Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a900 är här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Skicka ett tackbrev till Sony?
Bättre att köpa ett mindre antal (t.ex.10) exemplar av a900, då få en mängdrabatt, varje a900 blir då mycket billigare, riktigt smart!
Inom en snar framtid, kommer Sony med en FF D-SLR (a400), konsumentnivå, troligen prissatt till runt 15000:-, då blir det svettigt för andra tillverkare.
 
Vi fick in en 900 box i butiken i Malmö idag, desvärre var den inte märkt med "demo" så den fick gå till hyllan ouppackad : (

Så nära men ändå så långt borta ha ha, hade det varit vår demo hade den fått följa med mig hem över helgen ha ha.

Retar mig dock att Sony inte kunde låta den inbyggda blixten få vara kvar, så vi som har gammla blixtar inte hade behövt köpa en 58 blixt, vilket man säkert hade gjort ändå för tiltfunktionen.
Men det är ju rätt smidigt med inbyggd för att trigga trådlöst, utan en stor blixt på kameran.

Får väl se om den kommer en 800 med blixten kvar ha ha.

Mvh.
 
Vi fick in en 900 box i butiken i Malmö idag, desvärre var den inte märkt med "demo" så den fick gå till hyllan ouppackad : (

Så nära men ändå så långt borta ha ha, hade det varit vår demo hade den fått följa med mig hem över helgen ha ha.

Retar mig dock att Sony inte kunde låta den inbyggda blixten få vara kvar, så vi som har gammla blixtar inte hade behövt köpa en 58 blixt, vilket man säkert hade gjort ändå för tiltfunktionen.
Men det är ju rätt smidigt med inbyggd för att trigga trådlöst, utan en stor blixt på kameran.

Får väl se om den kommer en 800 med blixten kvar ha ha.

Mvh.


??? Har A900 inbyggd "trigger" för att trigga en extern blixt?
Hur går det till?
Minolta/Sony blixtar styrs ju av blixtar och det finns ju ingen blixt i A900?
Är du helt säker på att det finns inbyggt?
Eller menade du att det hade varit smidigt med en inbyggd blixt?
Isåfall håller jag absolut med.
 
Jag såg lite 5d2 bilder på nätet nyss och jagmåste säga att A900 ligger riktigt bra till IQ mässigt! Zeiss objektiven gör verkligen sitt! :)
 
??? Har A900 inbyggd "trigger" för att trigga en extern blixt?
Hur går det till?
Minolta/Sony blixtar styrs ju av blixtar och det finns ju ingen blixt i A900?
Är du helt säker på att det finns inbyggt?
Eller menade du att det hade varit smidigt med en inbyggd blixt?
Isåfall håller jag absolut med.
Det är ingen som vet - just nu verkar budet vara; fungerar bara som man sätter på en 58'a i skon.

Det kan kanske komma en efterföljare till den gamla "Wireless Flash Controller" till 9xi, men inget är sagt. Den hade varit guld värd. Kommer det ingen lösning är det ett rätt fett självmål - en mycket arrogant inställning till oss trogna Minoltianer, de har kanske lärt av Redmonts strategier.
 
Det är ingen som vet - just nu verkar budet vara; fungerar bara som man sätter på en 58'a i skon.

Det kan kanske komma en efterföljare till den gamla "Wireless Flash Controller" till 9xi, men inget är sagt. Den hade varit guld värd. Kommer det ingen lösning är det ett rätt fett självmål - en mycket arrogant inställning till oss trogna Minoltianer, de har kanske lärt av Redmonts strategier.

Precis. Det är ju riktigt skumt att de inte skulle tänkt på detta.
När det var visning på A900 på Sony Center så var vi ett par som testade att sätta kameran i Wireless-Mode och Blixten (nya 58:an) också i Wireless-Mode och den ville inte trigga.
Dock kan det ju varit någon inställning som behövdes som vi missade men jag tror dock att det verkar kört.

Ylva? Har du en 58:a blixt att testa med?

Ju mer man tänker på detta så är det ju helt sjukt. Tänkte de verkigen att man måste ha en 58: bara som triggare?
Det känns lite som:
- Äh, nu måste kameran vara klar - stäng lådorna så vi kan sälja den nu!.
- Men, säger en tekniker.... vi valde ju bort blixten, hur ska nu fotograferna trigga sina blixtar?
- Äh, vi har inte tid med mer detaljer. Ut med den bara.....

:)
 
Nu finns det några bilder i bloggen!
Tar fler imorgon...
www.minnesbildfoto.blogspot.com

/Ylva

Mycket skojigt att du redan har denna kamera. Den skulle ju inte komma förrän i slutet av oktober...
Men Ylva, kan du inte lägga upp några bilder i full upplösning?
Speciellt den där där du jämför A700 och A900.

Och är det någon som kan förstå varför de bilder blir olika exponerade?
Båda är ju tagna med samma inställningar och A700 är betydligt mörkare.
Vad använde du för bländare i desa bilder? För du körde väl manuellt?
Annars kan det ju vara mätingen i kamerorna som mäter olika....
 
Precis. Det är ju riktigt skumt att de inte skulle tänkt på detta.
När det var visning på A900 på Sony Center så var vi ett par som testade att sätta kameran i Wireless-Mode och Blixten (nya 58:an) också i Wireless-Mode och den ville inte trigga.
Dock kan det ju varit någon inställning som behövdes som vi missade men jag tror dock att det verkar kört.

Ylva? Har du en 58:a blixt att testa med?

Ju mer man tänker på detta så är det ju helt sjukt. Tänkte de verkigen att man måste ha en 58: bara som triggare?
Det känns lite som:
- Äh, nu måste kameran vara klar - stäng lådorna så vi kan sälja den nu!.
- Men, säger en tekniker.... vi valde ju bort blixten, hur ska nu fotograferna trigga sina blixtar?
- Äh, vi har inte tid med mer detaljer. Ut med den bara.....

:)


Hejsan!
Nej, jag har "bara" en 56:a.
/Ylva
 
Mycket skojigt att du redan har denna kamera. Den skulle ju inte komma förrän i slutet av oktober...
Men Ylva, kan du inte lägga upp några bilder i full upplösning?
Speciellt den där där du jämför A700 och A900.

Och är det någon som kan förstå varför de bilder blir olika exponerade?
Båda är ju tagna med samma inställningar och A700 är betydligt mörkare.
Vad använde du för bländare i desa bilder? För du körde väl manuellt?
Annars kan det ju vara mätingen i kamerorna som mäter olika....


Det är märkligt med exponeringen. Tog bilder i helgen med båda kamerorna, ska se om jag hinner kolla på dom ikväll, i sådana fall lägger jag ut fler jämförelser. Ska ordna första bilden högupplöst också.

Nu finns det lite fler bilder i bloggen, motivet är helgens brudpar.
:)
Tyvärr ser inte upplösningen på webben så bra ut, ska se över det också.
/Ylva
 
Jag har inte heller fått till det med wireless flash. Enligt Sony Sverige krävs två blixtar varav den på kameran måste ha en wireless controller, t ex HVL-58AM. Det lutar åt att man får dras med kablar så länge ...
 
Jag har inte heller fått till det med wireless flash. Enligt Sony Sverige krävs två blixtar varav den på kameran måste ha en wireless controller, t ex HVL-58AM. Det lutar åt att man får dras med kablar så länge ...

Bättre att köra med skyport, då kan man ha vilka blixtar som helst,,,, nästan!!! Iofs bara i manuellt läge men det kan kvitta, lika bra att lära sej och köra manuellt som i studio!!!
PS. Hämtade min A900 idag på scandinavianphoto i malmö DS.
 
Senast ändrad:
... Enligt Sony Sverige krävs två blixtar varav den på kameran måste ha en wireless controller, t ex HVL-58AM. ...
Enligt Sony USA fungerar det bara med HVL-58AM på kameran - vilket är synd och skam. De ( läs: Sony ) måste släppa en ni Wireless Controller, som den som kom till 9xi en gång i tiden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.