Annons

Epson vill ha dubbelt betalt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag förstår nog inte riktigt detta att ni måste gå in i drivrutinen och mickla med detta. På min P600 gjorde jag detta via skrivarens display och inbyggda mjukvara. När jag printade Canson Etching Rag 300grams papper så rekommenderade Canson de att man skulle välja Epson Fine Art i skrivaren när man printade tjockt papper via manuella inmatningen. Den inställningen tar väl höjd just för papperstyp-tjocklek. När man skjuter in inmatningsbordet så öppnas min P600-display för val av papperstyp.

Att göra rent skrivarhuvudet på en Epson-skrivare som bandar eller grisar ner papper är en första självklarhet. Till skillnad från en del andra skrivare så byts aldrig hela eller delar av skrivhuvudena ut på en Epson när man byter bläck. Det är där man bör börja och så tar man det därifrån. P800 borde likt P600 ha motsvarande inställningsmöjligheter direkt i skrivaren. Jag har aldrig överhuvudtaget behövt styra detta via någon drivrutin och jag har aldrig upplevt några bandningar med mina tjocka papper med denna teknik. Jag tror många användare överhuvudtaget aldrig förstått att de inställningsmöjligheter som finns för manuell printning faktiskt finns och bör användas.

Börja med några dubbel- eller kvadruppelvikta bondservetter indränkta i vanligt AJAX fönsterputs och lägg dessa under skrivhuvudet efter att ha frikopplat detta när skrivaren är strömlös. Inget löser printerbläck bättre. Torka även upp överflödigt bläck vid huvudets parkeringsläge.

Det är också så att en del program varnar för "scale to fit" eftersom detta kan kladda utskrifterna mot kanterna så man kan ju pröva att undvika sånt också.
Detta inlägg borde fungera som en varningslampa för de som överväger att skaffa en skrivare från Epson, så att de väljer Canon i stället.

Detta inlägg borde fungera som en varningslampa för de som överväger att skaffa en skrivare från Epson, så att de väljer Canon i stället.

Visst det är man fri att tycka och så kan man också läsa detta, men jag ser nog inte detta som en VS för Epson eller Canon, för det handlar nog faktiskt inte alls om det.

Ja jag vet inte det för precis varenda maskin behöver underhållsservice och det gäller nog även Canon-skrivare tyvärr. (Häller du aldrig olja i din bilmotor eller har du aldrig målat om ditt hus eller cyklar du och bor i hyresrätt så du slipper?) Canon använder ju en äldre teknik än Epson och jobbar med värme och bara det kräver underhåll och det sker i en del fall genom att man byter delar av skrivarens munstycken när patronerna byts och har flera uppsättningar munstycken som byts automatiskt när de gamla inte funkar längre som de ska och det är bra. Även Canon-skrivare använder säkert en del bläck för underhåll, vilket det finns trådar om då en del reagerat på att bläcket försvinner fast Canon-skrivaren inte använts en gång.

Problemet med alla skrivare är nog att folk köper dem och sedan inte använder dem tillräckligt frekvent och de användarna ska inte ha egna skrivare utan ska nog hellre skicka bort sina utskrifter. Personligen tillhör jag inte de användarna för jag använder verkligen mina skrivare frekvent och vill verkligen ha koll på hela mina arbetsflöden, så därför har jag inga problem med Epsons skrivare som jag inte klarat av under alla år. 7-8 år med var och en av mina skrivare tycker jag är rätt OK. Efter det tidsspannet är det nog ofta ändå läge att byta eftersom det hunnit hända en hel del med både tekniken och bläcken. Det var stor skillnad mellan min första skrivare och min P600 och en P900 ser jag fram emot att ta i bruk så fort jag kan.

Som jag ser det så har jag aldrig behövt bry mig om något annat än Epsons svarta bläck. Inget annat har faktiskt strulat. Det är hanteringen kring dessa som inte varit optimal men de problem jag haft med min P600 kan faktiskt inte finnas på samma sätt i P900 för där finns nu varsin kanal för Photo Black och Matte Black och inte en enda som i P600.

För mig som gammal tekniker har jag nog insett för 25 år sedan att väldigt många har passerat sin inkompetensnivå bara genom att köpa sig en dator och en skrivare ovan på det är verkligen att be om för mycket. Skaffa inte vare sig en hund, katt eller en skrivare om du inte är beredd på att ta hand om dem.

Problemet med alla skrivare är nog att folk köper dem och sedan inte använder dem tillräckligt frekvent och de användarna ska inte ha egna skrivare utan ska nog hellre skicka bort sina utskrifter. [...]

Som jag ser det så har jag aldrig behövt bry mig om något annat än Epsons svarta bläck. Inget annat har faktiskt strulat. [...]

Skaffa inte vare sig en hund, katt eller en skrivare om du inte är beredd på att ta hand om dem.

Så sant och kunnigt! Några Epson-modeller har historiskt haft problem och tyvärr bidragit till den generella negativismen kring Epson. Dock är det många fler som använt Epson genom åren jämfört med Canon, så senare års jämförelser haltar.

Nu försöker vi lösa det här med din skrivare Johan utan att skicka den till Epson med sitt horribla service pris (18500:- helt orealistisk).

Jag börjar med Sten-Åke och osanningar du skriver om Canons skrivarteknik i denna och flera andra trådar.
Du skriver i b.l.a i tråden ovanför att Canon gamla teknik använder värme och detta kräver underhåll. Kan du förklara vad du menar menar värme? Vi börjar med bläckstråletekniken så används tekniken i princip likadant för alla tillverkare, att man skickar elektriska impulser till respektive skrivhuvud som sedan fördelar bläcket i olika mängd över mediet så att det skapas en bild som mänskliga ögat uppfattar.
Du skriver i andra trådar och även här och att vid Canontekniken så byts hela skrivhuvud vid byte, det stämmer INTE( kanske kanske vid någon simpel hemma skrivare för 500:-, kan kolla det om du vill) kan du förresten ge ett exempel på en Canon skrivare i PIXMA , PRO serien dom senaste 5-10 åren som man byter skrivarhuvudet samtidigt som bläckbehållaren??

Nu till Johan, här håller jag med Sten-Åke, rengörning gäller. Märkligt att Epson tagit bort funktionen ”plate guide” justeringen. Den gör att vid olika pappers tjocklekar så lyfts skrivhuvudsvagnen upp en aning så att inte printer”vagnen” tar i pappret och skrapar av gammalt överflödigt som ligger på pappersguider och även bläck som ligger under skrivhuvudena.

Jag hade kört manuell rengörning med typ med microtrasa med Ajax fönsterputs på styrplåtarna ( plate guide) och under skrivprinter”vagnen”.

Gör en lätt krökning av fotopappret i slutet så det är lätt böjt uppåt när du printar, nu vet jag inte inte hur pappersmatningsfacket är konstruerat men det det får inte vara typ en böj nedåt i slutet , då böjs pappret upp mot printerhuvudet och kan där komma åt överflödigt gammalt bläck.

M.v.h Göran (f.d anställd servicetekniker på Canon i 15 år)

Jag kör Mac Mini 2018 i7 med Monterey 12.4 och i mina inställningar finns Paper Thickness & Platen GAP.Skärmavbild 2022-05-29 kl. 07.55.24.png
Epson SC-P800 har ett konstruktionsfel där pappersbanan inte är plan fram till utfallet. Det gör att styvare papper och större forma av ark tippar ner i framkant och att den bakre delen lyfts upp mot skrivarhuvudet när den bakre kanten inte längre hålls ner av inmatningsbanan. det finns två workarounds på problemet.
1. Använd den manuella pappersmatningen där man drar ner den grå Manuella inmatningsguiden på framsidan. för extra tjocka papper. Då blir pappersbanan plan en längre sträcka. Vet inte om det fungerar med Automatik matning eller om man tvingas till manuell matning.
2. Hitta nåt som ungefär lika tjockt eller något tjockare. Placera det på på den plats där pappret hamnar efter utskriften och lyft upp pappret på vägen ut på den. Då blir pappersbanan rakare och bakkanten lyfts inte upp mot skriver huvudet.
Eller så kan man gå över till rullpapper om man fått med rullpappers hållare. Då släpper ju inte pappret i bakkant inne i skrivaren.

Det fanns en hel del att rengöra. Lite bättre blev det nog, men linjer finns kvar. Provat att lyfta framsidan av papperet där det kommer ut.
Möjligen lite bättre.

Bilagor

• smuts-Webb.jpg
    smuts-Webb.jpg
    661.7 KB · Visningar: 36
Exakt. Problemet är att det inte går att installera rätt mjukvara i Mac M1.
Vilket förmodligen beror på inkompetens hos Epson. Samma programvara som används för Intel-Macintoshar bör gå att köra på en M1 med hjälp av Rosetta 2 (som följer med en M1).
(Notera "förmodligen" och "bör"; jag vet ju inte hur Epsons programvara är uppbyggd).

epson är sig lika. Bara strul o dyrt. Körde deras storformat skrivare i många år alltid strul om man inte konstant skrev ut. Bytte o kör canon pro 1000 nu o den fungerar helt felfritt. Inte en enda rand på någon utskrift.
Epson hade bäst kvalitet på utskrifter men canon är i fatt. Den stora skillnaden är att canon fungerar utan strul.

Tråkigt, har haft 2 st. Epson 4900 som cloggade igen och där fanns tyvärr ingen service att tillgå från Epson. Det var tyvärr att lasta på släpet och besöka returpunkten och kasta. Har sedan i höstas en Canon Imageprograf 1000 som motsvarar mina förväntningar med råge, allt fungerar klockrent och Canons support är jättebra då jag behövt ta kontakt. Upplever att Canon:s skrivare är mer tillförlitliga än Epson.
Känner igen alla problemlösningar som man famlar efter ...
Hoppas du får allt att fungera igen.

Nu försöker vi lösa det här med din skrivare Johan utan att skicka den till Epson med sitt horribla service pris (18500:- helt orealistisk).

Jag börjar med Sten-Åke och osanningar du skriver om Canons skrivarteknik i denna och flera andra trådar.
Du skriver i b.l.a i tråden ovanför att Canon gamla teknik använder värme och detta kräver underhåll. Kan du förklara vad du menar menar värme? Vi börjar med bläckstråletekniken så används tekniken i princip likadant för alla tillverkare, att man skickar elektriska impulser till respektive skrivhuvud som sedan fördelar bläcket i olika mängd över mediet så att det skapas en bild som mänskliga ögat uppfattar.
Du skriver i andra trådar och även här och att vid Canontekniken så byts hela skrivhuvud vid byte, det stämmer INTE( kanske kanske vid någon simpel hemma skrivare för 500:-, kan kolla det om du vill) kan du förresten ge ett exempel på en Canon skrivare i PIXMA , PRO serien dom senaste 5-10 åren som man byter skrivarhuvudet samtidigt som bläckbehållaren??

Nu till Johan, här håller jag med Sten-Åke, rengörning gäller. Märkligt att Epson tagit bort funktionen ”plate guide” justeringen. Den gör att vid olika pappers tjocklekar så lyfts skrivhuvudsvagnen upp en aning så att inte printer”vagnen” tar i pappret och skrapar av gammalt överflödigt som ligger på pappersguider och även bläck som ligger under skrivhuvudena.

Jag hade kört manuell rengörning med typ med microtrasa med Ajax fönsterputs på styrplåtarna ( plate guide) och under skrivprinter”vagnen”.

Gör en lätt krökning av fotopappret i slutet så det är lätt böjt uppåt när du printar, nu vet jag inte inte hur pappersmatningsfacket är konstruerat men det det får inte vara typ en böj nedåt i slutet , då böjs pappret upp mot printerhuvudet och kan där komma åt överflödigt gammalt bläck.

M.v.h Göran (f.d anställd servicetekniker på Canon i 15 år)

Ja nu far man med osanningar igen :cool:

Det är ju inte sant istället att "Vi börjar med bläckstråletekniken så används tekniken i princip likadant för alla tillverkare". Sanningen är ju istället att alla andra tillverare istället skiljer sig ifrån Epson.

Det är Epson som är undantaget som skiljer sig från regeln. Det är dock fullt möjligt att "termal print heads" kommer vara framtiden då Epsons teknik är dyrae och förmodligen mindre lönsam. I vissa fall är den bättre (se länk) men idag är det nog närmast en akademisk fråga eftersom ögat ändå inte förmår se skillnaderna. Jag har sett massor av exempel på att "good enough vinner över bättre" inom mjukvaruområdet när jag jobbade med det professionellt som produktchef på 90-talet.

Epson har dock investerat miljarder i den tekniskt avancerade Precision Core -tekniken som nu alla deras skrivare har. Tyvärr var generationen P600 och P700 de sista som inte hann få denna teknik. En fördel med den är att samma piezoelemant som används för att pumpa bläck genom munstyckena ska kunna självdiagnosticera skrivhuvudets munstycken då dessa element kan registrera om vissa munstycken inte fungerar som de ska. Då kan systemet åtgärda detta. Så det har alltså skett en stor kvalitativ förändring hur dessa huvuden fungerar mellan exv. en P600 och en P900 och andra nya skrivare.

Den verkligt stora designmissen med P600 är annars den som orsaker problem med den svarta kanalen som alltså i den skrivargenerationen delas mellan två olika svarta färger - Photo Black och Matte Black.

Sedan är det många Epson-användare som inte läser på utan bara kör och då har de säkert missat att man ska välja passande media type för de papper man använder. När man väljer detta så anpassar skrivare färgmängd till pappret och dessutom tar den höjd och anpassar sig efter papprets tjocklek. Dessa inställningar ska göras både i skrivare och dator (i drivrutinen).

Piezoelectric Print Heads Vs. Thermal Print Heads - Alder Color Solutions (aldertech.com)

Jag tror Alfin också har en poäng kring att Epson fått dras med ett delvis dåligt rykte p.g.a. gamla synder och det var också helt uppenbart att de inte skötte de problem man hade med R3000-modellens på ett bra sätt när dessa skrivhuvuden läckte just svart.

Senast ändrad:
Jag läser och förundras över de problem som en del tydligen upplever med Epsons skrivare! Jag hade en 2880 i 8 år utan problem och nu har jag en SC-P800 som jag har haft i 6 år! Inga problem med den heller och trots att jag inte skriver ut mer än ca varannan månad så har jag inga som helst problem med kladd eller igensatta munstycken! Jag är väl dum i huvudet som litar på leverantörerna men någon måste ju tala till Epsons fördel! Min nästa skrivare kommer förmodligen även den att bli en Epson!

Jag läser och förundras över de problem som en del tydligen upplever med Epsons skrivare! Jag hade en 2880 i 8 år utan problem och nu har jag en SC-P800 som jag har haft i 6 år! Inga problem med den heller och trots att jag inte skriver ut mer än ca varannan månad så har jag inga som helst problem med kladd eller igensatta munstycken! Jag är väl dum i huvudet som litar på leverantörerna men någon måste ju tala till Epsons fördel! Min nästa skrivare kommer förmodligen även den att bli en Epson!
Ju fler utskrifter desto mer kladd. Min P800 har skrivit ut tusentals bilder, utan kladd. Den som läser mitt inlägg vet att problemet handlar om relationen mellan Apple och Epson.

Min Epson P800 skrivare lämnar svarta ränder längst ner på alla A4 utskrifter på fotopapper, dock inte på vanligt papper. Som vanligt är det min Mac M1 som utpekas som boven. Epson support lovade skicka en länk på lösningen. Det gäller nämligen att justera det sk ”platen gap”, vilket inte går med nuvarande mjukvara.

Häromdagen fick jag veta att mitt ärende uppgraderats till Lvl 2.
Bra tänkte jag, eftersom länken jag fick av Lvl1 inte fungerade.
En vecka gick och jag undrade vad som händer.
Då fick jag veta av Lvl1 att jag troligen måste skicka in skrivaren på service, om Lvl2 nu inte, mot förmodan, skulle hitta en fungerande länk till ny mjukvara.
När jag såg priset för service tänkte jag att det kanske kan vara värt det. Bara det att det inte var 1850 kronor, som jag trodde.
Epson vill ha 18.500 kronor ink moms, fast pris. För att serva en skrivare som bara behöver nya drivrutiner.
Motsvarande skrivare kostar under tioK just nu.

För 18.500 kronor kan du köpa en PC och skriva ut med den i stället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar