Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker bilderna ser riktigt bra ut...! Frågan är väl hur den generelle kunden ställer sig tilll det begränsade zoom-omfånget - men detta drabbar ju även de övriga dyr-kompakterna. Den verkar riktigt vuxen i den verkliga användningen också, vilket nog är mycket positivt för den presumptive kunden - som antagligen har en dyrare / större kamera OCKSÅ redan innan denna.
.......................

NEX har ingen "egen klass", de ingår med 24% av marknadssegmentet för "kamera med utbytbart objektiv" som även DSLR och mellanformat ingår i...

Dessa 24% täcker Pana och Oly µFT, Samsungs och Pentax egna lösningar och Nikons "1"-serie. I Japan, Hongkong och Singapore har denna siffra planat ut på ganska exakt 50%, men förväntas stiga vidare till ca 60%.

Marknadsandelen för denna "typ" av kamera (de som man kan byta objektiv på) räknar man med att den kommer fortsätta ligga stabilt runt 15 miljoner enheter per år.

Marknaden för kompaktkameror har relativt sett IL-segmentet (Interchangable Lens) stått väldigt still, på ca 140 Miljoner kameror per år. Mobiltelefonerna i det dyrare segmentet har stått för den ökning som "skulle" funnits i kompaktkamera-segmentet.

Jag kan mycket väl tänka mig att bl.a denna kamera (RX100) tillsammans med de dyrare varianterna i övrigas sortiment kommer utgöra en större del av kameratillverkarnas omsättning framöver, efterhand som de billigaste kompakterna fasas ut. Om ett par år kommer det vara svårt att "leva på sina billiga kompaktkameror", som vissa tillverkare gör idag.
 
Få du gärna tycka Mats...helt ok för mig...jag personligen är väldigt positiv till denna kamera...tycker den verkar ruskigt bra men jag är realistisk o tror inte den kommer sälja speciellt mycket mer än till dom "Avancerade användarna" som behöver avancerad kompaktkamera som alternativ till sin DSLR/SLT o "teknik freaken" som alltid vill ha det senaste o bästa. men trotts det så är 6-6500sek är väldigt mycket pengar för en kompaktkamera...ja även mycket pengar för en kompaktkamera för dom "avancerade användarna/teknik freaken" som är insatta i vad det är för typ av kompaktkamera och vad den presterar.

Nej men däremot så vet jag att Nex är/har varit svårtsålt i början då det är/har varit svårt att övertyga "Svensson" att det är en kamera som presterar lika bra/bättre än flera större DSLR/SLT kameror så jag tror knappast det är lättare att övertyga "Svensson" om denna kompaktkameras prestanda och att den verkligen är värd den "saftiga" prislappen när han/hon står där i butiken o jämför kameror i 6-8000sek klassen....vilken tror du är lättsåldast till "Svensson" som förmodligen redan har en gammal kompaktkamera men som är ute efter en ny kamera..Sony RX100 eller Nikon D5100 + 18-105/3,5-5,6 VR ??...idag "ersätter" dom flesta sina kompaktkameror med mobiltelefonen.

Naee du Mats DSLR/SLT är väl allt annat än ocoolt....om det hade varit det så hade det inte sålt sådan mängder DSLR/SLT som det gör...dessutom vet vi ju alla att ju större kameran är desto bättre blir bilderna ;)

Hehe, bara till de avancerade användarna och teknikfreaksen. Peter, den målgruppen är jättestor, gigantisk!

Dessutom finns en annan stor grupp som har ganska gott om pengar över och de köper gärna den dyraste kameran utan att vara så insatta för den borde väl vara bäst. Och sen alla dem som egentligen inte har råd att betala det extra, men gör gärna det ändå för att det ska framgå att de snarare har gott om pengar. Och sen finns det alla de som köper något bättre än de egentligen behöver för att den ska vara aktuell länge och inte så snabbt blir omodern. Sen säljer argumentet full hd 60p en hel del extra.

Den manick som är bäst kommer alltid automatiskt att få en extra skjuts.

Det här är ingen nischkamera, den har en väldigt bred marginal.

Enklare kompakter vill ingen köpa, de har ju redan motsvarande i mobilen, så de som behöver en bra kamera fast inte vill släpa på stor systemkamera köper hellre den här en en simplare för den fyller inte längre nåt stort behov.

Sen är 20 megapixel en skrytfaktor som säljer bra.

Det här segmentet är inte heller så starkt inmutat av Canon och Nikon jämfört med systemkamerorna så där har Sony en starkare ställning och är mer coolt märke.

Jo Peter, stora DSLR är o-coola och passar inte så bra bland coola typer som är ute på klubbarna. Dessutom rätt opraktiskt. GoPro HD osv är coolt, Canon 5D är det inte :)

Bland den yngre generationen, som kag befinner mig i den yttersta kanten av host host... så är litet avancerat och superprestanda starka argument.


Sen att vi som har foto som hobby i sig köper stora kameror och objektiv för en himla massa tusenlappar är en annan sak, men vi köper en sån här också.

I valet RX 100 vs Nikon D5100 så tror jag den lilla Sonyn är en vinnare.

De som nu köper de enklare systemkamerorna och nöjer sig med kitobjektivet och kör auto gör nog ett bättre val med en sån här, så jag tror inte alls att systemkameran skulle sälja mer om de är i samma prisklass.

Snarare går det mot mer avancerade kompakter och mer avancerade DSLRT.

Tror att det här kan gynna Sony stort. Speciellt om de i höst släpper en A97 och en A85 och nästa vår en riktigt högupplöst A99. Börjar bli ett förbaskat bra sortiment.

Att den här kompakten har riktiga Alphamenyer och kontroller är inte bara bra för oss som är inkörda på Sony, utan även för de som nu köper RX100 och sen vill skaffa en riktig systemkamera när de gått framåt i sin fotografi.

Jag tror det här blir en riktig storsäljare och att ett pris på knappt 6000 kr inte alls är avskräckande.

För en gångs skull är jag helt överens med Larsborg!


/Mats
 
Jag tycker bilderna ser riktigt bra ut...! Frågan är väl hur den generelle kunden ställer sig tilll det begränsade zoom-omfånget - men detta drabbar ju även de övriga dyr-kompakterna. Den verkar riktigt vuxen i den verkliga användningen också, vilket nog är mycket positivt för den presumptive kunden - som antagligen har en dyrare / större kamera OCKSÅ redan innan denna.
.......................

NEX har ingen "egen klass", de ingår med 24% av marknadssegmentet för "kamera med utbytbart objektiv" som även DSLR och mellanformat ingår i...

Dessa 24% täcker Pana och Oly µFT, Samsungs och Pentax egna lösningar och Nikons "1"-serie. I Japan, Hongkong och Singapore har denna siffra planat ut på ganska exakt 50%, men förväntas stiga vidare till ca 60%.

Marknadsandelen för denna "typ" av kamera (de som man kan byta objektiv på) räknar man med att den kommer fortsätta ligga stabilt runt 15 miljoner enheter per år.

Marknaden för kompaktkameror har relativt sett IL-segmentet (Interchangable Lens) stått väldigt still, på ca 140 Miljoner kameror per år. Mobiltelefonerna i det dyrare segmentet har stått för den ökning som "skulle" funnits i kompaktkamera-segmentet.

Jag kan mycket väl tänka mig att bl.a denna kamera (RX100) tillsammans med de dyrare varianterna i övrigas sortiment kommer utgöra en större del av kameratillverkarnas omsättning framöver, efterhand som de billigaste kompakterna fasas ut. Om ett par år kommer det vara svårt att "leva på sina billiga kompaktkameror", som vissa tillverkare gör idag.

Dina siffror är säkert rätt, jag gjorde bara en uppskattad fördelning av försäljning av olika kameratyper.

"NEX ligger i egen klass för sig, säljer så bra, att Sony måste producera mer än beräknat ..... ", - här menade jag, i en egen framgångsklass för sig, Sony räknade inte med den stora framgången.

Visst, NEX ingår i marknadssegmentet för "kamera med utbytbart objektiv" som även DSLR och mellanformat ingår i!
 
Bland den yngre generationen, som kag befinner mig i den yttersta kanten av host host... så är litet avancerat och superprestanda starka argument.

För en gångs skull är jag helt överens med Larsborg!


/Mats

I vilken yttersta kant, av den yngre generationen befinner du dig?

Troligen, likt mig, i den närmaste kanten, intill 18 år!
Började fota seriöst (?) redan 1960, men det vågar man inte skriva.:) :)

För en gångs skull är du säkert helt överens med mig!
 
En petitess, men UK VAT är 20% sedan ganska länge (520 dagar nu).

Ok, där ser man. Jag har inte hängt med riktigt tydligen.

Sonys kameror är änd billiga i Sverige jämförelsevis. Det var ju precis tvärtom för ett par år sen.
Märkligt, men bra för oss. Min gissning är att RX100 lägger sig under 5500.

RX100 är förresten en Yamaha lätt MC från 80-talet.

/Mats
 
Hehe, bara till de avancerade användarna och teknikfreaksen. Peter, den målgruppen är jättestor, gigantisk!

Dessutom finns en annan stor grupp som har ganska gott om pengar över och de köper gärna den dyraste kameran utan att vara så insatta för den borde väl vara bäst. Och sen alla dem som egentligen inte har råd att betala det extra, men gör gärna det ändå för att det ska framgå att de snarare har gott om pengar. Och sen finns det alla de som köper något bättre än de egentligen behöver för att den ska vara aktuell länge och inte så snabbt blir omodern. Sen säljer argumentet full hd 60p en hel del extra.

Den manick som är bäst kommer alltid automatiskt att få en extra skjuts.

Det här är ingen nischkamera, den har en väldigt bred marginal.

Enklare kompakter vill ingen köpa, de har ju redan motsvarande i mobilen, så de som behöver en bra kamera fast inte vill släpa på stor systemkamera köper hellre den här en en simplare för den fyller inte längre nåt stort behov.

Sen är 20 megapixel en skrytfaktor som säljer bra.

Det här segmentet är inte heller så starkt inmutat av Canon och Nikon jämfört med systemkamerorna så där har Sony en starkare ställning och är mer coolt märke.

Jo Peter, stora DSLR är o-coola och passar inte så bra bland coola typer som är ute på klubbarna. Dessutom rätt opraktiskt. GoPro HD osv är coolt, Canon 5D är det inte :)

Bland den yngre generationen, som kag befinner mig i den yttersta kanten av host host... så är litet avancerat och superprestanda starka argument.


Sen att vi som har foto som hobby i sig köper stora kameror och objektiv för en himla massa tusenlappar är en annan sak, men vi köper en sån här också.

I valet RX 100 vs Nikon D5100 så tror jag den lilla Sonyn är en vinnare.

De som nu köper de enklare systemkamerorna och nöjer sig med kitobjektivet och kör auto gör nog ett bättre val med en sån här, så jag tror inte alls att systemkameran skulle sälja mer om de är i samma prisklass.

Snarare går det mot mer avancerade kompakter och mer avancerade DSLRT.

Tror att det här kan gynna Sony stort. Speciellt om de i höst släpper en A97 och en A85 och nästa vår en riktigt högupplöst A99. Börjar bli ett förbaskat bra sortiment.

Att den här kompakten har riktiga Alphamenyer och kontroller är inte bara bra för oss som är inkörda på Sony, utan även för de som nu köper RX100 och sen vill skaffa en riktig systemkamera när de gått framåt i sin fotografi.

Jag tror det här blir en riktig storsäljare och att ett pris på knappt 6000 kr inte alls är avskräckande.

För en gångs skull är jag helt överens med Larsborg!


/Mats

Jo sett till den stora massan är det en liten marknad.

Inte...det är väl just Nikon och Canon som erbjudit avancerade o dyra "kompakta" kameror...inte Sony men Sony har till skillnad från dom två gjort något som dom inte fått tummen ur o göra....nämligen att göra den väldigt kompakt och dessutom med stor sensor...hade kameran haft en tillbehörsport alá Nex o filtergänga hade den varit "fulländad".

Nej på klubben är inte ens en kompaktkamera coolt utan ses nog mest som nördigt...naee där är det Iphone eller någon annan fräsig mobil som gäller....sen köper jag personligen inte mina kameragrejor för att dom är coola.

Många mp är inte längre så starkt säljargument som det va förr...finns andra funktioner som är viktigare o starkare säljargument....speciellt inte när det gäller kompaktkameror av den "normala" prisklassen för där lockas fler av snygg design o fräsiga färger.

Det tror jag inte....det är svårt att övertyga den oinsatte köpare att den lilla kameran är lika bra som den stora....o detta är inget jag hittar på utan detta är något som tex Scandinavianphotos säljare berättade när jag köpte min Nex...o det är inte bara han som sa/säger så utan dom flesta säljarna säger samma sak...den stora "massan" tror fortfarande att ju större kamera desto bättre blir bilderna.

Ja line upen börjar blir riktigt fin.... nya kameror/kamera modeller är dom duktiga på att spotta ur sig men vart är objektiven ;)

Men men nog tjötat om detta....personligen är jag mycket positiv till denna kamera o tycker det är kul att Sony pushar hårt....om jag skulle vara ute efter en kompaktkamera så skulle valet vara lätt idag...RX100 är den bästa kameran i detta segment.
 
Hehe, bara till de avancerade användarna och teknikfreaksen. Peter, den målgruppen är jättestor, gigantisk!

Dessutom finns en annan stor grupp som har ganska gott om pengar över och de köper gärna den dyraste kameran utan att vara så insatta för den borde väl vara bäst. Och sen alla dem som egentligen inte har råd att betala det extra, men gör gärna det ändå för att det ska framgå att de snarare har gott om pengar. Och sen finns det alla de som köper något bättre än de egentligen behöver för att den ska vara aktuell länge och inte så snabbt blir omodern. Sen säljer argumentet full hd 60p en hel del extra.

Den manick som är bäst kommer alltid automatiskt att få en extra skjuts.

Det här är ingen nischkamera, den har en väldigt bred marginal.

Enklare kompakter vill ingen köpa, de har ju redan motsvarande i mobilen, så de som behöver en bra kamera fast inte vill släpa på stor systemkamera köper hellre den här en en simplare för den fyller inte längre nåt stort behov.

Sen är 20 megapixel en skrytfaktor som säljer bra.

Det här segmentet är inte heller så starkt inmutat av Canon och Nikon jämfört med systemkamerorna så där har Sony en starkare ställning och är mer coolt märke.

Jo Peter, stora DSLR är o-coola och passar inte så bra bland coola typer som är ute på klubbarna. Dessutom rätt opraktiskt. GoPro HD osv är coolt, Canon 5D är det inte :)

Bland den yngre generationen, som kag befinner mig i den yttersta kanten av host host... så är litet avancerat och superprestanda starka argument.


Sen att vi som har foto som hobby i sig köper stora kameror och objektiv för en himla massa tusenlappar är en annan sak, men vi köper en sån här också.

I valet RX 100 vs Nikon D5100 så tror jag den lilla Sonyn är en vinnare.

De som nu köper de enklare systemkamerorna och nöjer sig med kitobjektivet och kör auto gör nog ett bättre val med en sån här, så jag tror inte alls att systemkameran skulle sälja mer om de är i samma prisklass.

Snarare går det mot mer avancerade kompakter och mer avancerade DSLRT.

Tror att det här kan gynna Sony stort. Speciellt om de i höst släpper en A97 och en A85 och nästa vår en riktigt högupplöst A99. Börjar bli ett förbaskat bra sortiment.

Att den här kompakten har riktiga Alphamenyer och kontroller är inte bara bra för oss som är inkörda på Sony, utan även för de som nu köper RX100 och sen vill skaffa en riktig systemkamera när de gått framåt i sin fotografi.

Jag tror det här blir en riktig storsäljare och att ett pris på knappt 6000 kr inte alls är avskräckande.

För en gångs skull är jag helt överens med Larsborg!


/Mats

En poäng Mats är att testaren som var van vid Canons S95 kände sig också hemma direkt med RX100. Ett lite genidrag av Sony faktiskt, S95 tillika S100 får ju superbetyg för sin hantering. Annan notering är den extra högupplösta skärmen.

Synd dock att inte RX100 har ett vanligt battriladdarsystem, utan man får ladda med usb-kabel.
 
Om ett halvår ja....jo till konsumenten "Svensson" lär den vara svårsåld...lär vara svårt att övertyga "Svensson" att denna kompaktkamera är betydligt mycket bättre än dom andra billigare kompaktkamerorna i samma storlek samtidigt som det kommer vara lika svårt att övertyga "Svensson" att denna lilla kompaktkamera är lika bra som dom spegellösa systemkamerorna och dom vanliga DSLR/SLT kamerorna i samma prisklass.

Kan den säkert göra men det är ju inget som är bra för Sony....bättre o sälja Nex då det är en kamera som i många fall innebär merförsäljning i form av tillbehör som tex objektiv.

För oss som kameranördar som är insatta/har kunskapen så är det lätt att se att denna kamera är svårslagen när det gäller bästa möjliga prestandard i litet format vilket gör att vi ser prislappen på ett annat sätt men för "Svensson" är detta bara en jäkligt dyr kompaktkamera.

Varför skriver du inte det samma när Canon levererar dyra kompakter, för jag kan hålla med att priserna är för höga, vem köper en Canon G1X för 7000 Kr eller G12 för 6000 Kr som dessutom inte är Kompakter längre utan små klumpar av hård metall.
 
Jag tycker bilderna ser riktigt bra ut...! Frågan är väl hur den generelle kunden ställer sig tilll det begränsade zoom-omfånget - men detta drabbar ju även de övriga dyr-kompakterna. Den verkar riktigt vuxen i den verkliga användningen också, vilket nog är mycket positivt för den presumptive kunden - som antagligen har en dyrare / större kamera OCKSÅ redan innan denna.
.......................

NEX har ingen "egen klass", de ingår med 24% av marknadssegmentet för "kamera med utbytbart objektiv" som även DSLR och mellanformat ingår i...

Dessa 24% täcker Pana och Oly µFT, Samsungs och Pentax egna lösningar och Nikons "1"-serie. I Japan, Hongkong och Singapore har denna siffra planat ut på ganska exakt 50%, men förväntas stiga vidare till ca 60%.

Marknadsandelen för denna "typ" av kamera (de som man kan byta objektiv på) räknar man med att den kommer fortsätta ligga stabilt runt 15 miljoner enheter per år.

Marknaden för kompaktkameror har relativt sett IL-segmentet (Interchangable Lens) stått väldigt still, på ca 140 Miljoner kameror per år. Mobiltelefonerna i det dyrare segmentet har stått för den ökning som "skulle" funnits i kompaktkamera-segmentet.

Jag kan mycket väl tänka mig att bl.a denna kamera (RX100) tillsammans med de dyrare varianterna i övrigas sortiment kommer utgöra en större del av kameratillverkarnas omsättning framöver, efterhand som de billigaste kompakterna fasas ut. Om ett par år kommer det vara svårt att "leva på sina billiga kompaktkameror", som vissa tillverkare gör idag.

Ja mobiltelefoner tar fullständigt över från kompakterna bland ungdomarna och uppåt, dom är för det mesta jättnöjda med bilderna också.

Då kommer frågan om Canon/Nikon har möjligheter att ta sig in på telefonmarknaden, Sonys nya xperia-telefon lär ta riktigt bra bilder verkar det som.
 
Väldigt kul det här! Riktigt bra kompakter är framtiden. Man vill kunna ta med sig kameran överallt, annars får den bara ligga hemma. :)
 

Om ett halvt år, 5499:-, troligen en bra gissning!
Dyrt?
Knappast!
Reservkamera sägs det, jo, jo, säkert blir det en 1:a kamera för de flesta, om prestandan blir nära nog i klass med en 4:3 eller en APS-C systemare

RX100:an blir troligen en start på ett yttre format för en avancerad kamera, med de större kamerornas prestanda.

Så här var det för över trettio år sedan, - ingen tillverkare, förutom Sony, trodde på en liten kasettbandspelare, - då sålde Sony ensammen (?) flera miljoner Walkman!

Sedan vaknade de övriga tillverkarna …. :) :)
 
Personligen tycker jag att 6000kr är dyrt, mycket dyrt. Mobiltelefoner med bra sensorer är vad jag tror som kommer att äta upp mer eller mindre hela P&S segmentet.

Vem bryr sig om vad de gjorde för 30 år sedan? Förstår inte vad det har med sammanhanget att göra. De senaste 10 åren har de sovit och inte vaknat än. Mp3 spelaren, billiga tv segmentet, tablets, tvspel, smartphones är några exempel på produkter där de har missat totalt vad marknaden vill ha. Företaget har krympt 10 faldigt på bara 10 år och det ser inte ljusare ut. Tur for dem att de har livsförsäkringar att sälja. Annars vore de länge sedan borta.
 
Personligen tycker jag att 6000kr är dyrt, mycket dyrt. Mobiltelefoner med bra sensorer är vad jag tror som kommer att äta upp mer eller mindre hela P&S segmentet.

Vem bryr sig om vad de gjorde för 30 år sedan? Förstår inte vad det har med sammanhanget att göra. De senaste 10 åren har de sovit och inte vaknat än. Mp3 spelaren, billiga tv segmentet, tablets, tvspel, smartphones är några exempel på produkter där de har missat totalt vad marknaden vill ha. Företaget har krympt 10 faldigt på bara 10 år och det ser inte ljusare ut. Tur for dem att de har livsförsäkringar att sälja. Annars vore de länge sedan borta.

Exakt vad det är frågan om, för över 30 år sedan, då slog Sony till med en produkt, som absolut ingen annan tillverkare kunde erbjuda!
Det är poängen, att vara först!

Mobiltelefoner har redan tagit över segmentet billiga enkla kompakter, men hur fungerar dessa under sämre ljusförhållanden, har de någon bredd på brännvidden, hur ser det i storlek A4 format?

Idag är konkurrensen stenhård, inom alla segment, inte bara för Sony!

Var du med för 15 år sedan?
 
Synd dock att inte RX100 har ett vanligt battriladdarsystem, utan man får ladda med usb-kabel.

Jag tycker det låter bra - då skulle man kunna slippa att släpa med sig ännu en batteriladdare på resan. Om man kan ladda med solcell eller reservströmkälla när man är ute på fjällvandring är det ju underbart. Jag har länge efterfrågat en sådan lösning. Men jag hoppas att batteriet är lätt utbytbart ändå.
 
Jag tycker det låter bra - då skulle man kunna slippa att släpa med sig ännu en batteriladdare på resan. Om man kan ladda med solcell eller reservströmkälla när man är ute på fjällvandring är det ju underbart. Jag har länge efterfrågat en sådan lösning. Men jag hoppas att batteriet är lätt utbytbart ändå.

Precis. En standard!
Alla manicker laddas på samma sätt, från dator, väggurtag eller bilen. Kameror, telefoner, GPS ficklampor osv. Det finns alltid laddare överallt att tillgå. Mycket bra!

Enda nackdelen är att man inte kan ha med sig ett extra litet batteri om man är ute länge.
Det finns dock såna där större uppladdningsbara batteripack som man kan använda att ladda valfria USB-ebheter med, mycket smidigt faktiskt.

/Mats
 
USB-uttag finns det i alla bilar, eller man kan ha med en lapptopp så att man smidigt kan ladda RX100. jag har inte med någon dator på semestern, men 220-uttag finns för det mesta. kanske går att koppla genom mobilen på något sätt.
 
Det finns ju också universalladdare som säkerligen passar batteriet för RX100 också, för de som vill ha fler batterier och slippa ladda i kameran.

Jag tycker det verkar vara en synnerligen trevlig kompaktkamera, men nöjer mig så länge med min NEX :)
 
Du tar med dig, ett extra LADDAT batteri, eller hur?

Eh, om man inte kan byta batteri utan måste ladda den med USB så funkar det ju inte.

Däremot finns det större batterier med USB-utgång som man använder för att ladda telefoner, kameror och annat som har sin laddning via USB.

Har inte kollat så noga på kameran om det är ett utbytbart batteri. Om det är det så är det såklart ännu bättre.


/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.