ANNONS
Annons

Sony a900 är här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Just nu är det bara F58AM som gäller - tyvärr.


Det beror på hur mycket intelligens som ska in i den. Det räcker sannolikt inte med bara ett substitut för pop-up blixt.


Det finns en svindyr Sony sko-adapter och billiga pirater. Jag kör pirat och det fungerar UA med radiotrigger.


Följande blixtar har uttag för synkkabel Minolta 5200i, 5400HS, 5400xi & 5600HS(D) samt Sony F56AM & F58AM. Tyvärr är det proprietär kontakt på blixten, inte std PC-synk.


Finns redan

Öppnade gluggen på min Minolta 5600HS o se där där var den ju :eek:)
Men borde man då inte kunna köra med Elinchrom Skyport?? Skall kolla i helgen då jag kommer hem till stan.
Den dyra skoadapten är det hot shoe adaptetr du menad då?? vad kör du för pirat var kan man köpa den o vad kostar den?
 
Ja den här tråden tog fart minsann...


Jaha! var skall vi börja.. :)


Så talar en sann Cakonist - så upplyst och analyserande. Det ska bli roligt att höra vad Du har för nedsättande åsikter att komma med när Sony kommit med "ett komplett system".

Jag gissar på följande kommentar; "Men - det står ju inte Cakon på huset!".

Nedsättande ?



Tog du det personligt, identfierar du dig med produkterna vi diskuterar !?!

Du får nog ta och förklara dig om du vill att jag ska förstå, vad exakt var nedsättande ?


Det här argumentet får man höra ganska ofta - nämligen att Sony inte har ett komplett system. I detta fall vill jag ställa motfrågan vad skulle göra Sonys system mera komplett?

Trodde det framgick av mitt inlägg, men för att besvara din fråga.

*Proffshus, med inbyggt verikalgrepp bättre batteri tid.

*T/s Gluggar, finns även ett glapp bland de fasta Zeiss gluggarna. Snabba vidvinkel gluggar som presterar bra vid full öppning.

*Ett mer komplett och konsekvent blixtsystem.

Vad för hus rekommenderar du till yrkesfotografer som plåtar sport, och press ?

Sony har 2 kameror A700, A900 ingen av dem är super vid höga iso, inte heller besitter de en AF modul som matchar Canon eller Nikon.

Knappast en lögn att Sony skulle attrahera en större del av yrkesfotograferna genom att erbjuda motsvarighet till D700(press) eller en motsvarighet till D3(sport)

I dagsläget erbjuder Sony 5 olika kameramodeller i samtliga prissegment (förutom de ruskigt dyra). Man breddar ständigt objektiv utbudet. Man har flera intressanta produkter som konkurrenterna inte kan erbjuda, som t. ex. Zeiss linserna samt ett 500mm spegeltele eller varför inte det mycket speciella 135 mm STF. När det gäller blixtarna så finns det ju även flera modeller att välja mellan, inkluseive en med mycket spännande design.

Sedan får man nog tycka att Sonys system inte är lika bra som de andra men att i dagsläget säga att det inte är komplett det kanske inte riktigt är på sin plats.

Japp, jag räknar inte med instegs modellerna, hos någon. Jag snackar enbart om vad som skulle attrahera yrkesfotografer att byta till Sony, i dagsläget är det inte mycket, därav lägger man till Sony.

Men visst har du rätt, Sony har saker att erbjuda, utan tvekan. För mig så är det dock inte en spegel reflex glugg, eller STF:n dock skall ju nämnas att jag tycker den lösning är 1000 ggr bättre än Nikons DC gluggar.

Och för dom som känner mig så, behöver vi ju inte ens gå in på Zeiss.

Jag tycker inte det handlar om vad som är på sin plats eller ej, det handlar om att jag är tillåten att dela min åsikt som alla andra, och om man vill ta den för något annat än just det, jag det kan inte jag göra något åt.


Problemet är att skillnaden inte uppstår förrän ganska sent, enligt Michael Reichmann på ISO1600. Det hela känns lite som hårklyveri i dålig bildkvalitet på den känsligheten för folk som är petiga nog för att köpa en kamera med 20+ mp upplösning.

Varför ser du det som ett problem ? .-) Snarar en fördel om du nu anser att det är så.

Japp har sett Michael's "test" visar inte speciellt mycket i min mening, speciellt om man inte kan få till bilder utan kameraskak .-), men än mindre genom att plåta ett gretagmac beth "chart, ta en sceen som inehåller lite mer skuggor.

Plåta med A900 vid iso400 och du ser genast att det påverka skärpa, och i slut ändan begränsar din output (jämfört med bas iso)

Men som jag sa vid bas iso så skiljer det sig inte nämnvärt och jag föredrar faktiskt sonys färg och tonomfång (från det jag sett) vi bas iso.

Jag har ingen större glädje eller nytta av att sitta och över analysera bilder från massa olika "tester" image resource har väl dock en av de bättre filerna om man vill sitta och leka.



Tvärtom, jag tror de stabiliserade, ljusstarka, Zeissgluggarna med autofokus som Sony är ensamma om att erbjuda är ett av de viktigaste försäljningsargumenten för A900.

Har aldrig sagt att Sony inte hade något att erbjuda, och jag håller med dig fullt.

Låter som om du blandar ihop Nikon med Canon. Canons proffshus är de enda FF-husen med vettiga AF-punkter utanför mittpunkten. Nikon kanske har lite fler sensorer ihoptryckta kring mitt-AF-punkten men fortfarande inga korssensorer längre ut.

Nej har inte blandat ihop något, dock så uttryckte jag mig lite klumpigt/otydligt.

Var inte min mening att sätta placering av AF punkterna i relation till kamerornas prestandard gällande att följa ett motiv.

Sony's dubblar kryss sensorer på mitten är riktigt bra, faktiskt bättre än min D3, verkar hitta fokus där D3 har problem.

Dock så sackar den efter om du använder AF-C, detta speciellt om du inte använder SSM gluggar, det verkar som A900 inte har lika mycket hästkrafter.

Så att följa en fotbollsspelare med samma säkerhet och hastighet som D3:an (enda refrens jag har) har den inte, är det någon som tror det ?

Dock så är den väldigt bra på mittpunkt med AF-s och SSM gluggar.

...angående att täcka hela spektrumet är det ju först nu som Nikon blivit ett seriöst alternativ för studiofoto. Fram till nyligen är ju Canon enda DSLR-märket som vunnit mark mot mellanformatarna eftersom Canon länge haft större sensorer och högre upplösning.

Ja Nikon har ju varit på efterkälken både när det gäller hög iso prestandard och megapixel, dock så pratar jag om nutid.


Först så måste man ju tacka och ge en eloge till ett balanserat och moget svar/inlägg.

Min poäng var att många stirrar sig blinda på bara sensors olikheter/likheter, vilket du förstod.

Visst är det ett Sonyforum,dock så motbevisar några av din "forumkamrater" att enögdhet är det inte brist på. :)

Ja David verkar ha en ganska balancerad syn som recensent, dock så är han inte rädd att säga sin personliga åsikt lite då och då, vilket är uppenbart efter de samtal jag haft med honom. Absolut inget jag tycker är fel, snarar tvärtom.

Men likväl som alla tester och recensioner så är det färgade av personliga åsikter på ett eller annat sätt.

Jag håller med dig om att kraven på att A900 skall kunna klara höga iso är lite roande, ungefär lika roande som att man vill ha en A900 med en långsam zoom som "walk around" :)

Jag köpte A900 i storsett endast för arbete vid Iso:100-200.

Som du ser i mina inlägg ovan så förklara jag vad jag menade med ett bredare spektrum, detta med yrkesfotografers behov i åtanke.

Nej jag har inte läst bauta tråden, som du ser på min historik så tillbringar jag inte mycket tid på FS. :)

När det gäller Sony mjukvara så är den ju minst sagt undermålig, den får Nikon NX att framstå som en gåva från ovan... De borde skämmas, att ge ut en programvara som får deras egna råfiler att se värre ut en konkurrenternas, ja i stort sett så är den värsta av alla (om man räknar med RPP, ACR, APerture, C1, osv)

Så det märks att mjukvara är ju inte deras starka sida.

Visst är det en prisskillnad, men jag tror att det är viktigt att göra skillnad på marknader och målgrupper.

För en yrkesfotograf som plåtar i studio med behov av T/S så tar det inte många jobb innan D3X har lönat sig, för en amatör så kan han betala av kameran i en evighet.


Sony A900 är utan tvekan prisvärd, dock så finns det skillnade både i systemen och i kamerorna som spelar mer roll för en del än för andra (olika användare)

MVH
/Paul L.
 
Senast ändrad:
Gällande Sony's Service:

Idags läget så har inte Sony någon pro service (denna info efter samtal med sony via tel) svaret jag fick om det skulle bli några "problem" så var det ja vi har inge pro service, men vi har en jätte duktig kille.

Kompetens på sina egna produkter förutsätter jag att man besitter, oavsett om man har service utformat till yrkesfotografer eller ej.

