Annons

Sony, inget för Mac-ägare.

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag googlat mig galen, utan att hitta någon vettig lösning, hur jag ska uppdatera firmware till min Sony A73 med min nya Mac mini. Sony skriver till och med att Mac med M1 inte är ”supported”.
Kanske dags att byta märke?
Går det inte att köra Sonyprogrammet med hjälp av Rosetta 2?
 
Dessutom behöver inte programvaran godkännas för publicering i AppStore. Vad jag kan se så finns i AppStore idag ingen programvara för uppdatering av Sonys kameror. Utan programvaran laddas ned direkt från Sonys sajt.
Då måste man veta hur man går förbi Apples "skydd" mot icke godkänd programvara.
 
"Most of the initial compatibility problems seem to stem more from apps that were not updated to support macOS Big Sur, which ships on Macs with the M1.". Kan det vara så att Sonys utvecklare inte anpassat sin programvara till den nyaste versionen "Big Sur".
De flesta problem som uppstår för tredjepartsleverantörer av programvara beror på att de inte har uppdaterat sin programvara i tid med att ta bort API-anrop som är markerade som föråldrade ("deprecated") i OS-tillverkarens dokumentation. Den sorten markering brukar dyka upp i mycket god tid innan API:t ifråga tas bort. En annan orsak till problem är att tredjepartstillverkaren använder odokumenterade API:er. Sådana kan försvinna utan förvarning vid en OS-uppgradering.
 
I mina ögon verkar grundproblemet vara att Sony inte designat sina produkter så att de utan mer omfattande externa beroenden klarar alla basala funktioner - och dit räknar jag uppgradering av den inbyggda programvaran.

Att uppgradera via minneskort är väl kanske lite ”primitivt” men det kräver inte mer externt än att användaren kan få programvaran till kortet och det kan man säkert i värsta fall lösa gemot att be någon kopiera och skicka ett.
 
Då måste man veta hur man går förbi Apples "skydd" mot icke godkänd programvara.
Varför utgår du ifrån att mjukvaran inte skulle vara godkänd? För att man som användare ska kunna ladda ned och installera programvara utan krångel, räcker det med att utvecklaren har ett utvecklar-ID hos Apple och att applikationen har notariserats av Apple. Den behöver inte göras tillgänglig via AppStore för detta. Seriösa utvecklare, som Sony borde vara och förmodligen är, torde inte ha nåt problem att följa denna process. Och om man förmodan vill köra annan programvara på sin Mac så handlar det inte om att ”gå förbi” nåt skydd, utan helt enkelt godkänna att mjukvaran får köras. Den enda gången jag behövde göra det så fick jag googla var jag behövde ändra i säkerhetsinställningarna. Har jag för mig. Så, lite krångel var det men för den goda sakens skull som jag ser det.

Du verkar inte själv köra MacOS? Du kan läsa mer här om hur det ligger till: https://developer.apple.com/macos/distribution/
 
Som mjukvaruutvecklare på system som kameror etc kan jag tycka att Sony borde göra om göra rätt. Som leverantör av mjukvarusystem idag måste man ta hänsyn till många olika system. Lite korkat att inte förstå att många fotografer grafiker etc faktiskt är Apple användare. Man behöver inte utveckla fler gånger bara testa på fler plattformar. Alla gör det idag.
Mattias
 
Som mjukvaruutvecklare på system som kameror etc kan jag tycka att Sony borde göra om göra rätt. Som leverantör av mjukvarusystem idag måste man ta hänsyn till många olika system. Lite korkat att inte förstå att många fotografer grafiker etc faktiskt är Apple användare. Man behöver inte utveckla fler gånger bara testa på fler plattformar. Alla gör det idag.
Mattias

Kan bara hålla med, helt obegripligt att inte stödja MacOS då en stor del fotografer använder MacOS.
Min webshop som säljer material i det närmaste uteslutande till fotografer, för 2020 såg det ut så här. Naturligtvis finns en massor med felkällor, spindlar som söker runt på nätet etc. samt geografiska skillnader mm.
Oavsett, gör om och gör rätt Sony!

1629621007820.png
 
Kan bara hålla med, helt obegripligt att inte stödja MacOS då en stor del fotografer använder MacOS.
Min webshop som säljer material i det närmaste uteslutande till fotografer, för 2020 såg det ut så här. Naturligtvis finns en massor med felkällor, spindlar som söker runt på nätet etc. samt geografiska skillnader mm.
Oavsett, gör om och gör rätt Sony!

Visa bilaga 159889
Nu var det dock inte Mac, utan att Macar med M1-processor det handlade om. Givetvis undermåligt när de valt aktuell lösning, men det är ändå en rejäl glidning som nu skett i inläggens utgångspunkt; nästan lite som viskningsleken. Gör Sony inget åt saken kommer det till slut att bli synonymt, men än så länge lär Intel vara i majoritet.
 
Varför utgår du ifrån att mjukvaran inte skulle vara godkänd? För att man som användare ska kunna ladda ned och installera programvara utan krångel, räcker det med att utvecklaren har ett utvecklar-ID hos Apple och att applikationen har notariserats av Apple. Den behöver inte göras tillgänglig via AppStore för detta.
Aha. OK det låter bra.
Du verkar inte själv köra MacOS? Du kan läsa mer här om hur det ligger till: https://developer.apple.com/macos/distribution/
Jodå. Jag har använt Mac OS X/macOS i nästan tjugo år. :)
 
Nu var det dock inte Mac, utan att Macar med M1-processor det handlade om. Givetvis undermåligt när de valt aktuell lösning, men det är ändå en rejäl glidning som nu skett i inläggens utgångspunkt; nästan lite som viskningsleken. Gör Sony inget åt saken kommer det till slut att bli synonymt, men än så länge lär Intel vara i majoritet.

Du har rätt det handlar inte om Mac, utan det handlar om Sony vill ta ansvar för sina produkter och ge enkel möjlighet till underhåll för kunderna?
Hur länge är det ok. Att Sony dra benen efter sig, tills Intel-Macar är i minoritet?
 
Nu spekulerar jag lite:
Om det är så att Sonys programvara för uppdatering är skapad i gammal otidsenlig 32-bitars kod, då är det stopp i och med M1 och Big Sur och dess kommande uppdateringar.
Apple meddelade alla intressenter redan för ca 10 år sedan att man i framtiden endast skulle stödja 64-bitars programkod och den framtiden är här sedan hösten förra året. Om Sony inte valt att uppgradera sina operativsystem, så att de kan hantera 64-bitar, då har de samtidigt valt att bli kvarlämnade i kylan bakom efterkälken.
Nu vet jag inte om det är på det viset, men skulle det vara så galet ställt, då kommer det innebära att enda chansen för Sony-användarna är att arbeta med en dator som inte är mer framtidssäkrad än deras kameror.
Så illa kan det väl ändå inte vara!
 
Jag har inte orkat hänga med i detalj i tråden senaste dagarna. Pratar vi fortfarande FW-uppdateringsverktyg som om det var en av jordens stöttepelare vilken håller på att rasa?
 
För den som vill hålla sin Sonykamera uppdaterad är det kanske inte jordens undergång att inte kunna använda sin egen dator för det, men bra jäkla krångligt är det.
 
Det går att uppdatera för Sony med Mac. Det är inte själva datorn som gör firmware uppdatering för Sony kamera. Datorn laddar ner filen och lägger in i SD card. Stoppa in SD i Sony kamera och uppdatera från denna SD. Det är från SD man har uppdaterat. Klart !
 
Det går att uppdatera för Sony med Mac. Det är inte själva datorn som gör firmware uppdatering för Sony kamera. Datorn laddar ner filen och lägger in i SD card. Stoppa in SD i Sony kamera och uppdatera från denna SD. Det är från SD man har uppdaterat. Klart !
TS blir säkert glad om du kunde visa i detalj hur det fungerar för hans kamera. Alla i denna tråd verkar vara överens om att Sony särskiljer sig från merparten av kameratillverkare genom att inte tillåta FW-installation från ett minneskort. Sony verkar bara tillåta att man uppgraderar medelst dator. Men du kanske vet bättre?
 
Det går att uppdatera för Sony med Mac. Det är inte själva datorn som gör firmware uppdatering för Sony kamera. Datorn laddar ner filen och lägger in i SD card. Stoppa in SD i Sony kamera och uppdatera från denna SD. Det är från SD man har uppdaterat. Klart !
Men hur får du ut filen från paketet?
 
Stor humor om sony måste kompilerra om var enda jäkla firmware till alla sonykameror för Apple silicon även gamla versioner. Precis samma sak som de som byggde webben med silverlight, det fattade vem som helst att det skulle gå åt helvete.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.