Dagens garv, brusneurotisk, tack för det nyordet Sten-Åke!
Ok, nu ger jag mig ute lite vid sidan av trådämnet, men jag kommer tillbaka dit, strax, tålamod!
Vi människor har en olycklig förmåga att stirra oss blinda på sifferuppgifter och glömma att siffervärden måste sättas in i ett sammanhang och bedömas som en del av en helhet. Jag som länge jobbat med datorer minns hysterin kring först mega- och med tiden gigahertz. Det var som om datorers alla egenskaper sammanfattades med klockfrekvensen i deras processorer. Hade du färre - din dator sög.
Jag har sett samma tendens i område efter område, vi (allihop, vi deltar kollektivt i de här hysterierna
har en tendens att blåsa upp siffervärden bortom vad de egentligen står för och ta dem som någon slags universiellt kvalitetsmått. Vi har god hjälp av pryltillverkarnas marknadsförare och av butikspersonal som tacksamt räknar upp siffervärden som de vore katekesen. Ta bildskärmar som jag arbetat mycket med: under en lång period var allt som diskuterades svarstider, angivet i antal millisekunder. Sedan när alla tillverkare hade ungefär samma där blev det tyst ett tag ... Tills de upptäckte färgrymderna och nu skall alla ha 92 % eller ännu hellre 94 % av Adobe-RGB. Eller var det av NTSC? Och var det storlek på färgrymd, eller täckning som siffran angav ...? Strunt samma, det viktiga är att ha högst antal procent färgrymd. Mest vinner.
På objektivsidan har vi MTF-diagram som med jämna mellanrum används som någon slags universiellt kvalitetsmått för objektiv. Visst, upplösning är förstås intressant, men det är en enda faktor av många hos ett objektiv.
Kort sagt, jag tycker vi människor har en kraftig tendens att fästa lite väl stor uppmärksamhet vid sådant som kan presenteras i siffror eller ännu hellre som diagram. Det är väl en del i vår önskan att hitta objektiva mått, avskalade från värderingar, åsikter och oklara bedömningar. Men det blir ändå lite väl mycket ibland.
Det var lite det jag ville raljera med högre upp i den här tråden med det fullständigt absurda uttalandet om att en kamera skulle kunna sägas vara 2,83 gånger bättre än en annan. Ett sådant siffervärde är ju som alla förnuftiga människor begriper fullkomligt befängt.
Ta det här med bruset, saken är ju att alla systemkameror idag är, historiskt sett, makalösa på att ta bilder på höga iso. Somliga kameror är visserligen mer makalösa än andra, men ibland känns det som om vi blåser upp skillnaden mellan dem lite väl mycket och glömmer bort att även den minst makalösa av dem faktiskt är imponerande bra.
Jag skulle helt ovetenskapligt (utan att själv ha mätt och jämfört, bara utifrån den här tråden) vilja hävda att A900 är en makalöst bra kamera på höga iso. Sedan finns det roligt nog andra kameror som är ännu mer makalöst bra, men det tar inte bort själva grundgrejen: Att kunna ta snygga, färgrika, färgriktiga, skarpa och helt enkelt tekniskt bra bilder med den detaljupplösning som 24 megapixel ger på iso 1600 är helt enkelt makalöst bra. Faktiskt.