Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a900 är här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Poängen var ju bara att det billiga huset delvis väger upp avsaknaden av proffservice.


Förutsatt att inte gluggar, eller andra tillbehör som blixtar behöver lämnas in.

Resonemanget fungerar inte riktigt för mig, det är som att säga att jag skall köpa 2st 85/1,8 utan garanti istället för en 85/1,4 med. :)


Att tillhandahålla ett program liknande NPS(eller Canons motsvarighet) kommer vara ett måste för Sony för att ta sig an en större del av "proffs" marknaden.
 


Det förstod jag med..Eller hur..

Men då den verkar ha en hel del brister Sony A900á som andra inte har så undrar man ju vart den passar in för användande i din vy din A900??

För du har tydligen flera kameror som jag förstått saken..Samt du är aktiv som yrkefotande om jag inte fattar helt fel ..

Jag har noll kunskap i dessa segment.. Så därav frågar jag för lära vad som kan utgöra possetiva och negativa saker..Samt vad en A900 har sin plats
 
Om du läser mina tidigare inlägg så ser du att jag i huvudsak kommer använda A900 vid iso:100-200, för min del i studio miljö. Så A900 blir min studio kamera (då jag inte behöver t/s, vilket jag sällan gör) och D3 i befintligt ljus.

Om du läser lite till så ser du också att jag tycker att SSS samt utbudet av Zeiss gluggar är de starkaste fördelarna. Men givetvis så finns det många andra saker Sony gör bra, upplösning och detaljåtergivning samt färger och tonomfong är utmärkta vid bas iso.

Samt ergonmin är inte heller dum,dock så skulle jag föredra ett hus med vg, samt med bättre batteri tid.

Systemet har dock sina brister(som alla, Nikons avsaknad på fasta af-s glugga t.e.x, samt avsaknaden av ett D700 hus med 24mp, för landskaps plåtare), och det är vi som användare som gagnas av att Sony breddar sitt sortiment och kompetens.

/Paul L.
 
Senast ändrad:
Förutsatt att inte gluggar, eller andra tillbehör som blixtar behöver lämnas in.

Resonemanget fungerar inte riktigt för mig, det är som att säga att jag skall köpa 2st 85/1,8 utan garanti istället för en 85/1,4 med. :)


Att tillhandahålla ett program liknande NPS(eller Canons motsvarighet) kommer vara ett måste för Sony för att ta sig an en större del av "proffs" marknaden.

Hej igen.
vad innebär NPS när det gäller gluggar mm, kan inget om NPS. Men jag håller med om att jag hellre vill ha kvar min 85/1.4 istället för att ha två 1,8 men får man en till låns om min går sönder under rep. (förutsatt att jag hade den Nikon vill säga :eek:). Vad får man betala för den tjänsten, det kan ju aldrig vara gratis eller?
Patrik
 
Resonemanget fungerar inte riktigt för mig, det är som att säga att jag skall köpa 2st 85/1,8 utan garanti istället för en 85/1,4 med. :)
Nja, jag menade nog att analogin är att du ska köpa två st 85mm f1.4 utan garanti till samma pris som en 85mm f1.4 med garanti (alt. spara pengarna för den ena garantilösa gluggen och spendera dem på att service/byte när och om något går sönder)

Dvs, jag kan förstå om du spenderar dubbla priset på ett proffshus om det ger dig något extra som du behöver, men om du kan få ett likvärdigt hus för halva priset fast utan service så tror jag mer på det alternativet (serviceprogram på proffshuset och gluggarna hjälper ju inte om det är studioblixten som välter)
 
Senast ändrad:
Att den tar bilder samt du använder den i studio var svaret på två inlägg..

Då fattar jag exakt vad A900 kan göra som gör den till en kameratyp värd att ha för en yrkesman..
 
Om du läser mina tidigare inlägg så ser du att jag i huvudsak kommer använda A900 vid iso:100-200, för min del i studio miljö. Så A900 blir min studio kamera (då jag inte behöver t/s, vilket jag sällan gör) och D3 i befintligt ljus.

Om du läser lite till så ser du också att jag tycker att SSS samt utbudet av Zeiss gluggar är de starkaste fördelarna. Men givetvis så finns det många andra saker Sony gör bra, upplösning och detaljåtergivning samt färger och tonomfong är utmärkta vid bas iso.

Samt ergonmin är inte heller dum,dock så skulle jag föredra ett hus med vg, samt med bättre batteri tid.

Systemet har dock sina brister(som alla, Nikons avsaknad på fast af-s glugga t.e.x, samt avsaknaden av ett D700 hus med 24mp, för landskaps plåtare), och det är vi som användare som gagnas av att Sony breddar sitt sortiment och kompetens.

/Paul L.

Varför inte köra med a900 i befintligt ljus? portätt och landskapskort vill säga. Jag menar alltså när befintligt ljus är bra så du kan vara kvar i bas iso. jag plåter aldrig över iso 800 och mest ligger jag på 100-200. men det är klart jag har ju en sony ;o).
 
Nja, jag menade nog att analogin är att du ska köpa två st 85mm f1.4 utan garanti till samma pris som en 85mm f1.4 med garanti (alt. spara pengarna för den ena garantilösa gluggen och spendera dem på att service/byte när och om något går sönder)

Dvs, jag kan förstå om du spenderar dubbla priset på ett proffshus om det ger dig något extra som du behöver, men om du kan få ett likvärdigt hus för halva priset fast utan service så tror jag mer på det alternativet.

Fast nu är det ju så att A900 och D3X är ju inte likadan på papper eller verkligheten :), hur stor roll det spelar beror på användningsområde.

Nåja jag förstår din tankegång bättre nu, dock så finns det ingen ursäkt att in tillhandahålla ett service program till yrkesfotograf oavsett hur billiga kamerorna är. (i mitt tycke)
 
Att tillhandahålla ett program liknande NPS(eller Canons motsvarighet) kommer vara ett måste för Sony för att ta sig an en större del av "proffs" marknaden.

Undrar hur stor andel av alla proffs som kör tillverkarnas programvaror? Finns det någon statistik på sånt? När man läser en del andra trådar som pågår nu, så är det ju lätt att tro att de flesta kör ACR och Photoshop. Är det så att det finns någon relevans i den senare misstanken?

Om det är sant så är väl inte det någon avgörande faktor. Viktigare är väl i så fall att Sony-filerna hanteras korrekt av den mjukvarukombinationen. Sony-folket har ju annars klagat bl.a. på Lightroom som ju också är en Adobe-produkt och skällt om att "Adobe" inte kan hantera Sonys färger på ett acceptabelt sätt. Är det någon skillnad mellan Adobes produkter i detta avseende? (ACR/Photoshop vs. Lightroom)
 
Varför inte köra med a900 i befintligt ljus? portätt och landskapskort vill säga. Jag menar alltså när befintligt ljus är bra så du kan vara kvar i bas iso. jag plåter aldrig över iso 800 och mest ligger jag på 100-200. men det är klart jag har ju en sony ;o).

Mesta plåtning jag gör i befintligt ljus /utanför studio så räcker 12mp mer än nog.

Och jag föredrar fortfarande att plåta manuellt, så då är D3:an första valet.

Men visst porträtt i bra ljus, så blir det svårt att motstå A900+135/1,8 om brännvidden passar in.

Plåtar inte speciellt mycket landskap.

MVH
Paul L.
 
Undrar hur stor andel av alla proffs som kör tillverkarnas programvaror? Finns det någon statistik på sånt? När man läser en del andra trådar som pågår nu, så är det ju lätt att tro att de flesta kör ACR och Photoshop. Är det så att det finns någon relevans i den senare misstanken?

Om det är sant så är väl inte det någon avgörande faktor. Viktigare är väl i så fall att Sony-filerna hanteras korrekt av den mjukvarukombinationen. Sony-folket har ju annars klagat bl.a. på Lightroom som ju också är en Adobe-produkt och skällt om att "Adobe" inte kan hantera Sonys färger på ett acceptabelt sätt. Är det någon skillnad mellan Adobes produkter i detta avseende? (ACR/Photoshop vs. Lightroom)

Vet inte om någon statestik, dock så kan ju nämnas att ACR gör inget speciellt bra jobb med Sony filer om du börja gå från bas iso. (dock bättre än Sony's mjukvara)

Men visst kör väldigt många ACR, men C1 pro är också populärt.

Avgörande är det inte, men dock illa nog, om det är någon som skall kunna kräma ute det bästa ur 1 och 0:eek:rna så är det ju Sony.

Mig veterligen så är det ingen större skillnad mellan LR och photoshop när det kommer till rawconverteringen.

Ett tips för det som vill få ut det mesta från sina raw filer (speciellt vid högre iso) är RPP / http://www.raw-photo-processor.com/

Användar gränsittet en aningen avskräckande, dock så talar resultatet för sig själv om man tar sig tid att lära sig det.

Har inte spenderat så mycket tid med det, då jag inte plåtar vid speciellt höga iso med A900, och vid bas iso så gör ACR ett okej jobb. Har inte hunnit kalibrerar ACR ännu, får väl se hur resultat blir efter det.

Ja nu forsatte jag ändå...:)

God natt på er gott folk.

MVH
Paul L.
 
Uppfattar jag det rätt att NPS är Nikons mjukvara??
fick uppfattning att det var något annat "haha" dax att sova nu tror jag får bara gå ut med hunden igen.
 
Uppfattar jag det rätt att NPS är Nikons mjukvara??
fick uppfattning att det var något annat "haha" dax att sova nu tror jag får bara gå ut med hunden igen.
Nej, blev nog något missförstånd där. NPS och CPS är servicetjänster som Nikon och Canon ger sina professionella användare så att de ska få snabba reparationer och utlåningsgrejer under tiden.

Fast nu är det ju så att A900 och D3X är ju inte likadan på papper eller verkligheten :), hur stor roll det spelar beror på användningsområde.

Nåja jag förstår din tankegång bättre nu, dock så finns det ingen ursäkt att in tillhandahålla ett service program till yrkesfotograf oavsett hur billiga kamerorna är. (i mitt tycke)
Visst, de som har speciella behov som bara stöds av något system kan självklart betala extra för det, men jag gissar att största skillnaden mellan 1DsmkIII, D3X och A900 i studion kommer vara att de förstnämndas prislapp och märke imponerar mer på kund (vilket iofs inte ska underskattas).

Kan nämna att jag har varit på Sonys representanter flera gånger på mässor etc. angående serviceprogram för dyrare prylar efter att ha fått vänta på att min 85mm f1.4 tog en tur till Ungern för några år sedan, så jag är definitivt inte emot det (speciellt inte om Nikon erbjuder sån service för D300!).
 
Det blir intresant att läsa vad dom där proffsen som är i antarktis anser vid hemkomsten.. Dom har väl Sony Canon Nikon med sig bland annat... Så gissar där kommer lite jämföranden i verkligheten ute i friska "kalla" luften .... Samt i besvärliga situationer säkert också....
 
Kan nämna att jag har varit på Sonys representanter flera gånger på mässor etc. angående serviceprogram för dyrare prylar efter att ha fått vänta på att min 85mm f1.4 tog en tur till Ungern för några år sedan, så jag är definitivt inte emot det (speciellt inte om Nikon erbjuder sån service för D300!).

Det som förvånar mig kring det här med Sony och proffssupport är att de sedan länge är ett mycket välkänt företag för många yrkesfotografer - sådana som filmar alltså.

Så antagligen har de väl redan en rätt bra supportorganisation för professionell video. De yrkesmässiga videofotografer (videofilmare? vad kallas en sådan? :) som skaffat ett par av deras XDCAM-modeller eller liknande för en kvarts miljon kr styck lär ju förvänta sig rätt bra service ...

Det borde vara ganska lätt för Sony att komplettera den serviceorganisationen med någon som kan serva även yrkesmässiga stillbildsfotografer. De kan ju bevisligen redan det här med att jobba mot proffs och vet vad sådana generellt är ute efter (låneprylar under reparation osv).
 
Hej igen.
vad innebär NPS när det gäller gluggar mm, kan inget om NPS. Men jag håller med om att jag hellre vill ha kvar min 85/1.4 istället för att ha två 1,8 men får man en till låns om min går sönder under rep. (förutsatt att jag hade den Nikon vill säga :eek:). Vad får man betala för den tjänsten, det kan ju aldrig vara gratis eller?
Patrik

Japp det stämmer, och, du prioiteras vid leveranser av nya produkter samt hamnar före privat användare i kö gällande service/rep.

Det är gratis, men det är ju dock inte produkterna... .-)

/Paul L.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.