NPS har definitivt sina fördelar, samt tillgängligheten till Nikon (i sthml)

Torbjörn jag har svårt att förstå relevansen i dina inlägg, ännu mer svårt när du sedan efter ditt första inlägg börjar handla exakt så som du påstår att vi Nikon och Canon användar beter sig.

Om det är någon som dragit ner nivån rejält med personliga påhopp så är det du.

Personer som du är ett av huvudskälen till att inte besöka denna sida allt för ofta.

Peter:

Ja de blev väldigt fart på "försvaret" när "fienden" kom in i lägret.

Måste kanske ta på mig Sony kepsen för att bli accepterad som en Sony användare. .-)

Zeiss gluggarna är huvudskälet till att jag har en A900, skulle inte införskaffat en om inte Zeiss och Sony hade ett samarbete.

Kul att du gillade bilden, som sagt ett snapshot. Fick Sony systemet 2 dagar innan jul, så har inte kört en riktig plåtning i studio miljö ännu så det ser jag fram emot.

Martin:Värden är full av människor som både saknar hyfs och humor, denna tråd om något är beviset på det.


Jaha! och för de som inte snappat upp det ännu, jag plåtar själv med en A900 och Zeiss gluggar, så mina åsikter var baserade på mina egna efarnheter och inte någon annans.

Nog tjat från mig, nu skall jag lämnar er Sony användare ifred.
 
Ja den här tråden tog fart minsann...

*Proffshus, med inbyggt verikalgrepp bättre batteri tid.

Vad för hus rekommenderar du till yrkesfotografer som plåtar sport, och press ?

Och för dom som känner mig så, behöver vi ju inte ens gå in på Zeiss.

MVH
/Paul L.

Hej Paul
Bra inlägg bara några funderingar:
Har Sonys vertikalgrepp och jag gillar det mer än Nikons inbyggda (testat båda), har du det/testat det? Visst kunde de sätta det permanet men i så fall i samma utforming som idag. Sen kan det vara gött att kunna ta av det om ibland.
Känner ju inte dig så du får gärna gå in mer på Zeiss.

Om du plåtar sport eller press funkar väl Nikon D3 ;o)
Inget snacka om att Nikon är bra inom detta område och att sony har en bit kvar men inom mitt gebit gör a900 en bra match

Någon som kan rekomendera en bra rygga/väska för A900 med vertikalgrepp. De jag har idag är inte riktigt hundra för kamera med vertikalgrepp.

Patrik
 
Hej Patrik!

Jag har haft VG monterat sen dag ett, gillar inte plåta utan VG, och med tanke på 135/1,8 ZA vikt och storlek så blir den kombinationen väldigt obalanserad i mitt tycke.

Föredrar ergonomin och placering av slutar knappen på A900,så visst ett inbyggt sådan grepp, skulle göra kameran aninge mindre samt lättare. Skulle vara ett givet köp för mig.

Gällande Zeiss, så är det i stort sett det enda jag plåtar med på min D3, och nu även på min A900. :)


Min D3, är oslagbar när det gäller befintligt ljus och för manuell fokusering. Sökartillbehör som DK-17M samt DK-19 är underbara för manuell fokusering.Samt möjligheten att kunna stänga av fokuspunkterna, så man får en helt ren och fin sökare.

A900's sökare är riktitg trevlig den med, dock så irriterar jag mig på att sökar "snäckan" sitter så nära kameran. Dels så stänger den inte ut ljus speciellt bra, samt att man geggar ner lcd hela tiden. (när man pressar kinden mot kameran för titta in i sökaren)

Gällande kameraväska, finns inga rikgtig smidiga väskor för kameror med vg, detta pga av att de blir för höga.

Körde MTB på gotland i somras och ville införskaffa en väska som höll D3 med en glugg monterad, slimmad och fin. Fanns jätte många smala fina väskor, dock alla för låga för att D3:an skulle få plats.

MVH
Paul L.
 
Senast ändrad:
Paul L.

Du är roande ...En virtuos vid tangentbordet.. Men hur du helt plötsligt drog in mig i ditt inlägg då jag aldrig ens komenterat ett ord du har skrivit vart lite förvånande..Men kanske har jag varit lite dum mot någon kompis till dig.. Vad vet jag..
 
Tydligen är det ok att jämföra priser mellan systemen, så länge man inte tar med 300/2,8, vilket jag förstår då den är groteskt överprissatt i Sverige.

Om vi plockar bort den gluggen, och förutsätter att man som fotograf vill ha just de objektiv jag nämnde tidigare är Sony klart billigare, men fortfarandej del av ett system som kan kosta hur mycket som helst. Poängen med min jämförelse var just det - man köper ett system, med externa blixtar, massor av objektiv etcetera, och om kamerahuset kostar 20-30 kkr mer är av underordnad betydelse.

