Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sony Nex-7
- Trådstartare pet
- Start datum
Photocon
Aktiv medlem
"Säg du hä!?" som malungskulla sa när hon körde mot enkelriktat i Stockholm och blev stoppad av polisen ;-)
Om denna tråd skulle man kunna säga:
- Det här bär rent åt helvete. Precis som prästen sade när hästarna skenade mot kyrkmuren.
Fast det är en rolig tråd. Vi får hoppas att gudsmannen hade en NEX-7 för att föreviga händelsen.
Å andra sidan ska vi vara rädd om våra dialekter. I alla fall de flesta av dem. Söder om Smålandsgränsen finns dock en dialekt som kanske borde saneras en smula..
De 2 skånska kärringarna som plockade sockerbetor konverserade varandra. Plötsligt fick den ena upp en ovanligt kraftig och stor beta.
-Ouhh, den ser präcis ud som min mans!
-Ouuh, har han så stor?
- Näj, men liga skidig!
Detta skulle kunna vara inspelat på en video tagen med en NEX utan extern mikrofon.
//Lennart
Photocon
Aktiv medlem
Nån som ska till photokina förresten? Jag är snuskigt sugen på att åka till Deutschland ett par dagar, dricka öl och klämma på lite kameror! Om det inte blir jobb den helgen så rapporterar jag om hur A99 och dom nya Nexarna känns
Noops! Men en jag känner ska dit. Han bokade in sig redan i maj. Hotell och hela köret. Fast går det inte lika bra att bli snuskigt sugen på närmre håll?
Självklart menar jag våldsamt attraherad av en viss kamera. Bara citerade frågeställarens språkbruk.
Jo, du får rapportera, men överdrifter efter för många bärs undanbedes lika bestämt som ovänligt.
//Lennart
PMD
Aktiv medlem
För övrigt skall enligt god skriftspråksed en mening inte inledas med "Och" vilket jag gjorde mig skyldig till. Så slipper du påpeka det.
Den regeln har slipats bort ur min hjärna av tidens tand. Men man ska inte heller inleda meningar med "men".
PMD
Aktiv medlem
Nån som ska till photokina förresten?
Jo, det vore kanske kul. Det finns ock en viss risk att närmaste lediga hotellrum finns i Hamburg eller Stuttgart.
phool
Aktiv medlem
=) Det är inte ovanligt att man kan bli upphetsad över elektroniska prylar. Om det är normalt är en annan femma. Bärsen får komma efter att kamerorna blivit ömt smekta.Noops! Men en jag känner ska dit. Han bokade in sig redan i maj. Hotell och hela köret. Fast går det inte lika bra att bli snuskigt sugen på närmre håll?
Självklart menar jag våldsamt attraherad av en viss kamera. Bara citerade frågeställarens språkbruk.
Jo, du får rapportera, men överdrifter efter för många bärs undanbedes lika bestämt som ovänligt.
//Lennart
phool
Aktiv medlem
Jo, det vore kanske kul. Det finns ock en viss risk att närmaste lediga hotellrum finns i Hamburg eller Stuttgart.
Jag är inte det minsta orolig för boende, hittade ett fint "hotell"! http://www.traum-paradies.de/ hihihi =)
Janne H
Aktiv medlem
Det enda som är nytt med denna adaptern är att man kan styra bländaren elektroniskt...finns adaptrar med mekanisk bländarstyrning både för Nikon o Canon mfl.
Hur styr man bländaren mekaniskt på Canon EF?
Eller menar du gamla FD gluggar före 1987?
Photocon
Aktiv medlem
Hur styr man bländaren mekaniskt på Canon EF?
Eller menar du gamla FD gluggar före 1987?
Det går inte att styra bländaren mekaniskt på EF-objektiv med andra adaptrar än den senaste som har just den egenkapen.
Beroende på vilken EF-glugg man använder på en NEX kan resultatet variera från att bli risigt till riktigt bra om man använder en adapter från Kipon som har egen inbyggd bländare.
Har fått bra resultat med EF 50/1.4 och EF 24-105 i alla fall. Men bländaren sitter ju inte på rätt plats om man ser till objektivens konstruktion. Men att blända EF-objektiv 2-3 steg fungerar bra.
Testade även Kiponadaptern på nya 70-300 L is usm. Den gluggen är så pass bra att det är synd att blända ned den. APS-C formatet skär ändå ute det bästa av den gluggen.
Fast givetvis är elektronisk styrning att föredra eftersom man då alltid engagerar EF-objektivens egna bländare.
//Lennart
Bengf
Aktiv medlem
L A i meditation om 14 till 24 millimetrar för NEX...
Bra bild, gillar sådana bilder där motivet inte alltid stirrar rakt in i kameran, även om det inte var din tanke från början. Kan bli bra bilder fast ögonkontakt saknas, vilket har blivit en form av standard, med ropen omelett mm. ( okej så klart beroende på motiv )
jeduven
Aktiv medlem
Bra bild, gillar sådana bilder där motivet inte alltid stirrar rakt in i kameran, även om det inte var din tanke från början. Kan bli bra bilder fast ögonkontakt saknas, vilket har blivit en form av standard, med ropen omelett mm. ( okej så klart beroende på motiv )
Tack Bengt!
Jag är ingen porträttfotograf men ska jag ta porträtt så ska det ske i lönndom...utan omeletter ;-)
PMD
Aktiv medlem
Jag är inte det minsta orolig för boende, hittade ett fint "hotell"! http://www.traum-paradies.de/ hihihi =)
Du reser till Photokina utan fru, antar jag.
phool
Aktiv medlem
Du reser till Photokina utan fru, antar jag.
Det kan du ge dig på! Fruar finns det gott om där =)
Photocon
Aktiv medlem
Det kan du ge dig på! Fruar finns det gott om där =)
Tror det finns starka äkta män där också. Tror du ska ägna dig åt att kela med kamerorna i första hand.
Men det är klart...det finns ju proffesionella damer också. Fast du riskerar att hamna i en riktig VS-tråd då. Tror fortfarande VS också är betäckningen (flåt...menade beteckningen/förkortningen för venerisk sjukdom)
//Lennart
phool
Aktiv medlem
Glädjedödare =( men antagligen har du rätt. Jag håller mig till kamerorna.Tror det finns starka äkta män där också. Tror du ska ägna dig åt att kela med kamerorna i första hand.
Men det är klart...det finns ju proffesionella damer också. Fast du riskerar att hamna i en riktig VS-tråd då. Tror fortfarande VS också är betäckningen (flåt...menade beteckningen/förkortningen för venerisk sjukdom)
//Lennart
afe
Aktiv medlem
Hej, någon av er som vet om Sony liksom Nikon (Control Camera Pro och Canon (PS Remote) har någon mjukvara för live view plåtning via datorn?
Inte för NEX-7 dessvärre.
FlyerOne
Aktiv medlem
Inte för SLT-kamerorna heller, inte ännu i alla fall. Jag förväntar mig dock att Sony kommer att ha detta i sina kommande fullformats-kameror. Vi får väl hoppas att de sedan kommer med en FW-uppgradering för detta (åtminstone fr.o.m. SLT-A6X och uppåt). Detta är sannolikt möjligt, enligt min bedömning.
.
.