Nu försöker vi lösa det här med din skrivare Johan utan att skicka den till Epson med sitt horribla service pris (18500:- helt orealistisk).
Jag börjar med Sten-Åke och osanningar du skriver om Canons skrivarteknik i denna och flera andra trådar.
Du skriver i b.l.a i tråden ovanför att Canon gamla teknik använder värme och detta kräver underhåll. Kan du förklara vad du menar menar värme? Vi börjar med bläckstråletekniken så används tekniken i princip likadant för alla tillverkare, att man skickar elektriska impulser till respektive skrivhuvud som sedan fördelar bläcket i olika mängd över mediet så att det skapas en bild som mänskliga ögat uppfattar.
Du skriver i andra trådar och även här och att vid Canontekniken så byts hela skrivhuvud vid byte, det stämmer INTE( kanske kanske vid någon simpel hemma skrivare för 500:-, kan kolla det om du vill) kan du förresten ge ett exempel på en Canon skrivare i PIXMA , PRO serien dom senaste 5-10 åren som man byter skrivarhuvudet samtidigt som bläckbehållaren??
Nu till Johan, här håller jag med Sten-Åke, rengörning gäller. Märkligt att Epson tagit bort funktionen ”plate guide” justeringen. Den gör att vid olika pappers tjocklekar så lyfts skrivhuvudsvagnen upp en aning så att inte printer”vagnen” tar i pappret och skrapar av gammalt överflödigt som ligger på pappersguider och även bläck som ligger under skrivhuvudena.
Jag hade kört manuell rengörning med typ med microtrasa med Ajax fönsterputs på styrplåtarna ( plate guide) och under skrivprinter”vagnen”.
Gör en lätt krökning av fotopappret i slutet så det är lätt böjt uppåt när du printar, nu vet jag inte inte hur pappersmatningsfacket är konstruerat men det det får inte vara typ en böj nedåt i slutet , då böjs pappret upp mot printerhuvudet och kan där komma åt överflödigt gammalt bläck.
M.v.h Göran (f.d anställd servicetekniker på Canon i 15 år)