Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a900 är här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, nej, nej, DU ska inte hålla med mej. Det är ju vi som argumenterar mot varandra ju.

Jag tänkte mer få medhåll från någon som är MISSnöjd med sina kameror, som jag är.

Måste bara förtydliga en sak. Jag är inte märkesfundamentalist gentemot Sony. Min märkesfundamentalism är helt och hållet riktad mot Zeiss. I med och motgång. Men man har ju vant sig vid AF så..


Den här debatten blir nog inte mycket roligare, jag har ventilerat färdigt mina åsikter nu tror jag.

Det kommer fler företeelser att strida kring, hav tålamod.
 
Jag väntar tålmodigt på den kommande konsument D-SLR, med FF, från Sony!
En riktigt bra och stor sökare, likt gamla A-SLR, slår allt från APS-C!
Då kan jag luta mig tillbaka och ta en pilsner ....
 
Jag väntar tålmodigt på den kommande konsument D-SLR, med FF, från Sony!
En riktigt bra och stor sökare, likt gamla A-SLR, slår allt från APS-C!
Då kan jag luta mig tillbaka och ta en pilsner ....

...du ska inte ha kameran till att fota med alltså? Du kanske kan köpa en liten kattkorg och låta den ligga vid favoritfåtöljen...
 
...du ska inte ha kameran till att fota med alltså? Du kanske kan köpa en liten kattkorg och låta den ligga vid favoritfåtöljen...

Jorrå, först fota, sedan en pilsner ...
Men, å andra sidan, med auto läge och AF, då kan jag ta pilsnern först ...
Självklart, katten får flytta till kameraväskan ...
 
Jag väntar tålmodigt på den kommande konsument D-SLR, med FF, från Sony!
En riktigt bra och stor sökare, likt gamla A-SLR, slår allt från APS-C!
Då kan jag luta mig tillbaka och ta en pilsner ....

Full - format.. hahaha hohohoho hihihi..


Jo det vore faktiskt fina fisken, varifrån har du fått informationen om en sådan? Det pratas ju om nån större mässa i mars. Finns det anledning att tro att en sådan släpps redan då?
 
Senast ändrad:
Mmm precis, står ju överst att det är en "a900 from Sony: ADVERTISING FEATURE".

I det nummret av tidningen som syns där är det dock en riktig recension av a900an där de också nämner att de testade den när de plåtade omslaget med kameran, så det skulle inte förvåna mig om Sony skapat den där annonsen efter uppmärksamheten de fick då i tidningen. Effektiv reklam handlar ofta om att påminna folk om sånt de redan hört om i media eller av vänner eftersom budskapen genast får låg trovärdighet om de först når folk genom reklamen.

Kul att se att Sony satsar så hårt på den gruppen användare i UK också. Sony UK verkar väldigt aggresiva både vad det gäller marknadsföring och prissättning.
 
Här kommer iallafall en "riktig" reciension ha ha, hoppas inte den varit uppe innan.

http://www.photographyblog.com/reviews_sony_a900.php

Mvh.

Ps:
har en vän som har en A900 och mina ända "minus" på den är avsaknad av blixt, när Minolta nu var så tidiga med trådlöst (om inte först?) så tycker jag det är väldigt dumt att ta bort den möjligheten för oss.

Det andra är att jag tycker greppet är lite för grunt, gämfört med A700 som har ett djupare grepp, fingrarna sluter runt dn lite bättre, inte för att A900 är dålig, men A700 är "lite" skönare i sitt grepp.

Ps2:
Han köpte för en tid sedan efter min inrådan ett 28-135 och är super nöjd, den är verkligen så super skarp genom hela registret som alla säger.
Och om den nu enligt en del skulle vara långsam så kan jag ju bara säga...då vet jag inet vad snabbt är ha ha, satt emd den innomhus med hyfsat ljus från bara fönster....blixtsnabb och hittar fokus utan problem : ) : ) : )
 
Japp visst är den helt klart prisvärd med tanke på vad man får för pengarna...tycker dock 5D MarkII och D700 är minst lika prisvärda..handlar lite om vad man är ute efter(funktioner,snabbhet mm).

Ska blir spännade o läsa resultatet/hur A900:an klarade sig i Antarktis mot Canon/Nikon i den kommande artiklen "What Worked, What Didn't".
Av dom 26 Canon 5D MarkII som fanns med på "trippen" så slutade tydligen 6st att fungera.

http://luminous-landscape.com/forum/index.php?showtopic=31592&st=0&p=255767&#entry255767
 
Japp visst är den helt klart prisvärd med tanke på vad man får för pengarna...tycker dock 5D MarkII och D700 är minst lika prisvärda..handlar lite om vad man är ute efter(funktioner,snabbhet mm).

Ska blir spännade o läsa resultatet/hur A900:an klarade sig i Antarktis mot Canon/Nikon i den kommande artiklen "What Worked, What Didn't".
Av dom 26 Canon 5D MarkII som fanns med på "trippen" så slutade tydligen 6st att fungera.

http://luminous-landscape.com/forum/index.php?showtopic=31592&st=0&p=255767&#entry255767



Av de kameror som LL hade med sig gick 6st 5Dii sönder ... Ingen annan medförd kamera hade problem där uppe ... Kan inte enbart varit kylan som påverkade, de kanske var kameror ur samma serie? Märkligt att 6st inte ville vara med längre iaf.
 
Om jag inte minns helt fel, så var det Canon som hade problem förra gången också, då de reste till Antarktis 2007.

Hittade texten, efter lite letande:
There were four people aboard who carried Leica M8's,[...]. Two of the other M8 users had more serious problems.
[...]
About 85% of the trip's members were shooting with Canon gear, mostly 1Ds MKII. There were a couple of 1D MKII and 5D's, with several people having Rebel XT and XTi bodies as backups.

There were quite a few camera failures, most of them occasioned by our shooting in rain on the first day ashore in The Falklands. The rain was not heavy – more a persistent drizzle than a heavy rain, but it took its toll. In all, 90 minutes of wet shooting produced six 1Ds MKII cameras which stopped working for one reason or another. Three of them recovered after a night of drying out. Three remained hors de combat for the rest of the trip.

Three Canon 5D's died that day, with one subsequent recovery. Two Rebel XTi's lost their rear LCD's, though otherwise continued to work (which is a real hassle, because though one can keep shooting, there's no way to change any settings, or at least to know what the changes are).
[...]
There were 5 Nikon users on the trip, with various bodies – mostly D200's. There were no reports of any Nikon problems or failures.
[...]
There were four H series Hasselblad users onboard, including me. Three of us used H1 and H2 bodies with Phase One P45 backs, while one person used an H3D with its included 39MP back. There were no camera failures or back problems, but one person's 210mm Hasselblad lens bit the dust early in the trip, for no apparent reason.



Läs om resan:
http://www.luminous-landscape.com/essays/aa-07-worked.shtml
 
Av de kameror som LL hade med sig gick 6st 5Dii sönder ... Ingen annan medförd kamera hade problem där uppe ... Kan inte enbart varit kylan som påverkade, de kanske var kameror ur samma serie? Märkligt att 6st inte ville vara med längre iaf.

Var väl samma sak förra gången dom va på denna "tripp" om jag inte minns helt fel..att just många Canonkameror föll bort jämfört med övriga märken(dock har det alltid varit betydligt fler Canonkameror med på "trippen" jämför med övriga tillverkare)..fukten,kylan mm som råder där sätter verkligen en kamera på prov...tror faktiskt bortfallet beror på just det hårda klimatet som råder där...men men alla detaljer runt detta lär vi få reda på när han publicera artiklen ang detta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.