ANNONS
Annons

Sony a900 är här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Enligt Sony USA fungerar det bara med HVL-58AM på kameran - vilket är synd och skam. De ( läs: Sony ) måste släppa en ni Wireless Controller, som den som kom till 9xi en gång i tiden.

Har åxå hört att det är på det viset men det kanske går att lösa med nån ny firmware för det går väl att styra andra blixtar med HVL 56:an på en a700?

Jo - det är ju det det gör. Dessutom har ju a700 en inbyggd blixt, så problemet uppstår inte. Det är bara ett gigantiskt feltänk ( "Jag är inte dum - jag har bara otur när jag tänker" ) att missa detta på a900.

Jag har skrivit i en annan tråd att det är lätt att uppfatta detta som en arrogant instälnning till trogna Minoltianer.

Både A900:an och HVL-58AM är mycket trevliga annars. Jag kan nog också stå ut med att använda en synkkabel till blixten de få tillfällen jag använder blixt. Dock känns det som ett stort förbiseende av Sony att inte integrera en wireless controller i kameran.

Såg att Imaging Resource uppdaterat sina Imatest-resultat med bl.a. dynamiskt omfång för RAW. Ligger tydligen tvåa, strax efter Nikon D700, men före både 1DsmkIII, Fuji S3 och Nikon D3.

David Kilpatrick har med sin nya A900 till photokina:

http://www.photoclubalpha.com/2008/09/25/alpha-900-and-photokina-part-1/

Lite citat:

"
The Alpha 900 native resolution is the maximum size in the list of exported sizes now. While ISO 3200 is not going to beat a Nikon D3 (etc) when viewed pixel for pixel, 24.5 megapixels versus 12.2, when you reduce the size of the A900 image to closely match the D3 size results in similar conditions give the A900 an edge in detail resolution - and slightly less mushy noise."

"
Is this good for an ISO 3200 image processed using these parameters? I believe it is. I have used the Nikon D3 and D700 in similarly low light conditions, but mainly the D3. I know what the noise of the D3 looks like, and have praised its high ISO performance particularly at 6400 and above - at the time of its launch, nothing else went above 6400 or did 6400 as well. But that the D3 is ‘noise free’ is a myth even at ISO 400."

"
Now in my book, at the very similar 11/12 megapixel size the D3 has a much softer resolution and shows a more distinct (but film-like, and evenly distributed) noise grain. I think the A900 downsized to 12 megapixels will display higher detail resolution, and less noise before post-processing, than a similar Nikon D3 processed from raw. JPEGs are a different matter; the Alpha 900 ‘Fine’ JPEGs are not pleasant, and get worse as you increase the ISO setting. That is why, after experimenting with Extra Fine JPEG (much bigger than a cRAW!) and RAW+JPEG, I shot everything using cRAW."

Bör dock läsas i sin helhelt.

Riktigt fina bilder i dom trådarna...brukar kolla till dom lite då o då för att se om det dykt upp nått nytt i bildväg...fotgrafen som kör stenhårt med 135:an(postat flest bilder) o modellbilder är ju ruskigt duktig o visar verkligen vad A900:an går för på "normala" ison.

Något som jag gillar med A700/A900:an i kombination med Zeissgluggarna är färgerna/kontrasterna...blir riktigt fina.

Finns även att hitta för ungefär samma pris från icke-Ebay-butiker i England:
http://www.devoncamera.co.uk/index....t_id/4122/subject/sony_dslra900_body_only_new

Min invändning gäller enbart den svenska marknaden. I Storbritannien kan A900 bli en riktig hit, där är preliminära priset på Canon 5DmkII nästan i klass med det svenska A900-priset (!).

Verkligen bra pris på A900:an i England..överlag är det riktigt bra priser på Sonys produkter i England jämfört med andra märken.

Jag kopte min 900:a pa Camera World i London for £1799 i fredags. Jag fattar verkligen inte vad Sony sysslar med nar det galler prissattningen i Sverige!

(Sorry for den lustiga stavningen, engelskt tangentbord.)

Ok, så den finns allmänt tillgänglig i fotobutiker i London nu då?

Trevligt, har fortfarande inte bestämt mig för om det blir en Londonweekend eller postorderbeställning därifrån.

Såg förresten att Sony Center i Sickla visar ett kitpris på A900 + Zeiss 24 - 70 för 43 ksek, så de verkar inte ha några väsentliga prissänkningar planerat här hemma heller.

Senast ändrad:
Brist på enheter beroende på dåliga leveranser eller för högtsäljtryck :)

Då A900n knappt lanserats ännu så får vi nog vänta lite på prissänkningarna. Jag tror vi har andra priser om en månad eller två.

Undrar sa flundran om det inte var en Sony A900 på en reklam idag om nån "läsk" av nått slag.. Såg bara väldigt snabbt toppen på ett hus med väldigt karakräristikska dragen av min gamla Minolta... Och A900 har väl den där toppigare toppen har jag för mig...?

kan jag sett rätt??

<IRONI>
Intressant tanke - Sony skulle föra oss bakom ljuset och låta oss tro att Sony VG-C70AM och VG-C90AM är två olika profukter, när de i själva verket är identiska. Smart av dem dessutom att dessutom prissätta dem olika, så att ingen kan frstas tro att de är identiska.
</IRONI>

Allvar - Du är nog ute och reser lite nu Partik.

Glöm det direkt!!! Jag har både 700:an & 900:an och mitt batterigrepp passar inte (för smalt + skruven sitter inte på samma ställe) så de så!!

Det är säker som du säger, men när jag hämtade ut min A900 sa de på Scandinavian Photos att vertikalgreppet för A700 gjorde det men jag beställde ändå greppet för A900.
var ju tur att jag inte togg greppet till A700 då

<IRONI>
Intressant tanke - Sony skulle föra oss bakom ljuset och låta oss tro att Sony VG-C70AM och VG-C90AM är två olika profukter, när de i själva verket är identiska. Smart av dem dessutom att dessutom prissätta dem olika, så att ingen kan frstas tro att de är identiska.
</IRONI>

Allvar - Du är nog ute och reser lite nu Partik.

Hmm inte jag men Scandinavien Photo i så fall men men :eek:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar