larsborg
Aktiv medlem
Sonyn ser ut att ha perfekt storlek
Kolla på www.dpreview.com, en förtest av just RX100:n, där ställs flera ”kompakter” bredvid varandra.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Sonyn ser ut att ha perfekt storlek
Äldre undersökningar har visat på att den mest vanliga brännvidden som används låg på 100 mm, där togs dom mesta bilderna, hade dock inte varit fel med 24-120 om man finge önska. Canons G1X som har större sensor går till 112 mm. Dom mindre sensorerna gav annars möjlighet till mera zoom.
Här kanske den högre ljusstyrkan vid 28mm sätter gränsen, risken med vidvinkel 24mm gör det svårare att undvika mörka hörn och kanter. Minns en mycket tidig långzoomarkamera från Panasonic som stannade vid 432mm, men som hade samma ljusstyrka hela vägen f/2.8 hur nu dom lyckades med det.
Den finessen försvann sedemera, men jag tror att kommande uppföljare till RX100 med säkerhet får lite längre zoom, eller att man utvecklar den digitala zoomen till det bättre.
Kameraväskan kanske också skulle innehålla Sony´s nya HX20V som går till 500mm zoom men ändå får plats i fickan, passande vid besök av djurparker och dyligt, det bli mindre störande att inte gå för nära både människor och djur. som man kan tvingas till med kortzoomarkameror.
//Bengt.
Äldre undersökningar har visat på att den mest vanliga brännvidden som används låg på 100 mm, där togs dom mesta bilderna, hade dock inte varit fel med 24-120 om man finge önska. Canons G1X som har större sensor går till 112 mm. Dom mindre sensorerna gav annars möjlighet till mera zoom.
//Bengt.
Oj, det var förvånande. Personligen tycker jag att kompaktkamerakänslan i negativ bemärkelse blir tydlig just på lite längre brännvidder, medan det enorma skärpedjupet mest är ett plus i vidvinkelläget
Den kommer väl inte på marknaden förrän i höst?
BERÄKNAD KOMMA TILL FÖRSÄLJNING, JULI ÅR 2012!!
Alltså inte, Jul i år 2012!!
Du glömde att avsluta ditt inlägg med ditt sedvanliga "ha-ha", men det är väl bra att kameran kommer tidigare. Blir nog en bra kompakt det där.
Åh gud så intressant. Ska bli kul att se alla FANTASTISKA BILDER i den tråden sen Fast min erfarenhet säger mig att det bara någon enstaka procent som använder kamerorna till att fota med.. resten bara snackar om dom och har dom i en fin liten väska.
Enligt cyberphoto beräknas RX100 komma in tydligen när som helst.
Najz. Fler än mig som har bokat ett ex?