Annons

Sony, inget för Mac-ägare.

Produkter
(logga in för att koppla)
Men självklart kan man sur när det inte funkar som det borde! Jag är sur på Godox som ger som enda möjlighet att uppdatera FW genom en app som inte är certifierad på Windows plattform. Vad är det för kinesiska spionprogram som följer med när man passerar alla säkerhetsspärrar för att installera den appen?

Skriver du bara i tråden för att få mer postningar och tramsa? En blixt går ju av naturliga orsaker inte att uppdatera via minneskort ...

Hälften av inläggen i den här tråden är ju rena dumheter av folk som inte har bättre för sig än att obstruera eller inte orkat sätta sig in i vad det handlar om, vilket tyvärr verkat blivit mer eller mindre standard på FS forum nu för tiden. Många av de som postar dessa inlägg verkar också tro att de är roliga (men jag lovar - ni är inte det). Suck!

En blixt går ju av naturliga orsaker inte att uppdatera via minneskort ...

Både ja och nej, faktiskt. En del av Nikons blixtar går att uppdatera via minneskort, men man använder förstås kamerahuset för att läsa minneskortet och prata med blixten. Godox har dock inga kamerahus som är villiga att prata med blixtarna...

Både ja och nej, faktiskt. En del av Nikons blixtar går att uppdatera via minneskort, men man använder förstås kamerahuset för att läsa minneskortet och prata med blixten. Godox har dock inga kamerahus som är villiga att prata med blixtarna...

Ok då, men det fungerar förstås bara med originlblixtar (samma med objektiv). Min poäng var ju att somliga mest verkar roa sig med att tramsa sönder hela tråden.

jag har kvar en gammal MacBook Pro, men den är för gammal för att uppdatera med.
Macbook Pro från 2013 och framåt går att uppgradera till senaste macOS. Om du har en äldre så går det att uppgradera till hyfsat sena versioner av macOS. Sonys uppdateringsprogram går att köra i macOS 10.14 som går att köra på en del MacBook Pro-modeller från 2010 och 2012.

Knappast värt att kolla upp närmare nu när du redan har uppdaterat kameran, men kanske något att hålla i minnet till nästa gång om inte Sony har fått ändan ur då.

Skriver du bara i tråden för att få mer postningar och tramsa? En blixt går ju av naturliga orsaker inte att uppdatera via minneskort ...

Hälften av inläggen i den här tråden är ju rena dumheter av folk som inte har bättre för sig än att obstruera eller inte orkat sätta sig in i vad det handlar om, vilket tyvärr verkat blivit mer eller mindre standard på FS forum nu för tiden. Många av de som postar dessa inlägg verkar också tro att de är roliga (men jag lovar - ni är inte det). Suck!
Vad skulle vitsen vara att ”få mer postningar”?

Jag är intresserad i problemlösning och engagerar mig i tråden av den anledningen.

Tråden handlar om en kille i Arvidsjaur som inte kan uppdatera mjukvara i sin kamera med den dator han har hemma.

Det problemet kan man hitta mer eller mindre gångbara lösningar på. De mest tramsiga av dessa berör de olika komponenttillverkarnas affärsstrategier och lösningsarkitekturer eftersom detta är något som vi näppeligen kan påverka i våra diskussioner.

Att jag tog upp Godox i sammanhanget var för att berätta för trådskaparen att jag förstår att han är besviken över sitt köp angående just detta med krånglig mjukvaruuppdatering.

Om du läst mina inlägg istället för att automatiskt sorters dem som trams kanske du hade sett det.

Ok då, men det fungerar förstås bara med originlblixtar (samma med objektiv). Min poäng var ju att somliga mest verkar roa sig med att tramsa sönder hela tråden.
Godox ocertifierade app till PC går inte att installera eftersom min arbetsgivares datorers säkerhetsinställningar inte tillåter det.

Så situationen är mer lik trådskaparens än vad du tror.

Problemet verkar ju vara löst för TS, åtminstone för den här gången genom att göra uppdateringen på en lånad Windows-dator, och ett förslag på långsiktig lösning finns i form av att uppgradera operativsystemet i en befintlig äldre mac-dator, sannolikt x86-baserad. Lösningen med att låna en dator kan ju annars vara ett trevligt svepskäl för ett besök med förtäring av kaffe och medhavd konditoriprodukt medan uppdateringen pågår.

Det har inte framgått i tråden varför just den här uppdateringen var så angelägen och om uppdateringen verkligen löste de eventuella problem som fanns med kamerans firmware. Jag föreställer mig att uppdateringarna inte dyker upp så ofta och förändringen efter en uppdatering är väldigt liten, och att man kanske inte ens märkt av de problem som uppdateingen avser att lösa.

Problemet verkar ju vara löst för TS, åtminstone för den här gången genom att göra uppdateringen på en lånad Windows-dator, och ett förslag på långsiktig lösning finns i form av att uppgradera operativsystemet i en befintlig äldre mac-dator, sannolikt x86-baserad. Lösningen med att låna en dator kan ju annars vara ett trevligt svepskäl för ett besök med förtäring av kaffe och medhavd konditoriprodukt medan uppdateringen pågår.

Det har inte framgått i tråden varför just den här uppdateringen var så angelägen och om uppdateringen verkligen löste de eventuella problem som fanns med kamerans firmware. Jag föreställer mig att uppdateringarna inte dyker upp så ofta och förändringen efter en uppdatering är väldigt liten, och att man kanske inte ens märkt av de problem som uppdateingen avser att lösa.
Anledningen att jag vill uppdatera är att kameran (A73) har lite hyss för sig, bland annat visar den inte tagna bilder när jag trycker på play-knappen.
Det blev inte bättre med uppdateringen, men nu sätter jag mitt hopp till Youtube.
Min MBP är från 2010 och har Yosemite 10.10.5. Enligt Sony går det inte uppgradera med denna version.
Det var trevligt med besöket och vi åt raggmunkar tillsammans.

Spelar väl ingen roll hur angelägen den är eller ej sånt är totala rötägg som inte fixat stöd för en deras idiotiska lösning.

Finns många företag så verkar baseras på Aftonbladet när det de ska börja utveckla sin mjukvara för nya datorer.

Det flesta som har koll vet redan att Apple sagt att de ska byta till silicon inom två år och nu har det gått 50% av den tiden. Många har redan hunnit få ut stöd för silicon till och med Adobe. Med långt mer avancerade program än en sketen uppdateringsmjukvara.

Finns liksom inga argument mot att inte ska lösa detta.

... Det blev inte bättre med uppdateringen, ...
Jag har som jag tidigare nämnt en Sony-mobiltelefon och det brukar ungefär en gång per månad komma en firmware-uppdatering till den, som naturligtvis installeras OTA (så man jan ju tycka att det skulle kunna gå till på samma sätt med en kamera, åtminstone över WiFi). Informationen om vad den där uppdateringen innebär är gamska knapp. Det enda man brukar få veta är att den nya uppdateringen kommer att göra telefonen lite bättre än vad den var förut. Jag antar att informationen om kamerauppdateringarna är lika knapphändig.

Tänkte att jag skulle fråga Sony-supporten om de har något att tillföra i debatten. Detta är svaret jag fick.

Tack för ditt svar i ärende: 22873695

Vi får beklaga att det uppstår problem när du använder Mac datorer och det ska funka med macOS 10.14, 10.15, 11 men
däremot endast datorer med Intel processorer. Om det senare kommer att bli kompatibelt med Apple Silicon processorer,
det kan vi för närvarande inte svara på.

Om du har några ytterligare frågor, så är du varmt välkommen att kontakta oss på 08-587 69 220 (Mån-Fre 09:00-17:00).

Med vänliga hälsningar.

Tänkte att jag skulle fråga Sony-supporten om de har något att tillföra i debatten. Detta är svaret jag fick.

Vi får beklaga att det uppstår problem när du använder Mac datorer och det ska funka med macOS 10.14, 10.15, 11 men
däremot endast datorer med Intel processorer. Om det senare kommer att bli kompatibelt med Apple Silicon processorer,

Om du har några ytterligare frågor, så är du varmt välkommen att kontakta oss på 08-587 69 220 (Mån-Fre 09:00-17:00).

Med vänliga hälsningar.
Stackars kundsupport. Sitta som företagets ansikte utåt, men inte ha inblick i produktlivscyklerna.

Med vänliga hälsningar.
Wow, är du Sony Pro support eller vanlig?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar