Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)
Enda nackdelen är att det är ljussvagt i teleläget som med Canon S100. Men det vägs upp av bildkvaliteten.
 
Visst, men personligen hade jag tyckt det var helt ok om jag fått en fast 10 med ljusstyrka 1,8. Allt utöver det känns som bonus. Man undrar vad som kan finnas i framtiden. En fast 13/1,4 borde inte vara mer avancerad än denna ljusstarka zoom. Men vad vet jag...
 
Äldre undersökningar har visat på att den mest vanliga brännvidden som används låg på 100 mm, där togs dom mesta bilderna, hade dock inte varit fel med 24-120 om man finge önska. Canons G1X som har större sensor går till 112 mm. Dom mindre sensorerna gav annars möjlighet till mera zoom.

Här kanske den högre ljusstyrkan vid 28mm sätter gränsen, risken med vidvinkel 24mm gör det svårare att undvika mörka hörn och kanter. Minns en mycket tidig långzoomarkamera från Panasonic som stannade vid 432mm, men som hade samma ljusstyrka hela vägen f/2.8 hur nu dom lyckades med det.

Den finessen försvann sedemera, men jag tror att kommande uppföljare till RX100 med säkerhet får lite längre zoom, eller att man utvecklar den digitala zoomen till det bättre.

Kameraväskan kanske också skulle innehålla Sony´s nya HX20V som går till 500mm zoom men ändå får plats i fickan, passande vid besök av djurparker och dyligt, det bli mindre störande att inte gå för nära både människor och djur. som man kan tvingas till med kortzoomarkameror.

//Bengt.
 
Äldre undersökningar har visat på att den mest vanliga brännvidden som används låg på 100 mm, där togs dom mesta bilderna, hade dock inte varit fel med 24-120 om man finge önska. Canons G1X som har större sensor går till 112 mm. Dom mindre sensorerna gav annars möjlighet till mera zoom.

Här kanske den högre ljusstyrkan vid 28mm sätter gränsen, risken med vidvinkel 24mm gör det svårare att undvika mörka hörn och kanter. Minns en mycket tidig långzoomarkamera från Panasonic som stannade vid 432mm, men som hade samma ljusstyrka hela vägen f/2.8 hur nu dom lyckades med det.

Den finessen försvann sedemera, men jag tror att kommande uppföljare till RX100 med säkerhet får lite längre zoom, eller att man utvecklar den digitala zoomen till det bättre.

Kameraväskan kanske också skulle innehålla Sony´s nya HX20V som går till 500mm zoom men ändå får plats i fickan, passande vid besök av djurparker och dyligt, det bli mindre störande att inte gå för nära både människor och djur. som man kan tvingas till med kortzoomarkameror.

//Bengt.

De fysiska optiska lagarna har ingen kunnat ändra på, - kompakt optik, flera ingående linser, därtill små linser i diameter ger sämre förmåga för ljuset att strömma igenom, jfr med en lins till en mellanformatare (Hasselblad).

Långzoom kompakterna har ofta en mindre sensor, än vad nu RX100:n har, de brukar ligga på ca. 1/2,3", för att optiken skall bli praktisk i storlek, den fysiska brännvidden står alltid i förhållande till den registrerande ytan på filmen eller sensorn, vilket även bländaröppningen gör, tumregeln är, diagonalen på den registrerande ytan på filmen eller sensorn ger den sk. normalbrännvidden (35mm film / FF ger 43 mm fysiskt i optiken)

Vid 500 mm på HX20V, med sensor 1/2,3", är en av de minsta bländaröppningarna inte större än en diameter på en tändstickas tjocklek, risken för diffraktion på en ännu mindre bländare gör att man använder ett svagt gråfilter istället, men bilden blir något försämrad i konstrast/skärpa.

Nu har ju RX100 riktigt bra förmåga till brusfria bilder upp till ISO 800, högre upp även med godkänt resultat, så något ljussvag, vid 100 mm, spelar ingen roll egentligen.
Digitala zoomen fördubblar den optiska, alltså till 200 mm, det bör väl räcka för de flesta foto tillfällen?
Den digitala zoomen ger, efter vad jag har sett på några testbilder, bra resultat/bilder, tack vare den relativt stora sensorn på 1”!
 
Äldre undersökningar har visat på att den mest vanliga brännvidden som används låg på 100 mm, där togs dom mesta bilderna, hade dock inte varit fel med 24-120 om man finge önska. Canons G1X som har större sensor går till 112 mm. Dom mindre sensorerna gav annars möjlighet till mera zoom.

//Bengt.

Oj, det var förvånande. Personligen tycker jag att kompaktkamerakänslan i negativ bemärkelse blir tydlig just på lite längre brännvidder, medan det enorma skärpedjupet mest är ett plus i vidvinkelläget
 
Oj, det var förvånande. Personligen tycker jag att kompaktkamerakänslan i negativ bemärkelse blir tydlig just på lite längre brännvidder, medan det enorma skärpedjupet mest är ett plus i vidvinkelläget

Vi är så olika vad vi tycker är en acceptabel bild, Mamma är ofta nöjd om lilla tösen bara vart hyggligt skarp vid barnkalaset.

jag tror dom flesta vanliga köparna av instegskameror ofta bara nöjer sig med medföljande kitoptik, Men vad har hänt med den så tidigare så populära 18-70 zoomen, den täckte 28-105 vilket var en bra medelväg, är det ingen som tillverkar dessa objektiv längre. Vart har 18-70 tagit vägen.
 
Du glömde att avsluta ditt inlägg med ditt sedvanliga "ha-ha", men det är väl bra att kameran kommer tidigare. Blir nog en bra kompakt det där.

Det lär vara många förbokade ex., så nog har Sony fått in en fullträff.
Skall vi lägga upp en ny tråd, som "storfräsarna" brukar göra, när en ny systemkamera är på ingång, - "Vilket könummer har du på beställningen för Sony RX100, i fotoaffär Nisses Pro-Fotoshop på Strandvägen? "
 
Åh gud så intressant. Ska bli kul att se alla FANTASTISKA BILDER i den tråden sen ;) Fast min erfarenhet säger mig att det bara någon enstaka procent som använder kamerorna till att fota med.. resten bara snackar om dom och har dom i en fin liten väska.
 
Åh gud så intressant. Ska bli kul att se alla FANTASTISKA BILDER i den tråden sen ;) Fast min erfarenhet säger mig att det bara någon enstaka procent som använder kamerorna till att fota med.. resten bara snackar om dom och har dom i en fin liten väska.

Javisst, så är det, man brukar säga, - "Mycket snack och liten verkstad", de väntar hela tiden på nästa modell, säljer sin nuvarande när den senaste har kommit, säljer en ganska oanvänd kamera i "nyskick".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.