Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle inte den här tråden handla om en liten kompakt, Sony RX100?

Varför kommer då alla klumpiga systemkameror in som, - 1DMkII, 1DMkIIn 1DMKIII, 20D, 50D, 7D?

Bara för att påvisa hur pass efterlängtad en kamera som RX100 sannolikt är. Den lär ju sätta sina avtryck i branschen hos övriga tillverkare. Mer en historisk sammanfattning hur de olika kameratillverkarna agerat samtidigt som små, smidigare kameror med hög upplösning vinner allt större terräng.
Men du har rätt i att det nu kanske är läge för att släppa diskussionen om olika tillverkares strategier.

//Lennat
 
Skulle inte den här tråden handla om en liten kompakt, Sony RX100?

Varför kommer då alla klumpiga systemkameror in som, - 1DMkII, 1DMkIIn 1DMKIII, 20D, 50D, 7D?

Nu blir jag besviken, du glömde ju 40D!

Hur som helst har du förstås rätt. De här ständiga långa och obegripliga utvikningarna från de olika trådarnas ämnen är djävulskt irriterande. Så har jag också i flera år längtat efter och hoppats på att de olika forumen skulle få moderatorer som lätt kan avstyra såna här irriterande och meningslösa utvikningar. Så som det ju fungerar helt utmärkt i många andra communitys. Men så länge det inte sker på fotosidan.se tvingas vi tyvärr bara genomlida eländet, för det är ingen som helst idé att hoppas på att enskilda medlemmars förmaningar skulle leda någonstans, det har det aldrig gjort.
 
Hur som helst har du förstås rätt. De här ständiga långa och obegripliga utvikningarna från de olika trådarnas ämnen är djävulskt irriterande. Så har jag också i flera år längtat efter och hoppats på att de olika forumen skulle få moderatorer som lätt kan avstyra såna här irriterande och meningslösa utvikningar. Så som det ju fungerar helt utmärkt i många andra communitys. Men så länge det inte sker på fotosidan.se tvingas vi tyvärr bara genomlida eländet, för det är ingen som helst idé att hoppas på att enskilda medlemmars förmaningar skulle leda någonstans, det har det aldrig gjort.

Vi som jobbar med Fotosidan kan inte sitta och övervaka varje inlägg. Däremot reagerar vi på anmälningar. Så anmäl när det spårar ur.
 
Förstod jag det rätt att man bara kan ladda batteriet när det sitter i kameran?

Förövrigt verkar det vara en kompetent kamera. Jag tror den kommer gå hem hos massorna trots sitt något höga pris. Jag menar, den har ju jättemånga pixlar, och det brukar ju vara det viktigaste för många av dem.

Jag har använt kameran i en vecka. Det följer med en mini-USB-laddsladd för att ladda batteriet i kameran. Men det går att ta ut så Sony kan göra en separat laddare som tillbehör om de vill.
 
Alla mina digitala kompaktkameror (tre stycken, tror jag) har separata laddare.

Nej, förresten! Jag glömde den första, en Fujifilm MX-1700 från 1999. Den laddar man genom att plugga in laddaren direkt i kameran.
 
Det brukar det väl inte göra till kompaktkameror?

Jo, men det förekommer ganska ofta. I familjen har dottern en billig Casio som laddas via sin mini-usbport, men det medföljer en trafo så batteriet kan laddas via vanliga elnätet. Frun har en billig Pentax Optio med separat laddare. Dessa kameror ligger i prisläget 800 till 1400:-.

Enda nackdelen med att ha det som på RX100 är väl att man inte kan använda kameran med ett annat batteri under tiden det första laddar. Och det kan ju vara en stor nackdel ibland.

//Lennart
 
Enda nackdelen med att ha det som på RX100 är väl att man inte kan använda kameran med ett annat batteri under tiden det första laddar.

//Lennart

Det handlar väl bara om planering. Att se till så man har samtliga sina batterier laddade innan man ger sig av på sin dagsutflykt.
 
Vi har kvar ett par gamla kameror, en Fuji Finepix F30 och en Canon Powershot G3 som laddas i kameran. Vi har dessutom haft en Sonykamera som jag inte kommer ihåg vad den hette, och som också laddades i kameran, men det har kanske hänt en del på senare år. Eller inte...
 
Bara för att påvisa hur pass efterlängtad en kamera som RX100 sannolikt är. Den lär ju sätta sina avtryck i branschen hos övriga tillverkare. Mer en historisk sammanfattning hur de olika kameratillverkarna agerat samtidigt som små, smidigare kameror med hög upplösning vinner allt större terräng.
Men du har rätt i att det nu kanske är läge för att släppa diskussionen om olika tillverkares strategier.

//Lennat

Jorrå, Lennart, jag förstår dig, mitt inlägg var ingen "pekpinne", bara så här, - så mycket lättare att följa en tråd, om man försöker hålla sig till rubriken "Sony DSC RX100".

Mitt tidigare inlägg har någon (?) suddat ut! Se nedan:

"Skulle inte den här tråden handla om en liten kompakt, Sony RX100?

Varför kommer då alla klumpiga systemkameror in som, - 1DMkII, 1DMkIIn 1DMKIII, 20D, 50D, 7D? "
 
Jorrå, Lennart, jag förstår dig, mitt inlägg var ingen "pekpinne", bara så här, - så mycket lättare att följa en tråd, om man försöker hålla sig till rubriken "Sony DSC RX100".

Mitt tidigare inlägg har någon (?) suddat ut! Se nedan:

"Skulle inte den här tråden handla om en liten kompakt, Sony RX100?

Varför kommer då alla klumpiga systemkameror in som, - 1DMkII, 1DMkIIn 1DMKIII, 20D, 50D, 7D? "

Jo, jag som hoppade in sent försökte gå tillbaka och se vad det var för intressant diskussion om olika tillverkare strategier, men kunde inte hitta något. Det blir lite förvirrat här när inlägg raderas eller flyttas, inte så bra moderering när det är så godtyckligt. Finns ju andra forum där moderering verkligen fungerar. Flashback, t.ex. jädrar vilken ordning. I den långa Terje-tråden t.ex. står det i det första inlägget precis vad som gäller - "den som inte håller sig till ämnet får pungen insparkad"

Funkar hur bra som helst. Tycker faktiskt det är rätt självmodererande här och vill man inte läsa det som är OT är det ju bara att bläddra förbi. Tycker inte det är bra med slumpvisa raderingar, speciellt inte när det ibland åker med annat som är OnT och det finns kommentarskedjor som blir hopplösa att begripa.

F.ö. är RX100 en förbaskat trevlig kamera som komplement till "riktig" fotoutrustning. Skulle kunna varit den perfekta undervattenskameran, men tyvärr är vidvinkelområdet inte tillräckligt tycker jag.

Jag skaffade en Canonkompakt för att kunna ha en kamera som man alltid kan ha med och har ett uvhus till den, men jag är inte nöjd med bildkvaliten, så jag använder den i stort sett aldrig. RX100 skulle kunna funka som komplement till en A99 t.ex. och alltid kunna vara med och kunna ge hyfsade bilder. Skitbra att den har RAW.


/Mats
 
Att radera inlägg är sällan bra. Som Mats redan påpekat kan det bli lite lätt obegripligt att följa tråden då.

Jag hoppas att Fotosidan jobbar på att underlätta flyttandet av inlägg från en tråd till en annan, och införa bekväma sätt att skriva en kommentar i en annan tråd till ett inlägg. Om sådant funnes så skulle antagligen behovet av moderering minska radikalt.

Enligt min mening är moderering endast motiverad då diskussionen urartar till pajkastning.
 
Du har använt kameran i en vecka skriver du. Och själv är jag genuint intresserad av den. Jag har dock på några bilder av den, närbild av hund och några porträttbilder, sett en viss utsmetning av detaljer. Hårstrån har vid närmare betraktande sett utsmetat ut på bekostnad av detaljer. Har du också sett något liknande hittills?

Jag har inte hunnit fingranska bilderna. Den här bilden är tagen i råformat på ISO 1250 och man kan se en del utsmetat färgbrus på de grå skivorna. Nu körde jag Sonys programvara och kunde inte alla kontroller. Men med råformat går det att styra själv hur du vill balansera brusreduktion mot detaljbevarande om du använder program som Adobe Camera Raw (LR, PS)
 
Jag har inte hunnit fingranska bilderna. Den här bilden är tagen i råformat på ISO 1250 och man kan se en del utsmetat färgbrus på de grå skivorna. Nu körde jag Sonys programvara och kunde inte alla kontroller. Men med råformat går det att styra själv hur du vill balansera brusreduktion mot detaljbevarande om du använder program som Adobe Camera Raw (LR, PS)

Jo, jag använder LR och vet att man kan balansera detta i begränsad omfattning. Men några av de bilder jag sett gör mig ändå lite fundersam. Hur som helst så ser jag fram emot din kommande recension.
 
Jo, jag använder LR och vet att man kan balansera detta i begränsad omfattning. Men några av de bilder jag sett gör mig ändå lite fundersam. Hur som helst så ser jag fram emot din kommande recension.

Det går inte alltid att helt kommer ifrån brusreducering, men som regel vill man ändå inte ha max-brus.

Sett som en kompakt var jag väldigt imponerad av RX100. Jag ser fram emot att få testa ett färdigt ex.
 
Att radera inlägg är sällan bra. Som Mats redan påpekat kan det bli lite lätt obegripligt att följa tråden då.

Jag hoppas att Fotosidan jobbar på att underlätta flyttandet av inlägg från en tråd till en annan, och införa bekväma sätt att skriva en kommentar i en annan tråd till ett inlägg. Om sådant funnes så skulle antagligen behovet av moderering minska radikalt.

Enligt min mening är moderering endast motiverad då diskussionen urartar till pajkastning.

Mycket märkligt, när man raderar för mycket i en tråd, det som inte hör till tråden skall bort, om nu något skall, - men inte två meningar, som verkligen tillhör tråden, m.a.o. mitt inlägg, detta inlägg svarade just Lennart på, med en kopia i starten.

Den som läser tråden, undrar var ligger nu detta in lägg, som fick ett svar, - mycket märkligt hanterat!

Pajkastning förekommer sällan i en Sony tråd, ämnet kan ibland sväva ut, men lägger sig snart till rätta igen.

Jag lägger alltid en kopia, på mina egna inlägg i min dator, - jag har varit med förr. :) :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.