Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a900 är här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Sony i Spanien verkar erbjuda proffssupport för A900:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1037&message=29624169
(tråden innehåller även en diskussion angående nyttan av en bra backupkamera framför snabb service mellan några väldigt etablerade modefotografer)

Hjälper ju föga såvida man inte bor i spanien, en bra början dock.

Att påstå att en backup skall ersätta service, kanske en del Sony användare köper.
Tvivlar dock på att majoriteten av yrkesutövare gör det,att ha backup för dem är lika självklart som att kunna ta del av ett service program.

Det ena skall inte utesluta det andra.
 
Det blir intresant att läsa vad dom där proffsen som är i antarktis anser vid hemkomsten.. Dom har väl Sony Canon Nikon med sig bland annat... Så gissar där kommer lite jämföranden i verkligheten ute i friska "kalla" luften .... Samt i besvärliga situationer säkert också....

Ola Skinnarmo skidade till sydpolen med en analog helplastkamera Canon EOS 300....funkade bra. Han fick fina bilder med sig hem från platser ingen annan varit på ;-)

// Matti
 
Att påstå att en backup skall ersätta service, kanske en del Sony användare köper.
Tvivlar dock på att majoriteten av yrkesutövare gör det,att ha backup för dem är lika självklart som att kunna ta del av ett service program.
Det ersätter inte service, men jag tror många Canon 1DsmkIII-användare skulle nöja sig med konsumentservice på husen om det gav dem råd att ha en extra 1DsmkIII som backup istället för de Canon 5D eller 50D som nu verkar husera som backuphus i deras kameraväskor.

(situationen för Canonisterna har blivit bättre med 5DmkII som levererar likvärdigt kvalitet till lägre pris, värre blir det för Nikon D3X-ägare som nog lär få leva med backuphus med halva upplösning ett tag framöver)
 
Senast ändrad:
Hej igen Paul.
Eller skall vi säga godmorgon :eek:)
Låg i natt o klurade efter att jag suttit på forumet allt för länge.
Eftersom du kör båda systemen skulle det vara intressant om du kunde ta ett kvällsmotiv/natt med både a900 och D3 med samma förutsättningar, dvs bas iso 200 och en bländare på 8 samt samma slutartid så jag kunde hjämföra resultatet.
Skulle vara skitintressant att gämföra i de förhållandena.
Patrik
 
Det ersätter inte service, men jag tror många Canon 1DsmkIII-användare skulle nöja sig med konsumentservice på husen om det gav dem råd att ha en extra 1DsmkIII som backup istället för de Canon 5D eller 50D som nu verkar husera som backuphus i deras kameraväskor.

Det må hända, men Sony har inte ens ett eget service center då de uppenbarligen behöver skicka kameran utomlands för en vanlig rengöring....

Så deras konsument service är inte i närheten av Nikon & Canon, förutom den där riktigt duktiga killen då... :)

För övrigt så hittar jag bara en auktoriserad verkstad för Alpha kameror i sverige, finns det inga auktoriserade verkstäder i sthml ?

Tack.
 
Senast ändrad:
Det må hända, men Sony har inte ens ett eget service center då det uppenbarligen behöver skicka kameran utomlands för en vanlig rengöring....

Så deras konsument service är inte i närheten av Nikon & Canon, förutom den där riktigt duktiga killen då... :)

För övrigt så hittar jag bara en auktoriserad verkstad för Alpha kameror i sverige, finns det inga auktoriserade verkstäder i sthml ?

Tack.

Ja det stämmer att det bara finns en i Lidköping, visserligen har de kontor i GBG och Stockholm ochså men de skickar grejorna till Lidköping de också.
ja den duktiga killen måste ha gjort något speciellt med kamenran eftersom den skickades till Ungen o sen kom det en helt ny kamera tillbaka, funderar fortfarade på vad de lyckdas med den gammla:eek:).Blir dyrt i längden om man får en ny kamera varje gång man skall göra rent huset fast det är klart att om några år kanske jag skickar in den igen så att jag får ett nytt hus :eek:)
Nä fram med bra Service i våra större städer i Sverige för Sony. Som tidigare inlägg säger borde de ju redan ha det för filmkameror men jag vet inte.
Patrik
 
Hej igen Paul.
Eller skall vi säga godmorgon :eek:)
Låg i natt o klurade efter att jag suttit på forumet allt för länge.
Eftersom du kör båda systemen skulle det vara intressant om du kunde ta ett kvällsmotiv/natt med både a900 och D3 med samma förutsättningar, dvs bas iso 200 och en bländare på 8 samt samma slutartid så jag kunde hjämföra resultatet.
Skulle vara skitintressant att gämföra i de förhållandena.
Patrik

Gomorra!

Plåtar inte natt, för mörkt och kallt.. :)

Mitt intresse för en sådan jämförelse är väldigt begränsad, då jag redan vet var styrkorna ligger hos båda dessa kameror.

Kan ju även nämnas för sådan scener så spelar gluggens roll också in en hel del. Detta pga faktorer som "flare" "coma control".
 
Senast ändrad:
sonys egna galoscher och ficktrollkarlar

Just nu är det bara F58AM som gäller - tyvärr.


Det beror på hur mycket intelligens som ska in i den. Det räcker sannolikt inte med bara ett substitut för pop-up blixt.


Det finns en svindyr Sony sko-adapter och billiga pirater. Jag kör pirat och det fungerar UA med radiotrigger.


Finns redan

För att sammanfatta då:
Den enda lösningen om man inte vill köpa fler blixtar än man behöver är att:

-Använda en adapter från Ebay för att konvertera sonys blixtgaloscher för deras nageltrångsblixtar till vanlig hederlig blixtsko.

-Använda exempelvis kinesiska radiosändare (eller PW).

Känns ju inte som hightech direkt, men det går ju att leva med (om det fungerar vill säga).

Men Sony kanske kommer ut med en FF-kamera motsvarande D700 snart. Pop-up blixt som elegant fixar detta. Ja, sen lägger de kanske till LV och HD-video med manuell kontroll för att mota 5DMk2-Olle i grind.

Lär nog hända en del under 2009 trots allt. C'est urgent d'attendre som fransmännen säger.
 
Det blir intresant att läsa vad dom där proffsen som är i antarktis anser vid hemkomsten.. Dom har väl Sony Canon Nikon med sig bland annat... Så gissar där kommer lite jämföranden i verkligheten ute i friska "kalla" luften .... Samt i besvärliga situationer säkert också....

vad är det för snubbar?
 
Gomorra!

Plåtar inte natt, för mörkt och kallt.. :)

Mitt intresse för en sådan jämförelse är väldigt begränsad, då jag redan vet var styrkorna ligger hos båda dessa kameror.

Kan ju även nämnas för sådan scener så spelar gluggens roll också in en hel del. Detta pga faktorer som "flare" "coma control".

Om det nu är för kallt o mörkt för att göra testet :eek:) Vad tror du att resultatet skulle bli då? Självklart skall man köra med likvärdiga gluggar. Har jag rätt i mina funderingar att det i dessa förhållanden ligger a900 bra till i hjämförelse??? eftersom jag inte har behova att trissa upp ISO talet.
 
Om det nu är för kallt o mörkt för att göra testet :eek:) Vad tror du att resultatet skulle bli då? Självklart skall man köra med likvärdiga gluggar. Har jag rätt i mina funderingar att det i dessa förhållanden ligger a900 bra till i hjämförelse??? eftersom jag inte har behova att trissa upp ISO talet.

Javisst har du det, men det verkar som A900 definitiv är med petig(eller rättar sag annourlunda) gällande exponering, dvs brus is lågdagrar, det huvudrum som finns högdagrar är "taget" från lågdagrarna. Med andra ord då man med D3 exponera för högdagrar så kan man få tillbaks lågdagrarna i efterhand, utan någon större "penalty" i brus. Med A900 är det tvärtom, exponera för lågdagrarna, och hämta tillbaks högdagrarna i efterhand.

Det är knappast någon som blir förvånad av att A900 kan producerar riktigt bra resultat vid bas iso, och utan tvekan skulle slå D3:an fingrar om inte annat bara för den ökade upplösningnen.

Subjektiva aspekter som färgåtergivning är, påverkas kraftigt av vilken raw konverterar du använder.
 
Senast ändrad:
Ja det är knappast någon som blir förvånad av att A900 kan producerar riktigt bra resultat vid bas iso, och utan tvekan skulle slå D3:an fingrar om inte annat bara för den ökade upplösningnen.

Subjektiva aspekter som färgåtergivning är, påverkas kraftigt av vilken raw konverterar du använder.

Har inte testat det själv mellan kamerorna ännu, men mitt första intryck är att även tonomfånget är bättre vid bas iso på A900.

Låter ju som att a900 var ett bra val för mitt fotonde då :eek:). Tycker det är bra att kunna disskutera med någon som kört båda systemen, det ger mer substans i disskusionen, Eftersom jag inte kör vare sig Cannon eller Nikon (är ju en gamal Minolta kille) kan jag igentligen inte gå in o förespråka det ena eller andra märket.
Jag kör med CS4 konverterare just nu. Finns det någon annan som du skulle rekomendera?
 
Det blir kul att se sedan det blir lite bilder hurvida det blir liv i dom eller om det ser så där dött ut som jag ofta anser nikonbilder gör...

Men men Detta sagt med äldre Nikonkamrors bilder samt mest i startserierna och semi..Har inte suttit o kollat på så sätt som förut då man letade "sin kamera"..

men kommer hålla ett öga på sådant en tid kanske.

Problemet är att i Sverige snackar alla med finare grejor mest tydligen. Och fotar minst. I alla fall för visande på nätet. Även A900 användarna är oerhört sparsamma med bjuda på bilder.... Så skall man kolla här får man vänta i länge innan där finns ens underlag att titta på.. Och kommer något i bild så har man ofta tagit bort dessutom all info så man kan inget lära utifrån inställningarna och bilden

kanske vill dessa med finaste pryttlarna inte visa dom fotat i auto.. Hehe... Så kanske det kan vara ju..
 
Jag kör med CS4 konverterare just nu. Finns det någon annan som du skulle rekomendera?

När det gäller rawkonverterar så är det nästa lika mycket ett val av "workflow" som koverterings kvalite(förutsatt att skillnaderna är marginella och subjektiva gällande kvaliten), speciellt om du har behova att "pusha" många filer samtidigt. Då program som Capture NX (Nikon) gör ett urmärkt jobb (förutom, brus reducering) så är användare gränsnittet inte för alla, samt prestandarden inte den bästa om håller på med några hundra filer samtidigt.

Men som sagt ACR (cs4) fungerar tillräckligt bra vid lägre iso, det är först när du börjar krypa upp i iso talen som den destruktiva brusreduceringen tar vid.

RPP är idagsläget det bästa alternativet för den som vill få ut det mesta från sina "höga iso" filer från A900. Användar gränsnittet är inte det enklaste och tar lite tid och exprimentering att lära sig, och hitta en bra "standard" profil.

Min förhoppning är dock att DXO skall lägga till A900 och Zeiss gluggarna, då jag föredrar DXO för det mesta när det gäller mina D3 filer.

/Paul L.
 
Det blir kul att se sedan det blir lite bilder hurvida det blir liv i dom eller om det ser så där dött ut som jag ofta anser nikonbilder gör...

Får gärna utveckla detta då det roar mig med sådana här kommentarer. Var en ganska likvärdig kommentar i en tråd på DPR (bröllops bilder tagna med en 85/1,4 ZA och A900)

Där man sa att D3 bilder så döda och livlösa ut i jämförelse, det komiska i just denna tråd var att trådstartarens bilder om någons saknade liv(läs ljus)

Såvida bilder ser döda eller levande ut, är givetgvis en subjektiv bedömmning. Men att generellt säga att kamera X producerar "döda/livlösa"bilder är ren rappakalja, för aspekter som ljus, komposition, bländare, efterbehandling har alla stor effekt gällande vad den slutgiltiga bilden förmedlar.

Men du får som sagt gärna vara mer specifik,och peka ut de brister Nikon har, som bidrar till denna livlöshet.

Problemet är att i Sverige snackar alla med finare grejor mest tydligen. Och fotar minst. I alla fall för visande på nätet. Även A900 användarna är oerhört sparsamma med bjuda på bilder.... Så skall man kolla här får man vänta i länge innan där finns ens underlag att titta på.. Och kommer något i bild så har man ofta tagit bort dessutom all info så man kan inget lära utifrån inställningarna och bilden

Vad baserar du det påstående på ? Tror du inte det finns en anledning att inte alla yrkesfotografer sitter och visar upp sina bilder på div forum ? Kan det månne sig vara så att det har klienter att tillgodo se ?

Du är nog bättre betjänt på att fota mer själv, än att sitta och läsa exif data av andras bilder.

Om inte annat skaffa en A900 själv och fota gratis för allmän beskådning om det är något du saknar.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.