För avamcerade amatörer är förstås A900 ett billigare alternativ, men hur många avancerade amatörer behöver den upplösningen?
 
Gällande Sony's Service:

Idags läget så har inte Sony någon pro service (denna info efter samtal med sony via tel) svaret jag fick om det skulle bli några "problem" så var det ja vi har inge pro service, men vi har en jätte duktig kille.

Kompetens på sina egna produkter förutsätter jag att man besitter, oavsett om man har service utformat till yrkesfotografer eller ej.

NPS har definitivt sina fördelar, samt tillgängligheten till Nikon (i sthml)

Ja de blev väldigt fart på "försvaret" när "fienden" kom in i lägret.

Måste kanske ta på mig Sony kepsen för att bli accepterad som en Sony användare. .-)

.

De har en jätteduktig kille, hmm "ler" bra svar.

Vid en plåtning när jag precis fått min kamera fick jag in skit mot prismatt (fotade ett bygge o var stressad o bytte objektiv). Ville inte gå in i en ny o fin kamera så sagt o gjort ringde jag Sony support och fick ett nr till deras service i Sverige. De sa att det var bara att komma in med kameran så skulle jag få tillbaka den på fredag (lämnade in den på måndagen) efter en vecka ringde jag o kollade o fick då till svar att de hade skickat den till Ungern (Sonys center för europa), de sa då helt plötsligt att de alltid gjorde så med finare kameror "hmm". 6 veckor senare efter ett antal samtal fick jag en ny kamera. Undra vad som har hänt på den resan :eek:) för en simpel rengöring som jag gör själv hädanefter :eek:).

Inte behöver du ha keps här hoppas jag :eek:). Jag hoppas alla slutar hoppa på varandra och istället för en vettig diskussion.

Patrik
 
6 vockor... Låter för en vanlig amatör som mig som en lååååång väntetid det...För en yrkesman måste det vara döden snudd om man inte har nån backup. men det har man kanske oftast iofs...?
 
Paul L.

Du är roande ...En virtuos vid tangentbordet.. Men hur du helt plötsligt drog in mig i ditt inlägg då jag aldrig ens komenterat ett ord du har skrivit vart lite förvånande..Men kanske har jag varit lite dum mot någon kompis till dig.. Vad vet jag..

Förvånande eller inte, ditt första inlägg (efter mitt första imorse) hade ingen relevans, dock så fick den ju det efter dina senare inlägg.

Ja man kan väl säga att jag anser Martin som en kompis/bekant, vad det har för relevans i sammanghanget kan jag inte se.

Dum ? Jag tror Martin är har hårdare hud än så. Dock så kan ju tänkas att du presenterade dig själv i ett lite sämre ljus, då du först har en lång utläggning hur vissa användare beter sig, och i nästa sväng beter dig likadant om inte värre.

/Paul L.
 
Senast ändrad:
Hej igen Paul

Min erfarenhet är samma angående flås på skärmen o väskor till a900 med vertikalgrepp, men jag får leta vidare.

Patrik
 
6 vockor... Låter för en vanlig amatör som mig som en lååååång väntetid det...För en yrkesman måste det vara döden snudd om man inte har nån backup. men det har man kanske oftast iofs...?


Ja det var det jag tyckte också. Nu är jag väl mer en glad amatör som i nästa liv skall bli proffs. Men det var lite jobbigt eftersom jag då hade börjat få in lite fotouppdrag. vare sig jag är amatör eller yrkesfotograf vill man ju inte vänta så länge. Men man lär sig och jag hoppas att Sony också gör det. för jag gillar min kamera o mina linser :eek:)
 
Jahaa.paul.

ja jag är det sorgligaste som hänt här på FS.. Avskydd som pesten.

Men det är smällar man får ta då man står för sina åsikter. Samt utalar dom också..
 
Poängen med min jämförelse var just det - man köper ett system, med externa blixtar, massor av objektiv etcetera, och om kamerahuset kostar 20-30 kkr mer är av underordnad betydelse.
Jaså, så det inte kostnaden, utan önskan att variera sig, som gör att många fotografer med 1DsmkIII har ett enklare hus som backup istället för dubbla exemplar av den kameran? :)

Poängen var ju bara att det billiga huset delvis väger upp avsaknaden av proffservice. När kameran pajar mitt i en reklamplåtning med scenbygge, studiohyra, betalda modeller, stylister, assistenter är nog ett bra backuphus mer välkommet än en 72h service (vilket vi via en gemensam vän också båda vet kan betyda upp till en månad i verkligheten).
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar