Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)
Oj, det där verkar vara en riktigt ordentlig utvärdering. Och vilka bilder sen. Synd bara att man inte kan få det översatt ("google översätt" klarar tydligen inte av det där.)

Ja det är synd att dom lägger upp sina tester i sådant format så att google inte kan översätta....hade varit intressant o läsa...men men det finns mycket att titta på :)...bildkvalitén verkar det i alla fall inte vara några fel på...imponerande med tanke på 20mp på en 1 sensor...hade varit intressant o veta vilka inställningar som använts på dom bilderna där det inte är uppenbart att något filter har använts...om det är RAW eller JPEG o i så fall vilka inställningar för dom olika parametrarna mm för det bra "tryck" i bilderna när det gäller färgerna/kontrasten.
 
Är det på-sensorn-PDAF som i Nikon 1 eller kontrast-AF.
Cyberphotos sida avslöjar inte mycket.

IR menar att AF är mycket snabb men långsam att låsa på följande AF.
Ska man tolka detta som ett tecken på vanlig kontrast-AF tro?
 
Är det på-sensorn-PDAF som i Nikon 1 eller kontrast-AF.
Cyberphotos sida avslöjar inte mycket.

IR menar att AF är mycket snabb men långsam att låsa på följande AF.
Ska man tolka detta som ett tecken på vanlig kontrast-AF tro?

Övertygad om att den endast använder sig av kontrast AF.....om den hade haft PDAF på sensorn så hade Sony garanterat nämnt det.
 
Otroligt vad den kamera rönt mkt intresse, tex på dpreview. Den ligger redan 1a på amazons försäljningslista. Kommer bli en riktig hit för Sony och jag vill ha en!
 
Otroligt vad den kamera rönt mkt intresse, tex på dpreview. Den ligger redan 1a på amazons försäljningslista. Kommer bli en riktig hit för Sony och jag vill ha en!

Vill ha en? Vill få en? Be att få två då, jag tar den ena, utan att tveka!

Någon skrev på Dpreview, att den här kameran är en given hit, likt Sony Walkman var på slutet av 1970-talet och många, många år framåt, - jag kan bara hålla med!
Den är liten, som en kompaktkamera, men har prestanda, upp till ISO 800. i närheten av en betydligt större systemkamera, vänder upp och ner på vad vi förr trodde var omöjligt med en kompaktkamera!
 
Jag Foto klassade Canon S100 till världens bästa Fickkompakt. RX100 är inte superlätt 240 gram med batteri, minns ej vad S100 vägde in på dock. men iso 1600 ser ju klart bättre ut på RX100.

Spänningen är stor vad Foto kommer att ge för betyg, Dpreview verkar så himla exalterade över RX100 så man vet inte vad man skall tro.

//Bengt.
 
Jag Foto klassade Canon S100 till världens bästa Fickkompakt. RX100 är inte superlätt 240 gram med batteri, minns ej vad S100 vägde in på dock. men iso 1600 ser ju klart bättre ut på RX100.

Spänningen är stor vad Foto kommer att ge för betyg, Dpreview verkar så himla exalterade över RX100 så man vet inte vad man skall tro.

//Bengt.

Dpreview exalterade över RX100 :n?

Är det därför de i flera veckor, enbart har noterat på sin sida "RX100 Preview"?

Resultaten är kanske alldeles för bra, kan inte vara sant, de gör om testen en andra gång, med ett nytt exemplar ...... :) :)
 
Dpreview exalterade över RX100 :n?

Är det därför de i flera veckor, enbart har noterat på sin sida "RX100 Preview"?

Resultaten är kanske alldeles för bra, kan inte vara sant, de gör om testen en andra gång, med ett nytt exemplar ...... :) :)

Sett riktigt lovande bilder från de som köpt den på dpr. Det kommer handla om denna eller Samsung EX2F, båda med sina fördelar. Sen kanske Panasonic LX-6/7 kommer..
 
Sett riktigt lovande bilder från de som köpt den på dpr. Det kommer handla om denna eller Samsung EX2F, båda med sina fördelar. Sen kanske Panasonic LX-6/7 kommer..

Jorrå, det kommer alltid något bättre med åren, - en sak är ändå säker, en nyinköpt kamera blir aldrig sämre efter några år, bara för att en ännu bättre version dyker upp!
Hur länge skall man vänta, för att få sin drömkamera, 2-3-5 år?

Den som aldrig blir nöjd, har bara problem, tror att det måste finnas något bättre runt hörnet!
Men, om det inte gör det, väntar man då ytterligare några år?
 
Jorrå, det kommer alltid något bättre med åren, - en sak är ändå säker, en nyinköpt kamera blir aldrig sämre efter några år, bara för att en ännu bättre version dyker upp!
Hur länge skall man vänta, för att få sin drömkamera, 2-3-5 år?

Den som aldrig blir nöjd, har bara problem, tror att det måste finnas något bättre runt hörnet!
Men, om det inte gör det, väntar man då ytterligare några år?

Du behöver inte vänta, den är lanserad.
 
Förstod jag det rätt att man bara kan ladda batteriet när det sitter i kameran?

Förövrigt verkar det vara en kompetent kamera. Jag tror den kommer gå hem hos massorna trots sitt något höga pris. Jag menar, den har ju jättemånga pixlar, och det brukar ju vara det viktigaste för många av dem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.