Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)
När man ISO-jämför denna med APC-C med "kit-zoom" så måste man ju komma ihåg att det är avsevärt bättre bländartal på RX100. Man behöver inte gå upp på ISO1600 när man måste det på den kitzoomsbestyckade APC-C kameran. I vida änden skiljer det ju två hela steg i bländartal, vilket betyder att man faktiskt får in lika mycket ljus på lilla 1"-sensorn vid 1.8 som man får på APS-C-sensorn vid 3.5. Eller omräknat, du får samma tider och skärpedjup vid ISO400 som du får med ISO1600 med APS-C.
Zoomar man mot telehållet vinner ju dock APS-C ju mer man zoomar.
 
När man ISO-jämför denna med APC-C med "kit-zoom" så måste man ju komma ihåg att det är avsevärt bättre bländartal på RX100. Man behöver inte gå upp på ISO1600 när man måste det på den kitzoomsbestyckade APC-C kameran. I vida änden skiljer det ju två hela steg i bländartal, vilket betyder att man faktiskt får in lika mycket ljus på lilla 1"-sensorn vid 1.8 som man får på APS-C-sensorn vid 3.5. Eller omräknat, du får samma tider och skärpedjup vid ISO400 som du får med ISO1600 med APS-C.
Zoomar man mot telehållet vinner ju dock APS-C ju mer man zoomar.

Jorrå, omräkningen må så vara, jag använder ändå aldrig högre än ISO 800, normalt sätt, vid daglig fotografering. Skärpedjupet är längre på den lilla 1" sensorn än på en APS-C, vilket jag bara ser som en fördel, AF arbetar då snabbare, behöver inte träffa exakt för att skärpan skall sitta perfekt.

Men som sagts tidigare, en avancerad kompakt, med denna 1" sensor/skarp optik, är tillräcklig för de flesta situationer för mig, skall bli intressant och se hur den presterar mot mina andra kameror, Sony A200 och A900, - bättre blir det inte, frågan är bara hur stor skillnaden blir i bildkvalité …… :) :)
 
Denna sensor 1” kommer i andra kameror från Sony, längre fram i utvecklingen!
Canon och Nikon har väl nu tappat hakan, på sina utvecklingsavdelningar! :)

Titta på jämförande studiotester på denna lilla juvel, RX100, jämför med en APS-C sensor, t.ex. Sony A77, hos Internet sidan http://www.imaging-resource.com.

RX100 klarar sig riktigt bra, glöm inte, den kan stoppas i fickan, försök det med en A77:a med en kitzoom!

Undrar vad Lennart Aspman, med lång erfarenhet, tycker om RX100:n?

Jag tror jag skulle kunna bli riktigt god vän med den som "tamedkamera" utan att tappa för mycket bildkvalitet.

//Lennart
 
Den där sajten har jag aldrig förstått mig på. Varken när jag hade PC eller nu när jag har Mac. Där framträder bara två helt tomma spalter. Är det någon som kan förklara?

Du väljer vilka kameror du vill jämföra i listorna högst upp, sen väljer du bild.
 
Det finns inga listor högst upp. Bara denna text:

Display Current | All Cameras

Displaying: Currently Manufactured Cameras
Reselect camera to return to thumbnail list

Då kanske du saknar något, två sådana här ska du se:
 

Bilagor

  • Dump.jpg
    Dump.jpg
    31.1 KB · Visningar: 471
Då kanske du saknar något, två sådana här ska du se:

Jag har förstått att det är nåt sånt man ska se, men tyvärr, där har alltid bara funnits två tomma fält, både förr när jag surfade med PC och nu med Mac. Och märkligt nog verkar jag vara ensam med detta, för jag har under flera år nu aldrig stött på någon annan som har samma problem.
 
Jag som var så övertygad om att Olympus X-z1 skulle bli min nästa kompaktkamera, nu är jag inte lika säker. Sonyn verkar ge mycket bättre resultat på hög-iso
 
Jag som var så övertygad om att Olympus X-z1 skulle bli min nästa kompaktkamera, nu är jag inte lika säker. Sonyn verkar ge mycket bättre resultat på hög-iso

Ja visst, Sony har nu en liten kamera, som ger förbluffande utmärkta bilder!

Skulle inte bli förvånad, om de övriga tillverkarna kommer att ha RX100:n som en måttstock, deras små kameror måste bli bättre, om de kan (?), annars blir det ingen försäljning.

Sony tillverkar 1" sensorn, de sitter alltså med "ett starkt kort i handen", optiken når även högt i upplösning ....
 
Olympus X-z1 kostar ju bara 2990:- just nu tippar att efterföljare är på gång till hösten.
Får se var den ger oss innan jag bestämmer mig.
 
Denna tråd, Sony RX100, är en bra test på vad flertalet på FS forum tycker är mest intressant!

Det skrivs om all möjlig teknik, i trådar om A77, Nex-7 och Fördelarna med Sony (där slåss man också, ha-ha!), men nästan ingenting om just denna lilla RX100:n!
När denna kamera RX100 troligen blir en storsäljare?

Dessutom en trendsättare, - relativt stor sensor i en mycket kompakt kamera!
Det finns ännu ingen motsvarande kamera från någon annan tillverkare!
De övriga kamerorna, av typ SLR, SLT, NEX har ju varenda tillverkare nästan liknande modeller av, finns alltså mycket att välja av.
 
Lagom liten också. Torde vara mindre än min Canon G12

Ja visst, Canon G12 är en relativt stor kamera, för en så pass liten sensor, 1/1,7"!

Tror, att RX100 blir en riktigt bra "vardagskamera-lätt ta med", stora systemkameror blir för speciella tillfällen.
De tillfällena inträffar nog sällan, för många fotografer, i framtiden, ha-ha
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.