** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
ANNONS
Annons

Sony, inget för Mac-ägare.

Produkter
(logga in för att koppla)
Superenkelt när jag bor i Arjeplog, även om jag bodde nära så är det löjligt att Sony inte kan lösa detta. Canon med flera har ett bra system där man lägger uppdateringen på minneskortet.
Det kanske finns någon fotohandlare i Arjeplog som kan hjälpa dig, även om du köpt kameran på nätet. Annars brukar ni väl räkna att nästa stad bara ligger ett stenkast bort, ni i norr.

Det kanske finns någon fotohandlare i Arjeplog som kan hjälpa dig, även om du köpt kameran på nätet. Annars brukar ni väl räkna att nästa stad bara ligger ett stenkast bort, ni i norr.

Det bor inte ens 3000 personer i hela kommunen. Chansen att det finns en fotohandlare är nog minst sagt låg. Stenkastet till Cyberphoto är väl bara 30+ mil. 🦘

(Det kanske finns någon småhandlare närmare, vad vet jag, men...)

Ja Canon har ju valt en mycket enkel och bra lösning.

Sämre är det med Godox. För uppdatering av dessa måste man installera en icke certifierad mjukvara på datorn. Icke certifierad mjukvara från Kina känns sisådär, kan jag tycka.

Det kanske är där som flaskhalsen sitter hos Sony. Alltså att få mjukvaran certifierad hos Apple.
Både Nikon och Ricoh (åtminstone GR APS-C-serien) har lösningen med minneskort också. Möjligen skulle väl någon/några av de nyaste Z-kamerorna gå att hämta uppdateringar via SnapBridge också. Däremot har jag för mig att min Olympus XZ-2 hade idiotlösningen med program i datorn.

"Rötäggen", "efterblivna", "stjärtgossarna" - från trådens verkliga vältalare kommer en hel radda förklenande tillmälen. Frågan är vad detta har med sakfrågan att göra.

Tack Johan Gullberg för kunnigt och seriöst inspel. Vore bra om fler kunde ta till sig och lära sig lite av det istället för att bara sprida okunnig förvirring eller slänga förklenande invektiv kring sig.

Om man väljer en plattform som Apples som under många årtionden varit ytterst marginell, så bör man vara medveten om att en del periferiutrustning kanske inte stöds av detta OS. Industrisandard är fortfarande Windows och därför görs först i allmänhet mjukvara för detta. Det är upp till enskild konsument att skaffa sig kunskaper om den utrustning man köper.

Just Apple har ju verkligen inte varit kända för öppenhet och bred interoperabilitet med periferi - tvärtom. Om nu Apple snubblat så att Windowsprogram som Sonys inte längre kan köras på deras datorer så kan väl Sony inte helt lastas för det. Det är ju inte bara Sonys FW som inte funkat. Vi har ju läst om både skärmar och annat som heller inte funkat. Sony har väl inte ändrat sin mjukvara vad jag vet utan det var väl ändå Apple som ändrade sin? Sedan kan man alltid diskutera Sonys vägval men om man vräker ur sig som Jonas så är väl risken att de som möjligen kunnat upplysa oss bara styr om den skrivelsen till SPAM-arkivet.

Bland fotografer har knappast Apples datorer varit ytterst marginella. Visst är MacOS-datorer fortfarande i minoritet men en rätt stor sådan. Jag kan inte se att Sony skulle ha råd att inte anpassa sig för Apple och Mac-användare. Apple är ju ändå fortfarande det högst värderade företaget på vår planet och det behöver ju Sony förhålla sig till, inte sant?

Och, ett företag så stort som Sony borde med lätthet fixa till sin programvara så att den fungerar med M1-processorna. Men främst undrar jag varför de frångått möjligheten att lägga en fil på en minneskort som alla kamerasystem jag hittills använt mig av gör för sin firmware-uppdateringar: Pentax, Leica, Ricoh, Lumix och Fujifilm.

Dessutom behöver inte programvaran godkännas för publicering i AppStore. Vad jag kan se så finns i AppStore idag ingen programvara för uppdatering av Sonys kameror. Utan programvaran laddas ned direkt från Sonys sajt.

Det bor inte ens 3000 personer i hela kommunen. Chansen att det finns en fotohandlare är nog minst sagt låg. Stenkastet till Cyberphoto är väl bara 30+ mil. 🦘

(Det kanske finns någon småhandlare närmare, vad vet jag, men...)

Du har säkert en kompis som har en Windows-dator eller hur och då borde du väl kunna fråga om du kan få låna den max 10 minuter, för du behöver inte mer än 5. Det är inte många år sedan Windows fanns på över 90 % av alla persondatorer eller någon som har en äldre Mac där emulatorn fortfarande funkar?

Senast ändrad:
Bland fotografer har knappast Apples datorer varit ytterst marginella. Visst är MacOS-datorer fortfarande i minoritet men en rätt stor sådan. Jag kan inte se att Sony skulle ha råd att inte anpassa sig för Apple och Mac-användare. Apple är ju ändå fortfarande det högst värderade företaget på vår planet och det behöver ju Sony förhålla sig till, inte sant?

Och, ett företag så stort som Sony borde med lätthet fixa till sin programvara så att den fungerar med M1-processorna. Men främst undrar jag varför de frångått möjligheten att lägga en fil på en minneskort som alla kamerasystem jag hittills använt mig av gör för sin firmware-uppdateringar: Pentax, Leica, Ricoh, Lumix och Fujifilm.

Dessutom behöver inte programvaran godkännas för publicering i AppStore. Vad jag kan se så finns i AppStore idag ingen programvara för uppdatering av Sonys kameror. Utan programvaran laddas ned direkt från Sonys sajt.

Sony har möjligen inte sett detta som en stor fråga när det tidigare funnits en fungerande Windows-emulator för Mac OS tillgänglig. Det som hänt nu är ju att Apple uppenbarligen klantat sig så att den möjligheten inte längre finns. Det är många som varit arga för att annat också slutat fungera. Det är ju inte enbart Sony-användare som hamnat på pottan för att Apple klantat sig med bakåtkompatibiliteten. Varför har Apple-användarna inte lyft detta tidigare? Det fanns väl ingen version för Mac OS då heller?

I datorvärlden är det fortfarande Mac och Apple som är undantaget och inte regel. Apple må vara högt värderat för sina telefoner men det innebär inte att de sätter dagordningen på persondatormarknaden. Det är Apple som förhåller sig till Windows och bygger emulatorer och inte tvärtom och nu är det Apple som soppat till kompatibiliteten och inte några andra. Det här handlar som sagt inte om Sony eller någon annan tredjepartstillverkare utan om Apple. Det fanns en fungerande workaround via Windows-emulatorn förr och det är inte Sony eller några andra som sänkt den möjligheten utan antingen inkompetenta eller väl självcentrerade Apple-tekniker.

Senast ändrad:
Du har säkert en kompis som har en Windows-dator eller hur och då borde du väl kunna fråga om du kan få låna den max 10 minuter, för du behöver inte mer än 5. Det är inte många år sedan Windows fanns på över 90 % av alla persondatorer.
Jag har kameror som inte kräver att man kopplar kameran till datorn för att uppdatera mjukvaran i dem, Windows-dator och inte särskilt långt till flera fotohandlare. Eftersom du av oklar anledning väljer att tilltala mig som om det var jag som bodde i Arjeplog, alltså. Faktum kvarstår dock, lösningen är korkad när inget alternativ heller ges. Jag är synnerligen ovillig att installera mer skräp på datorn för att kunna uppdatera saker som borde kunna uppdateras utan sådant.

Det finns en programvara till macen man kan installera och som emulerar windows, och i den skulle du kunna installera Sonys programvara.
Vet du om den mjukvaran (Parallels) kan emulera x86-Windows på M1-Mac numera? Tidigare har det inte gått att göra.
Jag kör Mac (M1) och har ibland (läs ca 2 ggr/år) behov att köra Windowsapplikationer som inte har någon motsvarighet i Mac. På Intel-Mac funkade det bra att köra Windows virtuellt på Mac med Parallels. Nu när jag kör M1-Mac tappade jag denna möjlighet, men en annan möjlighet öppnade sig samtidigt.

Många fotografer använder en NAS för att lagra bilder. Qnap har på ett antal av sina NAS möjlighet att köra virtualiserade datorer på NAS:en, exempelvis en Windowsdator. Min lösning blev alltså att köra Windows virtuellt på Qnap-NAS istället för att köra virtuellt på Mac. Det är ett alternativ som kanske hjälper trådskaparen.

Sony har möjligen inte sett detta som en stor fråga när det tidigare funnits en fungerande Windows-emulator för Mac OS tillgänglig. Det som hänt nu är ju att Apple uppenbarligen klantat sig så att den möjligheten inte längre finns. Det är många som varit arga för att annat också slutat fungera. Det är ju inte enbart Sony-användare som hamnat på pottan för att Apple klantat sig med bakåtkompatibiliteten. Varför har Apple-användarna inte lyft detta tidigare? Det fanns väl ingen version för Mac OS då heller?

I datorvärlden är det fortfarande Mac och Apple som är undantaget och inte regel. Apple må vara högt värderat för sina telefoner men det innebär inte att de sätter dagordningen på persondatormarknaden. Det är Apple som förhåller sig till Windows och bygger emulatorer och inte tvärtom och nu är det Apple som soppat till kompatibiliteten och inte några andra. Det här handlar som sagt inte om Sony eller någon annan tredjepartstillverkare utan om Apple. Det fanns en fungerande workaround via Windows-emulatorn förr och det är inte Sony eller några andra som sänkt den möjligheten utan antingen inkompetenta eller väl självcentrerade Apple-tekniker.

men alltså, det finns inget bakåtkompatibilitetsproblem. De Mac-appar som funkade i förra operativsystemet funkar i det nya, oavsett processor. Det är inte det som är problemet
Apple har aldrig gjort några Windows-emulatorer

Vet du om den mjukvaran (Parallels) kan emulera x86-Windows på M1-Mac numera? Tidigare har det inte gått att göra.
Jag kör Mac (M1) och har ibland (läs ca 2 ggr/år) behov att köra Windowsapplikationer som inte har någon motsvarighet i Mac. På Intel-Mac funkade det bra att köra Windows virtuellt på Mac med Parallels. Nu när jag kör M1-Mac tappade jag denna möjlighet, men en annan möjlighet öppnade sig samtidigt.

Många fotografer använder en NAS för att lagra bilder. Qnap har på ett antal av sina NAS möjlighet att köra virtualiserade datorer på NAS:en, exempelvis en Windowsdator. Min lösning blev alltså att köra Windows virtuellt på Qnap-NAS istället för att köra virtuellt på Mac. Det är ett alternativ som kanske hjälper trådskaparen.
Det ska finnas en uppdatering för Parallel.

Det beror väl på hur man ser det. Det är Sony som måste göra programvaran för att hantera sin kamera såklart, men de måste i så fall ha förutsättningar att kunna göra det i form av tillgång till utvecklingsverktyg och licenser för att få köra det på Apples system, och programvaran ska sedan signeras och publiceras i AppStore efter att ha blivit godkänd för att det ska gå enkelt att installera. Man måste kanske även bedriva utvecklingen på en Apple-dator för att det ska fungera och blir då kanske tvingas att ha parallella utvecklingsspår, vilket blir dyrare och mera komplicerat och som sagt fungerar inte allting likadant i en mac som det gör på en Windowsdator, vilket även programvaruutvecklarna kommer att erfara.

Men ett såpass stort företag som Sony borde ha resurser och möjligheter att producera nödvändig programvara som fungerar även på ett såpass känt och vida använt system som MacOS, även om Windows är ännu mera utbrett.

Ännu värre är det dock säkert för de entusiaster som kör Linux-system.

Fast jag tycker att det här sidospåret börjar avvika lite för mycket från ämnet.

Nej, de behöver ingen licens från Apple och de behöver inte publicera appen i AppStore.

Det handlar inte om Windows-emulering. Tills förra året så var MacOS kodat för X86-plattformen men när MacOS släpptes för Apples egendesignade M1-processorer så bakade man in en emulator för omvandla "gammal" X86-kod till fungerande M1-kod. Tydligen fungerade det för det mesta alldeles utmärkt och bättre än många hade vågat hoppas på. Men, en del applikationer fick problem. Varför? Det vet jag inte men det är nog inte främmande att tänka sig att programmarna kanske inte alltid kodat som man skulle. Utan att veta mer är det nog oärligt att bara skylla på Apple.

Hursomhelst, så det du skriver stämmer alltså inte alls. Ingen Windows-emulator var med på nåt hörn.

Går man till Sonys hemsida får man där ladda ned ett MacOS-program, som fungerar med MacOS (X86) men ej med MacOS (M1). Förmodligen inte mycket som behöver göras för att det ska fungera i den senare i miljön.

Utan att starta nåt datorkrig så verkar MacOS vara på uppåtgående. En anekdot är att jag nyligen började på ett nytt jobb och fick en Elitebook PC laptop från HP. Sämre skärm får man leta efter och jag blev påmind om alla jobbiga säkerhetsuppdateringar som kom med jämna mellanrum. IT fixade mig en Macbook så allt är frid och fröjd igen. Om inte PC-världen tar fram nåt som kan konkurrera med M1 så tror jag faktiskt att MacOS och Apple kommer att äta en större del av persondatorkakan vad det lider.

Det handlar inte om Windows-emulering. Tills förra året så var MacOS kodat för X86-plattformen men när MacOS släpptes för Apples egendesignade M1-processorer så bakade man in en emulator för omvandla "gammal" X86-kod till fungerande M1-kod. Tydligen fungerade det för det mesta alldeles utmärkt och bättre än många hade vågat hoppas på. Men, en del applikationer fick problem. Varför? Det vet jag inte men det är nog inte främmande att tänka sig att programmarna kanske inte alltid kodat som man skulle. Utan att veta mer är det nog oärligt att bara skylla på Apple.

Fast man behöver förutom själva uppdateringsprogrammet även "Sony Camera Driver", att döma av Sonys hemsida, och den finns inte för M1 heller. Är det inte så att det faller redan på detta och att sådant inte går att emulera?

Utan att starta nåt datorkrig så verkar MacOS vara på uppåtgående. En anekdot är att jag nyligen började på ett nytt jobb och fick en Elitebook PC laptop från HP. Sämre skärm får man leta efter och jag blev påmind om alla jobbiga säkerhetsuppdateringar som kom med jämna mellanrum. IT fixade mig en Macbook så allt är frid och fröjd igen. Om inte PC-världen tar fram nåt som kan konkurrera med M1 så tror jag faktiskt att MacOS och Apple kommer att äta en större del av persondatorkakan vad det lider.

Och ändå skriver du ovanstående bete...

Red: särskrivning

Senast ändrad:
Det fungerar ju knappt på vanlig intelmac. Förstår inte varför rötäggen på Sony ska ha dylikt skit för att uppdatera firmware bättre om de körde canons lösning där du lägger en fil på kortet.

Om de nu ska ha denna typ av mjukvara så får de väl se till att stödja det senaste cpuer och versioner av OS.

Sony är bra på vissa saker men andra där verkar de vara totalt efterblivna.

Samma sak med stjärtgossarna på godox de erbjuder bara Windows fram tills de allra nyasteZ

Men skaffa en rutten Windowsdator är allt någonting man behöver köra på den.

Har inte haft något problem med Sony uppdateringar på intel mac. Användargränssnittet är väl inte av topklass men det gäller oavsett plattform. Att göra som Sony gör, genom att fordra att man installerar mjukvara på datorn som används vid uppdateringen är att binda ris åt egen rygg. Canon och Nikons lösning med fil på kortet borde vara enklare att underhålla. Fast å andra sidan byter inte Apple processor jätte ofta.

Nä, försök att casta från en sony-mobiltelefon till Apple-TV eller att streama från en iPhone till en Chromecast. Det går inte.
Det gör det visst!

(I alla fall det senare, att cromecasta från en iPhone. Jag har ingen Sonymobil så jag vet inte hur moderna de är, men en hel del andra grejer kan skicka och/eller ta emot Airplay.)

Fast man behöver förutom själva uppdaterings programmet även "Sony Camera Driver", att döma av Sonys hemsida, och den finns inte för M1 heller. Är det inte så att det faller redan på detta och att sådant inte går att emulera?
Ser ingen anledning att en drivrutin inte skulle gå att emulera? Oavsett det så bör ett så stort bolag som Sony kunna mäkta med att ta fram en ny drivrutin som fungerar med M1. M1-baserade datorer har funnits rätt länge på marknaden.

Och ändå skriver du ovanstående bete...
:) Förvisso, men man ska se det mer som ett svar på Sten-Åkes argument kring marknadsandelar. Inte nog med att MacOS andel växer, jag tror också att MacOS är överrepresenterat i fotografkretsar, varför Sony borde sköta sig bättre. De flesta fotografer som jag känner använder MacOS.

Det gör det visst!

(I alla fall det senare, att cromecasta från en iPhone. Jag har ingen Sonymobil så jag vet inte hur moderna de är, men en hel del andra grejer kan skicka och/eller ta emot Airplay.)
"While Google’s Cast ecosystem is fairly open, allowing connections from both Android and iOS devices, Apple’s AirPlay isn’t nearly as easy."

"However, thus far, Apple has not offered an official way for Android or Chrome OS devices to be able to connect to AirPlay devices."

Eftersom jag inte har något med Airplay har jag ingen aning om ifall tredjepartslösningarna/hacken fungerar tillfyllest.

Tänk om den gamla tanken på Netiketten från 90-talet om språkbruk på nätet fått leva vidare ändå...

Du skyller alltså på Sony för att Mac valt att byta ISA utan att skriva en X86-64 -> ARM64-emulator som klarar att köra X86-64-kod fullt ut?
Det kommer att ta tid för Sony att skriva om uppgraderingsprogrammet, först måste källkoden skrivas om och anpassas för den nya instruktionsuppsättningen i ARM64.
I nästa steg måste koden granskas och verifieras och hårdtestas innan den släpps skarpt till slutkund, ingen vill väl ha en process/ett program som brickar kameran?
Normalt en process som tar minst 12-18 månader, sedan måste programmet förstås också godkännas av Apple för att få publiceras i AppStore.

Tidigare hade Sony, precis som de flesta kameratillverkare, så att du laddade hem en ny firmware och la på minneskortet.
Jag, som huvudsakligen använder Debian/Linux uppskattade det nu måste jag köra med en Win-emulator, men eftersom något konstigt lite udda företag i Silicon Valley på 80-talet fick för sig att datorer lämpligast styrs via något grafiskt system med peka och klicka (förbaskat otyg det där en terminal räcker ju långt) började kunder märkligt nog kräva att allt skulle fungera så och Sony hörsammade det och valde att släppa ett peka/klicka program baserat på X86-64 ISA till sina kunder och ta bort den inte längre seärskillt efterfrågade funktionen med firmware på minneskort, ja på den uråldriga datortiden innan Mac bestämde sig för att byta ISA, typ för knappt ett år sedan, körde ju alla deras kunder med just den instruktionsuppsättningen.
Tilläggas ska kanske att andra ISA inte heller fungerar, som IBM:s Power processorer eller RISC-V, med Sonys program.

Efter detta mumbojumbo är jag än mer övertygad om att det konstiga företaget i Silicon Valley som hade, och har, en idé om att det ska vara intuitivt, enkelt, användarvänligt och snyggt valde rätt väg. :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar