** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a900 är här!

Produkter
(logga in för att koppla)
B

Skillnaden mellan 12 och 11MP är närmast försumbar i sammanhanget. Särskilt som de 11MP i A900 (APS-beskuret) förmodligen håller en något högre kvalitet, än de 12 i A700.

Förmodligen i praktiken ja, den största anledningen till det är nog inte sensorns beskaffenhet, utan den ökade precisionen i AF.

Mitt främsta skäl till att slänga ut alla dessa pengar var just microjustering och möjligheten till extra långsam AF, för att få mer precision. Men varken microjusteringen eller den AF-nerslöande inställningen har behövts användas för att få konsistent perfekt fokus. Och då snackar vi ändå 135/1.8 som verkligen är krävande på detta.

Min A900 är generellt oerhört fungerande. En systemkamera som funkar som utlovat har jag aldrig råkat ut för tidigare.

Förmodligen i praktiken ja, den största anledningen till det är nog inte sensorns beskaffenhet, utan den ökade precisionen i AF.

Mitt främsta skäl till att slänga ut alla dessa pengar var just microjustering och möjligheten till extra långsam AF, för att få mer precision. Men varken microjusteringen eller den AF-nerslöande inställningen har behövts användas för att få konsistent perfekt fokus. Och då snackar vi ändå 135/1.8 som verkligen är krävande på detta.

Min A900 är generellt oerhört fungerande. En systemkamera som funkar som utlovat har jag aldrig råkat ut för tidigare.

Troligen har du oxå med A900:n lagt mest pengar på ett kamerahus, någonsin, - som bekant, man betalar för vad man får!

Troligen har du oxå med A900:n lagt mest pengar på ett kamerahus, någonsin, - som bekant, man betalar för vad man får!

Helt rätt, det var ett nytt personligt rekord i prislapp på en fotopryl. Hoppas att jag aldrig lyckas slå det rekordet.

Men det är ju inte säkert att chansen till korrekt funktion ökar bara för man går upp i prisklass. Kolla bara alla klagotrådarna om Canon, serien med två siffror verkar inte vara mycket klagomål på jämfört med serien med en siffra.

Undrars hur många på olika märkens marknadsföringskontor som satte fikat i halsen då dom läste vad han faktiskt skrev...

The color reproduction blows the competition out of the water and the way the pixels are organized replicates a high res transparency that’s been scanned in rather than a digital file - stunning! I actually replaced all my DSLRs and lenses for a full Sony kit. Below are a selection of shots taken in the last few weeks with the new A900. If you are looking to buy a DSLR system seriously consider the A900 and if you are already committed to another brand, all I can do is offer my sympathy…….

För snubben är ju direkt inte okänd världen över där tv finns... Speciellt inte för oss med tjejer hemma som kollar på Tyra Bank´s ""American next top model""... Snubben behöver ju inte säga saker för att få en kamera gratis.. Den får han ju ifrån alla märken gratis i alla fall .. Så dom raderna "sved nog till" en del här o var inom kamerasäljkontoren..... Och dom var rätt "giftiga" kan man nog säga ...

Hur som helst så är det skoj samt spännande att temperaturen stiger numera inom kamerakriget...

Kan bara instämma ang autofokusen..har aldrig haft eller testat någon kamer innan som har så exakt och träffsäker af som A900an har med ljusstarka objektiv..visst den kanske inte är snabbast men sätter skärpan där den ska..synd bara att af-punkterna inte va lite mer utspridda och att alla va korslagda.
135/1,8 är helt fantastisk..grym skärpa med riktigt "punch" i färgerna/kontrastern redan på full öppning.

Kanske nån av er Sony FF fotografer som har ett överblivet Sony 16-105 eller typ Sigma 17-70 liggande eller Tamron 17-50 f2,8 och hellre skulle velat ha ett Tamron 28-75 f2,8 ??

Tyvärr Torbjörn..jag körde Nikon innan o gick direkt på FF när jag valde Sony..hade jag haft något av dessa objektiv liggandes hade du fått köpa billigt.

Ny firmware låter väl trevligt om det är sant, inte en dag för tidigt. Antar att det bara är jpeggarna som påverkas, men ändå.

Ja det hade varit trevligt dock tycker jag kameran är bra som den är nu...saknar faktiskt inget i den..det jag gillar med A900 är att den känns väldigt "basic" och lättanvänd...inte en massa extra "lullul" som man aldrig använder och en mängder av avancerad inställningar mm.

Om det är sant eller inte få framtiden utvisar...vad tror ni den nya firmawaren skulle kunna innehålla förutom bättre JPEG???

det jag gillar med A900 är att den känns väldigt "basic"

Fast jag kan svära på att en A900 A850 med live view som A550 har.. Och denna HDR funktion som finns i A550. Mumsigt .. Längtar till våren då HDR får ta lite bilder med färger och dynamik. Ahhh.. Kollar varje dag om våren inte skall komma snart..... Detta med HDR hade garanterat inte försämrat en A900 A850..

Jisses säger jag vad bara HDR funktionen skulle göra med bilder tagna med en A900... Hualigen.. Den kameran skulle nog ta tex landskap samt studiofotografer med storm... Iofs kanske då hastigheten i serietagning ökas till dom 7 bilder sek A550 har.. Men jag tror faktiskt dom flesta ggr 5 bilder i sek duger.. Och även tre om saker står hyfsat stilla... Jag vet ju HDR går att fixa ändå.. Men att bara ta detta direkt i kameran är fasiken så snurrigt bra så man fattar det inte förän det finns där... Smidigt samt snabbt och extremt enkelt..

Så jag tror inte man bör "förakta" saker som startserien har även i en mer entusiastprodukt som dessa FFare är... :)

Nej det är sant Torbjörn...liveview är användbart..HDR är kanon för den som fotar JPEG..personligen skulle jag troligvis inte använda någon av funktionerna speciellt ofta o mycket även om det är två mycket bra funktioner...det är helt enkelt inte mitt sätt att fotografera på....dock tror jag inte detta är funktioner som kommer i en firmvare utan i en efterföljare till A850/A900.

Så jag tror inte man bör "förakta" saker som startserien har även i en mer entusiastprodukt som dessa FFare är... :)

Jag föraktar inte extrafinesser. Bara de går att stänga av och att de är extrafinesser och inte iställetförfinesser. HDR är helt ok, den pajar inget av grundfunktionen. Det finns fler påhitt man skulle vilja ha, som borde gå att få in utan att de stör. Multiexponeringar med fokusbracketing för att öka skärpedjup kunde vara kul. Multiexponeringar med pixelförskjutningar med hjälp av det redan befintliga antiskaket, för att öka upplösningen. WB-bracketing kunde kanske vara nåt? Mer flexibel auto-ISO funktion borde vara en barnlek att få till. Den i A900 börjar höja ISO-t vid för snabba tider och varför är det stopp vid 1600 och varför går det inte köra den i M? Kanske är det jag som läser manualen för dåligt?

Extra snabb AF istället för exakt AF, färgblinda bayerfilter för att öka ISO-prestandan och extra-LV-sensor för att snabba upp LV-AF så man får tunnel-sökare istället är däremot finesser som jag föraktar. Dessa lär jag väl slippa riskera vid en ny firmware.. Tror inte displayen förvandlar sig till en vridbar en i första taget heller som tur är.

Många inbitna B&W-entusiaster tycker säkert att bayerfiltret i sig är en "finess" värd all förakt eftersom den bara sänker ljusstyrkan i onödan.
Antialiasfiltret är väl en upplösningssänkare som många gärna hade sluppit. Orkar man köra moire-borttagningsprogram så orkar man ju.

Men det är väl först och främst jpeggarna som de vill få ordning på antar jag. Finns ju ett behov om man säger...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar