Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Verkar logiskt. En 10-20 kanske man rent av till och med kan göra f/3,5 eller f/4 för att få ned storlek och pris - vid de bildvinklarna kan man ju ofta prioritera ned kort skärpedjup och stort ljusinsläpp lite.
Visst finns det redan åtminstone ett Sony 10-18/4 till APS-C som Mats så riktigt påpekat och jag bytte ju mina Sigma-grejor mot det när jag tröttnade på MC-11 -strulet. Det är ett rätt trevligt objektiv för både stadsbilder och landskap eller interiörer. Det är ett hyfsat smidigt och välbyggt objektiv. Om Sony skulle göra ett ljusstarkare sådant vare sig det gäller APS-C eller FF så skulle det nog bli betydligt mindre smidigt.
Jag tog faktiskt ett gäng mörkerbilder vid Hötorget / Sergels Torg kring jul och det funkar rätt bra trots f 4 handhållet för man har ju lite hjälp av OSS och den korta brännvidden. Så jag håller med Mikael Sundberg ovan. Det som är kul med det objektivet också är främst att det parerar distorsion så bra. Hade väntat mig värre vid de brännvidderna. Skarpt är det också med hyfsad kontrast.
Har använt det inne också och det är jättebra där med om man har en hyfsad blixt om det är skumt. Just att de klarat av att hantera distorsionen är ju ett verkligt plus även om man har det till interiörer.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=sel1018