att inte folk skall känna sig lurade. / Bengt.

Kamera och Bild igen!

Vad dom skriver mycket skit.
http://www.kamerabild.se/Fast-spegel-gor-Sony-A55-och-A33-supersnabba-1.368663.html?firstComment=5

"Canon använde fasta genomskinliga speglar under 70-, 80- och 90-talet för att få upp serietagningshastigheten. Canon F-1 New High Speed från 1984 klarade 14 bilder per sekund.

Nackdelen med Canons spegel var att den stal 35 procent av ljuset (i den senaste modellern Eos 1N RS). Sonys spegel stjäler aningen mer ljus, 50 procent (0,5 EV)..."

Är det inkompetenta Sony-hatare som jobbar där, eller?

(Nu kanske jag trampar i klaveret eftersom min lärare i kursen "Fotografi-Visuell kommunikation" som jag nu läser tydligen är/varit chefredaktör på den tidningen :))

/Mats

Jag tyckte inte artikeln var speciellt negativ, den var saklig och uttryckte egentligen inga åsikter alls. Att de sedan tagit med ett rent faktafel (-0.5Ev är -32%, inte -50%) är ju olyckligt men knappast "Sony-hatande"!

Jag har inte testat A55 så ingående själv än att jag kan uppge en exakt siffra, men så fort jag har en jag har tid att göra lite mer än bara prov-fota lite med är det ju inte speciellt svårt att kolla EXAKT hur mycket ljus som försvinner.

Den enda nackdel jag hittat hittills är ganska oebetydlig i sammanhanget - objektiv med stora bländare får en linjär vertikal vinjettering - underdelen av bilden blir mörkare än den övre delen, med ca 1/3-1/4Ev. Detta gör tyvärr "Ghosting"-effekten (som är ganska mycket större i den mörka delen) mer märkbar.

Ok, håller med efter att ha läst färdigt artikeln. Reagerade efter några rader och skrev här direkt.

Nu vet jag att jag är ute och cyklar i jämförelse med dig, men nu fattar jag ingenting.

0,5EV är väl inte 32%, dvs. en tredjedel av allt ljus. Skulle ju betyda att om man bländar ner 2 steg så är allt svart (och så är det ju inte), eller vad är det jag missar här?

Jag trodde att det fiffiga som Sony gjort är att återupptäcka en gammal teknik som inte lämpar sig för optiska sökare och implementerat den med EVF då bara pyttelite ljus behöver dirigeras om till AF-sensorerna. Trodde det rörde sig om rent försumbara mängder, typ 1/20-del eller så och därför reagerade jag när dom skrev att hälften av ljuset försvann från sensorn. Det är ju helt oacceptabelt, som att sätta på ett 50% ND-filter, blir ju inga bra bilder då.

Om det "bara" är 1/3-del så är det knappt bättre, det är ju fruktansvärt mycket i mina ögon, men som sagt jag verkar ha missat hela grejen.

Hur var det nu, innan releasen framkom uppgifter (rykten) som sa att det var möjligt att ställa in så att spegeln fälls upp och dunkar som en vanlig DSLR om man vill det, är det så i verkligheten?

Usch, är precis på vippen att inhandla en A55 redan innan de blir oficiellt tillgängliga i Sverige, men kanske ska invänta nåt annat. Vill ha en liten smidig APS-C med massor av finesser och video som tar alpha-objektiv som komplement till A900. Ska kanske satsa på A580 istället eller vänta några veckor och se vad so mpresenteras på Photokina.

Är inte helt über-förtjust i A55. Gillar inte att displaygångjärnet sitter i nederkant och den omtalade eftersläpningen vid serietagning och de märkliga 50 sekundernas laggning när man fotat i 10 bps ett tag.

Finns det några recensioner om hur A580 funkar i video-läge och om kontrast-AF i det läget hänger med i svängarna.

/Mats

dpreview har uppdaterat sitt test nu av A55, i slutet går följande läsa

"Since publishing this review we have taken the opportunity to investigate the much-discussed 'ghosting' effect of the A55's semi-transparent mirror. Our conclusion - if you know where to look for ghosting, you might find it on close examination, but we don't consider it to be a problem in the vast majority of 'real world' shooting situations."

http://www.dpreview.com/reviews/sonyslta55/page18.asp

Nu vet jag att jag är ute och cyklar i jämförelse med dig, men nu fattar jag ingenting.

0,5EV är väl inte 32%, dvs. en tredjedel av allt ljus. Skulle ju betyda att om man bländar ner 2 steg så är allt svart (och så är det ju inte), eller vad är det jag missar här?

Det du glömmer är att varje steg handlar om en halvering, den andra halveringen är ju bara hälften så stor som den första, nästa halvering är bara en fjärdedel av den första halveringen osv. För varje gång har du alltid hälften kvar.

Att blända ned ett steg innebär att du halverar ljusinsläppet. Bländar du ned ett steg till halverar du igen, och har en fjärdedel kvar jämfört med när du började, sedan en åttondel, sedan ... För att verkligen få bort (nästan) allt ljus måste du sätta dit linslocket.

Jag trodde att det fiffiga som Sony gjort är att återupptäcka en gammal teknik som inte lämpar sig för optiska sökare och implementerat den med EVF då bara pyttelite ljus behöver dirigeras om till AF-sensorerna.

Just precis vad de gjort - klart fiffigt.

Trodde det rörde sig om rent försumbara mängder, typ 1/20-del eller så och därför reagerade jag när dom skrev att hälften av ljuset försvann från sensorn. Det är ju helt oacceptabelt, som att sätta på ett 50% ND-filter, blir ju inga bra bilder då.

Jodå, det blir det ofta :) Tänk som sagt på att du ideligen och säkert utan att fundera så mycket på saken står och halverar ljuset eller ännu mer bara för att öka skärpedjupet :)

Om det "bara" är 1/3-del så är det knappt bättre, det är ju fruktansvärt mycket i mina ögon, men som sagt jag verkar ha missat hela grejen.

Enligt Sony skall sensorerna i A33/A55 vara 1 EV bättre än föregående generation, en del av detta äts då upp av spegeln, men fortfarande är kamerorna alltså känsligare än förra generationen - som inte var dåliga de heller. Det är den enorma utvecklingen av sensorerna som gör att den här tekniken känns intressant igen.

Hur var det nu, innan releasen framkom uppgifter (rykten) som sa att det var möjligt att ställa in så att spegeln fälls upp och dunkar som en vanlig DSLR om man vill det, är det så i verkligheten?

Nope.

Usch, är precis på vippen att inhandla en A55 redan innan de blir oficiellt tillgängliga i Sverige, men kanske ska invänta nåt annat. Vill ha en liten smidig APS-C med massor av finesser och video som tar alpha-objektiv som komplement till A900. Ska kanske satsa på A580 istället eller vänta några veckor och se vad so mpresenteras på Photokina.

Är inte helt über-förtjust i A55. Gillar inte att displaygångjärnet sitter i nederkant och den omtalade eftersläpningen vid serietagning och de märkliga 50 sekundernas laggning när man fotat i 10 bps ett tag.

Finns det några recensioner om hur A580 funkar i video-läge och om kontrast-AF i det läget hänger med i svängarna.

/Mats

A33/A55 bjuder på en hastighet som inga andra kameror i samma prisklass haft förut - men som man brukar säga, man får ingenting helt gratis. Skulle de byggt kamerorna för de hastigheterna utan eftersläpning eller andra begränsningar ... Så hade kamerorna kanske blivit lika dyra som en Eos 1D (som också klarar 10 bilder/sek) och då hade det knappast varit någon poäng. Vill du ha kompromisslösa prestanda i sådana hastigheter, då kostar det. Sony har, helt riktigt tycker jag, bedömt att många nog är beredda att ta vissa kompromisser för att få tillgång till den här typen av hastigheter (plus då givetvis andra finesser som snabb AFunder filmning).

I det Sony-patent som beskriver tekniken bakom A33 och A55 finns funktionen att fälla upp spegeln vid behov, men denna funktion finns inte i A33 och A55. Kanske i senare modeller?

Nej, nu skrev jag tyvärr lite väl hastigt:
-0.5Ev är ca 0.5*√2 = 70.7% > 70.7-100 = -29.3% - om man ska vara petig.

Sony själva har sagt mellan 30 och 35% på olika ställen, så jag "tänkte" 32.5%, vilket blev lite fel eftersom jag nämnde siffran precis bredvid benämningen "-0.5Ev".

-2Ev = 25% (-75%)
-1Ev = 50% (-50%)
0Ev = 100% (+/-0%)
+1Ev = 200% (+100%)
+2Ev = 400% (+300%)

I övrigt verkar "1Ev bättre brusprestanda" vara ganska typiskt säljsnack. Men om man lägger ihop 1/3Ev bättre svartbrus, 1/3Ev bättre ljuseffektivitet och 1/3Ev bättre råkonvertering i kamera får man ju iofs "1Ev" :)

Jag tycker den verkar ganska exakt motsvarande A550 vad det gäller brusprestanda, vilket ju med tanke på ljusförlusten i spegeln ändå är ett imponerande generations-steg.

I det Sony-patent som beskriver tekniken bakom A33 och A55 finns funktionen att fälla upp spegeln vid behov, men denna funktion finns inte i A33 och A55. Kanske i senare modeller?

Har bara ögnat igenom Dpreview-recensionen, men jag uppfattade det som om spegeln kan fällas upp vid sensorrengöring? Men du menar kanske att man ska kunna det i fotograferingssituationer?

Men du menar kanske att man ska kunna det i fotograferingssituationer?
Patentet beskriver hur spegeln kan fällas upp som i en vanlig spegelreflexkamera, t.ex. vid stillbildsfotografering i svagt ljus. Med A33/A55 saknas denna funktion. Jag ser två problem som kan vara orsaken; spegeln sitter i en sådan vinkel att när den fälls upp för hand för rengöring sticker den ut, dvs A33/A55 är "för liten", dels att den tunna spegeln kan vara för ömtålig för att åka upp och ner snabbt och ofta.

I övrigt verkar "1Ev bättre brusprestanda" vara ganska typiskt säljsnack. Men om man lägger ihop 1/3Ev bättre svartbrus, 1/3Ev bättre ljuseffektivitet och 1/3Ev bättre råkonvertering i kamera får man ju iofs "1Ev" :)

Jag tycker den verkar ganska exakt motsvarande A550 vad det gäller brusprestanda, vilket ju med tanke på ljusförlusten i spegeln ändå är ett imponerande generations-steg.

Håller med och därför ska det blir intressant och se hur A580 presterar när det gäller brusprestandan.

Jag läser DPR:s test för tredjde gången om Nya A55 för att fatta vissa uttalande om kamerans iso-prestanda, pixelpeepning, (100%) och allt vad dom nu menar. I ena raden skriver dom att redan efter iso 400 ser dom att A55 förlorar detaljer, sony verkar fortfarande städa bort även detaljerna, där Nikon redan för tre år sedan kunde behålla detaljer i bilden vid högre iso-inställningar, givetvis till en viss gräns. DPR säger också att det finns ingen Raw-konverterare för tillfället, så dom återkommer med mera rapporter. samtidigt säger dom att Iso 1600 och jpeg ser mycket bra ut. Detta att kolla i 100% tycker tydlingen vi Sonyägare inte om. skulle ju vara roligt att se en jämförelse mellan D90-A55 iso 3200 och ett utsnitt 100% från båda, foto gjorde en sådan test med A550 och det utsnittet var ordentligt murrigt och grovkornigt. Jag hoppas ju förståss att även vi sonygubbs/kvinns i en nära framtid också kan kolla i 100%, men då kollar väl canikonfolket i 200%. är medveten om att debatten kring detta med 100% kommer upp med jämna mellanrum, men att också fotoeliten gärna vill kolla i 100%. //Bengt.

Lär vara väldigt små skillnader mellan A55 och D90 på dom höga ison och i 100% corp och i praktiken så har den lilla skillnaden som finns/kan ses där ingen som helst betydelse för slutresultatet....man kommer inte se denna skillnaden i slutresultatet om nu inte den ena visar ett betydligt bättre resultat i 100% corp ....personligen har jag inte nått emot 100% corp men när skillnaderna som ses där är så små som dom är mellan dagens kameror så blir det nästan lite löjligt att hävda att den ena är såååå mycket bättre än den andra bara för att det syns en liten skillnad i 100% men i praktiken så kan man inte se dessa små skillnader.

Hittills har det varit "självklart" för mig att skaffa en A55, men nu börjar det luta åt 580 istället.
Alltså, det är ju bra om utvecklingen går framåt och sensor/mjukvaruprestanda ökar, men om hela förbättringen "äts upp" av att spegelkonstruktionen stjäl massa ljus så är det inte så kul.

A580 har väl samma sensor, men utan dimridåer, så då borde prestandan istället vara bättre ju och det överväger tycker jag.

Nä, känns mer och mer som att A55 inte är riktigt färdigutvecklad. Kanske om nån generation till så är det bra, men jag tror jag hoppar denna och satsar på en vanlig DSLR istället. A580 har också samma batteri som A900, vilket är bra och bättre lösning för skärmvikningen enligt min åsikt även om den inte går att vrida i sidled. Och "ghosting" verkar ju inge bra alls och med mörk nederdel. Sen är det väl också känsligare att få in damm i kameran som då syns även på bildresultatet.

Sålde min A550 lagom tills den skulle blivit iskall och rasat i pris när de nya lanseras. Har annars varit supernöjd med den och önskade egentligen en lite uppdaterad sådan med Video, 3-bilders hdr osv. Nu verkar A580 leverera precis detta. Dessutom så är toppkåpan svart och enligt uppgift är känslan mer robust och inte lika plastig. Nån som klämt och känt i verkligheten och kan verifiera?

Finns det någon test av video på A580?
Den använder väl kontras-AF vid video och därmed lite sämre än A55, men resultatet borde väl bli ganska likvärdigt med NEX-5 då, eller?

Såg jämförelsefilmen mellan A55 och Canon EOS 550D och det kändes rätt övertygande för Sonys del, men med A580 borde det väl vara som Canonen då.

Var förresten inne på Sony.se och läste specen för A580 för att jämföra med A550 som jag känner till väl. Märkligt att de anger seriebildstagnng till bara 3 bps i LV-läge. A550 klarade ju 4,5, så vad är det som gjort den försämringen?

Sen anger dom burstläget 7 bps med slutarprioritet endast. Så var det inte på A550, där funkade det i A-läge med, fast med AF urkopplat. Nu verkar det istället använda löpande kontrast-AF i den inställningen. Nån som vet? Kontrast-AF används väl också i MF Check-LV läget (eller vad det heter nuförtiden).

Allt fokus verkar ha hamnat på A33 och A55, men jag tycker A560/A580 är de riktigt bra nyheterna. inte lika revolutionerande dock.

Känner nån till om Sony kommer att släppa ett vertikalgrepp den här gången till A560/A580 och även göra de tillgängliga?

Nä, det lutar mer åt en A580 som komplement till 900:an.
Synpunkter på det? Hu resonerar ni andra om valet och kvalet mellan dessa?

/Mats

Här har du en till som velar kring detta!!!
Tycker också det känns som om a55 får vänta för mig och att a580 är intressantare. Dock undrar jag om det är värt att uppgradera från a550 till a580??????
Faktum är att jag också funderar på ett systembyte ,kanske 7d??
Ja, det är en djungel detta.
Jag vill ha en snabb kamera med BRA AF !! Det känns som det viktigaste för mig som ofta fotar hundar i rörelse.

Hittills har det varit "självklart" för mig att skaffa en A55, men nu börjar det luta åt 580 istället. Alltså, det är ju bra om utvecklingen går framåt och sensor/mjukvaruprestanda ökar, men om hela förbättringen "äts upp" av att spegelkonstruktionen stjäl massa ljus så är det inte så kul.

A580 har väl samma sensor, men utan dimridåer, så då borde prestandan istället vara bättre ju och det överväger tycker jag.

Nä, känns mer och mer som att A55 inte är riktigt färdigutvecklad.

Första generationen av något helt nytt innebär ju alltid lite av ett äventyr. Det kan alltid dyka upp diverse fenomen av typen "tänkte inte på det" efter ett år eller så. Men "inte färdigutvecklad" låter lite orättvist i mina öron, jag skulle snarare säga "ett spännande experiment" (vilket väl bara är ett mer optimistiskt sätt att säga samma sak :)

(klippte bort en massa här)

Nä, det lutar mer åt en A580 som komplement till 900:an.
Synpunkter på det? Hu resonerar ni andra om valet och kvalet mellan dessa?

Min tanke är att Sony gjort klokt i att både uppgradera de "traditionella" modellerna samtidigt som de inför modeller med helt nya idéer. Somliga vill ha det nya, andra vill avvakta. Somliga vill ha hastighet plus smidigare videofunktion och accepterar vissa andra nackdelar. Andra vill ha max ljusinsläpp och kanske föredrar traditionell sökare, men accepterar lägre hastighet. Sony har lämnat valmöjligheten åt kunderna, och det verkar klokt i och med att A33/A55 innebär så mycket nytt som kan kännas främmande för många av oss.

Om du kör A900 idag och trivs med den, kan nog en 580 kännas mer hemtam, mer "riktig kamera". A900 har ju en suverän optisk sökare och trivs du med det kanske den elektroniska i A33/A55 kan vara lite för annorlunda för att du skall trivas med det.

Men i grund och botten handlar det om vad du vill få ut av din komplementkamera: Skall du videofilma mycket och ofta fotografera snabba sekvenser? Ja, då är nog A33/A55 ett smart val. Använder du sällan full framerate, inte är så intresserad av video och gillar optisk sökare - ja, då är nog A560/A580 ett smartare val.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar