Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Det har även jag svårt att tro på.
Ett Sony GM 24-70 ligger på 4896, 3478, 2934 på 2,8 (fullt öppet)
Ett Sony 35mm/1,8 ligger på 3425, 2872, 2724 på 2,8 (nedbländat två steg))
Ett Sony 50mm/1,8 ligger på 3100, 3030, 2828 på 2,8 (nedbländat två steg)
Men ser man denna 50mm/1,8 på 1,8 så ser det väldigt mycket sämre ut:
Där är värdena 2918, 1789, 1405!! Jämför det med GM-värdena ovan!
35:an funkar på liknande sätt.
Jämför det med mitt nya 24-105 eller GM 24-70!
Grejen med de nya zoomarana är att de håller stilen på ett helt annat sätt än de här APS-objektiven.
Notera att de här fasta hyfsat uppskattade objektiven till Sony APS är det som länge funnits att tillgå för A6XXX-serien. De är klart sämre än zoomarna även om de bländas ner till 5,6 och 8 t.o.m.
Det som är grejen med de nya zoomarna som en annan redan konstaterat är att man inte behöver tänka på att parera fullt öppet för skärpan utan kan koncentrera sig på skärpedjupet enbart. Det är väldigt lite skillnad mellan 2,8 resp 4 och nedbländat till säg 5,6 eller 8. Fullt öppna är de ofta bättre än på bländare 11. Många av de fasta objektiv jag har och har haft har ofta varit markant sämre fullt öppna - det finns inte längre med de nya Sony-zoomarna.
Men en sak jag kan se som jag tycker är lite konstigt är att mitt 24mm-105 verkar trivas som allra bäst på min A6300 där jag tycker det är förbluffande bra. Jag vet faktiskt inte vad det beror på men det kan ju ha att göra med att AF i den kameran är så mycket bättre än exv. i min A7r. Det finns ju inget att justera i ett Sony spegellöst hus men viss skillnad är det.
Jag har haft zoomen inne hos Infocare eftersom det låg inom den serie som Sony erbjudits sig att kolla gratis enligt en Service Bulletin de gått ut med, men jag fick tillbaka det utan åtgärd då det var som det skulle enligt kontrollen. Felen handlade annars inte bara om AF i sig, utan de hade tydligen att göra med om man växlat mellan MF och AF och bländat ner. Då skulle AF inte träffat som den skulle. Svårt att kolla sånt själv och jag vill inte komma på något skitfel jag missat efter garantitiden gått ut.
Har du svårt att tro att dessa zoomar är verkligt bra även öppna så är det bara att studera detaljerna på Opticallimits. Jämför de staplar som har samma färg (zoomarna har en blå (nära centrum) som de fasta saknar av något skäl)
Senast ändrad: