Annons

Sony, inget för Mac-ägare.

Produkter
(logga in för att koppla)
"While Google’s Cast ecosystem is fairly open, allowing connections from both Android and iOS devices, Apple’s AirPlay isn’t nearly as easy."

"However, thus far, Apple has not offered an official way for Android or Chrome OS devices to be able to connect to AirPlay devices."



Eftersom jag inte har något med Airplay har jag ingen aning om ifall tredjepartslösningarna/hacken fungerar tillfyllest.
Tänker ni att Cast/AirPlay ska vara en del av lösningen att uppdatera FW i Sonys kameror?
Det vore ju i så fall rätt så ballt.

Men egentligen borde man väl inte behöva någon annan enhet än kameran alls.
Bläddra i menyn och välj uppdatera FW, så kopplar apparaten upp sig, tankar ner, installerar och startar om. Svårare än så ska det väl inte vara? (Om det finns internet i Arjeplog)
 
Jag har kameror som inte kräver att man kopplar kameran till datorn för att uppdatera mjukvaran i dem, Windows-dator och inte särskilt långt till flera fotohandlare. Eftersom du av oklar anledning väljer att tilltala mig som om det var jag som bodde i Arjeplog, alltså. Faktum kvarstår dock, lösningen är korkad när inget alternativ heller ges. Jag är synnerligen ovillig att installera mer skräp på datorn för att kunna uppdatera saker som borde kunna uppdateras utan sådant.

Det har jag också - min KonicaMinolta D7D.
Vi kan tycka att lösningen är korkad hur mycket som helst men man ska nog ändå försöka förstå orsakssamnanhanget som blivit lösningens showstopper just denna gång. Det tycker jag inte Jonas gjorde. Han skäller faktiskt under fel träd och alla andra också som hakat på utan att tänka först.

Sedan kan vi kalla det vad vi vill eller inte. Någon form av emulering har ju skett även om det inte skett via någon fristående emulator. MAC OS är väl inte Windows eller hur men det har uppenbarligen klarat av att köra Windowsprogram tidigare och tydligen gör det inte det längre. Om Sony-användare med MAC tidigare kunnat uppdatera FW utan dessa problem så kanske det lämpligaste för framtiden trots allt är att Apple ser till att försöka återställa dessa möjligheter som MAC-användarna uppenbarligen lärt sig uppskatta och behöver.

Tyvärr är val av utrustning som inte är industristandard förknippad med ett pris. Med valet följer ibland irriterande konsekvenser. För oss som kört Sony länge har det bestått i en länge icke existerande andrahandsmarknad, dåligt utbud av tillbehör och dåligt andrahandsvärde samt blixtskor som varit proprietära och begränsande. Canon var då industristandard när det gällde kameror. Med valet av Sony följer andra egenheter såsom PC-baserade FW-uppdateringsprogram.

Gillar man inte det så bör man kanske köpa en Canon R istället. Då slipper man ju att reta sig på sakernas tillstånd och sina dåliga kameraval. Detsamma gäller Sonys menysystem. Jonas gillar inte det heller så med tanke på alla hörn han går i så kanske det är dags att byta plattform för större upplevd nytta. Han verkar faktiskt inte alls nöjd och ändå läste jag att han skulle köpa inte bara en utan två A1:eek:r om jag inte läste helt fel.
 
Senast ändrad:
Det har jag också - min KonicaMinolta D7D.
Vi kan tycka att lösningen är korkad hur mycket som helst men man ska nog ändå försöka förstå orsakssamnanhanget som blivit lösningens showstopper just denna gång. Det tycker jag inte Jonas gjorde. Han skäller faktiskt under fel träd och alla andra också som hakat på utan att tänka först.
Jag försvarar inte Jonas inlägg. Ser att det dessutom är borttaget nu. Tycker att han ofta uttrycker sig otrevligt och plumbt.

Sedan kan vi kalla det vad vi vill eller inte. Någon form av emulering har ju skett även om det inte skett via någon fristående emulator. MAC OS är väl inte Windows eller hur men det har uppenbarligen klarat av att köra Windowsprogram tidigare och tydligen gör det inte det längre. Om Sony-användare med MAC tidigare kunnat uppdatera FW utan dessa problem så kanske det lämpligaste för framtiden trots allt är att Apple ser till att försöka återställa dessa möjligheter som MAC-användarna uppenbarligen lärt sig uppskatta och behöver.
Nej, Sten-Åke. Ingen emulering har skett tidigare om man haft en MacOS som är baserad på Intel-X86 arkitekturen. Sony har skrivit drivrutiner och installationsprogram för just den plattformen. Inget med Windows att göra.

Förra året så påbörjade Apple sin resa att helt överge Intel X86 till förmån för en typ av processor som de som sitter i våra smartphones. Den första processorn för den nya MacOS-plattformen kallades M1. Den drar betydligt mindre ström än Intel-baserade processorer och är dessutom rejält mycket snabbare på en hel del grejer än dyrare Intel-baserade datorer. För att skapa en någorlunda bakåtkompatibilitet med de applikationer som utvecklats för MacOS X86 så byggde man in en emulator i MacOS för M1 som gör om X86-instruktioner till något som funkar på M1. Som tidigare påpekat så fungerade det över förväntan men en del programvaror fick problem. De flesta tillverkarna fixade till sina programvaror så att de fungerade igen. Sony verkar dock inte ha gjort det. Och du tycker att det är Apple som skall se till att Sony slipper skriva om sina programvaror när andra inte verkar ha några större problem med det? Kräver du samma sak av Microsoft när ett Windowssläpp har orsakat problem för en minoritet av programvaror?

Tyvärr är val av utrustning som inte är industristandard förknippad med ett pris. Med valet följer ibland irriterande konsekvenser. För oss som kört Sony länge har det bestått i en länge icke existerande andrahandsmarknad, dåligt utbud av tillbehör och dåligt andrahandsvärde samt blixtskor som varit proprietära och begränsande. Canon var då industristandard när det gällde kameror. Med valet av Sony följer andra egenheter såsom PC-baserade FW-uppdateringsprogram.
Kan det finnas fler industristandarder? Vet inte hur tuff den definitionen är men för grafisk design, bildretuschering, bildbehandling och dylikt så har MacOS haft en rejäl marknadsandel även om den säkert har fluktuerat. Och bland fotografer verkar det finns en förkärlek för MacOS. Traditionellt sett så har man fått mer kräm för pengarna om man köpt PC men med M1 och framför allt de nyare versionerna som är på gång har jag svårt att hitta nåt vettigt skäl att köpa PC. Det skulle vara om man äger en ansenlig mängd programvara och tillbehör för den plattformen men Photoshop och Lightroom med flera tillåter ju en att använda samma licens på olika plattformar. Den som lever får se.
 
Jag försvarar inte Jonas inlägg. Ser att det dessutom är borttaget nu. Tycker att han ofta uttrycker sig otrevligt och plumbt.


Nej, Sten-Åke. Ingen emulering har skett tidigare om man haft en MacOS som är baserad på Intel-X86 arkitekturen. Sony har skrivit drivrutiner och installationsprogram för just den plattformen. Inget med Windows att göra.

Förra året så påbörjade Apple sin resa att helt överge Intel X86 till förmån för en typ av processor som de som sitter i våra smartphones. Den första processorn för den nya MacOS-plattformen kallades M1. Den drar betydligt mindre ström än Intel-baserade processorer och är dessutom rejält mycket snabbare på en hel del grejer än dyrare Intel-baserade datorer. För att skapa en någorlunda bakåtkompatibilitet med de applikationer som utvecklats för MacOS X86 så byggde man in en emulator i MacOS för M1 som gör om X86-instruktioner till något som funkar på M1. Som tidigare påpekat så fungerade det över förväntan men en del programvaror fick problem. De flesta tillverkarna fixade till sina programvaror så att de fungerade igen. Sony verkar dock inte ha gjort det. Och du tycker att det är Apple som skall se till att Sony slipper skriva om sina programvaror när andra inte verkar ha några större problem med det? Kräver du samma sak av Microsoft när ett Windowssläpp har orsakat problem för en minoritet av programvaror?


Kan det finnas fler industristandarder? Vet inte hur tuff den definitionen är men för grafisk design, bildretuschering, bildbehandling och dylikt så har MacOS haft en rejäl marknadsandel även om den säkert har fluktuerat. Och bland fotografer verkar det finns en förkärlek för MacOS. Traditionellt sett så har man fått mer kräm för pengarna om man köpt PC men med M1 och framför allt de nyare versionerna som är på gång har jag svårt att hitta nåt vettigt skäl att köpa PC. Det skulle vara om man äger en ansenlig mängd programvara och tillbehör för den plattformen men Photoshop och Lightroom med flera tillåter ju en att använda samma licens på olika plattformar. Den som lever får se.

Verkar finnas fler lösningar på dessa problem med att köra Windows-program på MAC.


I övrigt kan du ha rätt att i en nische som foto eller för den delen musikproduktion, så har MAC:ar varit väl representerade. RAW-konverterare och andra viktiga grafikprogram finns numera för både Windows och MAC OS så i de fallen kan man med fördel tala om själva applikationerna som industristandard exv. när det gäller Adobes Photoshop och Lightroom. I de fallen spelar val av OS näst intill en försumbar roll.

Beträffande kompatibilitetsproblem när Microsoft eller Apple uppgraderar sina OS eller byter hårdvaruplattform, så är det ett gemensamt ansvar för OS-tillverkare och applikationstillverkare att inte sätta sina kunder på pottan.

Jag var själv produktchef för Microsoft- och Windows-produkter på Esselte Datasoft (som senare blev Nordens största IT-produktdistributör under namnet Scribona ) i början på 90-talet, när Windows gick från att vara ett additiv till MS-DOS och var en av den handfull personer på landets då tre fyra dustributörer som hade att hantera den tidens missnöjen.

Under tiden innan Windows 3.0 kom så hade både användare och vi problem med prestanda och minneshantering samt stor instabilitet. Då hittade en del programmerare på smarta sätt att kringgå en del sådana problem. Problemet var dock att när Windows 3.0 kom så marginaliserades DOS då man införde en striktare, ny och Windowsspecifik minneshantering i DOS Protected Mode Interface. Det ledde till att en del applikationer som inkräktade på Windows minneshanteringsintegritet slängdes ut och kraschade. "OÅTERKALLELIGT APPLIKATIONSFEL", blev en verkligt hatad varningstext. Dåtidens Windows fick dåligt rykte om sig för att vara instabilt men var det bara Microsofts fel att programmerarna brutit mot rekommendationerna över hur Windowsprogram skulle uppföra sig? Instruktionerna fanns men följdes inte alltid.

Värsta exemplet var Lotus. De var världsledande och industristandard för kalkylprogram med Lotus 123. Ungefär samtidigt med Windows 3.0 släppte de en ny version av 123 med s.k. tredimensionella kalkylark som riktade sig till storföretag och koncerner. Med det följde en konkurrerande minneshanterare som även den krävde exklusiv kontroll över datorns minne. Lotus som hade 60% av kalkylarksmarknaden fick problem direkt och till oss ringde man och var förbannad över att man inte längre kunde starta 123 från Windows längre. "Det får ni fan fixa", lät det. Tyvärr kunde vi inte det. Man blev tvungna att starta om med Lotus för att VPCI-minneshanteraren skulle få full kontroll över maskinen. Användarna fick välja mellan 123 och Windows och de valde Windows.

När så MS Office släpptes med tre program till halva priset mot priset på alla applikationerna var för sig dog Lotus-försäljningen för DOS och Windows. Lotus hade satsat allt på OS/2 istället och även det dog utan Microsofts industristandardapplikationer. Under en kort tid kunde man köpa Smartsuite för typ 999 kronor och då svarade Microsoft med en billig "korsuppgradering". "Lämna in ditt Smartsuite och uppgradera billigt till Office". Datasoft var tvunget att hyra en container för att slänga alla Smartsuite folk bytte in. Varje sånt paket vägde som en uppsättning telefonkataloger då man fick jättetjocka manualer i papper med när man köpte programmen då.

Microsoft har även många gånger bytt gränssnitt för hantering av drivrutiner och det har alltid lett till att viss periferi slutat fungera. Även det anser jag vara ett delat ansvar för OS- och applikationstillverkarna. Apple lever inte i ett tomrum ens som världens högst värderade IT-företag utan är beroende av att alla applikationer som användarna vant sig vid fortsätter att fungera. Det är nämligen inte operativsystemen i sig som är viktiga för de flesta användarna utan applikationerna. Apple har uppenbarligen inte skött projektledningen kring denna plattformsmigration helt bra. Minns IBM fortsatta färd när Microsoft lämnade samarbetet med IBM kring OS/2 i början på 90-talet. Efter det var Microsoft ointresserat av att porta Windows-applikationer till det OS:et och utan MS Office som blev industristandard dog OS/2 trots att Lotus skrev Smartsuite för det operativet, som då var huvudkonkurrenten till Office.

Microsoft portade dock Office till MAC och det var nog mest som en gest mot de amerikanska konkurrensmyndigheterna som hotat med att dela Microsoft i en OS-del och en applikationsdel då man ansåg att bolagets struktur missgynnade andra applikationsutvecklare. MAC upplevdes överhuvudtaget inte som ett hot för Microsoft såg noga till att släppa Windows-versionerna först. På MAC:arna rullade "yesterdays news". Då hade MAC inte ens 5% av marknaden.
 
Senast ändrad:
Verkar finnas fler lösningar på dessa problem med att köra Windows-program på MAC.


Ja, visst finns det lösningar för att köra Windows på en Mac. Det har jag aldrig förnekat. En X86-baserad Mac är i stort sätt en PC så det är ingen större konst att starta upp den som just en Windows-maskin. Ingen emulering behövs eftersom Windows är skrivet för den hårdvara som sitter i en X86-Mac. I stort. Apple själva har eller hade en utility kallad Boot Camp som underlättade att köra andra OS på Mac-hårdvara. Jag vet inte hur det ligger till med M1 och Windows på en sån Mac.

Men, i den här tråden har Windows-emulering bara en roll som en nödlösning för trådskaparens problem.

De erfarenheter från Windows-världen som du själv beskriver ger väl mig ett visst stöd för att det kan vara programvarutillverkarna (i detta fallet Sony) som kanske inte skrivit sina program på ett sätt som Apple har rekommenderat? Men, det kan ju vara Apple som gjort nåt dumt. Jag tror inte att det är så dock – utifrån vad jag läst så är intrycket att nödlösningen med emulering/översättning av X86-instruktioner till M1 har fungerat över förväntan. Exempelvis så kördes Lightroom alldeles utmärkt med emulering men förstås ännu bättre när det nu körs i ren M1-kod.

Jag tillhör inte de som hyllar Apple okritiskt och jag tycker ibland att de har klantat till sig med det ena och det andra. Men, vad de verkar lyckas åstadkomma med sin nya M1-baserade arkitektur är för mig imponerande. 4K-redigering av video på en Mac Mini för 8 500 SEK som konkurrerar och ibland slår betydligt dyrare konfigurationer baserade på X86 och med mycket mer minne. Och detta M1 är bara den första generation av det chippet.

Ja, det där med portningen av hela Office till MacOS kan ha gjort att Apple överlevde och det var ju skönt tycker jag och säkert många med mig. Tack för det M$! :-D
 
Historiskt fanns det även andra skillnader mellan MAC och andra OS. Ett tag fanns ett visst intresse för Atari inom musikvärkden eftersom Atari ST hade inbyggda MIDI-gränssnitt. Man kunde köra MAC- och PC -emulatorer på dessa men ett problem tror jag diskhanteringen var så det haltade lite tror jag. Samma 3,5 tumsdiskar formaterades olika och diskläsarna till MAC sades läsa diskarna på lite annat sätt. Idag är det kanske ett mindre problem med att det mesta körs online men om man kör med ett fullt virtuellt Windows så borde det väl gå bäst antar jag men det kostar virtualiseringsprogram plus ett fullt Windows och det blir ju en rätt bra extra kostnad. Mycket bättre då att porta ett program till MAC OS visst men det är Apple som initierat plattformsändringarna och inte applikationsutvecklarna.

När Windows kommit i nya versioner har det ofta hänt att äldre applikationer inte funkat med det nya men då har det ofta lösts genom att man kunnat köra dessa program i ett särskilt "kompatibilitetsläge" och kanske hade Apple kunnat parera dessa problem på ett liknande sätt. Jag vet inte om de försökt göra det men uppenbarligen har ju långtifrån allt funkat även om en del tydligen gjort det. Microsoft har förmodligen historiskt upplevt att de haft ett stort tryck på sig att lösa problem som dessa då mycket mer affärs- och organisationskritiskt gått på Windows än på MAC men det har också varit så att de haft betydligt bredare flora av periferi och mjukvara att förhålla sig till då väldigt många fler program är skrivna för Windows än för MAC. Det kostar stora pengar i supportkostnader att slira med migrationsprocesser. Kan man undvika dessa är väldigt mycket vunnet.

Om man byter chipset, så borde migrationsproblemen varit rätt förväntade antar jag. Om Sonys Windkws-installationsprogram tidigare kunnat köras utan problem på X86-baserade MAC:ar så kan det säkert vara så att Sony missat problemets magnitud för tidigare så behövde de kanske inte bry sig särskilt om MAC och som sagt så har man dessutom i årtionden vant sig vid att Windows-användarna varit så många fler och att MAC-användarna även de kanske ändå rakt av kunnat köra Windows-program på sina datorer. Lösningen är nog ett bättre samarbete mellan applikationstillverkarna och periferitillverkarna och Apple för här har det uppenbarligen slirat och det är faktiskt Apple som initierat förändringarna och ingen annan. Trots allt kanske de behöver utveckla ett fungerande "kompatibilitetsläge" de med om de inte redan gjort det och anstränga sig att förbättra bakåtkompatibiliteten.
 
Senast ändrad:
Nä, försök att casta från en sony-mobiltelefon till Apple-TV eller att streama från en iPhone till en Chromecast. Det går inte.
Jag försöker hela tiden att tycka om den macbook och den iPhone jag har från jobbet och jag borde ju gilla dem eftersom MacOs i grunden är unix-baserat men det går bara inte. Allting fungerar säkert jättebra ifall man bara har Apple-prylar och är helt integrerad i deras ekosystem med både iPhone, iMac, iPad, iPod, Apple-klocka, Apple-TV, AirPlay, iCloud och alla andra Apple-produkter och bara gör sådant som Apple tycker att man får göra med deras produkter och bara på det sätt dom de har tänkt att man ska göra det på, vilket ibland blir lite bakvänt mot hur man gör motsvarande på en Windows-dator.
Det finns dock ingen iCamera. Med en sådan hade man nog inte ens behövt tänka på uppdateringar, det hade skett helt automatiskt så fort kameran slås på och kopplar upp sig mot iCloud. Bilderna skulle säkert hamna där också för övrigt.
De har fina visioner, och det är i stort sett rätt tänkt, det måste man dock ge dem.
Märkligt, jag har inga problem alls o skicka något från min iPhone till chromecast
 
Historiskt fanns det även andra skillnader mellan MAC och andra OS. Ett tag fanns ett visst intresse för Atari inom musikvärkden eftersom Atari ST hade inbyggda MIDI-gränssnitt. Man kunde köra MAC- och PC -emulatorer på dessa men ett problem tror jag diskhanteringen var så det haltade lite tror jag. Samma 3,5 tumsdiskar formaterades olika och diskläsarna till MAC sades läsa diskarna på lite annat sätt. Idag är det kanske ett mindre problem med att det mesta körs online men om man kör med ett fullt virtuellt Windows så borde det väl gå bäst antar jag men det kostar virtualiseringsprogram plus ett fullt Windows och det blir ju en rätt bra extra kostnad. Mycket bättre då att porta ett program till MAC OS visst men det är Apple som initierat plattformsändringarna och inte applikationsutvecklarna.

När Windows kommit i nya versioner har det ofta hänt att äldre applikationer inte funkat med det nya men då har det ofta lösts genom att man kunnat köra dessa program i ett särskilt "kompatibilitetsläge" och kanske hade Apple kunnat parera dessa problem på ett liknande sätt. Jag vet inte om de försökt göra det men uppenbarligen har ju långtifrån allt funkat även om en del tydligen gjort det. Microsoft har förmodligen historiskt upplevt att de haft ett stort tryck på sig att lösa problem som dessa då mycket mer affärs- och organisationskritiskt gått på Windows än på MAC men det har också varit så att de haft betydligt bredare flora av periferi och mjukvara att förhålla sig till då väldigt många fler program är skrivna för Windows än för MAC. Det kostar stora pengar i supportkostnader att slira med migrationsprocesser. Kan man undvika dessa är väldigt mycket vunnet.

Om man byter chipset, så borde migrationsproblemen varit rätt förväntade antar jag. Om Sonys Windkws-installationsprogram tidigare kunnat köras utan problem på X86-baserade MAC:ar så kan det säkert vara så att Sony missat problemets magnitud för tidigare så behövde de kanske inte bry sig särskilt om MAC och som sagt så har man dessutom i årtionden vant sig vid att Windows-användarna varit så många fler och att MAC-användarna även de kanske ändå rakt av kunnat köra Windows-program på sina datorer. Lösningen är nog ett bättre samarbete mellan applikationstillverkarna och periferitillverkarna och Apple för här har det uppenbarligen slirat och det är faktiskt Apple som initierat förändringarna och ingen annan. Trots allt kanske de behöver utveckla ett fungerande "kompatibilitetsläge" de med om de inte redan gjort det och anstränga sig att förbättra bakåtkompatibiliteten.
Jag hade Atari ST när det begav sig och körde både PC-OS och MacOS på den burken. Mest för att det var kul att man kunde göra det. Men det var ett helt annat MacOS på den tiden. Det var skrivet för Motorola 68000-familjen av processorer och även om det såg snyggt ut så var det inte särskilt gediget som OS. Dagens MacOS har sina rötter i Unix.

Återigen, Sonys Windows-installationsprogram har inget att göra med MacOS och Macar annat än om man kör en Windows-miljö på en Mac. Sony, vad jag kan se, har utvecklat MacOS-installerare som behöver fixas till för att kunna köras på M1-Macar. Förstår inte varför jämt pratar om Windows-program på Macen?

Mig veterligen så är det lätt att utveckla för MacOS och jag är övertygad om att man som utvecklare åtnjuter gratis utvecklingsverktyg från Apple och blir uppdaterad med info om vad som komma skall. Sony verkar helt enkelt inte ha brytt sig tillräckligt och är slöa vad gäller att fixa till sin programvara. Självfallet är det så att det är Apple som initierat dessa förändringar men det betyder ju att man som utvecklare måste ta hänsyn till dessa och välja om man bryr sig om sina kunder eller inte. Mindre företag än Sony verkar ha klarat av det galant.

Apple har gjort ett utmärkt jobb i samband av lanseringen av M1 och vad gäller bakåtkompatibilitet. Saxade följande från en artikel: "Most of the initial compatibility problems seem to stem more from apps that were not updated to support macOS Big Sur, which ships on Macs with the M1.". Kan det vara så att Sonys utvecklare inte anpassat sin programvara till den nyaste versionen "Big Sur". Jag skulle misstänka det. Jag ser det som att Apple har gjort vad som kan förväntas av dem men Sony har inte gjort det. Drabbar inte mig som inte tycker att Sony-kameror är särskilt attraktiva – ingen möjlighet att se alla inställningar (slutare, slutartid, ISO) utan att behöva titta på LCD-skärmen på baksidan eller genom slutaren. Hopplöst.
 
Märkligt, jag har inga problem alls o skicka något från min iPhone till chromecast
Som jag redan tidigare svarat på en liknande kommentar så fungerade det inte när jag testade för ett antal år sedan, och jag har inte haft anledning att prova igen sedan dess. Men det är ju bra att det blivit en förbättring. Det kan ju vara så att det är skillnad på ifall man försöker ansluta via mobiltlefonens operativsystem eller om man använder en installerad app.
Åt andra hållet att med en icke-Apple-enhet försöka komma åt Apple-TV är däremot fortfarande problematiskt, (också enligt ett tidigare inlägg).
 
Som jag redan tidigare svarat på en liknande kommentar så fungerade det inte när jag testade för ett antal år sedan, och jag har inte haft anledning att prova igen sedan dess. Men det är ju bra att det blivit en förbättring. Det kan ju vara så att det är skillnad på ifall man försöker ansluta via mobiltlefonens operativsystem eller om man använder en installerad app.
Åt andra hållet att med en icke-Apple-enhet försöka komma åt Apple-TV är däremot fortfarande problematiskt, (också enligt ett tidigare inlägg).

Inte särskilt problematiskt med icke-Apple-enhet. Finns ju en hel hög med Android-appar t.ex
 
Inte särskilt problematiskt med icke-Apple-enhet. Finns ju en hel hög med Android-appar t.ex
Det här har inget med ämnet om att en Sony-kamera inte kan uppgraderas med en Mac, men kan du nämna åtminstone en som verkligen fungerar och som du själv testat och som inte kostar flera hundra i inköp? Jag hittade i alla fall ingen den gång jag testade för ett par år sedan när jag var hemma hos en Apple-person på besök.
 
Du har säkert en kompis som har en Windows-dator eller hur och då borde du väl kunna fråga om du kan få låna den max 10 minuter, för du behöver inte mer än 5. Det är inte många år sedan Windows fanns på över 90 % av alla persondatorer eller någon som har en äldre Mac där emulatorn fortfarande funkar?
Om man behöver ha en kompis som har en kompis som i sin tur har en kompis med Windows dator för att uppdatera firmware på en kamera då ska man inte ha sådan kamera. Köp en som fungerar oavsett vilka kompisar och datorer man har.
 
Jag är enig, det är både Sony och Apple som är bovarna i dramat här.
MacOS lär fått ett lyft sedan M1-maskinerna kom.
Låter även som utvecklarna hos Sony har lite att lära.
Kul att Sony börjat med digitalkameror också. Lite konkurrens är alltid bra.
 
Om man behöver ha en kompis som har en kompis som i sin tur har en kompis med Windows dator för att uppdatera firmware på en kamera då ska man inte ha sådan kamera. Köp en som fungerar oavsett vilka kompisar och datorer man har.
Kompisar kan man inte ha för många.
Och kompisar gillar att känna sig behövda.
 
Det bor inte ens 3000 personer i hela kommunen. Chansen att det finns en fotohandlare är nog minst sagt låg. Stenkastet till Cyberphoto är väl bara 30+ mil. 🦘

(Det kanske finns någon småhandlare närmare, vad vet jag, men...)
Det är jag som är (var) småhandlaren, till Umeå är det 36 mil enkel väg.
 
Det blev många ord om mitt problem och det är ju kul.
Jag hoppas dom skämtar,som föreslår att jag skall hitta en kompis som kör PC.
Det är verkligen inte det som är problemet.
Problemet är att Sony och Apple inte kan komma överens.
Jag kastar inte skulden på den ena eller den andra.
Till er som föreslår Parallels för att göra om min Mac M1 till en PC kan jag berätta att det inte går.
Inte om man som jag har en M1. Det får man veta först när man gått genom hela processen och tror att målet är i sikte.
Även om det gick så är det fortfarande inte det som är problemet.
Det är...ja, ni vet.
Och ja, vi har internet i Arjeplog och kanske en Sonyutrustning till salu, med firmware som fanns när jag köpte den.
 
Det blev många ord om mitt problem och det är ju kul.
Jag hoppas dom skämtar,som föreslår att jag skall hitta en kompis som kör PC.
Det är verkligen inte det som är problemet.
Problemet är att Sony och Apple inte kan komma överens.
Jag kastar inte skulden på den ena eller den andra.
Till er som föreslår Parallels för att göra om min Mac M1 till en PC kan jag berätta att det inte går.
Inte om man som jag har en M1. Det får man veta först när man gått genom hela processen och tror att målet är i sikte.
Även om det gick så är det fortfarande inte det som är problemet.
Det är...ja, ni vet.
Och ja, vi har internet i Arjeplog och kanske en Sonyutrustning till salu, med firmware som fanns när jag köpte den.
Du har nog inte uppdaterat din kunskap om Parallel. Det har i dagarna kommit en uppdatering som inte bara är fullt kompatibel med Big Sur och M1. Det får dessutom Windows att bli snabbare än originalet på traditionella Windows-datorer. Uppdateringen förefaller dock kosta en slant. Utvecklarna jobbar inte gratis.
 
Det blev många ord om mitt problem och det är ju kul.
Jag hoppas dom skämtar,som föreslår att jag skall hitta en kompis som kör PC.
Det är verkligen inte det som är problemet.
Problemet är att Sony och Apple inte kan komma överens.
Jag kastar inte skulden på den ena eller den andra.
Till er som föreslår Parallels för att göra om min Mac M1 till en PC kan jag berätta att det inte går.
Inte om man som jag har en M1. Det får man veta först när man gått genom hela processen och tror att målet är i sikte.
Även om det gick så är det fortfarande inte det som är problemet.
Det är...ja, ni vet.
Och ja, vi har internet i Arjeplog och kanske en Sonyutrustning till salu, med firmware som fanns när jag köpte den.
Så det var en tråd för att gnälla. Inte för att lösa problemet med att uppdatera FW!
 
Du har nog inte uppdaterat din kunskap om Parallel. Det har i dagarna kommit en uppdatering som inte bara är fullt kompatibel med Big Sur och M1. Det får dessutom Windows att bli snabbare än originalet på traditionella Windows-datorer. Uppdateringen förefaller dock kosta en slant. Utvecklarna jobbar inte gratis.

Fungerar den med x86-versionen av Windows 10, eller bara med ARM-versionen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.